super(CybernauciAnkietaForm, self).__init__(*args, **kwargs)
self.label_suffix = ''
- form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera'
+ form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera-2017'
form_title = u"Cybernauci – ankieta trenerska"
nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko', max_length=128)
contact = forms.CharField(label=u'Adres e-mail')
pyt5 = textarea_field(u'5. Nad jakimi elementami pracy trenerskiej chciałbyś/chciałabyś popracować?')
pyt6 = textarea_field(u'6. Co jest dla Ciebie najważniejsze w pracy z grupą? '
u'Na co zwracasz uwagę w tym obszarze jako osoba prowadząca warsztaty?')
- pyt7 = textarea_field(u'7. Opisz najtrudniejszą Twoim zdaniem sytuację, której doświadczyłeś/doświadczyłaś '
- u'podczas prowadzenia zajęć w grupie z młodzieżą, rodzicami lub nauczycielami?')
- pyt8 = forms.MultipleChoiceField(
- label=u'8. W jaki sposób poradzisz sobie z niespodziewaną sytuacją skrócenia czasu zajęć? '
- u'Na które z poniższych punktów przeznaczysz w takiej sytuacji najmniej czasu?',
- widget=forms.CheckboxSelectMultiple,
- choices=simple_choices(
- u'Przedstawienie się prowadzących i uczestników',
- u'Poznanie oczekiwań i dostosowanie do nich programu zajęć',
- u'Integracja',
- u'Poprowadzenie kolejnych elementów zajęć (teoria-ćwiczenia)',
- u'Podsumowanie - sprawdzenie efektów warsztatu',
- u'Zaplanowanie dalszych prac',
- u'Ewaluacja'))
- pyt8a = textarea_field(label=u'Dlaczego?', max_length=1000)
+ pyt7 = textarea_field(
+ u'7. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?')
+ pyt8a = ordered_textarea_field(
+ 1, pre_label=u'8. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice')
+ pyt8b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele')
+ pyt8c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna')
+ pyt8d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna')
+ pyt8e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych')
pyt9 = textarea_field(
- label=u'9. Jeden z uczestników przeszkadza podczas warsztatów: '
- u'głośno żartuje, nie wykonuje zleconych zadań. Co robisz?')
- pyt10 = textarea_field(
- u'10. Z całej grupy tylko trzy osoby odpowiadają na każde zadane przez Ciebie pytanie. '
- u'Co robisz?')
- pyt11 = textarea_field(
- u'11. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?')
- pyt12a = ordered_textarea_field(
- 1, pre_label=u'12. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice')
- pyt12b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele')
- pyt12c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna')
- pyt12d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna')
- pyt12e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych')
- pyt13 = textarea_field(
- u'13. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? '
+ u'9. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? '
u'Umiejętności w zakresie pracy z którą grupą najbardziej chciałabyś/chciałbyś zdobyć/doskonalić?')
- pyt14 = textarea_field(
- u'14. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, '
+ pyt10 = textarea_field(
+ u'10. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, '
u'osoby prowadzącej warsztaty czy inne formy szkoleniowe?')
+ pyt11 = textarea_field(u'11. Jakie są Twoje potrzeby żywieniowe?')
+ pyt12 = forms.ChoiceField(
+ label=u'12. Jak przyjedziesz do Wilgi?',
+ widget=forms.RadioSelect,
+ choices=simple_choices(
+ u'publiczna komunikacja do/z Warszawy (i wesoły bus do/z Wilgi)',
+ u'publiczna komunikacja do/z Wilgi',
+ u'samochód prywatny'))
class SciezkiKopernikaForm(ContactForm):
form_tag = 'sciezki-kopernika'
form_title = u'Formularz zgłoszeniowy na warsztaty'
+ disabled = True
nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko uczestnika/uczestniczki', max_length=128)
rok_urodzenia = forms.IntegerField(label=u'Rok urodzenia')
choices=[('tak', 'tak'), ('nie', 'nie')], widget=forms.RadioSelect)
zgoda_regulamin = forms.BooleanField(
label=mark_safe(
- u'Oświadczam, że zapoznałem/-am się z <a href="/media/chunks/attachment/Regulamin.pdf">'
+ u'Oświadczam, że zapoznałem/am się z <a href="/media/chunks/attachment/Regulamin.pdf" target="_blank">'
u'Regulaminem udziału w projekcie</a> '
u'i spełniam kryteria kwalifikowalności do udziału w projekcie.'))
submit_label = u'Wyślij'
contact = forms.EmailField(label=u'Adres e-mail, na który przyślemy informację o wynikach')
+ plec = forms.ChoiceField(
+ label=u'Płeć', widget=forms.RadioSelect,
+ choices=[('k', 'kobieta'), ('m', 'mężczyzna')])
pyt1 = quiz_question(
label=u'1. Na stronie portalu internetowego pod jednym z artykułów opublikowano komentarz o treści '
u'„Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie”. '
(1, u'wylogowywać się lub blokować ekran za każdym razem, kiedy odchodzisz od komputera, tabletu '
u'lub odkładasz gdzieś telefon, regularnie czyścić historię przeglądanych stron.')])
pyt5 = quiz_question(
- label=u'5. Komentarz opublikowany w internecie ma taką samą wartość bez względu na to, '
+ label=u'5. Komentarz opublikowany w Internecie ma taką samą wartość bez względu na to, '
u'czy jest anonimowy czy podpisany imieniem i nazwiskiem:',
choices=[
(0, u'tak, ze względu na zasadę wolności słowa,'),
u'zmontować narrację z części przygotowanych przez uczestników zespołu.')])
pyt7 = quiz_question(
label=u'7. Firma telekomunikacyjna wykorzystuje boty do automatycznego odpowiadania na pytania klientów '
- u'zadawane przez Facebooka. Boty zwracają się do wszystkich po imieniu. Kiedy użytkownik, który '
- u'sobie tego nie życzy, wyraża swoje niezadowolenie z takiej formy rozmowy, firma powinna:',
+ u'zadawane w serwisie społecznościowym. Boty zwracają się do wszystkich po imieniu. Kiedy użytkownik, '
+ u'który sobie tego nie życzy, wyraża swoje niezadowolenie z takiej formy rozmowy, firma powinna:',
choices=[
(2, u'przeprosić użytkownika, szanując preferowane przez niego reguły komunikacji,'),
(0, u'zignorować użytkownika odwołując się do zasad netykiety,'),
pyt12 = quiz_question(
label=u'12. Dołączyłeś/aś do grupy, która zbiera informacje o problemach dotyczących młodych ludzi '
u'w Twojej okolicy. Zamierzacie zaprezentować zgromadzone informacje w interesujący sposób, '
- u'tak by zainteresować lokalne media, służby miejskie, zwykłych obywateli i waszych rówieśników. '
+ u'tak by zainteresować lokalne media, służby miejskie, zwykłych obywateli i Waszych rówieśników. '
u'Grupa nie ma możliwości regularnego spotykania się, dlatego wybraliście pracę wyłącznie '
- u'przez internet. Który zestaw narzędzi pozwoli wam na jak najlepszą, wspólną pracę?',
+ u'przez Internet. Który zestaw narzędzi pozwoli Wam na jak najlepszą, wspólną pracę?',
choices=[
(0, u'mail grupowy, komunikator tekstowy (np. Messenger), oprogramowanie do tworzenia podcastów, '
u'stacjonarne narzędzie do tworzenia prezentacji (np. Power Point),'),
label=u'14. Na przeglądanej stronie internetowej znalazłeś/aś interesującą grafikę, którą chciał(a)byś '
u'wykorzystać w przygotowywanej cyfrowej narracji. Nie jest ona jednak podpisana. Co robisz?',
choices=[
- (0, u'podpisuję grafikę adresem strony, na której ją znalazłem/-am,'),
+ (0, u'podpisuję grafikę adresem strony, na której ją znalazłem/am,'),
(1, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem w wyszukiwarce grafiki, chcąc znaleźć inne strony, '
u'gdzie pojawiła się grafika,'),
(2, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem, a jeśli to się nie powiedzie, skontaktuję się '
- u'z administratorem strony, na której znalazłem/-am grafikę, pytając o autora; przeglądam także '
+ u'z administratorem strony, na której znalazłem/am grafikę, pytając o autora; przeglądam także '
u'informacje o stronie, szukając ewentualnych informacji o zasadach publikacji treści; być może '
u'autor informuje, że wszystkie grafiki są jego autorstwa.')])
pyt15 = quiz_question(
(1, u'b będącego dowolną liczbą,'),
(0, u'f.')])
pyt16 = quiz_question(
- label=u'16. Przygotowujesz teledysk do utworu nagranego przez twój zespół. Efekt swojej pracy opublikujesz '
+ label=u'16. Przygotowujesz teledysk do utworu nagranego przez Twój zespół. Efekt swojej pracy opublikujesz '
u'na kanale zespołu na YouTube. Teledysk nie może łamać praw autorskich, w przeciwnym razie zostanie '
u'usunięty z serwisu. W teledysku możesz wykorzystać zdjęcia, ikony, fragmenty filmów:',
choices=[
(1, mark_safe(
- u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+ u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
u'ściągniętych z serwisu %s,' % (
make_link(u'CC BY-SA', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-sa-2.0/'),
make_link(u'The Noun Project', 'https://thenounproject.com')))),
(2, mark_safe(
- u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+ u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
u'ściągniętych z %s,' % (
make_link(u'CC-BY', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-2.0/'),
make_link(u'serwisu ze zdjęciami NASA',
'https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/index.html')))),
(0, mark_safe(
- u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+ u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
u'ściągniętych z wyszukiwarki grafiki Google.' %
make_link('CC-BY-NC', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-nc-2.0/')))])
pyt17 = quiz_question(
(1, u'Angielska Wojna Domowa 1642-1651, propaganda.')])
pyt18 = quiz_question(
label=u'18. Podczas wycieczki szkolnej zrobiłaś/eś sporo zdjęć znajomym, w różnych sytuacjach. '
- u'Masz również dostęp do wielu fotografii, które przygotowali twoi koledzy i koleżanki. '
+ u'Masz również dostęp do wielu fotografii, które przygotowali Twoi koledzy i koleżanki. '
u'Zamierzasz niektóre z nich zamieścić na swoim kanale w serwisie społecznościowym. Możesz opublikować:',
choices=[
(0, u'zdjęcia prezentujące selfie (o ile nie przedstawiają więcej niż dwóch osób), '
- u'zdjęcia grupy podczas zwiedzania, zdjęcia, które ktoś zrobił tobie na tle zwiedzanych obiektów, '
+ u'zdjęcia grupy podczas zwiedzania, zdjęcia, które ktoś zrobił Tobie na tle zwiedzanych obiektów, '
u'zdjęcia, na których ludzie się uśmiechają i cieszą, że robisz im zdjęcie,'),
- (1, u'zdjęcia prezentujące selfie (ale tylko twoje), zdjęcia pokazujące w oddali grupę na tle '
- u'zwiedzanych obiektów, zdjęcia, zdjęcia na których widać tylko ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'),
- (2, u'zdjęcia prezentujące selfie (na których jesteś ty, ale również inne osoby, które potwierdziły, '
- u'że możesz opublikować fotografie), zdjęcia na których widać tylko ciebie '
+ (1, u'zdjęcia prezentujące selfie (ale tylko Twoje), zdjęcia pokazujące w oddali grupę na tle '
+ u'zwiedzanych obiektów, zdjęcia, zdjęcia na których widać tylko Ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'),
+ (2, u'zdjęcia prezentujące selfie (na których jesteś Ty, ale również inne osoby, które potwierdziły, '
+ u'że możesz opublikować fotografie), zdjęcia na których widać tylko Ciebie '
u'i masz zgodę na ich publikację od osoby, która wykonała fotografię, '
- u'wykonane przez ciebie zdjęcia zwiedzanych obiektów.')])
+ u'wykonane przez Ciebie zdjęcia zwiedzanych obiektów.')])
pyt19 = quiz_question(
label=u'19. Korzystając z sieci, natrafiamy na różne interesujące informacje. '
u'Pojawiają się w wielu serwisach informacyjnych, społecznościowych, w postaci reklam '
u'dołączanych do materiałów wideo, reklam zamieszczonych w tekstach itp. '
u'Na co warto zwracać uwagę, podczas codziennego korzystania z mediów, '
- u'żeby efektywnie wykorzystać czas spędzony w internecie?',
+ u'żeby efektywnie wykorzystać czas spędzony w Internecie?',
choices=[
(1, u'zaplanować czas spędzany na korzystaniu z mediów i starać się trzymać swojego planu, '
u'nie unikasz jednak nagłych rozmów przez komunikator, oglądania postów, '
u"założeniem jest, że „wszyscy terroryści są muzułmanami”. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony"
u" przeciwko innym osobom nie jest domeną tej, czy innej religii. Wynika on często z fundamentalistycznych "
u"postaw i może pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. "
- u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi internetu przysługuje wolność słowa, która oznacza prawo "
+ u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi Internetu przysługuje wolność słowa, która oznacza prawo "
u"do publicznego wyrażania własnych poglądów w przestrzenie publicznej. Zachęca do tego zwłaszcza możliwość"
u" zostawiania komentarzy pod różnego rodzaju artykułami. Należy liczyć się z tym, że część z nich może "
u"wprowadzać w błąd. Jeśli przyjmiemy interpretację, zgodnie z którą wpis użytkownika na portalu "
u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: "
u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.\n"
u"\n"
- u"O prawie do wolności wypowiedzi w internecie i zagrożeniach związanych z jego ograniczeniem możesz "
+ u"O prawie do wolności wypowiedzi w Internecie i zagrożeniach związanych z jego ograniczeniem możesz "
u"przeczytać w komentarzu prawnika pt. „Masz prawo swobodnie wypowiadać się w Internecie, tak samo jak "
u"wyjść z domu i chodzić po ulicach!”: "
u"http://prawokultury.pl/newsy/masz-prawo-swobodnie-wypowiadac-sie-w-internecie-t/.",
u"pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu "
u"zawierającego powyższą treść może wprowadzać w błąd jego czytelników, dlatego najlepszą opcją jest jego "
u"usunięcie.\n"
+ u"\n"
u"Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat „terroryzmu” możesz przeczytać artykuł "
u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: "
u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf."),
u"\n"
u"Tak jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nie od razu trzeba nagrywać w profesjonalnym studio. Nawet "
u"zawodowi podcasterzy od czegoś musieli zacząć – w większości od mikrofonu wbudowanego w komputer. Prawie "
- u"każdy młody człowiek ma w ręku znacznie doskonalsze narzędzie, jakim jest smartfon. W internecie można "
+ u"każdy młody człowiek ma w ręku znacznie doskonalsze narzędzie, jakim jest smartfon. W Internecie można "
u"łatwo znaleźć darmowe oprogramowanie do obróbki dźwięku i tutoriale, które pomogą w tworzeniu podcastu.\n"
u"\n"
u"O tym, jak zacząć tworzyć podcast, nie wydając nawet złotówki przeczytasz tu: "
u"synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n"
u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
u"\n"
- u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu: https://panoptykon.org/ i tu: "
+ u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu: https://panoptykon.org/ i tu: "
u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.",
u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności w "
- u"internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
+ u"Internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane w "
u"formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i "
u"zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas "
u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
u"\n"
u"\n"
- u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n"
+ u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu:\n"
u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.",
u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności "
- u"w internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
+ u"w Internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane "
u"w formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy "
u"i zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas "
u"tworzy synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n"
u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
u"\n"
- u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n"
+ u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu:\n"
u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci."),
(
u"Wolność słowa oznacza przede wszystkim nasze prawo do wyrażania swoich własnych poglądów i w przypadku "
u"skorzystania z tej wolności nie ma większego znaczenia czy swoje poglądy wyrażamy anonimowo, "
u"czy też podpisujemy się pod nimi imieniem i nazwiskiem. Wolność słowa nie ma związku z wartością "
- u"komentarzy w internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że korzystanie z wolności słowa "
- u"nie oznacza, że nie możemy czuć się odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w internecie i publikować "
+ u"komentarzy w Internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że korzystanie z wolności słowa "
+ u"nie oznacza, że nie możemy czuć się odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w Internecie i publikować "
u"na przykład obraźliwe komentarze. Poza tym pełna anonimowość w sieci nie istnieje – jeśli zrobimy coś "
u"złego w Internecie, to łatwo będzie można nas namierzyć.\n"
u"\n"
u"pt. „Problem wolności w Internecie”: "
u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.",
- u"To, czy wartość komentarza opublikowanego w internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika "
+ u"To, czy wartość komentarza opublikowanego w Internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika "
u"z kontekstu, treści i często miejsca, w którym się ten komentarz znajduje. Wartość komentarza możemy "
u"na przykład łatwo ocenić wtedy, kiedy jesteśmy w stanie zidentyfikować osobę, która go umieszcza w "
u"Internecie. Ma to szczególne znaczenie, jeśli dana osoba jest uznanym ekspertem w dziedzinie, w której "
u"się wypowiada. Bywają jednak sytuacje, w których anonimowe komentarze bywają również wartościowe. "
u"Można to zaobserwować w sytuacjach, w których anonimowy komentarz dostarcza nam informacji, które "
u"nie mogłyby zostać rozpowszechnione w inny sposób, jak tylko właśnie anonimowo – na przykład "
- u"udostępnienie informacji w internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem "
+ u"udostępnienie informacji w Internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem "
u"i nazwiskiem mogłoby zaszkodzić autorowi, który prawdopodobnie straciłby pracę. Pamiętajmy jednak "
- u"o tym, aby każdy komentarz w internecie weryfikować we własnym zakresie i że nigdy nie istnieje pełna "
+ u"o tym, aby każdy komentarz w Internecie weryfikować we własnym zakresie i że nigdy nie istnieje pełna "
u"anonimowość w sieci.\n"
u"\n"
- u"Z tematem problematyki wolności w internecie można zapoznać się w artykule "
+ u"Z tematem problematyki wolności w Internecie można zapoznać się w artykule "
u"pt. „Problem wolności w Internecie”: "
u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.",
u"Odpowiedzialność prawna to konsekwencje, jakie możemy ponieść w wyniku złamania prawa. Z punktu widzenia "
- u"odpowiedzialności prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w internecie jest anonimowy, czy też podpisany "
- u"imieniem i nazwiskiem. Na przykład za pomówienie kogoś w internecie kodeks karny przewiduje różnego "
+ u"odpowiedzialności prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w Internecie jest anonimowy, czy też podpisany "
+ u"imieniem i nazwiskiem. Na przykład za pomówienie kogoś w Internecie kodeks karny przewiduje różnego "
u"rodzaju kary, w tym więzienie. Jeśli osoba pomawiająca dokonała tego czynu używając anonimowych danych, "
u"to i tak na wniosek prokuratury prowadzącej śledztwo administrator strony, na której doszło do "
u"pomówienia ma obowiązek udostępnić adres IP użytkownika (numer służący identyfikacji komputerów i innych "
u"urządzeń w sieci). A stąd już prosta droga do uzyskania dokładnych danych adresowych osoby pomawiającej."
u"\n"
u"\n"
- u"Na temat odpowiedzialności prawnej za komentarze umieszczane w internecie można przeczytać w artykule "
+ u"Na temat odpowiedzialności prawnej za komentarze umieszczane w Internecie można przeczytać w artykule "
u"pt. „Ten komentarz mnie obraża. Co mam zrobić?” "
u"https://panoptykon.org/wiadomosc/ten-komentarz-mnie-obraza-co-mam-zrobic."),
(
u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: "
u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/."),
(
- u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+ u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
- u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba nie stosuje "
+ u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba nie stosuje "
u"nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm "
u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, "
u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcja firmy na zaistniały "
u"\n"
u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n"
u"\n"
- u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
+ u"O zwracaniu się w Internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.",
- u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+ u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
- u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, zwłaszcza, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba "
+ u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, zwłaszcza, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba "
u"nie stosuje nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami "
u"różnych firm i organizacji. Trudno nam w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić sobie pracownika "
u"jakiejś firmy, który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcją firmy "
u"na zaistniały problem jest więc przeproszenie użytkownika za bezpośredni formalny zwrot po imieniu. "
u"Pod żadnym pozorem nie powinna ignorować użytkownika odwołując się do zasady netykiety, czyli zbioru "
- u"zasad porozumiewania się w internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjęte jest zwracanie się "
+ u"zasad porozumiewania się w Internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjęte jest zwracanie się "
u"do siebie po imieniu, to nie możemy innym narzucać własnych reguł komunikacji. Dotyczy to przede "
- u"wszystkim firm, które komunikują się w internecie ze swoimi klientami.\n"
+ u"wszystkim firm, które komunikują się w Internecie ze swoimi klientami.\n"
u"\n"
u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n"
u"\n"
- u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
+ u"O zwracaniu się w Internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.",
- u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+ u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
- u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba stosuje "
+ u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba stosuje "
u"formalna komunikację w kontaktach z osobami nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm "
u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, "
u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Poprawną reakcją firmy na zaistniały problem "
u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje, dowiesz się tu:\n"
u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n"
u"\n"
- u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się stąd:\n"
+ u"Więcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz się stąd:\n"
u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.",
u"Krytyczne podejście do informacji to jedna z najważniejszych umiejętności we współczesnym świecie, "
u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje dowiesz się tu:\n"
u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n"
u"\n"
- u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się tu:\n"
+ u"Więcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz się tu:\n"
u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html."),
(
u"Niewidzialna praca to między innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż "
u"licencji, na jakiej zostały udostępnione materiały. Opcję tę znajdziesz w zakładce Narzędzia – Prawa do "
u"użytkowania."),
(
- u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+ u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienie do "
u"wydarzenia historycznego, miejsca, formy przekazu – są więc one wyczerpujące i pozwolą otrzymać "
u"najlepsze rezultaty odnoszące się do poszukiwanego przez nas obiektu.",
- u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+ u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia wyłącznie "
u"do miejsca związanego z wydarzeniem oraz jego zawartości wizualnej – są więc one niewyczerpujące i "
u"nie pozwolą uzyskać najlepszych rezultatów odnoszących się do poszukiwanego przez nas obiektu. Brakuje "
u"przede wszystkim odniesienia do samego wydarzenia, czyli angielskiej wojny domowej w latach 1642-1651.",
- u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+ u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia do miejsca "
u"związanego z wydarzeniem, okresu oraz jego formy – są one trafne, a co za tym idzie powinniśmy uzyskać "
u"rezultat odnoszący się do poszukiwanego przez nas obiektu. Warto jednak poszerzyć zakres słów kluczowych "
u"o dodatkowe informacje, na przykład użyć hasła „karykatura”. Dodatkowe słowa mogą zwiększyć skuteczność "
u"naszych poszukiwań."),
(
- u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+ u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie.\n"
u"\n"
u"Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie "
u"upubliczniony. Dlatego zanim zamieścisz zdjęcie innej osoby, nawet wspólne selfie, upewnij się, "
- u"że sfotografowana osoba wyraża zgodę na zamieszczenie zdjęcia w internecie.\n"
+ u"że sfotografowana osoba wyraża zgodę na zamieszczenie zdjęcia w Internecie.\n"
u"\n"
u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n"
u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku.",
- u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+ u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Zanim wykorzystasz czyjeś zdjęcie – nawet takie, na którym "
u"jesteś – zapytaj o zgodę jego autorkę / autora o możliwość jego wykorzystania.",
- u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+ u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Jeśli jednak uzyskałeś zgodę autorki / autora na "
u"publikowanie zdjęć, możesz to bez wahania zrobić. Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego "
u"decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie upubliczniony. Jeśli jednak przed publikacją "
- u"zdjęcia upewniłeś się, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjęcia w internecie zgodę, "
+ u"zdjęcia upewniłeś się, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjęcia w Internecie zgodę, "
u"również możesz bez wątpliwości zamieścić zdjęcie.\n"
u"\n"
u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n"
'comment': mark_safe(markdown.convert(cls.ANSWER_COMMENTS[i-1][chosen_idx])),
'answers': [(text, a_score == score, a_score == 2) for a_score, text in choices],
}
- question_count = len(fields) - 1
+ question_count = len(fields) - 2
questions = [question_data(i) for i in xrange(1, question_count + 1)]
points = sum(question['score'] for question in questions)
return {'questions': questions, 'points': points/2., 'total': question_count}