X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/static.git/blobdiff_plain/f221ec688ac9fe053007a4ff75791d24c8f782ad..e13dcef57d346104d7d085a8a5f893052c1f0bb0:/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html diff --git a/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html b/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html new file mode 100644 index 0000000..108d419 --- /dev/null +++ b/content/texts/intro/informacje-o-kursie.html @@ -0,0 +1,121 @@ +--- +title: Informacje o kursie +order: 1 +--- + +{% block text %} + + + +## Jak korzystać z kursu? + +Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin +(6 wykładów i test kończący zajęcia) +można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania +przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach. + + +Kurs składa się z: + +* podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML, +* slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT, +{# * podręcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #} +* pytań testowych (wkrótce), +* źródła do edycji w postaci XML. + + +## Informacja o prawach + +Publikacja dostępna jest na wolnej licencji +Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. + + +Oznacza to, że wolno w szczególności: + +* korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go; +* tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy); +* użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny. + + +Należy przy tym: + +* szanować autorskie prawa osobiste; +* zapewnić _uznanie autorstwa_ — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji + i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska) + o tytule utworu oraz o jego źródle; +* rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go _na tych samych + warunkach_ (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same + prawa, które samemu się otrzymało. + + +## Autorzy + +* dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3) +* dr Marek Świerczyński (rozdziały 5, 6) +* Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4) +* Radosław Czajka (rozdział 4) +* Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4) +* Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4) + +Redakcja merytoryczna: + +* Magdalena Biernat +* Radosław Czajka +* Jarosław Lipszyc +* dr Krzysztof Siewicz +* Paweł Stankiewicz + +Koordynacja: + +* Magdalena Biernat + +Redakcja techniczna: + +* Paulina Choromańska + +Redakcja językowa: + +* Paweł Kozioł + + + + + +## O kursie + +Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny. +Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często +kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności +przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi +przekonań ideologicznych i politycznych. + +Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało +nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli +intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy +rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy +istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć. + +Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas +podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw +osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie +umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania, +zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów +komputerowych i mechanizm wolnych licencji. + +Jednocześnie chcieliśmy +zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je +w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem +społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów +prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy +restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych +napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie +publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach. + + +## Kontakt + +Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika? +Napisz do koordynatorki projektu: magdalena.biernat@nowoczesnapolska.org.pl + + +{% endblock %} \ No newline at end of file