Ready.
[static.git] / content / texts / intro / morfologia-bajki.html
index 8ea11ed..717fac2 100644 (file)
@@ -39,8 +39,7 @@ Gigantyczny napis ostrzega twórczynię: „Kiepski pomysł”.
 
 Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą
 społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten
-sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do-
-meny bajki.
+sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój domeny bajki.
 
 4. Wywiadywanie się
 -------------------
@@ -73,10 +72,7 @@ by przekształcić Dolinę w dochodową fabrykę bajek.
 9. Pośrednictwo
 ---------------
 
-Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla-
-duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże-
-niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra-
-wem autorskim.
+Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześladuje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarżeniami o tworzenie pochodnych bajek objętych prawem autorskim.
 
 10. Początek przeciwdziałania 
 -----------------------------
@@ -88,15 +84,13 @@ z obozowiska znajdującego się poza Bajkową Doliną.
 -----------
 
 Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną
-przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo-
-zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
+przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obozowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
 
 12. Pierwsza funkcja donatora
 -----------------------------
 
 Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę
-z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz-
-ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
+z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użyteczne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
 Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą
 wraca do gry na flecie.
 
@@ -116,24 +110,21 @@ licencje.
 ---------------------------------------------------------
 
 Z  pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje
-Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz-
-no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
+Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w techniczno-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
 
 16. Walka
 ---------
 
 W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie
 z coraz większą złożonością swej twórczej domeny.
-Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ-
-re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
+Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, które Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
 rozrastającej się wciąż sieci informacji.
 
 17. Znamię
 ----------
 Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła
-Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko-
-niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak-
-tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
+Autorki zostają ometkowane różnymi logo – ikoniczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi aktów
+prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
 interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu
 autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą
 copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
@@ -141,8 +132,7 @@ copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
 18. Zwycięstwo
 --------------
 
-Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor-
-skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
+Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autorskiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
 wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo
 nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok
 na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny.
@@ -157,10 +147,8 @@ i cudzych. Zakłada na oko przepaskę.
 -------------------
 
 Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz
-rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for-
-my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
-Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw-
-nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira
+rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze formy licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
+Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało sprawnie i gładko. _Morfologia bajki magicznej_ Władimira
 Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm
 do produkcji freemium automatycznie karmiącego się
 całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie.
@@ -171,22 +159,18 @@ Piratka ma na ten temat coś do powiedzenia.
 ---------------------------
 
 Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca
-i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże-
-nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
+i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagrożenie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
 która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako
 bezprawnych i tym samym moralnie nagannych.
 
-Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me-
-chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
+Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne mechanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
 przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki.
 
 22. Ocalenie bohatera
 ---------------------
 
-Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te-
-raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma-
-gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu-
-rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
+Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – teraz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku
+wymagającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmurę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
 udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 
 
 23. Nierozpoznane przybycie
@@ -194,8 +178,7 @@ udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi.
 
 Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak
 szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na
-powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza-
-blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
+powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku szablonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
 którym wyprano mózgi.
 
 24. Nieuzasadnione roszczenia
@@ -203,8 +186,7 @@ którym wyprano mózgi.
 
 Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają
 zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której
-udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy-
-tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
+udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sytuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
 wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na
 krawędzi paniki.
 
@@ -226,8 +208,7 @@ Piratka zdejmuje przepaskę.
 
 W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę –
 tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś
-wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa-
-brykach Prawnika i Wydawcy. 
+wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fabrykach Prawnika i Wydawcy. 
 
 Twórcy nadstawiają uszu...
 
@@ -235,29 +216,22 @@ Twórcy nadstawiają uszu...
 ----------------------------
 
 Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej
-twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za-
-czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez-
-pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere-
-sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
-umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna-
-czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
+twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami zaczerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je
+bezpośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją interesowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
+umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś oznaczyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
 ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym
 ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej
-czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy-
-mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi-
-dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
+czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równymi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki
+indywidualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
 życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model
-uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni-
-ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
-względu na intencje, które będą im przyświecały, nie
+uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowników. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
+względu na intencje, przyświecające im, nie
 mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny
 cieszyli się jako wspólnota twórców.
-Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą
-tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
-i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro-
-śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon-
-troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst-
-kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
+
+Na każdym etapie dążenia do zrozumienia samej tkanki kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
+i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli rośli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod
+kontroli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszystkim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
 wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle.
 
 Autorka przeprasza mieszkańców Doliny.
@@ -270,7 +244,7 @@ Autorka znowu staje się twórczynią.
 30. Ukaranie wroga
 ------------------
 
-Dzieło Wydawcy i  Prawnika zostaje zniszczone.
+Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone.
 Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich.
 
 31. Wesele