{% extends "base.html" %} {% block title %}Wolontariat dla wiedzy w WolneLektury.pl{% endblock %} {% block body %}
Utwory włączane sukcesywnie do naszej biblioteki staramy się opracowywać jak najdokładniej. Jest to możliwe tylko dzięki współpracującym z nami wolontariuszom.
Zapraszamy wszystkie osoby, które chcą współtworzyć szkolną bibliotekę internetową Wolne Lektury.
Wszystkim wolontariuszom oferujemy szkolenia i praktykę w zakresie edycji tekstów: redakcji technicznej i merytorycznej. Wolontariusze mogą poznać problemy, ale i możliwości, jakie wiążą się z publikacjami internetowymi. Współorganizują z nami szkolenia i konferencje, pomagają w przygotowaniu wersji tekstów do słuchania (tzw. audiobooków). Wystawiamy umowy i zaświadczenia o tym, kiedy i jakie prace wykonywał wolontariusz na rzecz naszej fundacji. Szkolenia, praktyka edytorska i potwierdzające je zaświadczenia mogą się okazać istotne w procesie podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
Najwięcej pracy mamy przy przygotowaniu lektur do publikacji. Z tekstu, który otrzymujemy z Biblioteki Narodowej, należy usunąć literówki i inne mechaniczne błędy, a następnie opatrzyć tekst przypisami, pamiętając o tym, że nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do uczniów, dla których wiele słów i zwrotów będzie brzmiało anachronicznie. Wydania dawniejsze (rygor wyznacza tu prawo autorskie) poddawane są koniecznym uwspółcześnieniom językowym, np. w zakresie ortografii lub fleksji, przy czym pilnujemy, aby nie naruszać artystycznej swoistości tekstu. Ostatnim etapem jest wyszukiwanie motywów i tematów literackich, mające pomóc przejrzeć literaturę "na wskroś". We wszystkich tych pracach wspomagają nas wolontariusze – nauczyciele i studenci – często służąc również radami i uwagami przy podejmowaniu ważnych decyzji.
Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o przysłanie maila na adres fundacja@nowoczesnapolska.org.pl. Zapraszamy także na naszą stronę roboczą, na której pracujemy nad tekstami: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Lektury.
m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich, dyskusji o gatunkach literackich, opracowywała Bogurodzicę, „Fraszki” i „Treny” Kochanowskiego; wiersze Słowackiego (Grób Agamemnona), „Świętoszka” Moliere'a, czy poezje Kasprowicza (w tym hymn „Dies Irae”); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Anerys
m.in. opracowywała powieści Sienkiewicza (Trylogia), Reymonta, Żeromskiego, dramaty Shakespeare'a; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Olga_Wojtczak
brała udział w dyskusji na temat listy motywów, wspomagała nas radami jako doświadczona nauczycielka, edytowała „Lalkę” Prusa, „Balladynę” Słowackiego, „Siłaczkę” Żeromskiego. http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Renataml
m.in. opracowywała „Siłaczkę” Żeromskiego, „Quo vadis” Sienkiewicza oraz „Treny” Kochanowskiego; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”:
m.in. brała udział w tworzeniu listy motywów i tematów literackich oraz opisywaniu ich użycia; opracowywała „Chłopów” Reymonta, „Lalkę” Prusa, „Nie-Boską komedię” Krasińskiego, „Bajki” i „Satyry” Krasickiego, „Antygonę” Sofoklesa oraz utwory Kochanowskiego, Morsztyna, Mickiewicza, Kasprowicza, Goethego, Oppmana, Kasprowicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=Marysiabailey; ponadto przygotowywała i prowadziła szkolenie dla wolontariuszy 15 marca 2008; zajmowała się proofreadingiem, a obecnie kieruje pracami nad audiobookami.
m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich; opracowywała teksty Sienkiewicza (Latarnik, Janko Muzykant, Quo vadis); zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=AgnieszkaKappa
m.in. brała udział w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich, opracowywała poezje Kasprowicza („Z wichrów i hal”, „Nad przepaściami”, „W ciemności schodzi moja dusza” oraz „Nad Niemnem” Orzeszkowej; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ewa_Serafin
m.in. opracowywała „W pustyni i w puszczy” Sienkiewicza ; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Agatapaszkowska
m.in. motywy literackie dyskusja i opisywanie, Słowacki, Kordian; Konopnicka, Nasza szkapa; Mickiewicz, Dziady cz. III; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/EmiliaZdankiewicz
m. in. opracowywała „Giaura” Byrona oraz „Quo vadis” Sienkiewicza; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Jmyszkowska
opracowywała „Króla Edypa” Sofoklesa oraz „Dusiołka” Leśmiana; zob. też na naszej stronie „wkład użytkownika”: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Hanna_Golab
Biogramy pisarzy oraz definicje epok i gatunków literackich w bibliotece internetowej Wolne Lektury napisali uczniowie czterech szkół podczas warsztatów „Wolontariat dla wiedzy”.
Uczniowie pracowali wspólnie pod merytorycznym nadzorem nauczycieli i specjalistów – literaturoznawców na platformie internetowej wiki przygotowanej przez zespół 2ia. Praca nad notami była jednocześnie nauką wykorzystywania komputerów i internetu do wyszukiwania informacji, a także weryfikowania ich wiarygodności.
Projekt "Wolontariat dla wiedzy" został zrealizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nagrody dla uczniów ufundowali Wydawnictwo Nasza Księgarnia i Wydawnictwo Helion. Noty zweryfikowano w serwisie Plagiat.pl.
Raport z realizacji projektu „Wolontariat dla wiedzy".
Gimnazjum nr 40 z Oddziałami Integracyjnymi w Zespole Szkół nr 69 im. Armii Krajowej Grupy Bojowej „KRYBAR”, ul. Drewniana 8, 00-345 Warszawa; klasa druga pod opieką Anny Budziarek-Friedrich:
XXXIII Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika, ul. Bema 76, 01-225 Warszawa; klasa pierwsza o profilu biologiczno-chemicznym pod opieką Elżbiety Konkowskiej:
Autorskie Niepubliczne Liceum Ogólnokształcące nr 42, ul. Iwicka 47 B, 00-735 Warszawa; klasa pierwsza o profilu ogólnym pod opieką Michała Friedricha:
LXIV Liceum Ogólnokształcące im. St. I. Witkiewicza, ul. Elbląska 51, 01-737 Warszawa; klasa pierwsza o profilu ogólnym pod opieką Daniela Zycha: