X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/static.git/blobdiff_plain/4678df00afdffa0ff438fb4dc9885e1d267c88eb..a07f6c963a7fd16ec39687dea0e9f41bb085f102:/content/texts/intro/co-nada-ksztalt-przyszlosci.html?ds=sidebyside
diff --git a/content/texts/intro/co-nada-ksztalt-przyszlosci.html b/content/texts/intro/co-nada-ksztalt-przyszlosci.html
index 22e6389..8be58a0 100644
--- a/content/texts/intro/co-nada-ksztalt-przyszlosci.html
+++ b/content/texts/intro/co-nada-ksztalt-przyszlosci.html
@@ -2,11 +2,130 @@
title: "Co nada ksztaÅt przyszÅoÅci?"
author: "Maria Åwietlik"
author_label: "autorka"
-order: 4
+order: 5
---
{% block lead %}
+Dla przyszÅego ksztaÅtu relacji miÄdzy autorami, użytkownikami i poÅrednikami w obiegu kultury
+najistotniejszy bÄdzie ukÅad dwóch wÅadz: politycznej i ekonomicznej.
{% endblock %}
{% block text %}
+Debata publiczna dotyczÄ
ca prawa autorskiego powoli
+wychodzi z zaklÄtego krÄgu, w którym można byÅo tylko albo obrzucaÄ siÄ inwektywami, albo âpoważnie rozmawiaÄ o pieniÄ
dzachâ w wÄ
skim gronie twórców, poÅredników, urzÄdników i dziaÅaczy spoÅecznych. Coraz
+wiÄcej osób zdaje sobie sprawÄ, że przepisy regulujÄ
ce
+obieg kultury i wiedzy oraz codziennÄ
komunikacjÄ majÄ
+znaczÄ
cy wpÅyw na ksztaÅt stosunków spoÅecznych dziÅ
+i w przyszÅoÅci.
+
+PracujÄ
c z ekspertkami i ekspertami nad scenariuszami
+przyszÅoÅci, zaczÄliÅmy od wyodrÄbnienia dwóch czynników, które w naszej opinii bÄdÄ
ksztaÅtowaÄ to, jak za
+25 lat w Europie dzieÅa kultury bÄdÄ
tworzone, udostÄpniane i wykorzystywane. UznaliÅmy, że najistotniejszy
+bÄdzie ukÅad dwóch wÅadz: politycznej i ekonomicznej.
+W ten sposób uzyskaliÅmy dwie osie, których przeciÄcie
+wyznaczyÅo cztery potencjalne âÅwiatyâ - ilustruje to zamieszczony poniżej graf.
+
+
+
+PierwszÄ
oÅ tworzÄ
polityki publiczne, o których decydujÄ
krajowi i europejscy1 politycy oraz urzÄdnicy.
+To oni rozdysponowujÄ
Årodki finansowe poprzez różne instytucje, m. in. programy ministerialne, instytuty
+kultury, konkursy, dotacje, stypendia. TworzÄ
też ramy
+prawne regulujÄ
ce obieg kultury, przede wszystkim
+prawo autorskie.
+
+Polityki publiczne dotyczÄ
ce kultury mogÄ
byÄ zbudowane na przekonaniu, że kultura jest sferÄ
wyjÄ
tkowÄ
,
+budujÄ
cÄ
wiÄzi spoÅeczne, podtrzymujÄ
cÄ
tradycjÄ, ale
+i kreatywnie odpowiadajÄ
cÄ
na nowe wyzwania rzeczywistoÅci â warto wiÄc jÄ
wspieraÄ i chroniÄ przed czystym
+rachunkiem zysków i strat, na przykÅad dofinansowujÄ
c
+twórczoÅÄ dużÄ
iloÅciÄ
Årodków publicznych. TakÄ
politykÄ nazwaliÅmy âpro-wspólnotowÄ
â.
+
+Polityki publiczne mogÄ
też obraÄ inny kierunek i traktowaÄ sferÄ kultury jako nowoczesny sektor gospodarki
+o bardzo korzystnej stopie zwrotu (bo nie wymaga dużych nakÅadów na materiaÅy i technologiÄ produkcji),
+który należy poddaÄ weryfikacji maksymalnie uwolnionego rynku. NazwaliÅmy ten sposób ksztaÅtowania polityk âpro-rynkowymâ.
+
+WÅadza ekonomiczna, która w przyszÅoÅci bÄdzie ksztaÅtowaÄ obieg kultury, to przede wszystkim masowi poÅrednicy w obiegu cudzych utworów, dystrybutorzy dzieÅ
+kultury, czy jak siÄ dziÅ przyjÄÅo mówiÄ, _contentu_. Dlatego
+drugÄ
oÅ nazwaliÅmy âpozycja poÅrednikówâ. Jak siÄ
+dziÅ wydaje, kluczowÄ
technologiÄ
poÅrednictwa bÄdzie
+Internet, dlatego przyglÄ
dajÄ
c siÄ ukÅadowi biznesów na
+tym rynku, wyznaczyliÅmy dwa możliwe tendencje: âkonwergencjÄâ i âdywergencjÄâ usÅug.
+
+Internet, tak jak inne sieci komunikacyjne, podlega tzw.
+efektowi sieci, w którym duże _huby_ (koncentratory),
+przyciÄ
gajÄ
nowe użytkowniczki wÅaÅnie dlatego, że sÄ
+duże (majÄ
duży zasób treÅci albo â w przypadku sieci
+spoÅecznoÅciowych â jest tam wielu naszych znajomych),
+a każda nowa użytkowniczka zwiÄksza ich atrakcyjnoÅÄ
+dla kolejnych. Taki model akumulacji usÅug i kapitaÅu
+prowadzi zwykle do powstawania oligopoli. PoÅrednicy
+w obiegu kultury również majÄ
skÅonnoÅÄ do konwergencji usÅug, to znaczy skupiania w obrÄbie jednej struktury wÅaÅcicielskiej różnych etapów âużywaniaâ kultury
+oraz produktów i usÅug skierowanych do różnych grup
+odbiorców. W przypadku internetowego obiegu treÅci
+jest to przede wszystkim Google (do którego należÄ
m.in.
+YouTube i Google Books) i Amazon oraz, może mniej
+oczywisty, Facebook.
+
+Ale możemy sobie wyobraziÄ również inny scenariusz,
+w którym tendencjÄ do konwergencji zastÄ
piÅaby dywergencja. W Internecie przeciwieÅstwem scentralizowanej dystrybucji sÄ
sieci typu _peer-2-peer_, pozwalajÄ
ce
+ÅÄ
czyÄ siÄ użytkownikom i użytkowniczkom bezpoÅrednio miÄdzy sobÄ
i dzieliÄ zasobami zgromadzonymi na wÅasnych komputerach czy serwerach (w oparciu
+o takÄ
infrastrukturÄ dziaÅa np. Pirate Bay). Ich popularnoÅÄ jako âdostawców treÅciâ wciÄ
ż nie sÅabnie, mimo
+że sÄ
nielegalne. Dywergencja wydaje siÄ dziÅ możliwa
+przy speÅnieniu nastÄpujÄ
cych warunków: użytkownicy
+i użytkowniczki majÄ
możliwoÅÄ legalnego korzystania
+z sieci _peer-2-peer_, powstawanie sieciowych oligopoli
+jest powstrzymywane przez antymonopolowÄ
politykÄ paÅstw dbajÄ
cych o faktyczna równowagÄ na rynku
+oraz powszechnie stosowane sÄ
protokoÅy pozwalajÄ
ce komunikowaÄ siÄ miÄdzy sobÄ
narzÄdziom różnych
+usÅugodawców (dziÅ mogÄ
dzwoniÄ do siebie abonenci
+różnych sieci komórkowych, a nie mogÄ
siÄ poÅÄ
czyÄ
+użytkowniczki facebookowego i gmailowego czatu).
+
+Obieg kultury nie jest jednak kwestiÄ
jedynie prywatnego
+dostÄpu do treÅci (lub jego braku). OddziaÅuje na różne
+sfery życia spoÅecznego, m. in. na poziom upodmiotowienia obywateli i obywatelek, dominujÄ
cy dyskurs wyznaczajÄ
cy wzorzec udanego życia, stan kultury, sztuki,
+edukacji i sektor kreatywny. Dlatego w każdym z czterech scenariuszy przyszÅoÅci przyglÄ
damy siÄ temu, jak
+bÄdÄ
wyglÄ
daÅy te sfery i jak bÄdzie wyglÄ
daÅo regulujÄ
ce obieg kultury prawo autorskie.
+
+RozważaliÅmy, jaka bÄdzie pozycja trzech graczy na polu
+kultury: autorów, użytkowników i poÅredników. TÄ pozycjÄ
+okreÅlajÄ
takie kategorie prawne, jak: dÅugoÅÄ obowiÄ
zywania majÄ
tkowego prawa autorskiego, zakres praw
+osobistych i dozwolonego użytku prywatnego, zakres
+wyjÄ
tków edukacyjnych i âartystycznychâ, egzekucja naruszeÅ prawa, rola organizacji zbiorowego zarzÄ
dzania.
+ZastanawialiÅmy siÄ także nad, nieujÄtÄ
w prawie autorskim kwestiÄ
zabezpieczeÅ socjalnych dla zawodowych
+twórczyŠi twórców.
+
+Opis wybranych przez grono eksperckie trendów, które nadadzÄ
ksztaÅt przyszÅoÅci, znajdziecie PaÅstwo w
+rozdziale [âCo nas czekaâ]({{ content_url('/co-nas-czeka') }}), a metodologiÄ â w rodziale
+[âJak myÅleÄ...â]({{ content_url('/metodologia') }})
+
+PrzyjÄliÅmy zaÅożenie porzÄ
dkujÄ
ce pracÄ nad poszczególnymi scenariuszami, że te dwa czynniki â polityki publiczne i pozycja poÅredników â wyznaczaÄ bÄdÄ
zakres
+dziaÅania prawa. Ale można odwróciÄ przyjÄtÄ
na potrzeby
+badania logikÄ i uznaÄ, że to prawo autorskie wywoÅaÅo
+pewien ukÅad siÅ na polu kultury. Wtedy poszczególne
+scenariusze można czytaÄ jako modele opisujÄ
ce skutki
+proponowanych regulacji prawnych.
+
+Mamy nadziejÄ, że uÅatwi to interaktywna strona z wynikami naszych badaÅ scenariusze.prawokultury.pl.
+
+Celem badania nie jest najtrafniejsze przewidzenie przyszÅoÅci, lecz zaproszenie do refleksji nad tym, jaka mogÅaby ona byÄ. ChcielibyÅmy zachÄciÄ czytelniczki i czytelników do zastanowienia siÄ, który ze scenariuszy jest
+zgodny z ich wyobrażeniem udanego życia i wÅaÅciwych
+relacji spoÅecznych, czyli jakiego Åwiata pragnÄ
dla siebie i dla innych.
+
+---
+
+