Almost-ready.
[static.git] / content / texts / intro / morfologia-bajki.html
index 8ea11ed..717fac2 100644 (file)
@@ -39,8 +39,7 @@ Gigantyczny napis ostrzega twórczynię: „Kiepski pomysł”.
 
 Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą
 społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten
 
 Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą
 społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten
-sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do-
-meny bajki.
+sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój domeny bajki.
 
 4. Wywiadywanie się
 -------------------
 
 4. Wywiadywanie się
 -------------------
@@ -73,10 +72,7 @@ by przekształcić Dolinę w dochodową fabrykę bajek.
 9. Pośrednictwo
 ---------------
 
 9. Pośrednictwo
 ---------------
 
-Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla-
-duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże-
-niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra-
-wem autorskim.
+Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześladuje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarżeniami o tworzenie pochodnych bajek objętych prawem autorskim.
 
 10. Początek przeciwdziałania 
 -----------------------------
 
 10. Początek przeciwdziałania 
 -----------------------------
@@ -88,15 +84,13 @@ z obozowiska znajdującego się poza Bajkową Doliną.
 -----------
 
 Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną
 -----------
 
 Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną
-przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo-
-zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
+przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obozowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
 
 12. Pierwsza funkcja donatora
 -----------------------------
 
 Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę
 
 12. Pierwsza funkcja donatora
 -----------------------------
 
 Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę
-z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz-
-ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
+z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użyteczne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
 Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą
 wraca do gry na flecie.
 
 Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą
 wraca do gry na flecie.
 
@@ -116,24 +110,21 @@ licencje.
 ---------------------------------------------------------
 
 Z  pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje
 ---------------------------------------------------------
 
 Z  pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje
-Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz-
-no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
+Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w techniczno-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
 
 16. Walka
 ---------
 
 W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie
 z coraz większą złożonością swej twórczej domeny.
 
 16. Walka
 ---------
 
 W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie
 z coraz większą złożonością swej twórczej domeny.
-Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ-
-re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
+Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, które Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
 rozrastającej się wciąż sieci informacji.
 
 17. Znamię
 ----------
 Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła
 rozrastającej się wciąż sieci informacji.
 
 17. Znamię
 ----------
 Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła
-Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko-
-niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak-
-tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
+Autorki zostają ometkowane różnymi logo – ikoniczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi aktów
+prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
 interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu
 autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą
 copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
 interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu
 autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą
 copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
@@ -141,8 +132,7 @@ copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
 18. Zwycięstwo
 --------------
 
 18. Zwycięstwo
 --------------
 
-Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor-
-skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
+Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autorskiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
 wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo
 nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok
 na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny.
 wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo
 nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok
 na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny.
@@ -157,10 +147,8 @@ i cudzych. Zakłada na oko przepaskę.
 -------------------
 
 Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz
 -------------------
 
 Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz
-rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for-
-my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
-Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw-
-nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira
+rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze formy licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
+Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało sprawnie i gładko. _Morfologia bajki magicznej_ Władimira
 Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm
 do produkcji freemium automatycznie karmiącego się
 całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie.
 Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm
 do produkcji freemium automatycznie karmiącego się
 całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie.
@@ -171,22 +159,18 @@ Piratka ma na ten temat coś do powiedzenia.
 ---------------------------
 
 Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca
 ---------------------------
 
 Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca
-i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże-
-nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
+i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagrożenie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
 która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako
 bezprawnych i tym samym moralnie nagannych.
 
 która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako
 bezprawnych i tym samym moralnie nagannych.
 
-Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me-
-chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
+Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne mechanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
 przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki.
 
 22. Ocalenie bohatera
 ---------------------
 
 przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki.
 
 22. Ocalenie bohatera
 ---------------------
 
-Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te-
-raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma-
-gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu-
-rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
+Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – teraz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku
+wymagającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmurę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
 udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 
 
 23. Nierozpoznane przybycie
 udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 
 
 23. Nierozpoznane przybycie
@@ -194,8 +178,7 @@ udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi.
 
 Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak
 szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na
 
 Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak
 szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na
-powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza-
-blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
+powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku szablonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
 którym wyprano mózgi.
 
 24. Nieuzasadnione roszczenia
 którym wyprano mózgi.
 
 24. Nieuzasadnione roszczenia
@@ -203,8 +186,7 @@ którym wyprano mózgi.
 
 Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają
 zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której
 
 Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają
 zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której
-udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy-
-tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
+udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sytuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
 wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na
 krawędzi paniki.
 
 wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na
 krawędzi paniki.
 
@@ -226,8 +208,7 @@ Piratka zdejmuje przepaskę.
 
 W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę –
 tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś
 
 W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę –
 tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś
-wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa-
-brykach Prawnika i Wydawcy. 
+wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fabrykach Prawnika i Wydawcy. 
 
 Twórcy nadstawiają uszu...
 
 
 Twórcy nadstawiają uszu...
 
@@ -235,29 +216,22 @@ Twórcy nadstawiają uszu...
 ----------------------------
 
 Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej
 ----------------------------
 
 Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej
-twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za-
-czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez-
-pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere-
-sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
-umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna-
-czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
+twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami zaczerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je
+bezpośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją interesowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
+umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś oznaczyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
 ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym
 ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej
 ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym
 ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej
-czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy-
-mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi-
-dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
+czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równymi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki
+indywidualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
 życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model
 życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model
-uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni-
-ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
-względu na intencje, które będą im przyświecały, nie
+uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowników. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
+względu na intencje, przyświecające im, nie
 mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny
 cieszyli się jako wspólnota twórców.
 mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny
 cieszyli się jako wspólnota twórców.
-Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą
-tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
-i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro-
-śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon-
-troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst-
-kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
+
+Na każdym etapie dążenia do zrozumienia samej tkanki kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
+i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli rośli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod
+kontroli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszystkim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
 wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle.
 
 Autorka przeprasza mieszkańców Doliny.
 wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle.
 
 Autorka przeprasza mieszkańców Doliny.
@@ -270,7 +244,7 @@ Autorka znowu staje się twórczynią.
 30. Ukaranie wroga
 ------------------
 
 30. Ukaranie wroga
 ------------------
 
-Dzieło Wydawcy i  Prawnika zostaje zniszczone.
+Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone.
 Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich.
 
 31. Wesele
 Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich.
 
 31. Wesele