--- /dev/null
+[
+
+{
+ "id": 1,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "W sieci nieustannie pojawiają się nowe zagrożenia, która bardzo często celują w naszą nieuwagę i słabą higienę pracy z komputerem. Są to m.in. phishing, a ostatnio ransomware. Chcesz przygotować uczestników zajęć na to, by potrafili rozpoznawać je i unikać ryzykowanych sytuacji. Twoim zadaniem jest przygotowanie zajęć, które wyczulą uczestników na sygnały, które mogą świadczyć o zbliżającym się zagrożeniu.",
+ ""
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Wypisz 2 oznaki tego, że mail, strona WWW lub sms mogą być atakiem phishingowym.", "id": "1a"},
+ {"caption": "b) Wypisz 2 porady jak możesz zabezpieczyć się przed konsekwencjami działania ransomware.", "id": "1b"},
+ {"caption": "c) Wymyśl i opisz krótko propozycję ćwiczenia, które w praktyczny sposób nauczy jak odróżniać groźne wiadomości mailowe, strony WWW czy sms-y, które mogą być atakami. Wybierz jeden z tych sposobów ataku, znajdź w sieci jeden przykład historii ataku w Polsce, który będzie mógł posłużyć Ci za przykład w ćwiczeniu. Przygotuj krótką instrukcje dla uczestników zajęć – co mają zrobić w ramach ćwiczenia? Uwaga! Nie podpowiadaj uczestnikom za bardzo, spróbuj pobudzić ich czujność i samodzielność.", "id": "1c"}
+ ],
+ "max_points": 10
+},
+
+{
+ "id": 2,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Twoja instytucja/organizacja posiada współczesnego patrona (np. Jana Nowaka-Jeziorańskiego). Chcesz zorganizować publiczną wystawę na jego temat oraz wspomnień o nim jego bliskich, rodziny i przyjaciół. Będziecie potrzebować do tego zdjęć Nowaka-Jeziorańskiego oraz zdjęć jego bliskich. Zdjęcia do wystawy mają pozyskać uczestnicy Twoich zajęć."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Na co powinnaś zwrócić im uwagę: podaj jakie obszary prawa mogą być ważne w tym zadaniu?", "id": "2a"},
+ {"caption": "b) Co zawrzesz w instrukcji dot. Pozyskiwania praw do zdjęć? Podaj 3 przykładowe porady z dwóch różnych obszarów prawa.", "id": "2b"}
+ ],
+ "max_points": 11
+},
+
+{
+ "id": 3,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Czy wiesz, kiedy autorzy i prawo wymagają, by podczas wykorzystania cudzego utworu podpisać odpowiednio utwór? Co możesz zrobić z utworem który cytujesz, a co z takim dostępnym na jednej z licencji CC?"
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Znajdź w sieci przykład utworu literackiego chronionego przez prawo autorskie, który mogłabyś użyć w krytycznym opracowaniu na temat jego autora/ki. Opisz ten cytat tak jakbyś zrobiła to w.w. publikacji.", "id": "3a"},
+ {"caption": "b) Napisz krótkie uzasadnienie, co pozwala Ci zacytować ten utwór w powyższej sytuacji.", "id": "3b"},
+ {"caption": "c) Znajdź w sieci przykłady utworów (po jednym do każdej sytuacji). Podaj linki do nich razem z opisem licencji/praw.<br><br>na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne,", "id": "cc-by-nc"},
+ {"caption": "na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – bez utworów zależnych,", "id": "cc-by-nd"},
+ {"caption": "utworu z domeny publicznej.", "id": "pd"},
+ {"caption": "d) Uszereguj wszystkie utwory z pkt. a) i c) wg swobody wykorzystania (od tych z najszerszą swobodą)", "id": "3d"}
+ ],
+ "max_points": 12
+},
+
+{
+ "id": 4,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Doceniając potencjał mediów społecznościowych i wykorzystując ich różne formy, przygotuj trasę wycieczki: „Najpiękniejsze murale w Polsce”."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Opisz w maksymalnie 7 punktach przebieg wycieczki.", "id": "4a"},
+ {"caption": "b) Wskaż minimum 3 źródła informacji, z których skorzystałaś, uzasadniając ich użyteczność i kryteria wyboru, którymi się kierowałaś. Weź pod uwagę różnorodność mediów społecznościowych i ich różne funkcje.", "id": "4b"}
+ ],
+ "max_points": 8
+},
+
+{
+ "id": 5,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Wyjaśnij, jakie są różnice między telenowelą dokumentalną a mockumentem. Podaj 2 wiarygodne źródła, gdzie można znaleźć informacje na ten temat."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Różnice", "id": "5a"},
+ {"caption": "b) Źródła informacji.", "id": "5b"}
+ ],
+ "max_points": 3
+},
+
+{
+ "id": 6,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Zostałaś poproszona przez swojego pracodawcę o przygotowanie warsztatu z zakresu edukacji medialnej na temat: „Informacja a opinia. Jak je rozróżnić?”. Wyszukaj w internecie po 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników. W każdym zestawie uczestnik warsztatów będzie musiał wskazać, który tekst jest informacją, a który opinią. Przygotowując się, weź pod uwagę: wydanie online dziennika opinii, portal internetowy i medium społecznościowe."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "Wskaż 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników.", "id": "6a"},
+ {"caption": "Uzasadnij, czym się kierowałaś, dokonując wyboru.", "id": "6b"}
+ ],
+ "max_points": 6
+},
+
+{
+ "id": "7a",
+ "id_show": 7,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": [
+ "Zaproponuj ćwiczenie poszerzające umiejętności grupy, z którą najczęściej pracujesz, w zakresie (wybierz jeden z trzech)"
+ ],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "formatowania pliku tekstowego,"},
+ {"id": 2, "text": "obróbki obrazu,"},
+ {"id": 3, "text": "montażu wideo."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 0,
+ "max_points": 12
+},
+
+{
+ "id": "7b",
+ "continuation": true,
+ "type": "open",
+ "description": [],
+ "fields": [
+ {"caption": "Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z nowych technologii)", "id": "7a"},
+ {"caption": "Podaj cel (cele) ćwiczenia oraz jego rezultaty (po zakończeniu ćwiczenia uczestnik/uczestniczka: 1. wie… 2. rozumie… 3. umie…)", "id": "7b"},
+ {"caption": "Zaplanuj ćwiczenie w czasie (ile czasu potrzebujesz? Ile czasu zajmą poszczególne części ćwiczenia?)", "id": "7c"},
+ {"caption": "Opisz, czego potrzebujesz (materiały, oprogramowanie), żeby je zrealizować. Jeśli ćwiczenie zakłada wykorzystanie przykładowych materiałów (np. tekst, zdjęcie, wideo) – dołącz je do ćwiczenia. Jeśli częścią ćwiczenia jest zdobycie tych materiałów przez uczestników – uwzględnij to w opisie ćwiczenia. ", "id": "7d"},
+ {"caption": "Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy ze swoimi grupami.", "id": "7e"}
+ ],
+ "max_points": 12
+},
+
+{
+ "id": 8,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) internauci narażeni są na to, że ktoś wykorzysta ich wizerunek lub twórczość niezgodnie z prawem. Zaplanuj dla grupy, z którą pracujesz, ćwiczenie przygotowujące jej członków/członkinie do interwencji w takiej sytuacji."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "a) Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z TIK),", "id": "8a"},
+ {"caption": "b) Znajdź (pamiętaj o podaniu źródeł) lub stwórz przykłady dwóch sytuacji dotyczących naruszenia wizerunku i/lub praw autorskich w mediach – pasujących do sytuacji, z jakimi mogą się spotkać uczestnicy/uczestniczki Twoich zajęć.", "id": "8b"},
+ {"caption": "c) Stwórz listę możliwych działań interwencyjnych pasujących do tych sytuacji, które możesz omówić podczas zajęć.", "id": "8c"},
+ {"caption": "d) Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy z grupami.", "id": "8d"}
+ ],
+ "max_points": 12
+},
+
+{
+ "id": 9,
+ "type": "open",
+ "description": [
+ "Przyjrzyj się, jak w praktyce wygląda komunikacja w sieci. Wykorzystaj do tego własne doświadczenia z portali społecznościowych czy informacyjnych.",
+ "Przypomnij sobie sytuacje, w których zabierałaś głos w toczących się tam dyskusjach. Przyjrzyj się językowi, którego używałaś. Czy sprzyjał on osiągnięciu celów, które sobie zakładałaś włączając się w dyskusję? Czy język, który tam spotkałaś wolny był od agresji, mowy nienawiści i hejtu?",
+ "Jeśli dotąd nie miałaś doświadczenia komunikacji z internautami lub nie umiesz przywołać takich doświadczeń – zdobądź je!",
+ "<br>W odpowiedzi możesz pominąć tematy, na które zabierałaś głos – Twoje poglądy nie mają znaczenia dla oceny zadania. Podczas oceny zadania liczyć się będzie: zwięzły opis konkretnych doświadczeń i sytuacji, które spotkałeś/spotkałaś oraz Twoje pomysły na przełożenie ich na pracę z grupami."
+ ],
+ "fields": [
+ {"caption": "Opisz krótko wnioski z Twoich doświadczeń.", "id": "9a"},
+ {"caption": "Jak wykorzystasz je w pracy z Twoją grupą/grupami? Dlaczego?", "id": "9b"},
+ {"caption": "Jaką aktywność na podstawie swoich wniosków zaproponujesz grupie?", "id": "9c"},
+ {"caption": "Jakie cele chciałabyś osiągnąć swoim ćwiczeniem?", "id": "9d"}
+ ],
+ "max_points": 12
+}
+]
+
[
-
{
"id": 1,
- "type": "open",
- "description": [
- "W sieci nieustannie pojawiają się nowe zagrożenia, która bardzo często celują w naszą nieuwagę i słabą higienę pracy z komputerem. Są to m.in. phishing, a ostatnio ransomware. Chcesz przygotować uczestników zajęć na to, by potrafili rozpoznawać je i unikać ryzykowanych sytuacji. Twoim zadaniem jest przygotowanie zajęć, które wyczulą uczestników na sygnały, które mogą świadczyć o zbliżającym się zagrożeniu.",
- ""
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Wypisz 2 oznaki tego, że mail, strona WWW lub sms mogą być atakiem phishingowym.", "id": "1a"},
- {"caption": "b) Wypisz 2 porady jak możesz zabezpieczyć się przed konsekwencjami działania ransomware.", "id": "1b"},
- {"caption": "c) Wymyśl i opisz krótko propozycję ćwiczenia, które w praktyczny sposób nauczy jak odróżniać groźne wiadomości mailowe, strony WWW czy sms-y, które mogą być atakami. Wybierz jeden z tych sposobów ataku, znajdź w sieci jeden przykład historii ataku w Polsce, który będzie mógł posłużyć Ci za przykład w ćwiczeniu. Przygotuj krótką instrukcje dla uczestników zajęć – co mają zrobić w ramach ćwiczenia? Uwaga! Nie podpowiadaj uczestnikom za bardzo, spróbuj pobudzić ich czujność i samodzielność.", "id": "1c"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Booksprint to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "publikacja elektroniczna, książka elektroniczna,"},
+ {"id": 2, "text": "zapis aktualnego obrazu wyświetlanego na monitorze,"},
+ {"id": 3, "text": "pisanie książki metodą medialabową,"},
+ {"id": 4, "text": "nagranie dźwiękowe zawierające odczytany przez lektora tekst publikacji książkowej."}
],
- "max_points": 10
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 2,
- "type": "open",
- "description": [
- "Twoja instytucja/organizacja posiada współczesnego patrona (np. Jana Nowaka-Jeziorańskiego). Chcesz zorganizować publiczną wystawę na jego temat oraz wspomnień o nim jego bliskich, rodziny i przyjaciół. Będziecie potrzebować do tego zdjęć Nowaka-Jeziorańskiego oraz zdjęć jego bliskich. Zdjęcia do wystawy mają pozyskać uczestnicy Twoich zajęć."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Na co powinnaś zwrócić im uwagę: podaj jakie obszary prawa mogą być ważne w tym zadaniu?", "id": "2a"},
- {"caption": "b) Co zawrzesz w instrukcji dot. Pozyskiwania praw do zdjęć? Podaj 3 przykładowe porady z dwóch różnych obszarów prawa.", "id": "2b"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Emotikony to rodzaj języka/pisma:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "obrazkowego,"},
+ {"id": 2, "text": "migowego,"},
+ {"id": 3, "text": "służbowego,"},
+ {"id": 4, "text": "urzędowego."}
],
- "max_points": 11
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 3,
- "type": "open",
- "description": [
- "Czy wiesz, kiedy autorzy i prawo wymagają, by podczas wykorzystania cudzego utworu podpisać odpowiednio utwór? Co możesz zrobić z utworem który cytujesz, a co z takim dostępnym na jednej z licencji CC?"
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Znajdź w sieci przykład utworu literackiego chronionego przez prawo autorskie, który mogłabyś użyć w krytycznym opracowaniu na temat jego autora/ki. Opisz ten cytat tak jakbyś zrobiła to w.w. publikacji.", "id": "3a"},
- {"caption": "b) Napisz krótkie uzasadnienie, co pozwala Ci zacytować ten utwór w powyższej sytuacji.", "id": "3b"},
- {"caption": "c) Znajdź w sieci przykłady utworów (po jednym do każdej sytuacji). Podaj linki do nich razem z opisem licencji/praw.<br><br>na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne,", "id": "cc-by-nc"},
- {"caption": "na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – bez utworów zależnych,", "id": "cc-by-nd"},
- {"caption": "utworu z domeny publicznej.", "id": "pd"},
- {"caption": "d) Uszereguj wszystkie utwory z pkt. a) i c) wg swobody wykorzystania (od tych z najszerszą swobodą)", "id": "3d"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Śledzenie zmian w programie Word znajduje się w zakładce:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "widok,"},
+ {"id": 2, "text": "korespondencja,"},
+ {"id": 3, "text": "recenzja,"},
+ {"id": 4, "text": "wstawianie."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 4,
- "type": "open",
- "description": [
- "Doceniając potencjał mediów społecznościowych i wykorzystując ich różne formy, przygotuj trasę wycieczki: „Najpiękniejsze murale w Polsce”."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Opisz w maksymalnie 7 punktach przebieg wycieczki.", "id": "4a"},
- {"caption": "b) Wskaż minimum 3 źródła informacji, z których skorzystałaś, uzasadniając ich użyteczność i kryteria wyboru, którymi się kierowałaś. Weź pod uwagę różnorodność mediów społecznościowych i ich różne funkcje.", "id": "4b"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Przepustowość łącza podawana jest w:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "bajtach na sekundę i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 2, "text": "megabajtach i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 3, "text": "kilobajtach i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 4, "text": "bitach na sekundę i jego wielokrotnościach."}
],
- "max_points": 8
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
"id": 5,
- "type": "open",
- "description": [
- "Wyjaśnij, jakie są różnice między telenowelą dokumentalną a mockumentem. Podaj 2 wiarygodne źródła, gdzie można znaleźć informacje na ten temat."
+ "type": "edumed_przyporzadkuj",
+ "description": ["Dopasuj definicje do pojęć:"],
+ "buckets": [
+ {"id": 1, "title": "protokół HTTPS"},
+ {"id": 2, "title": "LAN"},
+ {"id": 3, "title": "serwer pośredniczący (proxy)"},
+ {"id": 4, "title": "router"},
+ {"id": 5, "title": "adres IP"}
],
- "fields": [
- {"caption": "a) Różnice", "id": "5a"},
- {"caption": "b) Źródła informacji.", "id": "5b"}
+ "buckets_name": "pojęcia",
+ "items": [
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Jeden z protokołów umożliwiający przesyłanie w sieci zaszyfrowanych informacji, dzięki czemu dostęp do treści mają jedynie nadawca oraz odbiorca komunikatu."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "Liczba nadawana interfejsowi sieciowemu, grupie interfejsów, bądź całej sieci komputerowej w protokole IP, służąca identyfikacji elementów sieci."},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Oprogramowanie lub serwer z odpowiednim oprogramowaniem, które dokonuje pewnych operacji (zwykle nawiązuje połączenia) w imieniu użytkownika."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "Sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, biuro."},
+ {"id": 5, "text": "5", "desc": "Urządzenie sieciowe służące do łączenia różnych sieci komputerowych, pełni rolę węzła komunikacyjnego."}
],
- "max_points": 3
-},
+ "items_name": "definicje",
+ "answer": {
+ "1": [1],
+ "2": [4],
+ "3": [3],
+ "4": [5],
+ "5": [2]
+ },
+ "points_per_hit": 0.5
+},
{
"id": 6,
- "type": "open",
- "description": [
- "Zostałaś poproszona przez swojego pracodawcę o przygotowanie warsztatu z zakresu edukacji medialnej na temat: „Informacja a opinia. Jak je rozróżnić?”. Wyszukaj w internecie po 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników. W każdym zestawie uczestnik warsztatów będzie musiał wskazać, który tekst jest informacją, a który opinią. Przygotowując się, weź pod uwagę: wydanie online dziennika opinii, portal internetowy i medium społecznościowe."
+ "type": "edumed_prawdafalsz",
+ "description": ["Oznacz poniższe zdania jako prawdziwe lub fałszywe."],
+ "statements": [
+ ["Algorytmy przewidują reakcje emocjonalne człowieka.", false],
+ ["Algorytm to sposób przetworzenia danych wyjściowych tak, aby otrzymać określone dane wyjściowe.", true],
+ ["Algorytmy mają zastosowanie na portalach społecznościowych i w wyszukiwarkach połączeń tramwajowych.", true],
+ ["Algorytm to skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności.", true],
+ ["Algorytm nie może zostać zaimplementowany w postaci programu komputerowego.", false]
+ ],
+ "points_per_hit": 0.5
+},
+
+{
+ "id": 7,
+ "type": "edumed_przyporzadkuj",
+ "description": ["Dopasuj nazwę wtyczki do jej działania."],
+ "buckets": [
+ {"id": 1, "title": "Adobe Flash Player"},
+ {"id": 2, "title": "Adblock"},
+ {"id": 3, "title": "Java"},
+ {"id": 4, "title": "Quicktime"}
],
- "fields": [
- {"caption": "Wskaż 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników.", "id": "6a"},
- {"caption": "Uzasadnij, czym się kierowałaś, dokonując wyboru.", "id": "6b"}
+ "buckets_name": "wtyczki",
+ "items": [
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Odtwarzacz multimedialny do odgrywania muzyki i pokazywania filmów, grafik jak i VR."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "Niezbędna do uruchamiania aplikacji i apletów (na przykład gier, czatów itp.)"},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Wtyczka multimedialna przeznaczona do instalacji w przeglądarkach internetowych (m.in. Chrome, Firefox, Internet Explorer i Opera), która służy do wyświetlania animacji i filmów wykonanych w tej technologii."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "Dodatek po zainstalowaniu i skonfigurowaniu usunie z witryn internetowych uporczywe reklamy (ang. ads) spowalniające pracę komputera i przeglądarki oraz blokujące wygodny dostęp do pożądanej przez użytkownika treści."}
],
- "max_points": 6
+ "items_name": "działania",
+ "answer": {
+ "1": [3],
+ "2": [4],
+ "3": [2],
+ "4": [1]
+ },
+ "points_per_hit": 0.5
},
{
- "id": "7a",
- "id_show": 7,
+ "id": 8,
"type": "edumed_wybor",
- "description": [
- "Zaproponuj ćwiczenie poszerzające umiejętności grupy, z którą najczęściej pracujesz, w zakresie (wybierz jeden z trzech)"
+ "description": ["Nawyki higieny informacyjnej to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "blokowanie reklam i skryptów w czasie korzystania z sieci,"},
+ {"id": 2, "text": "czyszczenie regularne komputera z kurzu,"},
+ {"id": 3, "text": "blokowanie albo regularne kasowanie „ciasteczek” w przeglądarkach internetowych,"},
+ {"id": 4, "text": "ograniczenie korzystania z „usług w chmurze”,"},
+ {"id": 5, "text": "porządkowanie danych w plikach i folderach,"},
+ {"id": 6, "text": "tworzenie kopii zapasowych informacji, na których nam zależy."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 9,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Wskaż prawidłowe zasady ergonomii pracy z komputerem"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Blat biurka powinien znajdować się na takiej wysokości, aby oparte o niego przedramiona tworzyły względem ramion kąt 120°."},
+ {"id": 2, "text": "Górna krawędź monitora powinna znajdować się na poziomie twojego wzroku."},
+ {"id": 3, "text": "Krzesło powinno pozwalać ci na wygodne oparcie stóp o podłogę i utrzymanie kąta 90° pomiędzy łydkami a udami."},
+ {"id": 4, "text": "Światło powinno padać z tyłu, aby zminimalizować odblaski na monitorze."},
+ {"id": 5, "text": "Monitor powinien być oddalony od ciebie na odległość wyciągniętej dłoni."},
+ {"id": 6, "text": "Plecy powinny wygodnie przylegać do oparcia krzesła."}
+ ],
+ "answer": [2, 3, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 10,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Pluralizm mediów sprzyja:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "brakowi konkurencji między mediami,"},
+ {"id": 2, "text": "koncentracji mediów,"},
+ {"id": 3, "text": "monopolizacji informacji,"},
+ {"id": 4, "text": "wolności słowa."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 11,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Śledzone przez firmę zachowanie internauty w internecie:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "zdradzać może preferencje internauty,"},
+ {"id": 2, "text": "zdradzać może cechy osobowości internauty,"},
+ {"id": 3, "text": "możliwe jest dzięki programom komputerowym,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwala emitować wstępnie dopasowane oferty na ekranie komputera internauty,"},
+ {"id": 5, "text": "pozwala badać reakcję na reklamy,"},
+ {"id": 6, "text": "żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa."}
],
+ "answer": [1, 2, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 12,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W przypadku, gdy informacje o sprzęcie w sklepie internetowym są niepełne, a sprzedawca konsekwentnie wprowadza klientów indywidualnych w błąd, gdzie warto kierować się po pomoc?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "formatowania pliku tekstowego,"},
- {"id": 2, "text": "obróbki obrazu,"},
- {"id": 3, "text": "montażu wideo."}
+ {"id": 1, "text": "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,"},
+ {"id": 2, "text": "Urząd Kontroli Skarbowej,"},
+ {"id": 3, "text": "Rzecznik Praw Obywatelskich,"},
+ {"id": 4, "text": "Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego."}
],
"answer": [1],
- "points": 0,
- "max_points": 12
+ "points": 1
},
{
- "id": "7b",
- "continuation": true,
- "type": "open",
- "description": [],
- "fields": [
- {"caption": "Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z nowych technologii)", "id": "7a"},
- {"caption": "Podaj cel (cele) ćwiczenia oraz jego rezultaty (po zakończeniu ćwiczenia uczestnik/uczestniczka: 1. wie… 2. rozumie… 3. umie…)", "id": "7b"},
- {"caption": "Zaplanuj ćwiczenie w czasie (ile czasu potrzebujesz? Ile czasu zajmą poszczególne części ćwiczenia?)", "id": "7c"},
- {"caption": "Opisz, czego potrzebujesz (materiały, oprogramowanie), żeby je zrealizować. Jeśli ćwiczenie zakłada wykorzystanie przykładowych materiałów (np. tekst, zdjęcie, wideo) – dołącz je do ćwiczenia. Jeśli częścią ćwiczenia jest zdobycie tych materiałów przez uczestników – uwzględnij to w opisie ćwiczenia. ", "id": "7d"},
- {"caption": "Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy ze swoimi grupami.", "id": "7e"}
+ "id": 13,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Kolega, który nie ma własnego komputera, poprosił Cię o przysłanie e-mailem dwudziestu zdjęć z wakacji w jednym pliku. Jakimi sposobami możesz tego efektywnie dokonać?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie zip,"},
+ {"id": 2, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie rar,"},
+ {"id": 3, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie jpg,"},
+ {"id": 4, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie xls,"},
+ {"id": 5, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie mp4,"},
+ {"id": 6, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie sav."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [1, 2],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
- "id": 8,
- "type": "open",
- "description": [
- "Korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) internauci narażeni są na to, że ktoś wykorzysta ich wizerunek lub twórczość niezgodnie z prawem. Zaplanuj dla grupy, z którą pracujesz, ćwiczenie przygotowujące jej członków/członkinie do interwencji w takiej sytuacji."
+ "id": 14,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W ostatnich miesiącach urodziła się Twoja nowa siostrzyczka. Bardzo się z tego cieszysz i chciałbyś zamieścić jej zdjęcie na swoim profilu w portalu społecznościowym. Co powinieneś koniecznie zrobić zanim opublikujesz zdjęcie?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Zapytać rodziców, czy wyrażają zgodę na umieszczenia zdjęcia siostry na portalu społecznościowym."},
+ {"id": 2, "text": "Przerobić zdjęcie siostry na zabawny mem."},
+ {"id": 3, "text": "Napisać z prośbą o pisemną zgodę do administratorów portalu."},
+ {"id": 4, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie znajduje się w sytuacjach naruszających jej intymność (np. podczas karmienia)."},
+ {"id": 5, "text": "Namówić rodziców, aby cała rodzina wybrała się do profesjonalnego fotografa."},
+ {"id": 6, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie jest nago (np. podczas kąpieli)."}
],
- "fields": [
- {"caption": "a) Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z TIK),", "id": "8a"},
- {"caption": "b) Znajdź (pamiętaj o podaniu źródeł) lub stwórz przykłady dwóch sytuacji dotyczących naruszenia wizerunku i/lub praw autorskich w mediach – pasujących do sytuacji, z jakimi mogą się spotkać uczestnicy/uczestniczki Twoich zajęć.", "id": "8b"},
- {"caption": "c) Stwórz listę możliwych działań interwencyjnych pasujących do tych sytuacji, które możesz omówić podczas zajęć.", "id": "8c"},
- {"caption": "d) Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy z grupami.", "id": "8d"}
+ "answer": [1, 4, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 15,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Który adres mailowy jest najbardziej odpowiedni w komunikacji ucznia z nauczycielem lub pracownika z pracodawcą?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "hotkicia@hotmail.com,"},
+ {"id": 2, "text": "olazczwartejlawkipodoknemwsali3nadrugimpietrze@gmail.com,"},
+ {"id": 3, "text": "xxx666@portal.pl,"},
+ {"id": 4, "text": "adam.kowalski@net.pl."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
- "id": 9,
- "type": "open",
+ "id": 16,
+ "type": "edumed_wybor",
"description": [
- "Przyjrzyj się, jak w praktyce wygląda komunikacja w sieci. Wykorzystaj do tego własne doświadczenia z portali społecznościowych czy informacyjnych.",
- "Przypomnij sobie sytuacje, w których zabierałaś głos w toczących się tam dyskusjach. Przyjrzyj się językowi, którego używałaś. Czy sprzyjał on osiągnięciu celów, które sobie zakładałaś włączając się w dyskusję? Czy język, który tam spotkałaś wolny był od agresji, mowy nienawiści i hejtu?",
- "Jeśli dotąd nie miałaś doświadczenia komunikacji z internautami lub nie umiesz przywołać takich doświadczeń – zdobądź je!",
- "<br>W odpowiedzi możesz pominąć tematy, na które zabierałaś głos – Twoje poglądy nie mają znaczenia dla oceny zadania. Podczas oceny zadania liczyć się będzie: zwięzły opis konkretnych doświadczeń i sytuacji, które spotkałeś/spotkałaś oraz Twoje pomysły na przełożenie ich na pracę z grupami."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "Opisz krótko wnioski z Twoich doświadczeń.", "id": "9a"},
- {"caption": "Jak wykorzystasz je w pracy z Twoją grupą/grupami? Dlaczego?", "id": "9b"},
- {"caption": "Jaką aktywność na podstawie swoich wniosków zaproponujesz grupie?", "id": "9c"},
- {"caption": "Jakie cele chciałabyś osiągnąć swoim ćwiczeniem?", "id": "9d"}
- ],
- "max_points": 12
-}
-]
+ "Twoja ciocia jest początkującym użytkownikiem internetu. Wraz z koleżanką wybiera się na wycieczkę do Krakowa. Nocleg chciałyby zamówić na portalu booking.com.",
+ "Twoim zadaniem jest doradzenie cioci, co podnosi wiarygodność oferenta usługi turystycznej i na jakie elementy powinna zwrócić uwagę. Z poniższych elementów wybierz ten, który NIE wiąże się bezpośrednio z wiarygodnością oferenta."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Średnia ocen innych użytkowników/gości w obiekcie."},
+ {"id": 2, "text": "Liczba wystawionych ocen przez dotychczasowych użytkowników/gości w obiekcie."},
+ {"id": 3, "text": "Zdjęcia obiektu i oferowanego pokoju."},
+ {"id": 4, "text": "Odległość obiektu od centrum miasta."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+},
+{
+ "id": 17,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Chcesz wyszukać w wyszukiwarce internetowej Google.com informacje na temat wizyty papieża Franciszka w Częstochowie w 2016 r. Która z poniższych instrukcji wyszukiwania NIE jest prawidłowa?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Franciszek AND (Częstochowa OR 2016),"},
+ {"id": 2, "text": "papież* AND Franciszek* AND Częstochowa,"},
+ {"id": 3, "text": "papież* AND Franciszek* AND (Częstochowa OR „Światowe Dni Młodzieży”),"},
+ {"id": 4, "text": "papież* AND Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”),"},
+ {"id": 5, "text": "papież* OR Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”)."}
+ ],
+ "answer": [1, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 18,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Jaki jest symbol klasyfikacji bibliotecznej książki Jana van Dijka “Społeczne aspekty nowych mediów : analiza społeczeństwa sieci” wydanej w 2010 przez PWN w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "P96.T42 D55165 2010"},
+ {"id": 2, "text": "HD6053 .W6684 2010"},
+ {"id": 3, "text": "DT73.M5 D55 1993"},
+ {"id": 4, "text": "HF5415 .H85165 2010"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 19,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W jakim mieście możesz dojechać tramwajem linii nr 5 z Dworca Zachodniego do Ronda Kaponiera?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Poznaniu"},
+ {"id": 2, "text": "Krakowie"},
+ {"id": 3, "text": "Warszawie"},
+ {"id": 4, "text": "Łodzi"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 20,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Zostałeś/aś poproszony/a o pomoc przy budowie strony internetowej twojej szkoły, którą mają odwiedzać nie tylko jej uczniowie, ale również rodzice, potencjalni kandydaci i inne osoby. W jaki sposób zadbasz o to, by strona była dostępna technologicznie dla osób z zaburzeniami wzroku, słuchu lub chorych na epilepsję?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Użyjesz dużo filmów i dźwięku, które zastąpią tekst."},
+ {"id": 2, "text": "Użyjesz automatycznie uruchamiających się animacji, o szybko zmieniających się kolorach."},
+ {"id": 3, "text": "Opiszesz wszystkie elementy strony za pomocą tekstu, również nawigację i multimedia, oraz umożliwisz łatwą zmianę wielkości czcionki i kontrastu."},
+ {"id": 4, "text": "Umieścisz na stronie zeskanowane dokumenty szkoły w formie zdjęć."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 21,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Natrafiasz w sieci na wideo na mało znane wideo, w którym ktoś nęka i wyśmiewa osobę niepełnosprawną intelektualnie, nieświadomą bycia nagrywaną. Która z czynności nie będzie pogarszać sytuacji osoby na wideo?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Zgłoszenie wideo administratorom portalu."},
+ {"id": 2, "text": "Przesłanie linku znajomym."},
+ {"id": 3, "text": "Podanie danych osobowych bohatera filmu w komentarzu, jeśli są ci znane."},
+ {"id": 4, "text": "Pobranie wideo i umieszczenie go ponownie z krytycznym komentarzem."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 22,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Hasła przestają być wystarczającym zabezpieczeniem dostępu do stron i usług cyfrowych. Wskaż przyczyny:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Takie same hasła są powszechnie używane w wielu miejscach w sieci."},
+ {"id": 2, "text": "Nie jest możliwe skuteczne zaszyfrowanie i przesłanie hasła."},
+ {"id": 3, "text": "Coraz powszechniejsze są wycieki baz danych z hasłami do serwisów i usług w sieci."},
+ {"id": 4, "text": "Złośliwe oprogramowanie, tzw. keylogger, może zarejestrować nasze hasło podczas wpisywania go na klawiaturze."},
+ {"id": 5, "text": "Powszechnie używane w hasłach słowa i nazwy własne komputer może złamać za pomocą tzw. ataku słownikowego."},
+ {"id": 6, "text": "Każde hasło można odgadnąć."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 23,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Przed czym może uchronić cię szyfrowanie dysku twojego smartphone’a?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Przed śledzeniem jego lokalizacji."},
+ {"id": 2, "text": "Przed niepożądanym dostępem aplikacji do treści na dysku, np. zrobionych zdjęć?"},
+ {"id": 3, "text": "Przed niepożądanym odtworzeniem danych w przypadku utraty urządzenia."},
+ {"id": 4, "text": "Przed złośliwym oprogramowaniem."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 24,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Statystyki stron fanowskich na Facebooku lub narzędzia w rodzaju Google Analytics:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "przyczyniają się do lepszego zrozumienia prezentowanych tekstów przez odbiorców,"},
+ {"id": 2, "text": "ułatwiają śledzenie losów odbioru prezentowanych treści,"},
+ {"id": 3, "text": "ułatwiają publikację treści z blogów w serwisach z plikami wideo,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwalają autorom na awans w hierarchii wspólnoty blogerskiej."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 25,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Aby przygotować dopracowaną i interesującą dla odbiorców prezentację multimedialną, warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "wykorzystać jak najwięcej gifów i zrezygnować w prezentacji z jakiegokolwiek tekstu,"},
+ {"id": 2, "text": "tworzyć slajdy w oparciu o przygotowany wcześniej scenariusz i dobrej jakości zasoby wizualne (zdjęcia, grafiki, gify, memy itp.),"},
+ {"id": 3, "text": "używać w prezentacji jak najwięcej tekstu, dzięki czemu w trakcie wystąpienia będzie można czytać z ekranu,"},
+ {"id": 4, "text": "tworzyć prezentację składającą się tylko z zdjęć, grafik, gifów, ewentualnie uzupełnić slajdy o podkład dźwiękowy."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 26,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Które z wymienionych narzędzi można użyć do digitalizacji?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "aparat cyfrowy, skaner, aplikacje w smartfonie (np. aparat fotograficzny, skaner itp.),"},
+ {"id": 2, "text": "kserokopiarka, magnetofon kasetowy,"},
+ {"id": 3, "text": "odtwarzacz płyt CD lub DVD,"},
+ {"id": 4, "text": "konsola do gier, do której podłączone są gogle VR."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 27,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Podczas wspólnej pracy zapośredniczonej przez cyfrowe narzędzia warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "dzielić się obowiązkami,"},
+ {"id": 2, "text": "ustalić, kto będzie liderem projektu i będzie koordynował działania,"},
+ {"id": 3, "text": "zebrać pieniądze na zakup profesjonalnego oprogramowania,"},
+ {"id": 4, "text": "pracować spontanicznie, bez jasno określonego celu (ten wyłoni się sam w trakcie pracy),"},
+ {"id": 5, "text": "ustalić, za pomocą jakiej platformy grupa będzie się komunikować i gdzie gromadzić wspólne pliki,"},
+ {"id": 6, "text": "zrezygnować z dyskusji na trudne tematy i ustalić, kto ma decydujący i ostateczny głos w trakcie sporu, bez względu na argumenty stron."}
+ ],
+ "answer": [1, 2, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 28,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Jesteś dziennikarzem dużej gazety. Pewnego dnia na twoją skrzynkę e-mail docierają z anonimowego źródła kopie dokumentów kompromitujących wysoko postawionego polityka. Przygotowujesz artykuł do publikacji."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Publikujesz wszystkie otrzymane dokumenty opisując sposób ich pozyskania zgodnie z zasadą pełnej jawności warsztatu."},
+ {"id": 2, "text": "Usiłujesz ustalić, czy dokumenty są prawdziwe. Jeśli nie udaje ci się tego potwierdzić, wstrzymujesz publikację, żeby nie zrobić krzywdy potencjalnie niewinnej osobie."},
+ {"id": 3, "text": "Piszesz felieton, w którym wspominasz o posiadaniu kompromitujących dokumentów, ale nie ujawniasz ich treści."},
+ {"id": 4, "text": "Wysyłasz do polityka pytania dotyczące sprawy opisanej w dokumentach z prośbą o odniesienie się do tych informacji."}
+ ],
+ "answer": [2, 4],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 29,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Kultura hakerska to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "p154n13 l3375p34k13m,"},
+ {"id": 2, "text": "zbiór wartości i norm, które ukształtowały się w grupie programistów komputerowych,"},
+ {"id": 3, "text": "włamywanie się na cudze komputery,"},
+ {"id": 4, "text": "nowy gatunek bakterii wykrytych po raz pierwszy na układach scalonych."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 30,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Napisałeś wiersz, który opublikowała lokalna gazeta. Twoi koledzy stworzyli zabawną parodię tego wiersza i także wysłali swój tekst do gazety. Na gruncie prawa autorskiego:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "ze względu na naruszenie twoich praw autorskich możesz zażądać od wydawcy gazety odrzucenia tego tekstu, wolność słowa nie sięga tak daleko,"},
+ {"id": 2, "text": "prawo autorskie chroni wolność słowa, ale możesz zażądać zapłaty należnego ci wynagrodzenia w przypadku publikacji parodii twojego tekstu,"},
+ {"id": 3, "text": "prawo autorskie chroni integralność dzieła, więc możesz zażądać wprowadzenia zmian i poprawek do tekstu parodii,"},
+ {"id": 4, "text": "nic nie możesz w tej sprawie zrobić, prawo autorskie chroni wolność słowa w przypadku parodii."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+}
+]
\ No newline at end of file