[
{
"id": 1,
- "type": "edumed_przyporzadkuj",
- "hide_default_instruction": 1,
- "description": ["Które z fotografii umieścił(a)byś jako zdjęcie profilowe na portalu Facebook, które na LinkedIn, a które z nich na żadnej z tych stron?"],
- "buckets": [
- {"id": 1, "title": "Facebook"},
- {"id": 2, "title": "Facebook"},
- {"id": 3, "title": "Facebook"},
- {"id": 4, "title": "Facebook"},
- {"id": 5, "title": "LinkedIn"},
- {"id": 6, "title": "LinkedIn"},
- {"id": 7, "title": "LinkedIn"},
- {"id": 8, "title": "LinkedIn"},
- {"id": 9, "title": "nigdzie"},
- {"id": 10, "title": "nigdzie"},
- {"id": 11, "title": "nigdzie"},
- {"id": 12, "title": "nigdzie"}
- ],
- "buckets_name": "strony",
- "items": [
- {"id": 1, "text": "1", "href_absolute": 1, "href": "https://www.flickr.com/photos/seeminglee/3942177783/", "img": "przyp2/1.jpg"},
- {"id": 2, "text": "2", "href_absolute": 1, "href": "https://www.flickr.com/photos/davebloggs007/14573899083/","img": "przyp2/2.jpg"},
- {"id": 3, "text": "3", "href_absolute": 1, "href": "https://www.flickr.com/photos/125303894@N06/14365668676/","img": "przyp2/3.jpg"},
- {"id": 4, "text": "4", "href_absolute": 1, "href": "https://www.flickr.com/photos/gagilas/4224108472/","img": "przyp2/4.jpg"},
- {"id": 5, "text": "5", "href_absolute": 1, "href": "https://www.flickr.com/photos/conejoazul/1455987854/", "img": "przyp2/5.jpg"}
- ],
- "items_name": "zdjęcia",
- "items_instruction": "Przeciągnij numery zdjęć do odpowiednich szarych pól powyżej. W każdym szarym polu można umieścić tylko jeden numer.",
- "items_inline": 1,
- "description_after": ["<span class=\"wtem-disclaimer\">(Wszystkie użyte zdjęcia dostępne na CC BY lub CC BY-SA – źródła/autorzy dostępni po kliknięciu w obrazek)</span>"],
- "points_per_hit": 0.5,
- "answer_mode": "possible_buckets_for_item",
- "answer": {
- "1": [1,2,3,4],
- "2": [1,2,3,4],
- "3": [1,2,3,4,5,6,7,8],
- "4": [9,10,11,12],
- "5": [9,10,11,12]
- }
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Booksprint to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "publikacja elektroniczna, książka elektroniczna,"},
+ {"id": 2, "text": "zapis aktualnego obrazu wyświetlanego na monitorze,"},
+ {"id": 3, "text": "pisanie książki metodą medialabową,"},
+ {"id": 4, "text": "nagranie dźwiękowe zawierające odczytany przez lektora tekst publikacji książkowej."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 2,
- "type": "open",
- "description": ["Twoja koleżanka wygrała ogólnopolski konkurs muzyczny, na którym zyskała uznanie jury i publiczności. Pogratuluj sukcesu w określonej poniżej formie:"],
- "fields": [
- {"id": 1, "caption": "1. tweet"},
- {"id": 2, "caption": "2. wpis na tablicy na Facebooku"},
- {"id": 3, "caption": "3. krótki mail do jej rodziców"}
- ],
- "max_points": 6
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Emotikony to rodzaj języka/pisma:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "obrazkowego,"},
+ {"id": 2, "text": "migowego,"},
+ {"id": 3, "text": "służbowego,"},
+ {"id": 4, "text": "urzędowego."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 3,
- "type": "open",
- "description": ["Twoja mama jest początkującą użytkowniczką internetu. Prosi cię o rady, jak bezpiecznie korzystać z sieci. Przekaż jej co najmniej pięć wskazówek, które będzie mogła wykorzystać podczas codziennej pracy przy komputerze."],
- "max_points": 5
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Śledzenie zmian w programie Word znajduje się w zakładce:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "widok,"},
+ {"id": 2, "text": "korespondencja,"},
+ {"id": 3, "text": "recenzja,"},
+ {"id": 4, "text": "wstawianie."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 4,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Przepustowość łącza podawana jest w:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "bajtach na sekundę i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 2, "text": "megabajtach i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 3, "text": "kilobajtach i jego wielokrotnościach,"},
+ {"id": 4, "text": "bitach na sekundę i jego wielokrotnościach."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 5,
"type": "edumed_przyporzadkuj",
- "description": ["Dopasuj nazwę wtyczki do jej działania:"],
+ "description": ["Dopasuj definicje do pojęć:"],
"buckets": [
- {"id": 1, "title": "AdBlock"},
- {"id": 2, "title": "CookieMonster"},
- {"id": 3, "title": "NoScript"},
- {"id": 4, "title": "FlashBlock"}
+ {"id": 1, "title": "protokół HTTPS"},
+ {"id": 2, "title": "LAN"},
+ {"id": 3, "title": "serwer pośredniczący (proxy)"},
+ {"id": 4, "title": "router"},
+ {"id": 5, "title": "adres IP"}
],
- "buckets_name": "wtyczki",
+ "buckets_name": "pojęcia",
"items": [
- {"id": 1, "text": "1", "desc": "rozszerzenie do przeglądarek internetowych, automatycznie blokuje skrypty uruchamiane i zewnętrzne zasoby pobierane przez strony internetowe w przeglądarce."},
- {"id": 2, "text": "2", "desc": "rozszerzenie do przeglądarek internetowych domyślnie blokujące wszystkie filmiki typu flash na stronach internetowych, pozwalające je uruchomić jednym kliknięciem myszki."},
- {"id": 3, "text": "3", "desc": "rozszerzenie do przeglądarek internetowych, automatycznie blokuje i usuwa reklamy ze stron internetowych. Zwiększa wygodę i bezpieczeństwo korzystania z sieci. Ogranicza przepływ informacji o historii przeglądania."},
- {"id": 4, "text": "4", "desc": "rozszerzenie do przeglądarek internetowych, pozwala bardzo dokładnie kontrolować ciasteczka i to, jakie strony (i na jak długo) mogą je ustawiać."}
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Jeden z protokołów umożliwiający przesyłanie w sieci zaszyfrowanych informacji, dzięki czemu dostęp do treści mają jedynie nadawca oraz odbiorca komunikatu."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "Liczba nadawana interfejsowi sieciowemu, grupie interfejsów, bądź całej sieci komputerowej w protokole IP, służąca identyfikacji elementów sieci."},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Oprogramowanie lub serwer z odpowiednim oprogramowaniem, które dokonuje pewnych operacji (zwykle nawiązuje połączenia) w imieniu użytkownika."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "Sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, biuro."},
+ {"id": 5, "text": "5", "desc": "Urządzenie sieciowe służące do łączenia różnych sieci komputerowych, pełni rolę węzła komunikacyjnego."}
],
- "items_name": "działania",
+ "items_name": "definicje",
"answer": {
- "1": [3],
+ "1": [1],
"2": [4],
- "3": [1],
- "4": [2]
+ "3": [3],
+ "4": [5],
+ "5": [2]
},
"points_per_hit": 0.5
},
-{
- "id": 5,
- "type": "open",
- "description": ["Podaj po jednym przykładzie serwisu (konkretne nazwy), który umożliwia podane niżej akcje."],
- "instruction": "Każda strona może byc podana tylko jeden raz.",
- "fields": [
- {"id": 1, "caption": "budowanie i podtrzymywanie relacji", "rows": 1},
- {"id": 2, "caption": "komunikację, dyskusję", "rows": 1},
- {"id": 3, "caption": "bieżące informowanie i odnoszenie się do aktualności", "rows": 1},
- {"id": 4, "caption": "prezentacja opinii i poglądów", "rows": 1},
- {"id": 5, "caption": "współdzielenie plików", "rows": 1},
- {"id": 6, "caption": "współtworzenie dokumentów", "rows": 1}
- ],
- "max_points": 3
-},
-
{
"id": 6,
- "type": "open",
- "description": ["Wraz ze znajomymi 5 marca 2016 r. chcecie wybrać się w podróż z Zakopanego do Gdańska. Żadne z was nie posiada prawa jazdy i samochodu, nie chcecie korzystać z pomocy rodziców. Zależy wam, aby podróż trwała jak najkrócej i była jak najtańsza. Zaplanuj waszą podróż środkami transportu publicznego. Podaj godzinę rozpoczęcia i zakończenia podróży, szczegóły trasy i usług komunikacyjnych, z których skorzystacie.", "Podaj adres(y) stron(y), z których skorzystałeś/-aś."],
- "max_points": 6
+ "type": "edumed_prawdafalsz",
+ "description": ["Oznacz poniższe zdania jako prawdziwe lub fałszywe."],
+ "statements": [
+ ["Algorytmy przewidują reakcje emocjonalne człowieka.", false],
+ ["Algorytm to sposób przetworzenia danych wyjściowych tak, aby otrzymać określone dane wyjściowe.", true],
+ ["Algorytmy mają zastosowanie na portalach społecznościowych i w wyszukiwarkach połączeń tramwajowych.", true],
+ ["Algorytm to skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności.", true],
+ ["Algorytm nie może zostać zaimplementowany w postaci programu komputerowego.", false]
+ ],
+ "points_per_hit": 0.5
},
{
"id": 7,
- "type": "open",
- "description": ["Podaj cztery aspekty (obszary) prywatności człowieka."],
- "max_points": 2
+ "type": "edumed_przyporzadkuj",
+ "description": ["Dopasuj nazwę wtyczki do jej działania."],
+ "buckets": [
+ {"id": 1, "title": "Adobe Flash Player"},
+ {"id": 2, "title": "Adblock"},
+ {"id": 3, "title": "Java"},
+ {"id": 4, "title": "Quicktime"}
+ ],
+ "buckets_name": "wtyczki",
+ "items": [
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Odtwarzacz multimedialny do odgrywania muzyki i pokazywania filmów, grafik jak i VR."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "Niezbędna do uruchamiania aplikacji i apletów (na przykład gier, czatów itp.)"},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Wtyczka multimedialna przeznaczona do instalacji w przeglądarkach internetowych (m.in. Chrome, Firefox, Internet Explorer i Opera), która służy do wyświetlania animacji i filmów wykonanych w tej technologii."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "Dodatek po zainstalowaniu i skonfigurowaniu usunie z witryn internetowych uporczywe reklamy (ang. ads) spowalniające pracę komputera i przeglądarki oraz blokujące wygodny dostęp do pożądanej przez użytkownika treści."}
+ ],
+ "items_name": "działania",
+ "answer": {
+ "1": [3],
+ "2": [4],
+ "3": [2],
+ "4": [1]
+ },
+ "points_per_hit": 0.5
},
{
"id": 8,
- "type": "open",
- "description": ["Wyjaśnij krótko, na czym polega hakowanie w pozytywnym aspekcie tego zjawiska."],
- "max_points": 5
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Nawyki higieny informacyjnej to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "blokowanie reklam i skryptów w czasie korzystania z sieci,"},
+ {"id": 2, "text": "czyszczenie regularne komputera z kurzu,"},
+ {"id": 3, "text": "blokowanie albo regularne kasowanie „ciasteczek” w przeglądarkach internetowych,"},
+ {"id": 4, "text": "ograniczenie korzystania z „usług w chmurze”,"},
+ {"id": 5, "text": "porządkowanie danych w plikach i folderach,"},
+ {"id": 6, "text": "tworzenie kopii zapasowych informacji, na których nam zależy."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
"id": 9,
- "type": "open",
- "description": ["Wymień trzy przykłady projektów, które powstają i rozwijają się dzięki crowdsourcingowi."],
- "max_points": 1.5
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Wskaż prawidłowe zasady ergonomii pracy z komputerem"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Blat biurka powinien znajdować się na takiej wysokości, aby oparte o niego przedramiona tworzyły względem ramion kąt 120°."},
+ {"id": 2, "text": "Górna krawędź monitora powinna znajdować się na poziomie twojego wzroku."},
+ {"id": 3, "text": "Krzesło powinno pozwalać ci na wygodne oparcie stóp o podłogę i utrzymanie kąta 90° pomiędzy łydkami a udami."},
+ {"id": 4, "text": "Światło powinno padać z tyłu, aby zminimalizować odblaski na monitorze."},
+ {"id": 5, "text": "Monitor powinien być oddalony od ciebie na odległość wyciągniętej dłoni."},
+ {"id": 6, "text": "Plecy powinny wygodnie przylegać do oparcia krzesła."}
+ ],
+ "answer": [2, 3, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
"id": 10,
- "type": "edumed_przyporzadkuj",
- "description": ["Dopasuj pojęcie do definicji:"],
- "buckets": [
- {"id": 1, "title": "dyskryminacja"},
- {"id": 2, "title": "kryptoreklama"},
- {"id": 3, "title": "cyberprzemoc"},
- {"id": 4, "title": "koncesja"}
- ],
- "buckets_name": "pojęcia",
- "items": [
- {"id": 1, "text": "1", "desc": "stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie,wyśmiewanie innych osób przy pomocy narzędzi typu elektronicznego,np. SMS, e-mail, witryny internetowe, fora dyskusyjne."},
- {"id": 2, "text": "2", "desc": "traktowanie pewnych osób lub grup społecznych w inny sposób, zwykle mniej sprawiedliwy, niż innych osób i grup."},
- {"id": 3, "text": "3", "desc": "zezwolenie,upoważnienie do prowadzenia jakiejś działalności."},
- {"id": 4, "text": "4", "desc": "przekaz handlowy polegający na przedstawieniu lub nawiązywaniu do towaru, usługi lub ich znaku towarowego w taki sposób, że stanowią one element samej audycji."}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Pluralizm mediów sprzyja:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "brakowi konkurencji między mediami,"},
+ {"id": 2, "text": "koncentracji mediów,"},
+ {"id": 3, "text": "monopolizacji informacji,"},
+ {"id": 4, "text": "wolności słowa."}
],
- "items_name": "definicje",
- "answer": {
- "1": [2],
- "2": [4],
- "3": [1],
- "4": [3]
- },
- "points_per_hit": 0.5
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
"id": 11,
- "type": "open",
- "description": ["Istnieje dwanaście wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych (WCAG). Każdą wytyczną przyporządkuj do jednej z czterech zasad."],
- "instruction": "Wpisz litery do odpowiednich pól tekstowych.",
- "fields": [
- {"id": 1, "caption": "zrozumiałość", "rows": 1},
- {"id": 2, "caption": "brak przeszkód w obsłudze", "rows": 1},
- {"id": 3, "caption": "postrzegalność zmysłowa", "rows": 1},
- {"id": 4, "caption": "solidne wykonanie", "rows": 1}
- ],
- "description_after": [
- "a) teksty są czytelne i łatwe w odbiorze",
- "b) treść ma swój odpowiednik: obrazom i filmom towarzyszą opisy tekstowe, głosowe,napisy, tłumaczenia na język migowy",
- "c) treść jest eksponowana za pomocą najnowszych technologii uwzględniających wytyczne dotyczące dostępności",
- "d) prezentacja treści (kształt graficzny, styl) nie wpływa na odbiór",
- "e) strona jest możliwa w obsłudze przy użyciu klawiatury",
- "f) do treści można dotrzeć różnymi drogami (urządzenia, oprogramowanie)",
- "g) interfejs jest intuicyjny i logicznie zbudowany",
- "h) trudno popełnić błąd w obsłudze interfejsu",
- "i) nie ma limitów czasowych w korzystaniu z serwisu",
- "j) informacje pierwszoplanowe nie zlewają się z tłem",
- "k) sekcje na stronie mają jednoznaczne tytuły i są logicznie podzielone",
- "l) można pominąć szkodliwe dla wzroku i słuchu komunikaty"
- ],
- "max_points": 6
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Śledzone przez firmę zachowanie internauty w internecie:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "zdradzać może preferencje internauty,"},
+ {"id": 2, "text": "zdradzać może cechy osobowości internauty,"},
+ {"id": 3, "text": "możliwe jest dzięki programom komputerowym,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwala emitować wstępnie dopasowane oferty na ekranie komputera internauty,"},
+ {"id": 5, "text": "pozwala badać reakcję na reklamy,"},
+ {"id": 6, "text": "żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa."}
+ ],
+ "answer": [1, 2, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
"id": 12,
"type": "edumed_wybor",
- "description": ["Na co NIE pozwala ci dozwolony użytek?"],
+ "description": ["W przypadku, gdy informacje o sprzęcie w sklepie internetowym są niepełne, a sprzedawca konsekwentnie wprowadza klientów indywidualnych w błąd, gdzie warto kierować się po pomoc?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "na sprzedawanie kopii płyt z muzyką twojego ulubionego zespołu"},
- {"id": 2, "text": "na oglądanie filmu pobranego z internetu"},
- {"id": 3, "text": "na nagranie serialu na płytę i obejrzenie go z rodziną"},
- {"id": 4, "text": "żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa"}
+ {"id": 1, "text": "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,"},
+ {"id": 2, "text": "Urząd Kontroli Skarbowej,"},
+ {"id": 3, "text": "Rzecznik Praw Obywatelskich,"},
+ {"id": 4, "text": "Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego."}
],
"answer": [1],
"points": 1
{
"id": 13,
"type": "edumed_wybor",
- "description": ["Chcesz opublikować swoje opowiadanie na wolnej licencji. Zezwalasz na jego kopiowanie, zmienianie, remiksowanie, rozprowadzanie i wykonanie, ale pod warunkiem, że ewentualne utwory zależne -- np. tłumaczenia -- będą przez ich autorów udostępnione na takiej samej licencji. Którą z licencji wybierzesz?"],
+ "description": ["Kolega, który nie ma własnego komputera, poprosił Cię o przysłanie e-mailem dwudziestu zdjęć z wakacji w jednym pliku. Jakimi sposobami możesz tego efektywnie dokonać?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "CC BY-SA"},
- {"id": 2, "text": "CC BY-NC"},
- {"id": 3, "text": "CC BY"},
- {"id": 4, "text": "żadną z wymienionych"}
+ {"id": 1, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie zip,"},
+ {"id": 2, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie rar,"},
+ {"id": 3, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie jpg,"},
+ {"id": 4, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie xls,"},
+ {"id": 5, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie mp4,"},
+ {"id": 6, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie sav."}
],
- "answer": [1],
- "points": 1
+ "answer": [1, 2],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
"id": 14,
"type": "edumed_wybor",
- "description": ["Do nawyków higieny informacyjnej należą:"],
+ "description": ["W ostatnich miesiącach urodziła się Twoja nowa siostrzyczka. Bardzo się z tego cieszysz i chciałbyś zamieścić jej zdjęcie na swoim profilu w portalu społecznościowym. Co powinieneś koniecznie zrobić zanim opublikujesz zdjęcie?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "tworzenie kopii zapasowych informacji, na których nam zależy"},
- {"id": 2, "text": "odczytywanie informacji na specjalnym czytniku"},
- {"id": 3, "text": "robienie przerw co 20 minut, aby uporządkować informacje"},
- {"id": 4, "text": "ograniczenie korzystania z „usług w chmurze”"},
- {"id": 5, "text": "szyfrowanie danych na dysku twardym"},
- {"id": 6, "text": "korzystanie z technologii anonimizujących"},
- {"id": 7, "text": "mycie rąk po skorzystaniu z komputera"}
- ],
- "answer": [1,4,5,6],
+ {"id": 1, "text": "Zapytać rodziców, czy wyrażają zgodę na umieszczenia zdjęcia siostry na portalu społecznościowym."},
+ {"id": 2, "text": "Przerobić zdjęcie siostry na zabawny mem."},
+ {"id": 3, "text": "Napisać z prośbą o pisemną zgodę do administratorów portalu."},
+ {"id": 4, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie znajduje się w sytuacjach naruszających jej intymność (np. podczas karmienia)."},
+ {"id": 5, "text": "Namówić rodziców, aby cała rodzina wybrała się do profesjonalnego fotografa."},
+ {"id": 6, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie jest nago (np. podczas kąpieli)."}
+ ],
+ "answer": [1, 4, 6],
"answer_mode": "all_or_nothing",
"points": 2
},
{
"id": 15,
- "type": "edumed_przyporzadkuj",
- "description": ["Dopasuj rodzaj formatu do jego cech charakterystycznych."],
- "buckets": [
- {"id": 1, "title": "JPG"},
- {"id": 2, "title": "PDF"},
- {"id": 3, "title": "OpenDocument"},
- {"id": 4, "title": "PNG"},
- {"id": 5, "title": "EPUB"}
- ],
- "buckets_name": "formaty",
- "items": [
- {"id": 1, "text": "1", "desc": "format plików służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych. Jego zastosowanie zapewnia to, że po otwarciu w innym programie nie zmieni się to, jak wyglądają poszczególne strony."},
- {"id": 2, "text": "2", "desc": "format obrazów rastrowych (bitmap), najlepiej sprawdzający się przy zapisie fotografii oraz obrazów naturalnych (pejzaży, portretów itp.), w których barwy płynnie przechodzą i w których nie ma wiele ostrych krawędzi czy drobnych detali. Przy zapisie w tym formacie dokonywana jest stratna kompresja, co sprawia, że część informacji zostaje bezpowrotnie utracona."},
- {"id": 3, "text": "3", "desc": "otwarty standard,oparty na języku XML, służący do publikowania elektronicznych książek. Tworzone w nim książki nie mają podziału na strony,choć istnieje możliwość wyświetlania na marginesie numeru strony pochodzącego z książki drukowanej."},
- {"id": 4, "text": "4", "desc": "format plików pakietów biurowych, będący otwartym standardem ISO (Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej), podstawowy dla wolnych programów do edycji tekstu."},
- {"id": 5, "text": "5", "desc": "rastrowy format plików graficznych, korzystający z kompresji bezstratnej."}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Który adres mailowy jest najbardziej odpowiedni w komunikacji ucznia z nauczycielem lub pracownika z pracodawcą?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "hotkicia@hotmail.com,"},
+ {"id": 2, "text": "olazczwartejlawkipodoknemwsali3nadrugimpietrze@gmail.com,"},
+ {"id": 3, "text": "xxx666@portal.pl,"},
+ {"id": 4, "text": "adam.kowalski@net.pl."}
],
- "items_name": "definicje",
- "answer": {
- "1": [2],
- "2": [1],
- "3": [4],
- "4": [5],
- "5": [3]
- },
- "points_per_hit": 0.5
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
"id": 16,
- "type": "open",
- "description": ["Podaj min. 3 objawy obecności wirusa na twoim komputerze."],
- "max_points": 3
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": [
+ "Twoja ciocia jest początkującym użytkownikiem internetu. Wraz z koleżanką wybiera się na wycieczkę do Krakowa. Nocleg chciałyby zamówić na portalu booking.com.",
+ "Twoim zadaniem jest doradzenie cioci, co podnosi wiarygodność oferenta usługi turystycznej i na jakie elementy powinna zwrócić uwagę. Z poniższych elementów wybierz ten, który NIE wiąże się bezpośrednio z wiarygodnością oferenta."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Średnia ocen innych użytkowników/gości w obiekcie."},
+ {"id": 2, "text": "Liczba wystawionych ocen przez dotychczasowych użytkowników/gości w obiekcie."},
+ {"id": 3, "text": "Zdjęcia obiektu i oferowanego pokoju."},
+ {"id": 4, "text": "Odległość obiektu od centrum miasta."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
"id": 17,
- "type": "open",
- "description": ["Wyszukaj w odpowiednim katalogu Biblioteki Narodowej artykuły z polskich czasopism opublikowane w 2010 roku, które dotyczyły edukacji medialnej. Podaj liczbę tekstów oraz 3 tytuły czasopism, w których je opublikowano."],
- "max_points": 6
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Chcesz wyszukać w wyszukiwarce internetowej Google.com informacje na temat wizyty papieża Franciszka w Częstochowie w 2016 r. Która z poniższych instrukcji wyszukiwania NIE jest prawidłowa?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Franciszek AND (Częstochowa OR 2016),"},
+ {"id": 2, "text": "papież* AND Franciszek* AND Częstochowa,"},
+ {"id": 3, "text": "papież* AND Franciszek* AND (Częstochowa OR „Światowe Dni Młodzieży”),"},
+ {"id": 4, "text": "papież* AND Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”),"},
+ {"id": 5, "text": "papież* OR Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”)."}
+ ],
+ "answer": [1, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
"id": 18,
- "type": "open",
- "description": ["Podaj co najmniej 3 działania, które możesz podjąć, aby wyjść z bańki filtrującej."],
- "max_points": 3
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Jaki jest symbol klasyfikacji bibliotecznej książki Jana van Dijka “Społeczne aspekty nowych mediów : analiza społeczeństwa sieci” wydanej w 2010 przez PWN w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "P96.T42 D55165 2010"},
+ {"id": 2, "text": "HD6053 .W6684 2010"},
+ {"id": 3, "text": "DT73.M5 D55 1993"},
+ {"id": 4, "text": "HF5415 .H85165 2010"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 19,
- "type": "open",
- "description": ["Zauważyłeś/-aś, że twój kolega coraz rzadziej wychodzi z domu i ma coraz gorsze wyniki w nauce, za to ciągle siedzi przed komputerem. Domyślasz się, że jest uzależniony od internetu. Udziel mu co najmniej trzech rad, jak uwolnić się od tego nałogu."],
- "max_points": 3
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W jakim mieście możesz dojechać tramwajem linii nr 5 z Dworca Zachodniego do Ronda Kaponiera?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Poznaniu"},
+ {"id": 2, "text": "Krakowie"},
+ {"id": 3, "text": "Warszawie"},
+ {"id": 4, "text": "Łodzi"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 20,
"type": "edumed_wybor",
- "description": ["Z poniższej listy wybierz czynności i rzeczy, na podstawie których stosowane jest profilowanie w sieci."],
+ "description": ["Zostałeś/aś poproszony/a o pomoc przy budowie strony internetowej twojej szkoły, którą mają odwiedzać nie tylko jej uczniowie, ale również rodzice, potencjalni kandydaci i inne osoby. W jaki sposób zadbasz o to, by strona była dostępna technologicznie dla osób z zaburzeniami wzroku, słuchu lub chorych na epilepsję?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "przeglądane strony internetowe"},
- {"id": 2, "text": "słowa wpisywane w wyszukiwarce internetowej"},
- {"id": 3, "text": "informacje o sobie publikowane w sieci (np. wiek, płeć, zainteresowania)"},
- {"id": 4, "text": "odpowiedzi na internetowe ankiety"},
- {"id": 5, "text": "„polubienia” w serwisie społecznościowym"},
- {"id": 6, "text": "informacje o geolokalizacji"},
- {"id": 7, "text": "przedmioty oglądane w sklepach internetowych"},
- {"id": 8, "text": "przedmioty kupione w sklepach internetowych"}
- ],
- "answer": [1,2,3,4,5,6,7,8],
- "answer_mode": "all_or_nothing",
- "points": 2
+ {"id": 1, "text": "Użyjesz dużo filmów i dźwięku, które zastąpią tekst."},
+ {"id": 2, "text": "Użyjesz automatycznie uruchamiających się animacji, o szybko zmieniających się kolorach."},
+ {"id": 3, "text": "Opiszesz wszystkie elementy strony za pomocą tekstu, również nawigację i multimedia, oraz umożliwisz łatwą zmianę wielkości czcionki i kontrastu."},
+ {"id": 4, "text": "Umieścisz na stronie zeskanowane dokumenty szkoły w formie zdjęć."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 21,
- "type": "open",
- "description": ["Chcesz usunąć profil na Facebooku, ale nie chciał(a)byś utracić danych i treści, które udostępniałeś. Jak je zdobyć? Jakie dane ocaleją (wymień 3 rodzaje)?"],
- "max_points": 2.5
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Natrafiasz w sieci na wideo na mało znane wideo, w którym ktoś nęka i wyśmiewa osobę niepełnosprawną intelektualnie, nieświadomą bycia nagrywaną. Która z czynności nie będzie pogarszać sytuacji osoby na wideo?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Zgłoszenie wideo administratorom portalu."},
+ {"id": 2, "text": "Przesłanie linku znajomym."},
+ {"id": 3, "text": "Podanie danych osobowych bohatera filmu w komentarzu, jeśli są ci znane."},
+ {"id": 4, "text": "Pobranie wideo i umieszczenie go ponownie z krytycznym komentarzem."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 22,
- "type": "open",
- "description": ["Znajdź informacje o 2 organizacjach pozarządowych, które działają w Twojej okolicy. Komu pomagają?",
- "W jaki sposób dotarłeś/aś do tej informacji? Wklej adres strony, z której skorzystałeś/aś."],
- "max_points": 3
-}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Hasła przestają być wystarczającym zabezpieczeniem dostępu do stron i usług cyfrowych. Wskaż przyczyny:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Takie same hasła są powszechnie używane w wielu miejscach w sieci."},
+ {"id": 2, "text": "Nie jest możliwe skuteczne zaszyfrowanie i przesłanie hasła."},
+ {"id": 3, "text": "Coraz powszechniejsze są wycieki baz danych z hasłami do serwisów i usług w sieci."},
+ {"id": 4, "text": "Złośliwe oprogramowanie, tzw. keylogger, może zarejestrować nasze hasło podczas wpisywania go na klawiaturze."},
+ {"id": 5, "text": "Powszechnie używane w hasłach słowa i nazwy własne komputer może złamać za pomocą tzw. ataku słownikowego."},
+ {"id": 6, "text": "Każde hasło można odgadnąć."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+{
+ "id": 23,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Przed czym może uchronić cię szyfrowanie dysku twojego smartphone’a?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Przed śledzeniem jego lokalizacji."},
+ {"id": 2, "text": "Przed niepożądanym dostępem aplikacji do treści na dysku, np. zrobionych zdjęć?"},
+ {"id": 3, "text": "Przed niepożądanym odtworzeniem danych w przypadku utraty urządzenia."},
+ {"id": 4, "text": "Przed złośliwym oprogramowaniem."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 24,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Statystyki stron fanowskich na Facebooku lub narzędzia w rodzaju Google Analytics:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "przyczyniają się do lepszego zrozumienia prezentowanych tekstów przez odbiorców,"},
+ {"id": 2, "text": "ułatwiają śledzenie losów odbioru prezentowanych treści,"},
+ {"id": 3, "text": "ułatwiają publikację treści z blogów w serwisach z plikami wideo,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwalają autorom na awans w hierarchii wspólnoty blogerskiej."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 25,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Aby przygotować dopracowaną i interesującą dla odbiorców prezentację multimedialną, warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "wykorzystać jak najwięcej gifów i zrezygnować w prezentacji z jakiegokolwiek tekstu,"},
+ {"id": 2, "text": "tworzyć slajdy w oparciu o przygotowany wcześniej scenariusz i dobrej jakości zasoby wizualne (zdjęcia, grafiki, gify, memy itp.),"},
+ {"id": 3, "text": "używać w prezentacji jak najwięcej tekstu, dzięki czemu w trakcie wystąpienia będzie można czytać z ekranu,"},
+ {"id": 4, "text": "tworzyć prezentację składającą się tylko z zdjęć, grafik, gifów, ewentualnie uzupełnić slajdy o podkład dźwiękowy."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 26,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Które z wymienionych narzędzi można użyć do digitalizacji?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "aparat cyfrowy, skaner, aplikacje w smartfonie (np. aparat fotograficzny, skaner itp.),"},
+ {"id": 2, "text": "kserokopiarka, magnetofon kasetowy,"},
+ {"id": 3, "text": "odtwarzacz płyt CD lub DVD,"},
+ {"id": 4, "text": "konsola do gier, do której podłączone są gogle VR."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 27,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Podczas wspólnej pracy zapośredniczonej przez cyfrowe narzędzia warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "dzielić się obowiązkami,"},
+ {"id": 2, "text": "ustalić, kto będzie liderem projektu i będzie koordynował działania,"},
+ {"id": 3, "text": "zebrać pieniądze na zakup profesjonalnego oprogramowania,"},
+ {"id": 4, "text": "pracować spontanicznie, bez jasno określonego celu (ten wyłoni się sam w trakcie pracy),"},
+ {"id": 5, "text": "ustalić, za pomocą jakiej platformy grupa będzie się komunikować i gdzie gromadzić wspólne pliki,"},
+ {"id": 6, "text": "zrezygnować z dyskusji na trudne tematy i ustalić, kto ma decydujący i ostateczny głos w trakcie sporu, bez względu na argumenty stron."}
+ ],
+ "answer": [1, 2, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 28,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Jesteś dziennikarzem dużej gazety. Pewnego dnia na twoją skrzynkę e-mail docierają z anonimowego źródła kopie dokumentów kompromitujących wysoko postawionego polityka. Przygotowujesz artykuł do publikacji."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Publikujesz wszystkie otrzymane dokumenty opisując sposób ich pozyskania zgodnie z zasadą pełnej jawności warsztatu."},
+ {"id": 2, "text": "Usiłujesz ustalić, czy dokumenty są prawdziwe. Jeśli nie udaje ci się tego potwierdzić, wstrzymujesz publikację, żeby nie zrobić krzywdy potencjalnie niewinnej osobie."},
+ {"id": 3, "text": "Piszesz felieton, w którym wspominasz o posiadaniu kompromitujących dokumentów, ale nie ujawniasz ich treści."},
+ {"id": 4, "text": "Wysyłasz do polityka pytania dotyczące sprawy opisanej w dokumentach z prośbą o odniesienie się do tych informacji."}
+ ],
+ "answer": [2, 4],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 29,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Kultura hakerska to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "p154n13 l3375p34k13m,"},
+ {"id": 2, "text": "zbiór wartości i norm, które ukształtowały się w grupie programistów komputerowych,"},
+ {"id": 3, "text": "włamywanie się na cudze komputery,"},
+ {"id": 4, "text": "nowy gatunek bakterii wykrytych po raz pierwszy na układach scalonych."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 30,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Napisałeś wiersz, który opublikowała lokalna gazeta. Twoi koledzy stworzyli zabawną parodię tego wiersza i także wysłali swój tekst do gazety. Na gruncie prawa autorskiego:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "ze względu na naruszenie twoich praw autorskich możesz zażądać od wydawcy gazety odrzucenia tego tekstu, wolność słowa nie sięga tak daleko,"},
+ {"id": 2, "text": "prawo autorskie chroni wolność słowa, ale możesz zażądać zapłaty należnego ci wynagrodzenia w przypadku publikacji parodii twojego tekstu,"},
+ {"id": 3, "text": "prawo autorskie chroni integralność dzieła, więc możesz zażądać wprowadzenia zmian i poprawek do tekstu parodii,"},
+ {"id": 4, "text": "nic nie możesz w tej sprawie zrobić, prawo autorskie chroni wolność słowa w przypadku parodii."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+}
]
\ No newline at end of file