--- title: "Morfologia bajki prawnie chronionej" order: 2 author: 'Aymeric Mansoux' author_add: 'tłumaczka: Katarzyna Makaruk' --- {% block lead %} Na podstawie _morfologii bajki magicznej_ [Władimira Proppa](http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adimir_Propp) (1928). Badania tradycyjnych rosyjskich bajek ludowych pozwoliły Proppowi rozłożyć narracyjną strukturę bajki na trzydzieści jeden funkcji, a dokładniej – okryć recepturę pozwalającą tworzyć historie nowe i pochodne. Tekst zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Future of Copyright 2012 organizowanym przez Fundację Nowoczesna Polska. {% endblock %} {% block text %} 1. Odejście ----------- Dawno, dawno temu w cudownej Bajkowej Dolinie żyła była twórczyni bajek, która przemyślawszy kwestię stosowności memetycznego dziedzictwa, postanowiła zrezygnować z anonimowych praktyk swojej społeczności. 2. Zakaz -------- Gigantyczny napis ostrzega twórczynię: „Kiepski pomysł”. 3. Naruszenie zakazu -------------------- Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do- meny bajki. 4. Wywiadywanie się ------------------- Na drodze ku autorstwu twórczyni spotyka Prawnika i Wydawcę. 5. Przekazanie -------------- Prawnik przekazuje twórczyni prawa. 6. Podstęp ---------- Twórczyni staje się Autorką. 7. Wspomaganie -------------- Autorka i Wydawca zaczynają propagować w Bajkowej Dolinie ideę prawa autorskiego. 8. Szkodzenie ------------- Wydawca z pomocą Prawnika wykorzystuje Autorkę, by przekształcić Dolinę w dochodową fabrykę bajek. 9. Pośrednictwo --------------- Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla- duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże- niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra- wem autorskim. 10. Początek przeciwdziałania ----------------------------- Autorka słyszy dźwięk fletu. Wolna muzyka dobiega z obozowiska znajdującego się poza Bajkową Doliną. 11. Wyprawa ----------- Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo- zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik. 12. Pierwsza funkcja donatora ----------------------------- Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz- ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe. Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą wraca do gry na flecie. 13. Reakcja bohatera -------------------- Opuszczając obozowisko, Autorka zastanawia się, czy formy kulturowej ekspresji także mogą być wolne i czy da się je jakoś oswobodzić od prawa autorskiego. 14. Przekazanie/otrzymanie środka magicznego -------------------------------------------- Przed Autorką pojawia się Prawnik i wręcza jej wolne licencje. 15. Przemieszczenie przestrzenne między dwoma królestwami --------------------------------------------------------- Z pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz- no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji. 16. Walka --------- W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie z coraz większą złożonością swej twórczej domeny. Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ- re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla rozrastającej się wciąż sieci informacji. 17. Znamię ---------- Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko- niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak- tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie, interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą copyleft) zyskały teraz uzasadnienie. 18. Zwycięstwo -------------- Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor- skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny. 19. Likwidacja nieszczęścia lub braku ------------------------------------- W rezultacie Autorka staje się Piratką – dzieł własnych i cudzych. Zakłada na oko przepaskę. 20. Powrót bohatera ------------------- Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for- my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft. Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw- nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm do produkcji freemium automatycznie karmiącego się całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie. Piratka ma na ten temat coś do powiedzenia. 21. Prześladowanie bohatera --------------------------- Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże- nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji, która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako bezprawnych i tym samym moralnie nagannych. Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me- chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki. 22. Ocalenie bohatera --------------------- Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te- raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma- gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu- rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 23. Nierozpoznane przybycie --------------------------- Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza- blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców, którym wyprano mózgi. 24. Nieuzasadnione roszczenia ----------------------------- Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy- tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na krawędzi paniki. 25. Trudne zadanie ------------------ Wydawca i Prawnik rzucają Piratce wyzwanie. Twierdzą, że nie ma prawa wypowiadać się na temat sytuacji w Dolinie. Jest pasożytem, gapowiczem, który nie ma pojęcia, o jaką stawkę toczy się gra. 26. Wykonanie zadania --------------------- Piratka zdejmuje przepaskę. 27. Rozpoznanie --------------- W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę – tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa- brykach Prawnika i Wydawcy. Twórcy nadstawiają uszu... 28. Zdemaskowanie uzurpatora ---------------------------- Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za- czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez- pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere- sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna- czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy- mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi- dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni- ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez względu na intencje, które będą im przyświecały, nie mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny cieszyli się jako wspólnota twórców. Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro- śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon- troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst- kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle. Autorka przeprasza mieszkańców Doliny. 29. Transfiguracja ------------------ Autorka znowu staje się twórczynią. 30. Ukaranie wroga ------------------ Dzieło Wydawcy i Prawnika zostaje zniszczone. Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich. 31. Wesele ---------- Twórczyni zaślubia innego twórcę i żyją razem długo i szczęśliwie, płodząc wiele nowych bajek magicznych. Jeśli zaś chodzi o Mężczyznę z Brodą, to słyszałam, że zamienił swe obozowisko w browar. Ale to zupełnie inna historia... {% endblock %}