2 title: Informacje o kursie
10 ## Jak korzystać z kursu?
12 Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin
13 (6 wykładów i test kończący zajęcia)
14 można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania
15 przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach.
20 * podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML,
21 * slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT,
22 {# * podręcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #}
23 * pytań testowych (wkrótce),
24 * źródła do edycji w postaci XML.
27 ## Informacja o prawach
29 Materiały dostępne są na <a href="{{ content_url('/wolne-licencje') }}">wolnej licencji</a>
30 <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl">Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. </a>
33 Oznacza to, że wolno w szczególności:
35 * korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go;
36 * tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy);
37 * użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny.
42 * szanować <a href="{{ content_url('/autorskie-prawa-osobiste') }}">autorskie prawa osobiste</a>;
43 * zapewnić _uznanie autorstwa_ — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji
44 i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska)
45 o tytule utworu oraz o jego źródle;
46 * rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go _na tych samych
47 warunkach_ (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same
48 prawa, które samemu się otrzymało.
53 * dr hab. Marek Świerczyński, prof. UKSW (rozdziały 5, 6)
54 * Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4)
55 * Radosław Czajka (rozdział 4)
56 * Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4)
57 * Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4)
58 * dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3)
60 Redakcja merytoryczna:
65 * dr Krzysztof Siewicz
82 * projekt i wykonanie: Radosław Czajka
83 * ilustracja: Zosia Dzierżawska, CC BY-SA 3.0 PL
90 Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny.
91 Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często
92 kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności
93 przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi
94 przekonań ideologicznych i politycznych.
96 Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało
97 nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli
98 intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy
99 rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy
100 istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć.
102 Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas
103 podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw
104 osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie
105 umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania,
106 zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów
107 komputerowych i mechanizm wolnych licencji.
109 Jednocześnie chcieliśmy
110 zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je
111 w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem
112 społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów
113 prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy
114 restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych
115 napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie
116 publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach.
121 Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika?
122 Napisz do koordynatora projektu: krzysztof.siewicz@nowoczesnapolska.org.pl