dane osobowe do ścieżek kopernika
[edumed.git] / edumed / contact_forms.py
index fdb36b4..fb4705f 100644 (file)
@@ -604,7 +604,7 @@ class CybernauciAnkietaForm(ContactForm):
         super(CybernauciAnkietaForm, self).__init__(*args, **kwargs)
         self.label_suffix = ''
 
-    form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera'
+    form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera-2017'
     form_title = u"Cybernauci – ankieta trenerska"
     nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko', max_length=128)
     contact = forms.CharField(label=u'Adres e-mail')
@@ -623,46 +623,34 @@ class CybernauciAnkietaForm(ContactForm):
     pyt5 = textarea_field(u'5. Nad jakimi elementami pracy trenerskiej chciałbyś/chciałabyś popracować?')
     pyt6 = textarea_field(u'6. Co jest dla Ciebie najważniejsze w pracy z grupą? '
                           u'Na co zwracasz uwagę w tym obszarze jako osoba prowadząca warsztaty?')
-    pyt7 = textarea_field(u'7. Opisz najtrudniejszą Twoim zdaniem sytuację, której doświadczyłeś/doświadczyłaś '
-                          u'podczas prowadzenia zajęć w grupie z młodzieżą, rodzicami lub nauczycielami?')
-    pyt8 = forms.MultipleChoiceField(
-        label=u'8. W jaki sposób poradzisz sobie z niespodziewaną sytuacją skrócenia czasu zajęć? '
-              u'Na które z poniższych punktów przeznaczysz w takiej sytuacji najmniej czasu?',
-        widget=forms.CheckboxSelectMultiple,
-        choices=simple_choices(
-            u'Przedstawienie się prowadzących i uczestników',
-            u'Poznanie oczekiwań i dostosowanie do nich programu zajęć',
-            u'Integracja',
-            u'Poprowadzenie kolejnych elementów zajęć (teoria-ćwiczenia)',
-            u'Podsumowanie - sprawdzenie efektów warsztatu',
-            u'Zaplanowanie dalszych prac',
-            u'Ewaluacja'))
-    pyt8a = textarea_field(label=u'Dlaczego?', max_length=1000)
+    pyt7 = textarea_field(
+        u'7. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?')
+    pyt8a = ordered_textarea_field(
+        1, pre_label=u'8. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice')
+    pyt8b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele')
+    pyt8c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna')
+    pyt8d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna')
+    pyt8e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych')
     pyt9 = textarea_field(
-        label=u'9. Jeden z uczestników przeszkadza podczas warsztatów: '
-              u'głośno żartuje, nie wykonuje zleconych zadań. Co robisz?')
-    pyt10 = textarea_field(
-        u'10. Z całej grupy tylko trzy osoby odpowiadają na każde zadane przez Ciebie pytanie. '
-        u'Co robisz?')
-    pyt11 = textarea_field(
-        u'11. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?')
-    pyt12a = ordered_textarea_field(
-        1, pre_label=u'12. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice')
-    pyt12b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele')
-    pyt12c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna')
-    pyt12d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna')
-    pyt12e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych')
-    pyt13 = textarea_field(
-        u'13. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? '
+        u'9. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? '
         u'Umiejętności w zakresie pracy z którą grupą najbardziej chciałabyś/chciałbyś zdobyć/doskonalić?')
-    pyt14 = textarea_field(
-        u'14. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, '
+    pyt10 = textarea_field(
+        u'10. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, '
         u'osoby prowadzącej warsztaty czy inne formy szkoleniowe?')
+    pyt11 = textarea_field(u'11. Jakie są Twoje potrzeby żywieniowe?')
+    pyt12 = forms.ChoiceField(
+        label=u'12. Jak przyjedziesz do Wilgi?',
+        widget=forms.RadioSelect,
+        choices=simple_choices(
+            u'publiczna komunikacja do/z Warszawy (i wesoły bus do/z Wilgi)',
+            u'publiczna komunikacja do/z Wilgi',
+            u'samochód prywatny'))
 
 
 class SciezkiKopernikaForm(ContactForm):
     form_tag = 'sciezki-kopernika'
     form_title = u'Formularz zgłoszeniowy na warsztaty'
+    disabled = True
 
     nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko uczestnika/uczestniczki', max_length=128)
     rok_urodzenia = forms.IntegerField(label=u'Rok urodzenia')
@@ -683,7 +671,7 @@ class SciezkiKopernikaForm(ContactForm):
         choices=[('tak', 'tak'), ('nie', 'nie')], widget=forms.RadioSelect)
     zgoda_regulamin = forms.BooleanField(
         label=mark_safe(
-            u'Oświadczam, że zapoznałem/-am się z <a href="/media/chunks/attachment/Regulamin.pdf">'
+            u'Oświadczam, że zapoznałem/am się z <a href="/media/chunks/attachment/Regulamin.pdf" target="_blank">'
             u'Regulaminem udziału w projekcie</a> '
             u'i spełniam kryteria kwalifikowalności do udziału w projekcie.'))
 
@@ -696,6 +684,13 @@ def make_link(text, url):
     return u'<a href="%s">%s</a>' % (url, text)
 
 
+ODMOWA_CHOICES = [
+    ('nie', u'Nie'),
+    ('tak', u'Tak'),
+    ('odmowa', u'Odmowa odpowiedzi'),
+]
+
+
 class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
     def __init__(self, *args, **kwargs):
         super(SciezkiKopernikaTestForm, self).__init__(*args, **kwargs)
@@ -706,7 +701,6 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
     form_title = u'Test'
     submit_label = u'Wyślij'
 
-    contact = forms.EmailField(label=u'Adres e-mail, na który przyślemy informację o wynikach')
     pyt1 = quiz_question(
         label=u'1. Na stronie portalu internetowego pod jednym z artykułów opublikowano komentarz o treści '
               u'„Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie”. '
@@ -742,7 +736,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             (1, u'wylogowywać się lub blokować ekran za każdym razem, kiedy odchodzisz od komputera, tabletu '
                 u'lub odkładasz gdzieś telefon, regularnie czyścić historię przeglądanych stron.')])
     pyt5 = quiz_question(
-        label=u'5. Komentarz opublikowany w internecie ma taką samą wartość bez względu na to, '
+        label=u'5. Komentarz opublikowany w Internecie ma taką samą wartość bez względu na to, '
               u'czy jest anonimowy czy podpisany imieniem i nazwiskiem:',
         choices=[
             (0, u'tak, ze względu na zasadę wolności słowa,'),
@@ -762,8 +756,8 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
                 u'zmontować narrację z części przygotowanych przez uczestników zespołu.')])
     pyt7 = quiz_question(
         label=u'7. Firma telekomunikacyjna wykorzystuje boty do automatycznego odpowiadania na pytania klientów '
-              u'zadawane przez Facebooka. Boty zwracają się do wszystkich po imieniu. Kiedy użytkownik, który '
-              u'sobie tego nie życzy, wyraża swoje niezadowolenie z takiej formy rozmowy, firma powinna:',
+              u'zadawane w serwisie społecznościowym. Boty zwracają się do wszystkich po imieniu. Kiedy użytkownik, '
+              u'który sobie tego nie życzy, wyraża swoje niezadowolenie z takiej formy rozmowy, firma powinna:',
         choices=[
             (2, u'przeprosić użytkownika, szanując preferowane przez niego reguły komunikacji,'),
             (0, u'zignorować użytkownika odwołując się do zasad netykiety,'),
@@ -809,9 +803,9 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
     pyt12 = quiz_question(
         label=u'12. Dołączyłeś/aś do grupy, która zbiera informacje o problemach dotyczących młodych ludzi '
               u'w Twojej okolicy. Zamierzacie zaprezentować zgromadzone informacje w interesujący sposób, '
-              u'tak by zainteresować lokalne media, służby miejskie, zwykłych obywateli i waszych rówieśników. '
+              u'tak by zainteresować lokalne media, służby miejskie, zwykłych obywateli i Waszych rówieśników. '
               u'Grupa nie ma możliwości regularnego spotykania się, dlatego wybraliście pracę wyłącznie '
-              u'przez internet. Który zestaw narzędzi pozwoli wam na jak najlepszą, wspólną pracę?',
+              u'przez Internet. Który zestaw narzędzi pozwoli Wam na jak najlepszą, wspólną pracę?',
         choices=[
             (0, u'mail grupowy, komunikator tekstowy (np. Messenger), oprogramowanie do tworzenia podcastów, '
                 u'stacjonarne narzędzie do tworzenia prezentacji (np. Power Point),'),
@@ -835,11 +829,11 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
         label=u'14. Na przeglądanej stronie internetowej znalazłeś/aś interesującą grafikę, którą chciał(a)byś '
               u'wykorzystać w przygotowywanej cyfrowej narracji. Nie jest ona jednak podpisana. Co robisz?',
         choices=[
-            (0, u'podpisuję grafikę adresem strony, na której ją znalazłem/-am,'),
+            (0, u'podpisuję grafikę adresem strony, na której ją znalazłem/am,'),
             (1, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem w wyszukiwarce grafiki, chcąc znaleźć inne strony, '
                 u'gdzie pojawiła się grafika,'),
             (2, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem, a jeśli to się nie powiedzie, skontaktuję się '
-                u'z administratorem strony, na której znalazłem/-am grafikę, pytając o autora; przeglądam także '
+                u'z administratorem strony, na której znalazłem/am grafikę, pytając o autora; przeglądam także '
                 u'informacje o stronie, szukając ewentualnych informacji o zasadach publikacji treści; być może '
                 u'autor informuje, że wszystkie grafiki są jego autorstwa.')])
     pyt15 = quiz_question(
@@ -854,23 +848,23 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             (1, u'b będącego dowolną liczbą,'),
             (0, u'f.')])
     pyt16 = quiz_question(
-        label=u'16. Przygotowujesz teledysk do utworu nagranego przez twój zespół. Efekt swojej pracy opublikujesz '
+        label=u'16. Przygotowujesz teledysk do utworu nagranego przez Twój zespół. Efekt swojej pracy opublikujesz '
               u'na kanale zespołu na YouTube. Teledysk nie może łamać praw autorskich, w przeciwnym razie zostanie '
               u'usunięty z serwisu. W teledysku możesz wykorzystać zdjęcia, ikony, fragmenty filmów:',
         choices=[
             (1, mark_safe(
-                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
                 u'ściągniętych z serwisu %s,' % (
                     make_link(u'CC BY-SA', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-sa-2.0/'),
                     make_link(u'The Noun Project', 'https://thenounproject.com')))),
             (2, mark_safe(
-                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
                 u'ściągniętych z %s,' % (
                     make_link(u'CC-BY', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-2.0/'),
                     make_link(u'serwisu ze zdjęciami NASA',
                               'https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/index.html')))),
             (0, mark_safe(
-                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, '
+                u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez Ciebie, '
                 u'ściągniętych z wyszukiwarki grafiki Google.' %
                 make_link('CC-BY-NC', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-nc-2.0/')))])
     pyt17 = quiz_question(
@@ -891,24 +885,24 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             (1, u'Angielska Wojna Domowa 1642-1651, propaganda.')])
     pyt18 = quiz_question(
         label=u'18. Podczas wycieczki szkolnej zrobiłaś/eś sporo zdjęć znajomym, w różnych sytuacjach. '
-              u'Masz również dostęp do wielu fotografii, które przygotowali twoi koledzy i koleżanki. '
+              u'Masz również dostęp do wielu fotografii, które przygotowali Twoi koledzy i koleżanki. '
               u'Zamierzasz niektóre z nich zamieścić na swoim kanale w serwisie społecznościowym. Możesz opublikować:',
         choices=[
             (0, u'zdjęcia prezentujące selfie (o ile nie przedstawiają więcej niż dwóch osób), '
-                u'zdjęcia grupy podczas zwiedzania, zdjęcia, które ktoś zrobił tobie na tle zwiedzanych obiektów, '
+                u'zdjęcia grupy podczas zwiedzania, zdjęcia, które ktoś zrobił Tobie na tle zwiedzanych obiektów, '
                 u'zdjęcia, na których ludzie się uśmiechają i cieszą, że robisz im zdjęcie,'),
-            (1, u'zdjęcia prezentujące selfie (ale tylko twoje), zdjęcia pokazujące w oddali grupę na tle '
-                u'zwiedzanych obiektów, zdjęcia, zdjęcia na których widać tylko ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'),
-            (2, u'zdjęcia prezentujące selfie (na których jesteś ty, ale również inne osoby, które potwierdziły, '
-                u'że możesz opublikować fotografie), zdjęcia na których widać tylko ciebie '
+            (1, u'zdjęcia prezentujące selfie (ale tylko Twoje), zdjęcia pokazujące w oddali grupę na tle '
+                u'zwiedzanych obiektów, zdjęcia, zdjęcia na których widać tylko Ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'),
+            (2, u'zdjęcia prezentujące selfie (na których jesteś Ty, ale również inne osoby, które potwierdziły, '
+                u'że możesz opublikować fotografie), zdjęcia na których widać tylko Ciebie '
                 u'i masz zgodę na ich publikację od osoby, która wykonała fotografię, '
-                u'wykonane przez ciebie zdjęcia zwiedzanych obiektów.')])
+                u'wykonane przez Ciebie zdjęcia zwiedzanych obiektów.')])
     pyt19 = quiz_question(
         label=u'19. Korzystając z sieci, natrafiamy na różne interesujące informacje. '
               u'Pojawiają się w wielu serwisach informacyjnych, społecznościowych, w postaci reklam '
               u'dołączanych do materiałów wideo, reklam zamieszczonych w tekstach itp. '
               u'Na co warto zwracać uwagę, podczas codziennego korzystania z mediów, '
-              u'żeby efektywnie wykorzystać czas spędzony w internecie?',
+              u'żeby efektywnie wykorzystać czas spędzony w Internecie?',
         choices=[
             (1, u'zaplanować czas spędzany na korzystaniu z mediów i starać się trzymać swojego planu, '
                 u'nie unikasz jednak nagłych rozmów przez komunikator, oglądania postów, '
@@ -925,6 +919,60 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             (0, u'analizuje treść tekstów oraz obrazków i blokuje te, które zawierają reklamy,'),
             (1, u'blokuje wyświetlanie plików reklam zanim wyświetli je przeglądarka,'),
             (2, u'blokuje komunikację przeglądarki z serwerami publikującymi reklamy.')])
+    contact = forms.EmailField(label=u'Adres e-mail, na który przyślemy informację o wynikach')
+    imie = forms.CharField(label=u'Imię')
+    nazwisko = forms.CharField(label=u'Nazwisko')
+    PESEL = forms.CharField(label=u'PESEL', required=False, help_text=u'zostawić pusty w przypadku braku')
+    plec = forms.ChoiceField(
+        label=u'Płeć', widget=forms.RadioSelect,
+        choices=[('k', u'kobieta'), ('m', u'mężczyzna')])
+    wiek = forms.IntegerField(label='Wiek')
+    wyksztalcenie = forms.ChoiceField(
+        label=u'Wykształcenie',
+        choices=[
+            (u'Niższe niż podstawowe', u'Niższe niż podstawowe'),
+            (u'Podstawowe', u'Podstawowe'),
+            (u'Gimnazjalne', u'Gimnazjalne'),
+            (u'Ponadgimnazjalne', u'Ponadgimnazjalne'),
+            (u'Policealne', u'Policealne'),
+            (u'Wyższe', u'Wyższe'),
+        ])
+    wojewodztwo = forms.ChoiceField(label=u'Województwo', choices=WOJEWODZTWO_CHOICES)
+    powiat = forms.CharField(label=u'Powiat')
+    gmina = forms.CharField(label=u'Gmina')
+    miejscowosc = forms.CharField(label=u'Miejscowość')
+    ulica = forms.CharField(label=u'Ulica', required=False)
+    numer = forms.CharField(label=u'Nr budynku')
+    lokal = forms.CharField(label=u'Nr lokalu', required=False)
+    kod = forms.CharField(label=u'Kod pocztowy')
+    telefon = forms.CharField(label=u'Telefon kontaktowy')
+    status = forms.ChoiceField(
+        label=u'Status na rynku pracy',
+        choices=[
+            (u'uczeń', u'osoba bierna zawodowo ucząca się'),
+            (u'nieuczeń', u'osoba bierna zawodowo nieuczestnicząca w kształceniu'),
+            (u'bezrobotna-up', u'Osoba bezrobotna zarejestrowana w ewidencji UP'),
+            (u'bezrobotna-nie-up', u'Osoba bezrobotna nie zarejestrowana w ewidencji UP'),
+            (u'pracująca', u'Osoba pracująca'),
+            (u'inne', u'inne'),
+        ])
+    typ_szkoly = forms.CharField(label=u'Typ szkoły (ponadgimnazjalna; inna, jaka?)', required=False)
+    mniejszosc = forms.ChoiceField(
+        label=u'Osoba należąca do mniejszości narodowej lub etnicznej, migrant, osoba obcego pochodzenia',
+        choices=ODMOWA_CHOICES)
+    bezdomna = forms.BooleanField(
+        label=u'Osoba bezdomna lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań')
+    niepelnosprawna = forms.ChoiceField(
+        label=u'Osoba z niepełnosprawnościami',
+        choices=ODMOWA_CHOICES)
+    pytanie4 = forms.BooleanField(label=u'Osoba przebywająca w gospodarstwie domowym bez osób pracujących')
+    pytanie5 = forms.BooleanField(
+        label=u'Osoba przebywająca w gospodarstwie domowym z dziećmi pozostającymi na utrzymaniu')
+    pytanie6 = forms.BooleanField(
+        label=u'Osoba żyjąca w gospodarstwie składającym się z jednej osoby dorosłej i dzieci pozostających na utrzymaniu')
+    pytanie7 = forms.ChoiceField(
+        label=u'Osoba żyjąca w innej niekorzystnej sytuacji społecznej (inne niż wymienione powyżej)',
+        choices=ODMOWA_CHOICES)
 
     ANSWER_COMMENTS = [
         (
@@ -933,7 +981,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"założeniem jest, że „wszyscy terroryści są muzułmanami”. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony"
             u" przeciwko innym osobom nie jest domeną tej, czy innej religii. Wynika on często z fundamentalistycznych "
             u"postaw i może pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. "
-            u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi internetu przysługuje wolność słowa, która oznacza prawo "
+            u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi Internetu przysługuje wolność słowa, która oznacza prawo "
             u"do publicznego wyrażania własnych poglądów w przestrzenie publicznej. Zachęca do tego zwłaszcza możliwość"
             u" zostawiania komentarzy pod różnego rodzaju artykułami. Należy liczyć się z tym, że część z nich może "
             u"wprowadzać w błąd. Jeśli przyjmiemy interpretację, zgodnie z którą wpis użytkownika na portalu "
@@ -942,7 +990,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: "
             u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.\n"
             u"\n"
-            u"O prawie do wolności wypowiedzi w internecie i zagrożeniach związanych z jego ograniczeniem możesz "
+            u"O prawie do wolności wypowiedzi w Internecie i zagrożeniach związanych z jego ograniczeniem możesz "
             u"przeczytać w komentarzu prawnika pt. „Masz prawo swobodnie wypowiadać się w Internecie, tak samo jak "
             u"wyjść z domu i chodzić po ulicach!”: "
             u"http://prawokultury.pl/newsy/masz-prawo-swobodnie-wypowiadac-sie-w-internecie-t/.",
@@ -970,6 +1018,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu "
             u"zawierającego powyższą treść może wprowadzać w błąd jego czytelników, dlatego najlepszą opcją jest jego "
             u"usunięcie.\n"
+            u"\n"
             u"Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat „terroryzmu” możesz przeczytać artykuł "
             u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: "
             u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf."),
@@ -980,7 +1029,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"\n"
             u"Tak jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nie od razu trzeba nagrywać w profesjonalnym studio. Nawet "
             u"zawodowi podcasterzy od czegoś musieli zacząć – w większości od mikrofonu wbudowanego w komputer. Prawie "
-            u"każdy młody człowiek ma w ręku znacznie doskonalsze narzędzie, jakim jest smartfon. W internecie można "
+            u"każdy młody człowiek ma w ręku znacznie doskonalsze narzędzie, jakim jest smartfon. W Internecie można "
             u"łatwo znaleźć darmowe oprogramowanie do obróbki dźwięku i tutoriale, które pomogą w tworzeniu podcastu.\n"
             u"\n"
             u"O tym, jak zacząć tworzyć podcast, nie wydając nawet złotówki przeczytasz tu: "
@@ -1073,11 +1122,11 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n"
             u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
             u"\n"
-            u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu: https://panoptykon.org/ i tu: "
+            u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu: https://panoptykon.org/ i tu: "
             u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.",
 
             u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności w "
-            u"internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
+            u"Internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
             u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane w "
             u"formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i "
             u"zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas "
@@ -1091,11 +1140,11 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
             u"\n"
             u"\n"
-            u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n"
+            u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu:\n"
             u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.",
 
             u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności "
-            u"w internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
+            u"w Internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia "
             u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane "
             u"w formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy "
             u"i zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas "
@@ -1109,14 +1158,14 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"tworzy synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n"
             u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n"
             u"\n"
-            u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n"
+            u"Więcej o ochronie prywatności w Internecie dowiesz się tu:\n"
             u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci."),
         (
             u"Wolność słowa oznacza przede wszystkim nasze prawo do wyrażania swoich własnych poglądów i w przypadku "
             u"skorzystania z tej wolności nie ma większego znaczenia czy swoje poglądy wyrażamy anonimowo, "
             u"czy też podpisujemy się pod nimi imieniem i nazwiskiem. Wolność słowa nie ma związku z wartością "
-            u"komentarzy w internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że korzystanie z wolności słowa "
-            u"nie oznacza, że nie możemy czuć się odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w internecie i publikować "
+            u"komentarzy w Internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że korzystanie z wolności słowa "
+            u"nie oznacza, że nie możemy czuć się odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w Internecie i publikować "
             u"na przykład obraźliwe komentarze. Poza tym pełna anonimowość w sieci nie istnieje – jeśli zrobimy coś "
             u"złego w Internecie, to łatwo będzie można nas namierzyć.\n"
             u"\n"
@@ -1124,32 +1173,32 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"pt. „Problem wolności w Internecie”: "
             u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.",
 
-            u"To, czy wartość komentarza opublikowanego w internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika "
+            u"To, czy wartość komentarza opublikowanego w Internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika "
             u"z kontekstu, treści i często miejsca, w którym się ten komentarz znajduje. Wartość komentarza możemy "
             u"na przykład łatwo ocenić wtedy, kiedy jesteśmy w stanie zidentyfikować osobę, która go umieszcza w "
             u"Internecie. Ma to szczególne znaczenie, jeśli dana osoba jest uznanym ekspertem w dziedzinie, w której "
             u"się wypowiada. Bywają jednak sytuacje, w których anonimowe komentarze bywają również wartościowe. "
             u"Można to zaobserwować w sytuacjach, w których anonimowy komentarz dostarcza nam informacji, które "
             u"nie mogłyby zostać rozpowszechnione w inny sposób, jak tylko właśnie anonimowo – na przykład "
-            u"udostępnienie informacji w internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem "
+            u"udostępnienie informacji w Internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem "
             u"i nazwiskiem mogłoby zaszkodzić autorowi, który prawdopodobnie straciłby pracę. Pamiętajmy jednak "
-            u"o tym, aby każdy komentarz w internecie weryfikować we własnym zakresie i że nigdy nie istnieje pełna "
+            u"o tym, aby każdy komentarz w Internecie weryfikować we własnym zakresie i że nigdy nie istnieje pełna "
             u"anonimowość w sieci.\n"
             u"\n"
-            u"Z tematem problematyki wolności w internecie można zapoznać się w artykule "
+            u"Z tematem problematyki wolności w Internecie można zapoznać się w artykule "
             u"pt. „Problem wolności w Internecie”: "
             u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.",
 
             u"Odpowiedzialność prawna to konsekwencje, jakie możemy ponieść w wyniku złamania prawa. Z punktu widzenia "
-            u"odpowiedzialności prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w internecie jest anonimowy, czy też podpisany "
-            u"imieniem i nazwiskiem. Na przykład za pomówienie kogoś w internecie kodeks karny przewiduje różnego "
+            u"odpowiedzialności prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w Internecie jest anonimowy, czy też podpisany "
+            u"imieniem i nazwiskiem. Na przykład za pomówienie kogoś w Internecie kodeks karny przewiduje różnego "
             u"rodzaju kary, w tym więzienie. Jeśli osoba pomawiająca dokonała tego czynu używając anonimowych danych, "
             u"to i tak na wniosek prokuratury prowadzącej śledztwo administrator strony, na której doszło do "
             u"pomówienia ma obowiązek udostępnić adres IP użytkownika (numer służący identyfikacji komputerów i innych "
             u"urządzeń w sieci). A stąd już prosta droga do uzyskania dokładnych danych adresowych osoby pomawiającej."
             u"\n"
             u"\n"
-            u"Na temat odpowiedzialności prawnej za komentarze umieszczane w internecie można przeczytać w artykule "
+            u"Na temat odpowiedzialności prawnej za komentarze umieszczane w Internecie można przeczytać w artykule "
             u"pt. „Ten komentarz mnie obraża. Co mam zrobić?” "
             u"https://panoptykon.org/wiadomosc/ten-komentarz-mnie-obraza-co-mam-zrobic."),
         (
@@ -1205,9 +1254,9 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: "
             u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/."),
         (
-            u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+            u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
             u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
-            u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba nie stosuje "
+            u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba nie stosuje "
             u"nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm "
             u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, "
             u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcja firmy na zaistniały "
@@ -1215,29 +1264,29 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"\n"
             u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n"
             u"\n"
-            u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
+            u"O zwracaniu się w Internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
             u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.",
 
-            u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+            u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
             u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
-            u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, zwłaszcza, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba "
+            u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, zwłaszcza, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba "
             u"nie stosuje nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami "
             u"różnych firm i organizacji. Trudno nam w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić sobie pracownika "
             u"jakiejś firmy, który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcją firmy "
             u"na zaistniały problem jest więc przeproszenie użytkownika za bezpośredni formalny zwrot po imieniu. "
             u"Pod żadnym pozorem nie powinna ignorować użytkownika odwołując się do zasady netykiety, czyli zbioru "
-            u"zasad porozumiewania się w internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjęte jest zwracanie się "
+            u"zasad porozumiewania się w Internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjęte jest zwracanie się "
             u"do siebie po imieniu, to nie możemy innym narzucać własnych reguł komunikacji. Dotyczy to przede "
-            u"wszystkim firm, które komunikują się w internecie ze swoimi klientami.\n"
+            u"wszystkim firm, które komunikują się w Internecie ze swoimi klientami.\n"
             u"\n"
             u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n"
             u"\n"
-            u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
+            u"O zwracaniu się w Internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale "
             u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.",
 
-            u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
+            u"Korzystając z Internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy "
             u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania "
-            u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba stosuje "
+            u"powszechnych reguł komunikacji w Internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba stosuje "
             u"formalna komunikację w kontaktach z osobami nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm "
             u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, "
             u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Poprawną reakcją firmy na zaistniały problem "
@@ -1260,7 +1309,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje, dowiesz się tu:\n"
             u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n"
             u"\n"
-            u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się stąd:\n"
+            u"Więcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz się stąd:\n"
             u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.",
 
             u"Krytyczne podejście do informacji to jedna z najważniejszych umiejętności we współczesnym świecie, "
@@ -1287,7 +1336,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje dowiesz się tu:\n"
             u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n"
             u"\n"
-            u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się tu:\n"
+            u"Więcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz się tu:\n"
             u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html."),
         (
             u"Niewidzialna praca to między innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż "
@@ -1565,49 +1614,49 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
             u"licencji, na jakiej zostały udostępnione materiały. Opcję tę znajdziesz w zakładce Narzędzia – Prawa do "
             u"użytkowania."),
         (
-            u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+            u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
             u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienie do "
             u"wydarzenia historycznego, miejsca, formy przekazu – są więc one wyczerpujące i pozwolą otrzymać "
             u"najlepsze rezultaty odnoszące się do poszukiwanego przez nas obiektu.",
 
-            u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+            u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
             u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia wyłącznie "
             u"do miejsca związanego z wydarzeniem oraz jego zawartości wizualnej – są więc one niewyczerpujące i "
             u"nie pozwolą uzyskać najlepszych rezultatów odnoszących się do poszukiwanego przez nas obiektu. Brakuje "
             u"przede wszystkim odniesienia do samego wydarzenia, czyli angielskiej wojny domowej w latach 1642-1651.",
 
-            u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
+            u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba "
             u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia do miejsca "
             u"związanego z wydarzeniem, okresu oraz jego formy – są one trafne, a co za tym idzie powinniśmy uzyskać "
             u"rezultat odnoszący się do poszukiwanego przez nas obiektu. Warto jednak poszerzyć zakres słów kluczowych "
             u"o dodatkowe informacje, na przykład użyć hasła „karykatura”. Dodatkowe słowa mogą zwiększyć skuteczność "
             u"naszych poszukiwań."),
         (
-            u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+            u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
             u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
             u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
             u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie.\n"
             u"\n"
             u"Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie "
             u"upubliczniony. Dlatego zanim zamieścisz zdjęcie innej osoby, nawet wspólne selfie, upewnij się, "
-            u"że sfotografowana osoba wyraża zgodę na zamieszczenie zdjęcia w internecie.\n"
+            u"że sfotografowana osoba wyraża zgodę na zamieszczenie zdjęcia w Internecie.\n"
             u"\n"
             u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n"
             u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku.",
 
-            u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+            u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
             u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
             u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
             u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Zanim wykorzystasz czyjeś zdjęcie – nawet takie, na którym "
             u"jesteś – zapytaj o zgodę jego autorkę / autora o możliwość jego wykorzystania.",
 
-            u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
+            u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni "
             u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. "
             u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, "
             u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Jeśli jednak uzyskałeś zgodę autorki / autora na "
             u"publikowanie zdjęć, możesz to bez wahania zrobić. Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego "
             u"decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie upubliczniony. Jeśli jednak przed publikacją "
-            u"zdjęcia upewniłeś się, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjęcia w internecie zgodę, "
+            u"zdjęcia upewniłeś się, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjęcia w Internecie zgodę, "
             u"również możesz bez wątpliwości zamieścić zdjęcie.\n"
             u"\n"
             u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n"
@@ -1716,7 +1765,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm):
                 'comment': mark_safe(markdown.convert(cls.ANSWER_COMMENTS[i-1][chosen_idx])),
                 'answers': [(text, a_score == score, a_score == 2) for a_score, text in choices],
             }
-        question_count = len(fields) - 1
+        question_count = len(fields) - 2
         questions = [question_data(i) for i in xrange(1, question_count + 1)]
         points = sum(question['score'] for question in questions)
         return {'questions': questions, 'points': points/2., 'total': question_count}