Utwory włączane sukcesywnie do naszej biblioteki staramy się opracowywać jak najdokładniej. Jest to możliwe tylko dzięki współpracującym z nami wolontariuszom.
Zapraszamy wszystkie osoby, które chcą współtworzyć szkolną bibliotekę internetową Wolne Lektury.
Wszystkim wolontariuszom oferujemy szkolenia i praktykę w zakresie edycji tekstów: redakcji technicznej i merytorycznej. Wolontariusze mogą poznać problemy, ale i możliwości, jakie wiążą się z publikacjami internetowymi. Współorganizują z nami szkolenia i konferencje, pomagają w przygotowaniu wersji tekstów do słuchania (tzw. audiobooków). Wystawiamy umowy i zaświadczenia o tym, kiedy i jakie prace wykonywał wolontariusz na rzecz naszej fundacji. Szkolenia, praktyka edytorska i potwierdzające je zaświadczenia mogą się okazać istotne w procesie podnoszenia kwalifikacji i awansu zawodowego.
Najwięcej pracy mamy przy przygotowaniu lektur do publikacji. Z tekstu, który otrzymujemy z Biblioteki Narodowej, należy usunąć literówki i inne mechaniczne błędy, a następnie opatrzyć tekst przypisami, pamiętając o tym, że nasza oferta skierowana jest przede wszystkim do uczniów, dla których wiele słów i zwrotów będzie brzmiało anachronicznie. Wydania dawniejsze (rygor wyznacza tu prawo autorskie) poddawane są koniecznym uwspółcześnieniom językowym, np. w zakresie ortografii lub fleksji, przy czym pilnujemy, aby nie naruszać artystycznej swoistości tekstu. Ostatnim etapem jest wyszukiwanie motywów i tematów literackich, mające pomóc przejrzeć literaturę "na wskroś". We wszystkich tych pracach wspomagają nas wolontariusze – nauczyciele i studenci – często służąc również radami i uwagami przy podejmowaniu ważnych decyzji.
Wszystkie zainteresowane osoby prosimy o przysłanie maila na adres fundacja@nowoczesnapolska.org.pl.
Zapraszamy także na stronę redakcji Wolnych Lektur, na której znajdują się wszystkie niezbędne informacje o tym, jak włączyć się w prace redakcyjne.
m.in. opracowywaÅ‚a „W pustyni i w puszczy†Sienkiewicza ; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Agatapaszkowska
m.in. braÅ‚a udziaÅ‚ w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich; opracowywaÅ‚a teksty Sienkiewicza (Latarnik, Janko Muzykant, Quo vadis); zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=AgnieszkaKappa
m.in. braÅ‚a udziaÅ‚ w tworzeniu listy motywów i tematów literackich, dyskusji o gatunkach literackich, opracowywaÅ‚a BogurodzicÄ™, „Fraszki†i „Treny†Kochanowskiego; wiersze SÅ‚owackiego (Grób Agamemnona), „ŚwiÄ™toszka†Moliere'a, czy poezje Kasprowicza (w tym hymn „Dies Iraeâ€); zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Anerys
m.in. motywy literackie dyskusja i opisywanie, SÅ‚owacki, Kordian; Konopnicka, Nasza szkapa; Mickiewicz, Dziady cz. III; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/EmiliaZdankiewicz
m.in. braÅ‚a udziaÅ‚ w tworzeniu listy i opisie użycia motywów i tematów literackich, opracowywaÅ‚a poezje Kasprowicza („Z wichrów i halâ€, „Nad przepaÅ›ciamiâ€, „W ciemnoÅ›ci schodzi moja dusza†oraz „Nad Niemnem†Orzeszkowej; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ewa_Serafin
opracowywaÅ‚a „Króla Edypa†Sofoklesa oraz „DusioÅ‚ka†LeÅ›miana; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Hanna_Golab
m.in. opracowywaÅ‚a „SiÅ‚aczkꆯeromskiego, „Quo vadis†Sienkiewicza oraz „Treny†Kochanowskiego; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Ingene
m. in. opracowywaÅ‚a „Giaura†Byrona oraz „Quo vadis†Sienkiewicza; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Jmyszkowska
m.in. braÅ‚a udziaÅ‚ w tworzeniu listy motywów i tematów literackich oraz opisywaniu ich użycia; opracowywaÅ‚a „ChÅ‚opów†Reymonta, „Lalkę†Prusa, „Nie-BoskÄ… komedię†KrasiÅ„skiego, „Bajki†i „Satyry†Krasickiego, „Antygonę†Sofoklesa oraz utwory Kochanowskiego, Morsztyna, Mickiewicza, Kasprowicza, Goethego, Oppmana, Kasprowicza; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/index.php?title=Specjalna:Wk%C5%82ad&limit=500&target=Marysiabailey; ponadto przygotowywaÅ‚a i prowadziÅ‚a szkolenie dla wolontariuszy 15 marca 2008; zajmowaÅ‚a siÄ™ proofreadingiem, a obecnie kieruje pracami nad audiobookami.
m.in. opracowywaÅ‚a powieÅ›ci Sienkiewicza (Trylogia), Reymonta, Å»eromskiego, dramaty Shakespeare'a; zob. też na naszej stronie „wkÅ‚ad użytkownikaâ€: http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Olga_Wojtczak
brała udział w dyskusji na temat listy motywów, wspomagała nas radami jako doświadczona nauczycielka, edytowała „Lalkę†Prusa, „Balladynę†Słowackiego, „Siłaczkꆯeromskiego. http://wiki.wolnepodreczniki.pl/Specjalna:Wk%C5%82ad/Renataml