stupid bug in epub
[librarian.git] / milpdf / m.xml
1 <section xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/">
2     <metadata>
3             <dc:audience>przedszkole</dc:audience>
4             <dc:creator>Zuzanna Zasacka</dc:creator>
5             <dc:creator>Izabela Machnowska</dc:creator>
6
7         <dc:creator.scenario>Zuzanna Zasacka</dc:creator.scenario>
8         <dc:creator.methodologist>Izabela Machnowska</dc:creator.methodologist>
9         <dc:type>course</dc:type>
10         <dc:description>Publikacja zrealizowana w ramach projektu Cyfrowa Przyszłość, dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</dc:description>
11         <dc:subject.curriculum>2014/0/wychowanie-przedszkolne/c7</dc:subject.curriculum>
12         <dc:relation.coverimage.url>http://milpeer.mdrn.pl/media/dynamic/uploads/13/3512808721_202609103f_b.jpg</dc:relation.coverimage.url>
13   </metadata>
14
15   <aside class="editorial">
16           <div class="p">Here be custom editorial information.</div>
17   </aside>
18
19   <header>Animacja - robimy film rysunkowy</header>
20   <section>
21     <header>Wiedza w pigułce<aside class="comment">Krótkie wprowadzenie zagadnienia dla osoby prowadzącej. Na potrzeby scenariuszy dla SP 1-3 i przedszkola wykorzystujemy już te opublikowane w serwisie. Poniżej wklej link do lekcji, której pigułka najlepiej odpowiada tematowi zajęć. </aside>
22     </header><div class="p">Porównanie sposobu zaprezentowania informacji w wielu różnych źródłach pozwala na celniejszą ocenę, który materiał będzie dla ciebie najprzydatniejszy. Sprzyja również krytycznemu spojrzeniu na dostępne źródła — dzięki temu łatwiej możemy wskazać intencję nadawcy, a także stopień wiarygodności przekazu.  </div><div class="p">Jednym z najważniejszych czynników kształtujących przekazy medialne jest intencja nadawcy — a więc to, co chciał osiągnąć poprzez rozpowszechnienie utworu czy tekstu. Wpływa na nią nie tylko cel czy funkcja komunikatu (np. zareklamowanie, przekonanie do danego poglądu czy informowanie), lecz także jego grupa docelowa. W inny sposób mówi się do młodzieży, w inny do dorosłych; w inny do znawców dziedziny, inaczej do laików.  </div><div class="p">Rzadko kiedy zdarzają się bezstronne artykuły, a i one przekazują tylko wybrane informacje na dany temat. Oddzielenie opinii od faktów jest kluczowe w krytycznej ocenie tekstów. Dzięki niej możesz uniknąć manipulacji, a także nieświadomego przyjmowania perspektywy autora. Większość materiałów dostępnych w internecie zawiera opinie ich twórców. Nawet jeśli na pierwszy rzut oka artykuł jest informacyjny, podczas uważnej lektury można dostrzec wyznaczniki subiektywnego punktu widzenia.  </div><div class="p">Zlewanie się informacji i opinii łatwo zaobserwować w reklamach. Z jednej strony opowiadają one o produkcie, z drugiej zaś przedstawiają jego subiektywną ocenę. Podczas odbioru przekazów medialnych warto zwracać uwagę na pojawianie się takich oceniających określeń.  </div><div class="p">Na to, w jaki sposób prezentowane są informacje, wpływają nie tylko opinie autorów. Również zastosowany gatunek medialny narzuca określony sposób mówienia o danym temacie: czego innego oczekujemy od felietonu, a czego innego od radiowego wydania wiadomości. Charakter i ograniczenia źródła zależą również od kanału komunikacyjnego, np. informacje zamieszczone w internecie są często aktualniejsze niż książki. Nie mogą one również oddziaływać na zmysł słuchu, w przeciwieństwie do radia czy telewizji.  </div><div class="p">Warto jednocześnie pamiętać, że do niektórych źródeł można dotrzeć poprzez różne kanały komunikacyjne. Dotyczy to m. in. codziennej prasy, drukowanej i udostępnianej w sieci.  </div><div class="p">Niezależnie od różnych czynników wpływających na kształt przekazów, najważniejszym kryterium ich oceny jest zawsze ich wiarygodność. </div>
23   </section>
24   <section><metadata><dc:audience>teacher</dc:audience></metadata>
25     
26     <header>Pomysł na lekcję<aside class="comment">W 1-2 zdaniach opisz temat i cel lekcji, ew. główne aktywności uczestników i uczestniczek. Postaraj się zaciekawić nauczyciela tematem!</aside>
27     </header>
28 <div class="p">Podczas zajęć dzieci spróbują zrobić własny, krótki film animowany. Na początku narysują po kolei każdą klatkę, po czym "historia" zostanie sfilmowana przez prowadzącego. </div>
29     <section>
30       <header>Cele operacyjne<aside class="comment">Cele są ustalane na spotkaniu redakcyjnym zespołu. Mogą odnosić się zarówno do umiejętności, jak i postaw.</aside>
31       </header>
32 <div class="p">
33         Uczestnicy i uczestniczki:
34         <div class="list.itemized"><div class="item">wiedzą, czym jest film rysunkowy; </div><div class="item">wiedzą, za pomocą jakich narzędzi medialnych można przygotować taki film;<aside class="comment"><metadata><dc:creator>olasekula (aleksandra.sekula@wolnepodreczniki.pl)</dc:creator><dc:date>22-08-2014 16:14:14</dc:date></metadata>,,za pomocą jakich narzędzi medialnych można przygotować rysunek" - kartki i kredek nie nazwałabym narzędziemi medialnymi, więc zmieniam: rysunek -&gt; film rysunkowy</aside></div><div class="item">wiedzą, że proste treści medialne można przetwarzać.</div>
35       </div>
36     </div></section>
37     <section>
38       <header>Przebieg zajęć<aside class="comment">Kolejne ćwiczenia możesz dodać wybierając w górnym menu szablon "sekcja przebiegu zajęć" i klikając "+". Zwracaj się bezpośrednio do osoby prowadzącej zajęcia (np. pokaż, opowiedz, podziel itd.). Unikaj opisywania czynności uczestników (np. grupy wymyślają). Pamiętaj, że scenariusz może być wykorzystywany nie tylko w przedszkolu lub szkole. Każde zajęcia mogą trwać maks. 45 min. </aside>
39       </header>
40 <section>
41         <header>1.   <aside class="comment"><metadata><dc:creator>izabelamach (machizabela@gmail.com)</dc:creator><dc:date>04-07-2014 10:02:44</dc:date></metadata>Poproś dzieci ,aby spróbowały wymienić tytuły filmów animowanych ,które oglądały w domu lub w przedszkolu.
42 2.Zabawa ruchowa "Słoneczko się budzi,słoneczko zasypia".W miejscu przeznaczonym do ćwiczeń ruchowych dzieci wraz z nauczycielem siedzą w dużym ,wspólnym kole- siad skrzyżny, dłonie na kolanach,głowa opuszczona w dół.Na hasło nauczyciela "film" każde dziecko, kolejno (zaczynając od pierwszego po prawej stronie nauczyciela)) kładzie się na podłogę
43 ("przykleja" plecy do podłogi),i mocno naprężone i wyciągnięte ręce kładzie równolegle wzdłuż głowy ("przykleja ręce do podłogi") imitując tym samym promyki słońca.Kiedy wszystkie dzieci wykonały już swoje ruchy i całe "otwarte",duże słońce z promykami leży na podłodze nauczyciel ponownie wypowiada hasło "film",a dzieci kolejno wracają do pozycji wyjściowej (słoneczko zasypia).UWAGA! Ćwiczenie należy zrobić bardzo płynnie,bez przerw, jakby we wspólnym rytmie, chodzi tu o uzyskanie tzw."efektu fali".Żeby doprowadzić je do oczekiwanego rezultatu ,powtórz je kilka razy.Jeśli masz czas,poproś wybrane dziecko o nakręcenie tego filmiku na komórkę.Czas 10 min.</aside><aside class="comment"><metadata><dc:creator>izabelamach (machizabela@gmail.com)</dc:creator><dc:date>04-07-2014 10:11:43</dc:date></metadata>Zapisać to ćwiczenie jako punkt 3 scenariusza.Proszę dodać ,że pracujemy przy stolikach.Skrócić czas do 10 min.</aside> </header><div class="p">Poproś dzieci, aby spróbowały wymienić tytuły filmów animowanych, które oglądały w domu lub w przedszkolu.</div>
44         <div class="list.definitions">
45           <div class="item"><div class="defined">Czas</div>
46 <aside class="comment">Wpisz liczbę minut (sama liczba, bez "min").</aside>
47             5
48           </div>
49           <div class="item"><div class="defined">Metoda</div>
50 <aside class="comment">Wpisz metodę pracy. Zobacz, czy jest już opisana na http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/metody. Jeśli nie, przygotuj krótki opis i prześlij koordynatorce projektu.</aside>
51             rozmowa
52           </div>
53           <div class="item"><div class="defined">Pomoce</div>
54 <aside class="comment">Wypisz przedmioty oraz materiały dodatkowe (np. karty pracy) potrzebne do przeprowadzenia zajęć. Staraj się przygotowywać lekcje, które nie wymagają korzystania ze sprzętu. Jeśli planujesz wykorzystanie komputerów napisz, ile ma ich być (np. jeden na parę), czy muszą być podłączone do internetu itd.</aside>
55             
56           </div>
57         </div>
58       </section><section>
59         <header>2. <aside class="comment"><metadata><dc:creator>izabelamach (machizabela@gmail.com)</dc:creator><dc:date>04-07-2014 10:33:09</dc:date></metadata>Wydaje mi się,że dzieci będą miały trochę kłopot z tym zadaniem bo jesli będą miały w swoim notesiku kilkadziesiąt kartek, a na każdej mają dorysować jeden promyk więcej to będą je liczyć i się pogubią.Może bezpieczej stworzyć jeden wspólny film,a pracę podzielić przy stolikach np.przy pierwszym stoliku dzieci dorysowują po dwa promyczki na każdej kartce, przy drugim stoliku dzieci rysują po pięć promyków,przy trzecim "mnóstwo","dużo"promyków.Jeśli dzieci jest więcej nauczyciel w czasie wykonywania prac dzieci, zbiera już gotowe kartki z dorysowanymi promykami i na bieżąco zanosi je do czwartego stolika gdzie rysowane są tylko buźki smutne lub wesołe.
60 To ćwiczenie proszę zapisać jako punkt 3 scenariusza.Czas 10 min.</aside><aside class="comment"><metadata><dc:creator>izabelamach (machizabela@gmail.com)</dc:creator><dc:date>04-07-2014 10:34:47</dc:date></metadata>4.Zabawa  dźwiękonaśladowcza " Ciszej głośniej".Nauczyciel tworzy z dziećmi muzykę do filmu.W tym celu ćwiczy z dziećmi odgłosy znane dzieciom ze środowiska naturalnego np: wiatr (szszszszszszszsz),konik (tzw."języczki),pies (hau,hau) itp.W tym ćwiczeniu ważne jest,aby dzieci nie "przekrzykiwały się" oraz zwracały uwagę na dynamikę (głośniej ,ciszej) którą wskazuje nauczyciel dyrygując rękami.Czas 5 min.</aside><aside class="comment"><metadata><dc:creator>izabelamach (machizabela@gmail.com)</dc:creator><dc:date>04-07-2014 11:04:21</dc:date></metadata>Zapisać to ćwiczenie jako punkt 5 scenariusza.Wydaje mi się, że prościej będzie nakręcić jeden film z przygotowanych wczesniej "słoneczkowych" kartek ale, w różnych wersjach np:za pierwszym razem Janek kciukiem kartkuje rysunki,nauczyciel kręci film  dziewczynki imitują głosem podkład dźwiękowy 'wiatr",za drugim razem Piotrek kręci film ,Ania kartkuje kciukiem,a chłopcy robią podkład dźwiękowy "koniki"itd.Na koniec wspólnie wybieramy najlepszą wersję.Czas 15 min.</aside> </header><div class="p">Zabawa ruchowa ,,Słoneczko się budzi, słoneczko zasypia". W miejscu przeznaczonym do ćwiczeń ruchowych dzieci wraz z nauczycielem siedzą w dużym, wspólnym kole - siad skrzyżny, dłonie na kolanach, głowa opuszczona w dół. Na hasło nauczyciela ,,film" każde dziecko kolejno (zaczynając od pierwszego po prawej stronie nauczyciela) kładzie się na podłogę (,,przykleja" plecy do podłogi) i mocno naprężone i wyciągnięte ręce kładzie równolegle wzdłuż głowy (,,przykleja" ręce do podłogi), imitując tym samym promyk słońca. Kiedy wszystkie dzieci wykonały już swoje ruchy i całe ,,otwarte", duże słońce z promykami leży na podłodze, nauczyciel ponownie wypowiada hasło ,,film", a dzieci kolejno wracają do pozycji wyjściowej (słoneczko zasypia). UWAGA! Ćwiczenie należy wykonać bardzo płynnie, bez przerw, we wspólnym rytmie - chodzi tu o uzyskanie tzw. ,,efektu fali". Żeby doprowadzić do oczekiwanego rezultatu, powtórz ćwiczenie kilka razy. Jeśli masz czas, poproś wybrane dziecko o nakręcenie komórką dokumentującego zabawę filmiku.</div>
61         <div class="list.definitions">
62           <div class="item"><div class="defined">Czas</div>
63             10
64           </div>
65           <div class="item"><div class="defined">Metoda</div>
66             zabawa
67           </div>
68           <div class="item"><div class="defined">Pomoce</div>
69             <aside class="comment"><metadata><dc:creator>zuzannazasacka (zuzanna.zasacka@gmail.com)</dc:creator><dc:date>09-06-2014 00:59:59</dc:date></metadata>pytanie czy możemy zalecać dość spory zakup, jakim są notesiki, może to przekroczyć 20 zł i wiąże się w zaangażowaniem nauczyciela...</aside><aside class="comment"><metadata><dc:creator>zuzannazasacka (zuzanna.zasacka@gmail.com)</dc:creator><dc:date>09-06-2014 01:08:09</dc:date></metadata>rozwinięty komentarz na ten temat znajduje si przy rubryce "Materiały"</aside>
70           </div>
71         </div>
72         <div class="p"> - </div>
73       </section><section>
74         <header>3.  </header><div class="p">Rozdaj każdemu dziecku kartkę formatu A5 z narysowanym przez ciebie przedtem kółkiem na środku. Podziel dzieci na grupy stolikami. Przy pierwszym stoliku dzieci dorysowują po dwa promyczki na każdej kartce, przy drugim stoliku dzieci rysują po pięć promyków, przy trzecim ,,mnóstwo", ,,dużo" promyków. Jeśli dzieci jest więcej, nauczyciel, w czasie wykonywania przez dzieci prac, zbiera już gotowe kartki z dorysowanymi promykami i na bieżąco zanosi je do czwartego stolika, gdzie rysowane są tylko smutne lub wesołe buźki. Pod koniec zepnij wszystkie kartki spinaczem (typu czarny metalowy klips).</div>
75         <div class="list.definitions">
76           <div class="item"><div class="defined">Czas</div>
77             10
78           </div>
79           <div class="item"><div class="defined">Metoda</div>
80             zabawa
81           </div>
82           <div class="item"><div class="defined">Pomoce</div>
83             kartki A5 dla każdej uczestniczki/uczestnika, kredki
84           </div>
85         </div>
86         <div class="p"></div>
87       </section><section>
88         <header>4. </header><div class="p">Zabawa dźwiękonaśladowcza ,,Ciszej - głośniej". Nauczyciel tworzy z dziećmi muzykę do filmu. W tym celu ćwiczy z dziećmi odgłosy znane dzieciom ze środowiska naturalnego np: wiatr (szszszszszszszsz), konik (tzw. ,,języczki"), pies (hau,hau), kraczące wrony, szczekające psy na wsi, itp. W tym ćwiczeniu ważne jest, aby dzieci nie przekrzykiwały się nawzajem oraz zwracały uwagę na dynamikę (głośniej, ciszej), którą wskazuje nauczyciel, dyrygując rękami.</div>
89         <div class="list.definitions">
90           <div class="item"><div class="defined">Czas</div>
91             <div class="defined">5</div>
92           </div>
93           <div class="item"><div class="defined">Metoda</div>
94             zabawa
95           </div>
96           <div class="item"><div class="defined">Pomoce</div>
97             
98           </div>
99         </div>
100 </section><section>
101         <header>5. </header><div class="p">Spróbuj nakręcić film z dziecięcych animacji. Będziesz potrzebował/a urządzenia z funkcją filmowania (aparatu lub komórki). Najlepiej uchwycić moment kartkowania. Każdy filmik będzie miał parę sekund. Nakręćcie różne wersje filmu. Np.: za pierwszym razem Janek kciukiem kartkuje rysunki, nauczyciel kręci film, dziewczynki imitują głosem podkład dźwiękowy ,,wiatr", za drugim razem Piotrek kręci film, Ania kartkuje kciukiem, a chłopcy robią podkład dźwiękowy ,,koniki" itd. Na koniec wspólnie wybierzcie najlepszą wersję.</div><header></header>
102         <div class="list.definitions">
103           <div class="item"><div class="defined">Czas</div>
104             <div class="defined">15</div>
105           </div>
106           <div class="item"><div class="defined">Metoda</div>
107             zabawa
108           </div>
109           <div class="item"><div class="defined">Pomoce</div>
110             komórka lub aparat z funkcją nagrywania
111           </div>
112         </div>
113         <div class="p"></div>
114 </section>
115     </section>
116     <section>
117       <header>Ewaluacja<aside class="comment">Zapisz pytania, które pomogą osobie prowadzącej sprawdzić, czy cele zajęć zostały zrealizowane.</aside>
118       </header>
119 <div class="p">Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy i uczestniczki:
120     <div class="list.itemized"><div class="item">umieją, przy wsparciu dorosłych, pokazać grupie efekty samodzielnego tworzenia i przetwarzania komunikatów?</div></div>
121     </div>
122     </section>
123     <section>
124       <header>Opcje dodatkowe<aside class="comment">Jak można rozwinąć lub zmodyfikować scenariusz? Jeśli w podstawowym pomyśle przewidujesz wykorzystanie sprzętu, opisz, jak można zrealizować zajęcia bez komputerów.</aside>
125 </header>
126 <div class="p">Jeśli masz więcej czasu, w pierwszym zadaniu możesz pokazać starszym przedszkolakom znaleziony w internecie przykładowy filmik o tym, jak powstaje film animowany. Najlepiej, gdy będzie to jakaś popularna wśród dzieci produkcja.</div><div class="p"></div>
127     </section>
128   </section>
129   <section>
130     <header>Słowniczek<aside class="comment">Wypisz wszystkie pojęcia, które pojawiają się w trakcie lekcji, a mogą nie być zrozumiałe dla uczestników. Jeśli pojęcie nie ma swojej definicji na http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/slowniczek-sp napisz w nawiasie "brak definicji". Słowniczek tworzymy z myślą o osobie prowadzącej.</aside>
131     </header>
132 <div class="list.definitions" src="http://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/slowniczek-sp/">
133       <div class="item">
134         <div class="defined">wiarygodność</div>
135         cecha tego, co wiarygodne, czyli rzetelne i godne zaufania
136       </div>
137       <div class="item">        
138       <div class="defined">źródło informacji</div>
139         każdy przedmiot z którego czerpie się wiadomości na interesujący nas temat
140       </div>
141     </div>
142   </section>
143   <section>
144     <header>Czytelnia<aside class="comment">Wpisz dodatkowe źródła, z których może skorzystać osoba prowadząca przygotowująca się do zajęć.</aside>
145     </header>
146 <div class="list.bibliography">
147       <div class="item">"Animacja i jej rodzaje" w Samouczku na stronie Muzuem Animacji Semafor [dostęp: 21.01.2015], dostępny w internecie: <span class="link" href="http://muzeum.se-ma-for.com/samouczek/animacja-i-jej-rodzaje-pl">http://muzeum.se-ma-for.com/samouczek/animacja-i-jej-rodzaje-pl</span></div>
148       <div class="item">    " Jak to działa, czyli przygotuj własną animację" [dostęp: 21.01.2015], dostępny w internecie: <span class="link" href="http://www.nina.gov.pl/edukacja/pracownia/artyku%C5%82/2012/05/30/jak-to-dziala---czyli-przygotuj-wlasna-animacje_">http://www.nina.gov.pl/edukacja/pracownia/artyku%C5%82/2012/05/30/jak-to-dziala---czyli-przygotuj-wlasna-animacje_</span></div>
149     </div>
150   </section>
151 </section>