From: Radek Czajka Date: Mon, 17 May 2010 12:41:14 +0000 (+0200) Subject: edit info pages as chunks X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/wolnelektury.git/commitdiff_plain/6fe7f02c834bd2a11617005652c7caceb5dfd412?ds=inline edit info pages as chunks --- diff --git a/wolnelektury/templates/info/about_us.html b/wolnelektury/templates/info/about_us.html index 37ad44b40..7f43802b3 100644 --- a/wolnelektury/templates/info/about_us.html +++ b/wolnelektury/templates/info/about_us.html @@ -1,4 +1,5 @@ {% extends "base.html" %} +{% load chunks %} {% block title %}O projekcie WolneLektury.pl{% endblock %} @@ -9,116 +10,9 @@
-

Wolne Lektury

- -

Biblioteka internetowa z lekturami szkolnymi „Wolne Lektury” (www.wolnelektury.pl) to projekt realizowany - przez Fundację Nowoczesna Polska. Działa od 2007 roku i udostępnia w swoich zbiorach lektury szkolne, które są - zalecane do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i które trafiły już do domeny publicznej. Są one - opracowane, opatrzone komentarzem i udostępnione w kilku formatach (html, odt, txt i pdf). Można je zgodnie z - prawem, bezpłatnie przeglądać, ściągać na swój komputer, a także udostępniać innym i cytować.

- -

Zespół projektu Wolne Lektury składa się z doświadczonych redaktorek i nauczycielek, co zapewnia rzetelność - naszego portalu. W tworzeniu go współpracujemy z Biblioteką Narodową, która dostarcza nam najlepszych dostępnych - wydań i opracowań krytycznych lektur szkolnych, opublikowanych w Cyfrowej Bibliotece Narodowej Polona. Wspólnie - staramy się, aby teksty lektur – nasze dziedzictwo kulturowe – były dostępne dla wszystkich, niezależnie od - miejsca zamieszkania, zasobności portfela, sprawności lub jej braku. Jest to możliwe dzięki istnieniu domeny - publicznej, czyli zbioru dzieł nieobjętych restrykcjami prawa autorskiego, oraz dzięki nowoczesnym technologiom - – narzędziom, które pozwalają zwielokrotnić dostępność treści upublicznianych w Internecie.

- -

Projekt Wolne Lektury jest całkowicie niekomercyjny i realizowany pro publico bono. Dlatego tak ważne jest - dla nas poparcie udzielone przez wybitne osobistości kultury i nauki. Patronat honorowy nad projektem Wolne - Lektury sprawuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz - Stowarzyszenie Pisarzy Polskich.. W Komitecie Honorowym Wolnych Lektur zgodzili się uczestniczyć prof. Maria - Janion, prof. Grażyna Borkowska, prof. Przemysław - Czapliński, prof. Mieczysław Dąbrowski, prof. Ewa Kraskowska, prof. Małgorzata Czermińska, prof. Jerzy Jarzębski - i prof. Piotr Śliwiński.

- -

Digitalizacją i korektą tekstów zajmuje się Biblioteka Narodowa. Serwis internetowy został zaprojektowany - przez 2ia. Autorem języka składu tekstów Wolnych Lektur opartego na języku XML jest Dariusz Gałecki. Obsługę - prawną Wolnych Lektur zapewnia Kancelaria Grynhoff, - Woźny, Maliński. Hosting serwisu zapewnia - firma EO Networks. W opracowaniu technicznym tekstów pomaga wydawnictwo Korporacja Ha!Art. Logo Wolne Lektury - jest dziełem agencji PZL. Projekt objęli patronatem medialnym: Dziennik, Elle, Tok.fm, Biblioteka Analiz, - Tygodnik Powszechny, Przekrój i TVP Kultura.

- -

Jak korzystać z Wolnych Lektur?

- -

Najważniejszą innowacją Wolnych Lektur, odróżniającą ten projekt od innych bibliotek internetowych, jest - możliwość przeszukiwania tekstów z zastosowaniem różnych kryteriów: tradycyjnych, takich jak tytuł, autor, - epoka, rodzaj, gatunek literacki, ale i niespotykanych nigdzie indziej, to jest odnoszących się do treści wielu - utworów naraz – motywów i tematów literackich. Takie przeszukiwanie jest możliwe dzięki specjalnemu opracowaniu - tekstów lektur szkolnych, to znaczy opisaniu ich za pomocą wymienionych kryteriów. Tym właśnie Wolne Lektury - różnią się od licznych stron z opracowaniami lektur szkolnych – dostarczają narzędzi do twórczej pracy z - tekstem, a nie gotowych ściąg. Jeśli np. uczeń dostanie temat pracy domowej: „Motyw dziecka w romantyzmie na - podstawie wybranych utworów“, to trzy kliknięcia na naszej stronie sprawią, że na ekranie komputera pojawi mu - się komplet tekstów do analizy. Dzięki takim narzędziom czytanie lektur staje się fascynującą podróżą po świecie - kultury.

- -

Kolejną użyteczną funkcjonalnością Wolnych Lektur, przydatną w pracy w szkole, jest możliwość układania - całych zestawów tekstów przerabianych na przykład w ciągu roku przez daną klasę. Takie półki z lekturami są - tworzone przez nauczycielkę/la, która/y może następnie wysłać swoim uczniom odnośnik (link) do tego zbioru, a - oni jednym kliknięciem ściągną cały zestaw na swój komputer.

- -

Wszystkie teksty książek ze stron Wolne Lektury (w postaci plików html, pdf, txt) dostępne są poza restrykcjami prawa autorskiego i można je swobodnie wykorzystywać bez żadnych warunków.

- -

Jeśli teksty te są opatrzone dodatkowymi materiałami (przypisy, motywy literackie etc.) które podlegają prawu - autorskiemu, to te dodatkowe materiały udostępnione są na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa - Na Tych - Samych Warunkach 3.0 PL (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/).

+ {% chunk "about_us_left" %}
-
-

O Fundacji

- -

Fundacja Nowoczesna Polska powstała, ponieważ kształcenie dzieci jest kluczem do przyszłości Polski. Jednym z - najważniejszych zadań, jakie stoją przed polską edukacją, jest walka z cyfrowym wykluczeniem. Umiejętność - korzystania z komputera i internetu w czasach społeczeństwa informacyjnego jest rodzajem elementarza. Ci, którzy - go nie znają, skazani są na wegetację na obrzeżach nowoczesnego świata.

- -

Dlatego od siedmiu lat pomagamy dzieciom zrozumieć i wykorzystywać zaawansowane technologie. Fundacja - Nowoczesna Polska tysiącom dzieci chce dać to, co najcenniejsze: wiedzę i umiejętności pozwalające rozumieć - współczesny świat i wykorzystywać możliwości, jakie on oferuje.

- -

Fundacja Nowoczesna Polska – poza projektem Wolne Lektury – koordynuje także projekt Wolne Podręczniki, - tworzony przez ruch społeczny nauczycieli wolontariuszy, którzy korzystając z Internetu piszą nowe podręczniki - dla polskich uczniów. Wolne Podręczniki są publikowane na wolnych licencjach – czyli takich, które zezwalają - każdemu na bezpłatne kopiowanie, rozpowszechnianie i aktualizowanie ich bez konieczności pytania o zgodę zespołu - autorów. Każdy nauczyciel będzie mógł te podręczniki uzupełniać, rozszerzać i poprawiać zgodnie z własnymi - potrzebami i doświadczeniem. Dzięki wolnym licencjom można poważnie obniżyć koszt podręczników wydawanych w - tradycyjnej postaci książek drukowanych na papierze, a podręczniki rozpowszechniane w formie elektronicznej będą - dostępne za darmo.

- -

O domenie publicznej

- -

W serwisie Wolne Lektury możemy zgodnie z prawem publikować tylko te książki, które należą do domeny - publicznej, a więc te, które wyszły już spod działania prawa autorskiego. Domena publiczna to rodzaj skarbca - kultury, wspólnego dobra, z którego wszyscy mogą korzystać na równych prawach, bez ograniczeń i opłat. Istnienie - domeny publicznej jest gwarantem dostępu do dóbr kultury, ten zaś jest naszym obywatelskim prawem zapisanym w - konstytucji.

- -

Choć zasadą jest, że po jakimś czasie wszystkie dzieła mają zasilić domenę publiczną, to czas działania - polskiego prawa autorskiego został w ciągu ostatnich kilkunastu lat znacznie wydłużony. Jeszcze na początku lat - 90. było to 25 lat od śmierci autora, potem ten czas wydłużono na 50 lat, dziś jest to już lat 70. To oznacza, - że wielu pozycji z ministerialnych list lektur nie będziemy mogli udostępnić jeszcze przez wiele lat. Dopiero w - 2020 roku opublikujemy utwory Marka Hłaski i Witolda Gombrowicza. Powieści Kuncewiczowej zasilą domenę publiczną - w roku 2060, a poezje Miłosza w 2075 roku.

- -

Ograniczenia prawa autorskiego odnoszą się także do wydań krytycznych i tłumaczeń. Do 1 stycznia 2012 roku - będziemy czekać na "Wielki Testament" Villona i inne utwory tłumaczone przez Boya-Żeleńskiego, a do 2068 roku na - „Kubusia Puchatka” Milne'a i inne przekłady Ireny Tuwim. Nie mamy także prawa upubliczniać wstępów i przedmów - napisanych przez autorów, którzy zmarli mniej niż 70 lat temu. Z tego właśnie powodu zdarza się czasem, że jakiś - utwór znajduje się na Wolnych Lekturach, ale link do odpowiadającej mu pozycji w Cyfrowej Bibliotece Narodowej - Polona odsyła do strony, która mówi, że utwór objęty jest ochroną prawa autorskiego. Znaczy to, że choć sam - tekst należy do domeny publicznej i dlatego umieszczamy go w Wolnych Lekturach, to jego wydanie krytyczne, - którym dysponuje CBN Polona (ze wszystkimi wstępami, przedmowami i komentarzami redaktorów), wciąż jest objęte - działaniem prawa autorskiego.

- -

O domenę publiczną należy dbać i otaczać ją ochroną. Kultura to misterny gmach, w którym kolejne piętra mogą - być budowane tylko na solidnych podstawach wypracowanych przez poprzedników. Kochanowski bezpośrednio czerpał z - tradycji antycznej. Mickiewicz twórczość ludową wykorzystał do stworzenia najpiękniejszych polskich wierszy. - Każde kolejne pokolenie może sięgać wzrokiem dalej, wypracowywać własny literacki język i trwale wpisywać się w - historię literatury tylko dzięki osiągnięciom poprzedników. Dlatego tak ważna jest wolność w udostępnianiu i - wykorzystywaniu najważniejszych dzieł polskiej i światowej literatury. Bez domeny publicznej zbudowanie tego - wspaniałego gmachu, jakim jest kultura, byłoby niemożliwe.

+ {% chunk "about_us_right" %}
{% endblock %} - diff --git a/wolnelektury/templates/info/help_us.html b/wolnelektury/templates/info/help_us.html index edb229adc..ebe45fe43 100644 --- a/wolnelektury/templates/info/help_us.html +++ b/wolnelektury/templates/info/help_us.html @@ -1,4 +1,5 @@ {% extends "base.html" %} +{% load chunks %} {% block title %}Możesz nam pomóc w WolneLektury.pl{% endblock %} @@ -9,93 +10,9 @@
-

Wolontariat

- -

Utwory włączane sukcesywnie do naszej biblioteki staramy się opracowywać jak najdokładniej. Jest to możliwe - tylko dzięki współpracującym z nami wolontariuszom.

- -

Zapraszamy wszystkie osoby, które chcą współtworzyć szkolną bibliotekę internetową Wolne Lektury.

- -

Wszystkim wolontariuszom oferujemy szkolenia i praktykę w zakresie edycji tekstów: redakcji technicznej i - merytorycznej. Wolontariusze mogą poznać problemy, ale i możliwości, jakie wiążą się z publikacjami internetowymi. - Współorganizują z nami szkolenia i konferencje, pomagają w przygotowaniu wersji tekstów do słuchania (tzw. - audiobooków). Wystawiamy umowy i zaświadczenia o tym, kiedy i jakie prace wykonywał wolontariusz na rzecz naszej - fundacji. Szkolenia, praktyka edytorska i potwierdzające je zaświadczenia mogą się okazać istotne w procesie - podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.

- -

Co jest do zrobienia?

- -

Najwięcej pracy mamy przy przygotowaniu lektur do publikacji. Z tekstu, który otrzymujemy z Biblioteki - Narodowej, należy usunąć literówki i inne mechaniczne błędy, a następnie opatrzyć tekst przypisami, pamiętając o - tym, że nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do uczniów, dla których wiele słów i zwrotów będzie brzmiało - anachronicznie. Wydania dawniejsze (rygor wyznacza tu prawo autorskie) poddawane są koniecznym uwspółcześnieniom - językowym, np. w zakresie ortografii lub fleksji, przy czym pilnujemy, aby nie naruszać artystycznej swoistości - tekstu. Ostatnim etapem jest wyszukiwanie motywów i tematów literackich, mające pomóc przejrzeć literaturę "na - wskroś". We wszystkich tych pracach wspomagają nas wolontariusze – nauczyciele i studenci – często służąc również - radami i uwagami przy podejmowaniu ważnych decyzji.

- -

Jak się do nas zgłosić?

- -

Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o przysłanie maila na adres fundacja@nowoczesnapolska.org.pl.

- -

Zapraszamy także na stronę redakcji Wolnych Lektur, na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje o tym, jak włączyć się w prace redakcyjne.

+ {% chunk "help_us_left" %}
-

Najbardziej zasłużeni wolontariusze

- -

Agatapaszkowska (współpracuje z nami od 15 marca 2008)

- -

m.in. opracowywała „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicza ; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Agatapaszkowska

- - -

AgnieszkaKappa (współpracuje z nami od 16 marca 2008)

- -

m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich; opracowywała teksty Sienkiewicza (Latarnik, Janko Muzykant, Quo vadis); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=AgnieszkaKappa

- - -

Anerys (współpracuje z nami od 5 lipca 2007)

- -

m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich, dyskusji o gatunkach literackich, opracowywała Bogurodzicę, „Fraszki” i „Treny” Kochanowskiego; wiersze Słowackiego (Grób Agamemnona), „Świętoszka” Moliere'a, czy poezje Kasprowicza (w tym hymn „Dies Irae”); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Anerys

- - -

EmiliaZdankiewicz (współpracuje z nami od 17 marca 2008)

- -

m.in. motywy literackie dyskusja i opisywanie, Słowacki, Kordian; Konopnicka, Nasza szkapa; Mickiewicz, Dziady cz. III; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/EmiliaZdankiewicz

- - -

Ewa_Serafin (współpracuje z nami od 15 marca 2008)

- -

m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich, opracowywała poezje Kasprowicza („Z wichrów i hal”, „Nad przepaściami”, „W ciemności schodzi moja dusza” oraz „Nad Niemnem” Orzeszkowej; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ewa_Serafin

- - -

Hanna_Golab (współpracuje z nami od 15 marca 2008)

- -

opracowywała „Króla Edypa” Sofoklesa oraz „Dusiołka” Leśmiana; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Hanna_Golab

- - -

Ingene (współpracuje z nami od 16 lipca 2008)

- -

m.in. opracowywała „Siłaczkę” Żeromskiego, „Quo vadis” Sienkiewicza oraz „Treny” Kochanowskiego; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ingene

- -

Jmyszkowska (współpracuje z nami od 26 marca 2008)

- -

m. in. opracowywała „Giaura” Byrona oraz „Quo vadis” Sienkiewicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Jmyszkowska

- - -

Marysiabailey (współpracuje z nami od 1 października 2007)

- -

m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich oraz opisywaniu ich użycia; opracowywała „Chłopów” Reymonta, „Lalkę” Prusa, „Nie-Boską komedię” Krasińskiego, „Bajki” i „Satyry” Krasickiego, „Antygonę” Sofoklesa oraz utwory Kochanowskiego, Morsztyna, Mickiewicza, Kasprowicza, Goethego, Oppmana, Kasprowicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=Marysiabailey; ponadto przygotowywała i prowadziła szkolenie dla wolontariuszy 15 marca 2008; zajmowała się proofreadingiem, a obecnie kieruje pracami nad audiobookami.

- - -

Olga_Wojtczak (współpracuje z nami od 21 października 2008)

- -

m.in. opracowywała powieści Sienkiewicza (Trylogia), Reymonta, Żeromskiego, dramaty Shakespeare'a; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Olga_Wojtczak

- - -

Renataml (współpracuje z nami od 30 czerwca 2007)

- -

brała udział w dyskusji na temat listy motywów, wspomagała nas radami jako doświadczona nauczycielka, edytowała „Lalkę” Prusa, „Balladynę” Słowackiego, „Siłaczkę” Żeromskiego. - - http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Renataml

+ {% chunk "help_us_right" %}
{% endblock %} diff --git a/wolnelektury/templates/info/voluntary_services.html b/wolnelektury/templates/info/voluntary_services.html index 01daa5ec7..e6253d768 100644 --- a/wolnelektury/templates/info/voluntary_services.html +++ b/wolnelektury/templates/info/voluntary_services.html @@ -1,4 +1,5 @@ {% extends "base.html" %} +{% load chunks %} {% block title %}Wolontariat dla wiedzy w WolneLektury.pl{% endblock %} @@ -9,177 +10,10 @@
-

Wolontariat

-

- Biogramy pisarzy oraz definicje epok i gatunków literackich w - bibliotece internetowej Wolne Lektury napisali uczniowie - czterech szkół podczas warsztatów „Wolontariat dla wiedzy”. -

- -

- Uczniowie pracowali wspólnie pod merytorycznym nadzorem - nauczycieli i specjalistów – literaturoznawców na - - platformie internetowej wiki - przygotowanej przez zespół - 2ia. Praca nad notami była jednocześnie nauką wykorzystywania - komputerów i internetu do wyszukiwania informacji, a także - weryfikowania ich wiarygodności. -

- -

- Projekt "Wolontariat dla wiedzy" został zrealizowany dzięki - wsparciu - - Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nagrody dla uczniów ufundowali - - Wydawnictwo Nasza Księgarnia - i - Wydawnictwo Helion. Noty zweryfikowano w serwisie - - Plagiat.pl. -

- -

- Raport z realizacji projektu „Wolontariat dla wiedzy". -

-

- - - - - -

- + {% chunk "voluntary_services_left" %}
- -
-

Autorzy

- -
    -
  1. -

    - Gimnazjum nr 40 z Oddziałami Integracyjnymi w Zespole - Szkół nr 69 im. Armii Krajowej Grupy Bojowej „KRYBAR”, - ul. Drewniana 8, 00-345 Warszawa; klasa druga pod opieką - Anny Budziarek-Friedrich: -

    - -
      -
    • Burdon Filip;
    • -
    • Dębski Bartek;
    • -
    • Jackowicz Kamil;
    • -
    • Kurek Paweł;
    • -
    • Makles Bartosz;
    • -
    • Markiewicz Jeremiasz;
    • -
    • Migdał Katarzyna;
    • -
    • Mioduszewski Michał;
    • -
    • Pfeiffer Ida;
    • -
    • Płaskowicka Karolina;
    • -
    • Sailer Ewa.
    • -
    -
  2. - -
  3. -

    - XXXIII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika, - ul. Bema 76, 01-225 Warszawa; klasa pierwsza o profilu - biologiczno-chemicznym pod opieką Elżbiety Konkowskiej: -

    - -
      -
    • Chwil Bartłomiej;
    • -
    • Czarnecka Natalia;
    • -
    • Gawrońska Iga;
    • -
    • Grabarczyk Marta;
    • -
    • Jastrząb Katarzyna;
    • -
    • Krawczak Olga;
    • -
    • Krawczyk Marianna;
    • -
    • Kur Natalia;
    • -
    • Kwiatek Marta;
    • -
    • Laśkiewicz Joanna;
    • -
    • Machczyńska Daria;
    • -
    • Miecznikowska Izabela;
    • -
    • Moczulska Karolina;
    • -
    • Mościcka Aneta;
    • -
    • Narloch Sabina;
    • -
    • Przybysz Paweł;
    • -
    • Puchta Marek;
    • -
    • Ryska Cezary;
    • -
    • Sandomierski Bartłomiej;
    • -
    • Sławiński Tomasz;
    • -
    • Słowik Olga;
    • -
    • Starzycka Katarzyna;
    • -
    • Strzelczak Karolina;
    • -
    • Szafran Danuta;
    • -
    • Szmigielska Magdalena;
    • -
    • Szulkowska Alicja;
    • -
    • Ślusarczyk Anna;
    • -
    • Tytkowska Anna.
    • -
    -
  4. -

    - Autorskie Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące nr - 42, ul. Iwicka 47 B, 00-735 Warszawa; klasa pierwsza - o profilu ogólnym pod opieką Michała Friedricha: -

    - -
      -
    • Baraniecka Marta;
    • -
    • Gołaszewska Ewa;
    • -
    • Kwiatkowski Michał;
    • -
    • Machnikowska Monika;
    • -
    • Pietrzak Bartosz;
    • -
    • Przespolewski Przemysław;
    • -
    • Rosińska Zuzanna;
    • -
    • Sibiga Magdalena.
    • -
    -
  5. -
  6. -

    - LXIV Liceum Ogólnokształcące im. St. I. Witkiewicza, - ul. Elbląska 51, 01-737 Warszawa; klasa pierwsza o - profilu ogólnym pod opieką Daniela Zycha: -

    - -
      -
    • Andrzejczak Kamil;
    • -
    • Czubaj Konrad;
    • -
    • Drągowska Katarzyna;
    • -
    • Gajewska Magdalena;
    • -
    • Głowacki Jan;
    • -
    • Grad Paweł;
    • -
    • Hnatowski Bartek;
    • -
    • Karwowski Marcin;
    • -
    • Kłos Aneta;
    • -
    • Kozieł Barbara;
    • -
    • Kozłowska Anna;
    • -
    • Krug Pamela;
    • -
    • Krzosek Jakub;
    • -
    • Lubaś Michał;
    • -
    • Masewicz Natalia;
    • -
    • Mastalerz Agnieszka;
    • -
    • Modelska Marta;
    • -
    • Nowak Aleksandra;
    • -
    • Pabian Agnieszka;
    • -
    • Paszkowska Aleksandra;
    • -
    • Pielat Zofia;
    • -
    • Poniecka Agnieszka;
    • -
    • Pytlak Urszula;
    • -
    • Rosa Karolina;
    • -
    • Smyczyńska Kamila;
    • -
    • Stolińska Barbara;
    • -
    • Szymańska Katarzyna;
    • -
    • Ścibior Ewa;
    • -
    • Witczak Magda;
    • -
    • Witkowska Justyna;
    • -
    • Wyrzykowska Jowita;
    • -
    • Ziółkowska Adrianna.
    • -
    -
  7. - -
-
+ {% chunk "voluntary_services_right" %} + {% endblock %}