--- title: Informacje o kursie order: 1 --- {% block text %} ## Jak korzystać z kursu? Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin (6 wykładów i test kończący zajęcia) można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach. Kurs składa się z: * podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML, * slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT, {# * podręcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #} * pytań testowych (wkrótce), * źródła do edycji w postaci XML. ## Informacja o prawach Publikacja dostępna jest na wolnej licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. Oznacza to, że wolno w szczególności: * korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go; * tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy); * użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny. Należy przy tym: * szanować autorskie prawa osobiste; * zapewnić _uznanie autorstwa_ — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska) o tytule utworu oraz o jego źródle; * rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go _na tych samych warunkach_ (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same prawa, które samemu się otrzymało. ## Autorzy * dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3) * dr Marek Świerczyński (rozdziały 5, 6) * Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4) * Radosław Czajka (rozdział 4) * Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4) * Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4) Redakcja merytoryczna: * Magdalena Biernat * Radosław Czajka * Jarosław Lipszyc * dr Krzysztof Siewicz * Paweł Stankiewicz Koordynacja: * Magdalena Biernat Redakcja techniczna: * Paulina Choromańska Redakcja językowa: * Paweł Kozioł ## O kursie Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny. Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi przekonań ideologicznych i politycznych. Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć. Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania, zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów komputerowych i mechanizm wolnych licencji. Jednocześnie chcieliśmy zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach. ## Kontakt Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika? Napisz do koordynatorki projektu: magdalena.biernat@nowoczesnapolska.org.pl {% endblock %}