X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/static.git/blobdiff_plain/4678df00afdffa0ff438fb4dc9885e1d267c88eb..46f05868657c7648d27306e92326038091e64188:/content/texts/intro/morfologia-bajki.html?ds=sidebyside diff --git a/content/texts/intro/morfologia-bajki.html b/content/texts/intro/morfologia-bajki.html index 8ea11ed..717fac2 100644 --- a/content/texts/intro/morfologia-bajki.html +++ b/content/texts/intro/morfologia-bajki.html @@ -39,8 +39,7 @@ Gigantyczny napis ostrzega twórczynię: „Kiepski pomysł”. Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten -sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do- -meny bajki. +sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój domeny bajki. 4. Wywiadywanie się ------------------- @@ -73,10 +72,7 @@ by przekształcić Dolinę w dochodową fabrykę bajek. 9. Pośrednictwo --------------- -Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla- -duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże- -niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra- -wem autorskim. +Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześladuje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarżeniami o tworzenie pochodnych bajek objętych prawem autorskim. 10. Początek przeciwdziałania ----------------------------- @@ -88,15 +84,13 @@ z obozowiska znajdującego się poza Bajkową Doliną. ----------- Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną -przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo- -zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik. +przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obozowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik. 12. Pierwsza funkcja donatora ----------------------------- Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę -z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz- -ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe. +z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użyteczne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe. Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą wraca do gry na flecie. @@ -116,24 +110,21 @@ licencje. --------------------------------------------------------- Z pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje -Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz- -no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji. +Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w techniczno-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji. 16. Walka --------- W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie z coraz większą złożonością swej twórczej domeny. -Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ- -re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla +Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, które Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla rozrastającej się wciąż sieci informacji. 17. Znamię ---------- Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła -Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko- -niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak- -tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie, +Autorki zostają ometkowane różnymi logo – ikoniczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi aktów +prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie, interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą copyleft) zyskały teraz uzasadnienie. @@ -141,8 +132,7 @@ copyleft) zyskały teraz uzasadnienie. 18. Zwycięstwo -------------- -Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor- -skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić +Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autorskiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny. @@ -157,10 +147,8 @@ i cudzych. Zakłada na oko przepaskę. ------------------- Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz -rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for- -my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft. -Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw- -nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira +rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze formy licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft. +Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało sprawnie i gładko. _Morfologia bajki magicznej_ Władimira Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm do produkcji freemium automatycznie karmiącego się całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie. @@ -171,22 +159,18 @@ Piratka ma na ten temat coś do powiedzenia. --------------------------- Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca -i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże- -nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji, +i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagrożenie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji, która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako bezprawnych i tym samym moralnie nagannych. -Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me- -chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone +Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne mechanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki. 22. Ocalenie bohatera --------------------- -Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te- -raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma- -gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu- -rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce +Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – teraz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku +wymagającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmurę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 23. Nierozpoznane przybycie @@ -194,8 +178,7 @@ udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na -powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza- -blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców, +powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku szablonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców, którym wyprano mózgi. 24. Nieuzasadnione roszczenia @@ -203,8 +186,7 @@ którym wyprano mózgi. Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której -udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy- -tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się +udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sytuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na krawędzi paniki. @@ -226,8 +208,7 @@ Piratka zdejmuje przepaskę. W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę – tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś -wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa- -brykach Prawnika i Wydawcy. +wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fabrykach Prawnika i Wydawcy. Twórcy nadstawiają uszu... @@ -235,29 +216,22 @@ Twórcy nadstawiają uszu... ---------------------------- Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej -twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za- -czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez- -pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere- -sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej -umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna- -czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno +twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami zaczerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je +bezpośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją interesowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej +umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś oznaczyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej -czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy- -mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi- -dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na +czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równymi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki +indywidualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model -uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni- -ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez -względu na intencje, które będą im przyświecały, nie +uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowników. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez +względu na intencje, przyświecające im, nie mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny cieszyli się jako wspólnota twórców. -Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą -tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali -i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro- -śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon- -troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst- -kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach + +Na każdym etapie dążenia do zrozumienia samej tkanki kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali +i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli rośli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod +kontroli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszystkim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle. Autorka przeprasza mieszkańców Doliny. @@ -270,7 +244,7 @@ Autorka znowu staje się twórczynią. 30. Ukaranie wroga ------------------ -Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone. +Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone. Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich. 31. Wesele