RC1
[static.git] / content / texts / intro / informacje-o-kursie.html
diff --git a/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html b/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html
new file mode 100644 (file)
index 0000000..108d419
--- /dev/null
@@ -0,0 +1,121 @@
+---
+title: Informacje o kursie
+order: 1
+---
+
+{% block text %}
+
+
+
+## Jak korzystać z kursu?
+
+Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin
+(6 wykładów i test kończący zajęcia)
+można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania
+przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach.
+
+
+Kurs składa się z:
+
+* podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML,
+* slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT,
+{# * podręcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #}
+* pytań testowych (wkrótce),
+* źródła do edycji w postaci XML.
+
+
+## Informacja o prawach
+
+Publikacja dostępna jest na <a href="{{ content_url('/wolne-licencje') }}">wolnej licencji</a>
+<a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl">Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. </a>
+
+
+Oznacza to, że wolno w szczególności: 
+
+* korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go; 
+* tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy); 
+* użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny. 
+
+
+Należy przy tym: 
+
+* szanować <a href="{{ content_url('/autorskie-prawa-osobiste') }}">autorskie prawa osobiste</a>; 
+* zapewnić _uznanie autorstwa_ — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji
+  i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska)
+  o tytule utworu oraz o jego źródle; 
+* rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go _na tych samych
+  warunkach_ (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same
+  prawa, które samemu się otrzymało.
+
+
+## Autorzy
+
+* dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3)
+* dr Marek Świerczyński (rozdziały 5, 6)
+* Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4)
+* Radosław Czajka (rozdział 4)
+* Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4)
+* Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4) 
+
+Redakcja merytoryczna:
+
+* Magdalena Biernat
+* Radosław Czajka
+* Jarosław Lipszyc
+* dr Krzysztof Siewicz
+* Paweł Stankiewicz
+
+Koordynacja:
+
+* Magdalena Biernat 
+
+Redakcja techniczna:
+
+* Paulina Choromańska 
+
+Redakcja językowa:
+
+* Paweł Kozioł
+
+
+
+
+
+## O kursie
+
+Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny.
+Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często
+kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności
+przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi
+przekonań ideologicznych i politycznych. 
+
+Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało
+nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli
+intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy
+rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy
+istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć.
+
+Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas
+podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw
+osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie
+umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania,
+zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów
+komputerowych i mechanizm wolnych licencji.
+
+Jednocześnie chcieliśmy
+zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je
+w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem
+społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów
+prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy
+restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych
+napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie
+publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach.
+
+
+## Kontakt
+
+Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika?
+Napisz do  koordynatorki projektu: magdalena.biernat@nowoczesnapolska.org.pl
+
+
+{% endblock %}
\ No newline at end of file