- u"Samo podjęcie czynności kontrolnych przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane "
- u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą "
- u"niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się ocen dotyczących ewentualnej winy. Dopóki zarzuty "
- u"postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle zostaną postawione) nie zostaną uprawomocnione wyrokiem "
- u"sądowym, obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. Tytuł zastosowanego newsa jest akceptowalny, ponieważ "
- u"nie rozstrzyga ewentualnej winy wykonawców budżetu obywatelskiego. Niestety, z drugiej strony "
- u"sformułowanie „niejasne umowy” sugeruje pewnego rodzaju nieprawidłowości. Dziennikarze tworzący newsy "
- u"powinni działać zgodnie z etyką zawodową. Są oni zobowiązani do rzetelnego informowania o faktach "
- u"i unikaniu prasowych przekłamań, nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach. Bywa jednak tak, "
- u"że dziennikarze tworzący tytuły wiadomości manipulują nami, aby podstępnie zmusić nas do zaznajomienia "
- u"się z ich treścią. Robią to najczęściej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które "
- u"pojawiają się obok treści wiadomości. To zjawisko nosi nazwę „clickbait”.\n"
- u"\n"
- u"Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest dokładnie „clickbait” posłuchaj audycji pt. „Clickbait w sieci, "
- u"czyli kto chce cię oszukać”: "
- u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n"
- u"\n"
- u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n"
- u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n"
- u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: "
- u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n"
- u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: "
- u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.",
-
- u"Zastosowanie takiego tytułu jest najlepsze, ponieważ stwierdza tylko pewien fakt, a jednocześnie "
- u"nie przesądza o rezultatach działań kontrolnych prokuratury. Samo podjęcie czynności kontrolnych "
- u"przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły "
- u"się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się "
- u"skrajnych ocen dotyczących ewentualnej winy. Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle "
- u"zostaną postawione) nie zostaną uprawomocnione wyrokiem sądowym obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. "
- u"Tytuł zastosowanego newsa jest poprawny i zgodny z etyką zawodową dziennikarza. Pamiętajmy, "
- u"że dziennikarze zobowiązani są do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu prasowych przekłamań, "
- u"nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach.\n"
- u"\n"
- u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n"
- u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n"
- u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: "
- u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n"
- u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: "
- u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.",
-
- u"Zastosowanie takiego tytułu wprowadza tylko niepotrzebny zamęt i nosi znamiona manipulacji skierowanej "
- u"wobec czytelników. Taki tytuł może być krzywdzący dla wykonawców, ponieważ wprost sugeruje ich winę. "
- u"Samo podjęcie czynności kontrolnych przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane "
- u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą "
- u"niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się skrajnych ocen dotyczących ewentualnej winy. "
- u"Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle zostaną postawione) nie zostaną "
- u"uprawomocnione wyrokiem sądowym obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. Tytuł zastosowanego newsa jest "
- u"nieakceptowalny, ponieważ zakłada winę, której nie udowodniono. Dziennikarze tworzący newsy powinni "
- u"działać zgodnie z etyką zawodową. Są oni zobowiązani do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu "
- u"prasowych przekłamań, nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach. Bywa jednak tak, że "
- u"dziennikarze tworzący tytuły wiadomości manipulują nami, aby podstępnie zmusić nas do zaznajomienia się "
- u"z ich treścią. Robią to najczęściej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które pojawiają "
- u"się obok treści wiadomości. To zjawisko nosi nazwę „clickbait”.\n"
- u"\n"
- u"Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest dokładnie „clickbait” posłuchaj audycji pt. „Clickbait w sieci, "
- u"czyli kto chce cię oszukać”: "
- u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n"
- u"\n"
- u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n"
- u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n"
- u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: "
- u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n"
- u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: "
- u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf."),
+ u'Zgodnie z treścią art. 36 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych majątkowe prawa autorskie wygasają z upływem lat siedemdziesięciu od: od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych; w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość; w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia; w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego; w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego - od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.',
+ u'Zgodnie z treścią art. 36 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych majątkowe prawa autorskie wygasają z upływem lat siedemdziesięciu od: od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych; w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość; w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia; w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego; w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego - od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.',
+ u'Zgodnie z treścią art. 36 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych majątkowe prawa autorskie wygasają z upływem lat siedemdziesięciu od: od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych; w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość; w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia; w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego; w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego - od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.',
+ u'Zgodnie z treścią art. 36 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych majątkowe prawa autorskie wygasają z upływem lat siedemdziesięciu od: od śmierci twórcy, a do utworów współautorskich - od śmierci współtwórcy, który przeżył pozostałych; w odniesieniu do utworu, którego twórca nie jest znany - od daty pierwszego rozpowszechnienia, chyba że pseudonim nie pozostawia wątpliwości co do tożsamości autora lub jeżeli autor ujawnił swoją tożsamość; w odniesieniu do utworu, do którego autorskie prawa majątkowe przysługują z mocy ustawy innej osobie niż twórca - od daty rozpowszechnienia utworu, a gdy utwór nie został rozpowszechniony - od daty jego ustalenia; w odniesieniu do utworu audiowizualnego - od śmierci najpóźniej zmarłej z wymienionych osób: głównego reżysera, autora scenariusza, autora dialogów, kompozytora muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego; w odniesieniu do utworu słowno-muzycznego, jeżeli utwór słowny i utwór muzyczny zostały stworzone specjalnie dla danego utworu słowno-muzycznego - od śmierci później zmarłej z wymienionych osób: autora utworu słownego albo kompozytora utworu muzycznego.',
+ ),