X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/static.git/blobdiff_plain/f221ec688ac9fe053007a4ff75791d24c8f782ad..e13dcef57d346104d7d085a8a5f893052c1f0bb0:/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html
diff --git a/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html b/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html
new file mode 100644
index 0000000..108d419
--- /dev/null
+++ b/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html
@@ -0,0 +1,121 @@
+---
+title: Informacje o kursie
+order: 1
+---
+
+{% block text %}
+
+
+
+## Jak korzystaÄ z kursu?
+
+Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciÄ
gu 15 godzin
+(6 wykÅadów i test koÅczÄ
cy zajÄcia)
+można byÅo zrealizowaÄ podstawowe zagadnienia, znajdujÄ
ce siÄ w programach nauczania
+przedmiotu âWÅasnoÅÄ intelektualnaâ na polskich uczelniach.
+
+
+Kurs skÅada siÄ z:
+
+* podrÄcznika dla studentów w formacie PDF i HTML,
+* slajdów dla prowadzÄ
cych zajÄcia w formatach PDF i ODT,
+{# * podrÄcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #}
+* pytaŠtestowych (wkrótce),
+* źródÅa do edycji w postaci XML.
+
+
+## Informacja o prawach
+
+Publikacja dostÄpna jest na wolnej licencji
+Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska.
+
+
+Oznacza to, że wolno w szczególnoÅci:
+
+* korzystaÄ z utworu na różne sposoby, a w tym kopiowaÄ, rozpowszechniaÄ, odtwarzaÄ i wykonywaÄ go;
+* tworzyÄ i rozpowszechniaÄ utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tÅumaczenia, remiksy);
+* użytkowaÄ utwór i jego opracowania w sposób komercyjny.
+
+
+Należy przy tym:
+
+* szanowaÄ autorskie prawa osobiste;
+* zapewniÄ _uznanie autorstwa_ â zachowaÄ towarzyszÄ
ce utworowi oznaczenia licencji
+ i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska)
+ o tytule utworu oraz o jego źródle;
+* rozpowszechniajÄ
c utwór zależny (np. tÅumaczenie), udostÄpniÄ go _na tych samych
+ warunkach_ (z tÄ
samÄ
wolnÄ
licencjÄ
) â czyli przekazaÄ jego odbiorcom te same
+ prawa, które samemu siÄ otrzymaÅo.
+
+
+## Autorzy
+
+* dr Krzysztof Siewicz (rozdziaÅy 1, 3)
+* dr Marek ÅwierczyÅski (rozdziaÅy 5, 6)
+* Marcin Wilkowski (rozdziaÅy 2, 3, 4)
+* RadosÅaw Czajka (rozdziaÅ 4)
+* JarosÅaw Lipszyc (rozdziaÅy 2, 3, 4)
+* Piotr Czerniawski (rozdziaÅy 2, 4)
+
+Redakcja merytoryczna:
+
+* Magdalena Biernat
+* RadosÅaw Czajka
+* JarosÅaw Lipszyc
+* dr Krzysztof Siewicz
+* PaweÅ Stankiewicz
+
+Koordynacja:
+
+* Magdalena Biernat
+
+Redakcja techniczna:
+
+* Paulina ChoromaÅska
+
+Redakcja jÄzykowa:
+
+* PaweÅ KozioÅ
+
+
+
+
+
+## O kursie
+
+TytuÅ kursu może siÄ wydawaÄ â szczególnie starszym czytelnikom â nieco ironiczny.
+Nie bez przyczyny. âWÅasnoÅÄ intelektualnaâ to temat w ostatnich latach czÄsto
+kontrowersyjny, a jÄzyk, którym mówimy o problematyce praw autorskich i wÅasnoÅci
+przemysÅowej jest oplÄ
tany gÄstÄ
siatkÄ
znaczeÅ, definicji i stojÄ
cych za nimi
+przekonaÅ ideologicznych i politycznych.
+
+StaraliÅmy siÄ skupiÄ na podstawach. Najistotniejsze wydawaÅo
+nam siÄ zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki dziaÅania systemu monopoli
+intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegóÅowe problemy
+rozwiÄ
zywaÄ bÄdziemy w konsultacji z doÅwiadczonym prawnikiem, a wtedy
+istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieÄ, co prawnik chce nam powiedzieÄ.
+
+SzczegóÅowo omówiliÅmy te aspekty praw wyÅÄ
cznych, które wymagajÄ
od nas
+podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw
+osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie
+umów prawnoautorskich i korzystanie z usÅug organizacji zbiorowego zarzÄ
dzania,
+zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów
+komputerowych i mechanizm wolnych licencji.
+
+JednoczeÅnie chcieliÅmy
+zaproponowaÄ szersze spojrzenie na systemy praw wyÅÄ
cznych, osadzajÄ
c je
+w kontekÅcie kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można byÄ Åwiadomym obywatelem
+spoÅeczeÅstwa informacyjnego, jeÅli nie bÄdziemy rozumieÄ wpÅywu tych mechanizmów
+prawnych na rzeczywistoÅÄ. Problemy takie jak patentowanie leków i roÅlin czy
+restrykcyjne Åciganie naruszeÅ praw autorskich sÄ
przedmiotem spoÅecznych
+napiÄÄ w różnych zakÄ
tkach globu. SÄ
dzimy, że zabierajÄ
c gÅos w debacie
+publicznej warto opieraÄ siÄ na wiedzy, a nie emocjach.
+
+
+## Kontakt
+
+ZnalazÅeÅ bÅÄ
d? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyÄ kolejne wydanie podrÄcznika?
+Napisz do koordynatorki projektu: magdalena.biernat@nowoczesnapolska.org.pl
+
+
+{% endblock %}
\ No newline at end of file