1 {% extends "base.html" %}
 
   3 {% block title %}Możesz nam pomóc w WolneLektury.pl{% endblock %}
 
   6     <h1>Możesz nam pomóc</h1>
 
   7     <form action="{% url search %}" method="get" accept-charset="utf-8" id="search-form">
 
   8         <p>{{ form.q }} <input type="submit" value="Szukaj" /> <strong>lub</strong> <a href="{% url main_page %}">wróć do strony głównej</a></p>
 
  11     <div class="column-left">
 
  14         <p>Utwory włączane sukcesywnie do naszej biblioteki staramy się opracowywać jak najdokładniej. Jest to możliwe
 
  15         tylko dzięki współpracującym z nami wolontariuszom.</p>
 
  17         <p>Zapraszamy wszystkie osoby, które chcą współtworzyć szkolną bibliotekę internetową Wolne Lektury.</p>
 
  19         <p>Wszystkim wolontariuszom oferujemy szkolenia i praktykę w zakresie edycji tekstów: redakcji technicznej i
 
  20         merytorycznej. Wolontariusze mogą poznać problemy, ale i możliwości, jakie wiążą się z publikacjami internetowymi.
 
  21         Współorganizują z nami szkolenia i konferencje, pomagają w przygotowaniu wersji tekstów do słuchania (tzw.
 
  22         audiobooków). Wystawiamy umowy i zaświadczenia o tym, kiedy i jakie prace wykonywał wolontariusz na rzecz naszej
 
  23         fundacji. Szkolenia, praktyka edytorska i potwierdzające je zaświadczenia mogą się okazać istotne w procesie
 
  24         podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.</p>
 
  26         <h2>Co jest do zrobienia?</h2>
 
  28         <p>Najwięcej pracy mamy przy przygotowaniu lektur do publikacji. Z tekstu, który otrzymujemy z Biblioteki
 
  29         Narodowej, należy usunąć literówki i inne mechaniczne błędy, a następnie opatrzyć tekst przypisami, pamiętając o
 
  30         tym, że nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do uczniów, dla których wiele słów i zwrotów będzie brzmiało
 
  31         anachronicznie. Wydania dawniejsze (rygor wyznacza tu prawo autorskie) poddawane są koniecznym uwspółcześnieniom
 
  32         językowym, np. w zakresie ortografii lub fleksji, przy czym pilnujemy, aby nie naruszać artystycznej swoistości
 
  33         tekstu. Ostatnim etapem jest wyszukiwanie motywów i tematów literackich, mające pomóc przejrzeć literaturę "na
 
  34         wskroś". We wszystkich tych pracach wspomagają nas wolontariusze – nauczyciele i studenci – często służąc również
 
  35         radami i uwagami przy podejmowaniu ważnych decyzji.</p>
 
  37         <h2>Jak się do nas zgłosić?</h2>
 
  39          <p>Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o przysłanie maila na adres fundacja@nowoczesnapolska.org.pl.
 
  40         Zapraszamy także na naszą stronę roboczą, na której pracujemy nad tekstami:
 
  41         http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Lektury.</p>
 
  44     <div class="column-right">
 
  45         <h2>Najbardziej zasłużeni wolontariusze</h2>
 
  47         <h3>Agatapaszkowska (współpracuje z nami od 15 marca 2008)</h3>
 
  49         <p>m.in. opracowywała „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicza ; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Agatapaszkowska">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Agatapaszkowska</a></p>
 
  52         <h3>AgnieszkaKappa (współpracuje z nami od 16 marca 2008)</h3>
 
  54         <p>m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich; opracowywała teksty Sienkiewicza (Latarnik, Janko Muzykant, Quo vadis); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=AgnieszkaKappa">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=AgnieszkaKappa</a></p>
 
  57         <h3>Anerys (współpracuje z nami od 5 lipca 2007)</h3>
 
  59         <p>m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich, dyskusji o gatunkach literackich, opracowywała Bogurodzicę, „Fraszki” i „Treny” Kochanowskiego; wiersze Słowackiego (Grób Agamemnona), „Świętoszka” Moliere'a, czy poezje Kasprowicza (w tym hymn „Dies Irae”); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Anerys">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Anerys</a></p>
 
  62         <h3>EmiliaZdankiewicz (współpracuje z nami od 17 marca 2008)</h3>
 
  64         <p>m.in. motywy literackie dyskusja i opisywanie, Słowacki, Kordian; Konopnicka, Nasza szkapa; Mickiewicz, Dziady cz. III; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/EmiliaZdankiewicz">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/EmiliaZdankiewicz</a></p>
 
  67         <h3>Ewa_Serafin (współpracuje z nami od 15 marca 2008)</h3>
 
  69         <p>m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich, opracowywała poezje Kasprowicza („Z wichrów i hal”, „Nad przepaściami”, „W ciemności schodzi moja dusza” oraz „Nad Niemnem” Orzeszkowej; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ewa_Serafi">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ewa_Serafi</a>n</p>
 
  72         <h3>Hanna_Golab (współpracuje z nami od 15 marca 2008)</h3>
 
  74         <p>opracowywała „Króla Edypa” Sofoklesa oraz „Dusiołka” Leśmiana; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Hanna_Golab">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Hanna_Golab</a></p>
 
  77         <h3>Ingene (współpracuje z nami od 16 lipca 2008)</h3>
 
  79         <p>m.in. opracowywała „Siłaczkę” Żeromskiego, „Quo vadis” Sienkiewicza oraz „Treny” Kochanowskiego; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ingene">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ingene</a></p>
 
  81         <h3>Jmyszkowska (współpracuje z nami od 26 marca 2008)</h3>
 
  83         <p>m. in. opracowywała „Giaura” Byrona oraz „Quo vadis” Sienkiewicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Jmyszkowska">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Jmyszkowska</a></p>
 
  86         <h3>Marysiabailey (współpracuje z nami od 1 października 2007)</h3>
 
  88         <p>m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich oraz opisywaniu ich użycia; opracowywała „Chłopów” Reymonta, „Lalkę” Prusa, „Nie-Boską komedię” Krasińskiego, „Bajki” i „Satyry” Krasickiego, „Antygonę” Sofoklesa oraz utwory Kochanowskiego, Morsztyna, Mickiewicza, Kasprowicza, Goethego, Oppmana, Kasprowicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=Marysiabailey">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=Marysiabailey</a>; ponadto przygotowywała i prowadziła szkolenie dla wolontariuszy 15 marca 2008; zajmowała się proofreadingiem, a obecnie kieruje pracami nad audiobookami.</p>
 
  91         <h3>Olga_Wojtczak (współpracuje z nami od 21 października 2008)</h3>
 
  93         <p>m.in. opracowywała powieści Sienkiewicza (Trylogia), Reymonta, Żeromskiego, dramaty Shakespeare'a; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Olga_Wojtczak">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Olga_Wojtczak</a></p>
 
  96         <h3>Renataml (współpracuje z nami od 30 czerwca 2007)</h3>
 
  98         <p>brała udział w dyskusji na temat listy motywów, wspomagała nas radami jako doświadczona nauczycielka, edytowała „Lalkę” Prusa, „Balladynę” Słowackiego, „Siłaczkę” Żeromskiego.
 
 100         <a href="http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Renataml">http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Renataml</a></p>