Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą
społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten
-sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do-
-meny bajki.
+sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój domeny bajki.
4. Wywiadywanie się
-------------------
9. Pośrednictwo
---------------
-Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla-
-duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże-
-niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra-
-wem autorskim.
+Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześladuje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarżeniami o tworzenie pochodnych bajek objętych prawem autorskim.
10. Początek przeciwdziałania
-----------------------------
-----------
Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną
-przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo-
-zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
+przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obozowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
12. Pierwsza funkcja donatora
-----------------------------
Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę
-z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz-
-ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
+z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użyteczne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą
wraca do gry na flecie.
---------------------------------------------------------
Z pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje
-Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz-
-no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
+Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w techniczno-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
16. Walka
---------
W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie
z coraz większą złożonością swej twórczej domeny.
-Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ-
-re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
+Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, które Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
rozrastającej się wciąż sieci informacji.
17. Znamię
----------
Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła
-Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko-
-niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak-
-tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
+Autorki zostają ometkowane różnymi logo – ikoniczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi aktów
+prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu
autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą
copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
18. Zwycięstwo
--------------
-Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor-
-skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
+Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autorskiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo
nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok
na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny.
-------------------
Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz
-rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for-
-my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
-Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw-
-nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira
+rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze formy licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
+Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało sprawnie i gładko. _Morfologia bajki magicznej_ Władimira
Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm
do produkcji freemium automatycznie karmiącego się
całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie.
---------------------------
Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca
-i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże-
-nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
+i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagrożenie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako
bezprawnych i tym samym moralnie nagannych.
-Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me-
-chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
+Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne mechanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki.
22. Ocalenie bohatera
---------------------
-Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te-
-raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma-
-gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu-
-rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
+Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – teraz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku
+wymagającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmurę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi.
23. Nierozpoznane przybycie
Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak
szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na
-powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza-
-blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
+powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku szablonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
którym wyprano mózgi.
24. Nieuzasadnione roszczenia
Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają
zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której
-udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy-
-tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
+udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sytuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na
krawędzi paniki.
W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę –
tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś
-wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa-
-brykach Prawnika i Wydawcy.
+wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fabrykach Prawnika i Wydawcy.
Twórcy nadstawiają uszu...
----------------------------
Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej
-twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za-
-czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez-
-pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere-
-sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
-umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna-
-czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
+twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami zaczerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je
+bezpośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją interesowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
+umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś oznaczyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym
ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej
-czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy-
-mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi-
-dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
+czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równymi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki
+indywidualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model
-uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni-
-ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
-względu na intencje, które będą im przyświecały, nie
+uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowników. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
+względu na intencje, przyświecające im, nie
mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny
cieszyli się jako wspólnota twórców.
-Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą
-tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
-i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro-
-śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon-
-troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst-
-kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
+
+Na każdym etapie dążenia do zrozumienia samej tkanki kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
+i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli rośli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod
+kontroli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszystkim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle.
Autorka przeprasza mieszkańców Doliny.
30. Ukaranie wroga
------------------
-Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone.
+Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone.
Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich.
31. Wesele