8ea11ed50f9f1aee66db6f60a9a56caf162bae56
[static.git] / content / texts / intro / morfologia-bajki.html
1 ---
2 title: "Morfologia bajki prawnie chronionej"
3 order: 2
4 author: 'Aymeric Mansoux'
5 author_add: 'tłumaczka: Katarzyna Makaruk'
6 ---
7
8 {% block lead %}
9 Na podstawie _morfologii bajki magicznej_
10 [Władimira Proppa](http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adimir_Propp) (1928).
11 Badania tradycyjnych rosyjskich bajek ludowych pozwoliły Proppowi
12 rozłożyć narracyjną strukturę bajki na trzydzieści jeden funkcji,
13 a dokładniej – okryć recepturę pozwalającą tworzyć historie
14 nowe i pochodne.
15
16 Tekst zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Future of Copyright 2012
17 organizowanym przez Fundację Nowoczesna Polska.
18 {% endblock %}
19
20
21
22 {% block text %}
23
24 1. Odejście
25 -----------
26
27 Dawno, dawno temu w cudownej Bajkowej Dolinie żyła
28 była twórczyni bajek, która przemyślawszy kwestię stosowności
29 memetycznego dziedzictwa, postanowiła zrezygnować z anonimowych
30 praktyk swojej społeczności.
31
32 2. Zakaz
33 --------
34
35 Gigantyczny napis ostrzega twórczynię: „Kiepski pomysł”.
36
37 3. Naruszenie zakazu
38 --------------------
39
40 Mimo wiralowej przestrogi twórczyni opuszcza swą
41 społeczność i zaczyna podpisywać prace, aby w ten
42 sposób potwierdzić indywidualny wkład w rozwój do-
43 meny bajki.
44
45 4. Wywiadywanie się
46 -------------------
47
48 Na drodze ku autorstwu twórczyni spotyka Prawnika
49 i Wydawcę.
50
51 5. Przekazanie
52 --------------
53
54 Prawnik przekazuje twórczyni prawa.
55
56 6. Podstęp
57 ----------
58
59 Twórczyni staje się Autorką.
60
61 7. Wspomaganie
62 --------------
63
64 Autorka i Wydawca zaczynają propagować w Bajkowej
65 Dolinie ideę prawa autorskiego.
66
67 8. Szkodzenie
68 -------------
69
70 Wydawca z pomocą Prawnika wykorzystuje Autorkę,
71 by przekształcić Dolinę w dochodową fabrykę bajek.
72
73 9. Pośrednictwo
74 ---------------
75
76 Do Autorki wydzwania inna twórczyni, którą prześla-
77 duje Wydawca, doprowadzając do rozpaczy oskarże-
78 niami o tworzenie pochodnych bajek objętych pra-
79 wem autorskim.
80
81 10. Początek przeciwdziałania 
82 -----------------------------
83
84 Autorka słyszy dźwięk fletu. Wolna muzyka dobiega
85 z obozowiska znajdującego się poza Bajkową Doliną.
86
87 11. Wyprawa
88 -----------
89
90 Podążając za muzyką, Autorka opuszcza opanowaną
91 przez prawo autorskie Dolinę i rusza w kierunku obo-
92 zowiska. W pewnej odległości za nią idzie Prawnik.
93
94 12. Pierwsza funkcja donatora
95 -----------------------------
96
97 Przybywszy do obozowiska, Autorka spotyka Mężczyznę
98 z Brodą, od którego dowiaduje się, że wszelkie użytecz-
99 ne informacje powinny być wolne, choć nie darmowe.
100 Ukryty Prawnik nadstawia ucha. Mężczyzna z Brodą
101 wraca do gry na flecie.
102
103 13. Reakcja bohatera
104 --------------------
105
106 Opuszczając obozowisko, Autorka zastanawia się, czy
107 formy kulturowej ekspresji także mogą być wolne i czy
108 da się je jakoś oswobodzić od prawa autorskiego.
109
110 14. Przekazanie/otrzymanie środka magicznego
111 --------------------------------------------
112 Przed Autorką pojawia się Prawnik i wręcza jej wolne
113 licencje.
114
115 15. Przemieszczenie przestrzenne między dwoma królestwami
116 ---------------------------------------------------------
117
118 Z  pomocą kultury remiksu Prawnik wykorzystuje
119 Autorkę, by przekształcić Bajkową Dolinę w technicz-
120 no-prawny labirynt, obszar nieskrępowanej biurokracji.
121
122 16. Walka
123 ---------
124
125 W zalewie licencji Autorka nie potrafi poradzić sobie
126 z coraz większą złożonością swej twórczej domeny.
127 Czuje, że zupełnie straciła kontrolę nad dziełami, któ-
128 re Prawnik i Wydawca wykorzystują jako pożywkę dla
129 rozrastającej się wciąż sieci informacji.
130
131 17. Znamię
132 ----------
133 Niezależnie od pierwotnych intencji wszystkie dzieła
134 Autorki zostają ometkowane różnymi logami – iko-
135 niczną reprezentacją zrozumiałych ponoć dla ludzi ak-
136 tów prawnych. Akty te wspierają sprzeczne ideologie,
137 interesy handlowe i przekonania, które dzięki prawu
138 autorskiemu i próbom ich obejścia (inspirowanym ideą
139 copyleft) zyskały teraz uzasadnienie.
140
141 18. Zwycięstwo
142 --------------
143
144 Jedyną drogą ucieczki jest ignorowanie prawa autor-
145 skiego bez względu na konsekwencje. Trzeba zostawić
146 wszystko, by odnieść maleńkie indywidualne zwycięstwo
147 nad techniczno-prawną machiną i zrobić pierwszy krok
148 na drodze do wyzwolenia Bajkowej Doliny.
149
150 19. Likwidacja nieszczęścia lub braku
151 -------------------------------------
152
153 W rezultacie Autorka staje się Piratką – dzieł własnych
154 i cudzych. Zakłada na oko przepaskę.
155
156 20. Powrót bohatera
157 -------------------
158
159 Piratka wraca do Baśniowej Doliny, całkowicie już teraz
160 rozparcelowanej i podzielonej przez najrozmaitsze for-
161 my licencji: copyfree, copyright, copyleft i copyfarleft.
162 Wydawca i Prawnik dbają, by wszystko działało spraw-
163 nie i gładko. Morfologia bajki magicznej Władimira
164 Proppa zostaje opatentowana i zamieniona w algorytm
165 do produkcji freemium automatycznie karmiącego się
166 całą otwartą treścią wytwarzaną w Dolinie.
167
168 Piratka ma na ten temat coś do powiedzenia.
169
170 21. Prześladowanie bohatera
171 ---------------------------
172
173 Dla imperium informacji, które stworzyli Wydawca
174 i Prawnik, obecność Piratki stanowi poważne zagroże-
175 nie. Dlatego obaj rozpoczynają kampanię dezinformacji,
176 która ma podważyć zasadność wypowiedzi Piratki jako
177 bezprawnych i tym samym moralnie nagannych.
178
179 Kampanii tej towarzyszą coraz bardziej agresywne me-
180 chanizmy nieuzasadnionej represji, działania wymierzone
181 przeciwko twórcom, którzy chcieliby pójść w ślady Piratki.
182
183 22. Ocalenie bohatera
184 ---------------------
185
186 Dzięki podziemnej siatce tuneli i jaskiń pod Doliną – te-
187 raz już w pełni zinwigilowaną, na każdym kroku wyma-
188 gającą uwierzytelniania, w całości objętą przez chmu-
189 rę i podporządkowaną zasadzie grywalizacji – Piratce
190 udaje się umknąć Wydawcy i Prawnikowi. 
191
192 23. Nierozpoznane przybycie
193 ---------------------------
194
195 Wreszcie jednak, zamiast do końca swych dni żyć jak
196 szczur, Piratka decyduje się stawić czoło sytuacji na
197 powierzchni. Pojawia się nagle w samym środku sza-
198 blonowych opowieści i tłumu zaskoczonych twórców,
199 którym wyprano mózgi.
200
201 24. Nieuzasadnione roszczenia
202 -----------------------------
203
204 Na scenę wkraczają Wydawca i Prawnik. Wygłaszają
205 zwyczajową moralizatorską przemowę, dzięki której
206 udaje im się zamknąć usta twórcom i utrzymać sy-
207 tuację pod kontrolą. We wszystkich bajkach daje się
208 wyczuć lęk przed kradzieżą, Dolina znajduje się na
209 krawędzi paniki.
210
211 25. Trudne zadanie
212 ------------------
213
214 Wydawca i Prawnik rzucają Piratce wyzwanie. Twierdzą,
215 że nie ma prawa wypowiadać się na temat sytuacji
216 w Dolinie. Jest pasożytem, gapowiczem, który nie ma
217 pojęcia, o jaką stawkę toczy się gra.
218
219 26. Wykonanie zadania
220 ---------------------
221
222 Piratka zdejmuje przepaskę.
223
224 27. Rozpoznanie
225 ---------------
226
227 W jednej chwili wszyscy twórcy rozpoznają Autorkę –
228 tę, która swego czasu zaczęła podpisywać bajki dziś
229 wykorzystywane jako licencjonowane szablony w fa-
230 brykach Prawnika i Wydawcy. 
231
232 Twórcy nadstawiają uszu...
233
234 28. Zdemaskowanie uzurpatora
235 ----------------------------
236
237 Autorka opowiada swoją historię. Gdy obudziła się w niej
238 twórczyni, zaczęła eksperymentować z metodami za-
239 czerpniętymi z innych dziedzin. Wykorzystywała je bez-
240 pośrednio i nie wprost, a metodologii, które ją intere-
241 sowały, było tyle, ile gwiazd na niebie. Kiedy zaś jej
242 umiejętności wzrosły, poczuła potrzebę, by jakoś ozna-
243 czyć swe dzieła. Ten niespodziewany paradoks mocno
244 ją zdezorientował: z jednej strony chciała być zwykłym
245 ogniwem w łańcuchu twórczej aktywności, z drugiej
246 czuła instynktowną potrzebę, by stanąć ponad równy-
247 mi, zabłysnąć, stać się widoczną i znaną dzięki indywi-
248 dualnemu wkładowi. Chciała też po prostu zarobić na
249 życie i dlatego uwierzyła, że prawo autorskie to model
250 uczciwy, nieszkodliwy dla innych twórców i użytkowni-
251 ków. Nie rozumiała, że żadne prawa kontraktowe, bez
252 względu na intencje, które będą im przyświecały, nie
253 mogą naśladować wolności, jaką mieszkańcy Doliny
254 cieszyli się jako wspólnota twórców.
255 Na każdym etapie dążenia do tego, by zrozumieć samą
256 tkankę kultury, eksperymenty Autorki umożliwiali
257 i wspierali Wydawca i Prawnik. Obaj jednak powoli ro-
258 śli w siłę, aż wreszcie wymknęli się Autorce spod kon-
259 troli. Dlatego czuje się odpowiedzialna przede wszyst-
260 kim za to, że pozwoliła im decydować o warunkach
261 wytwarzania i konsumowania jej dzieł i kultury w ogóle.
262
263 Autorka przeprasza mieszkańców Doliny.
264
265 29. Transfiguracja
266 ------------------
267
268 Autorka znowu staje się twórczynią.
269
270 30. Ukaranie wroga
271 ------------------
272
273 Dzieło Wydawcy i  Prawnika zostaje zniszczone.
274 Społeczność Bajkowej Doliny zakazuje praw autorskich.
275
276 31. Wesele
277 ----------
278
279 Twórczyni zaślubia innego twórcę i żyją razem długo
280 i szczęśliwie, płodząc wiele nowych bajek magicznych.
281
282 Jeśli zaś chodzi o Mężczyznę z Brodą, to słyszałam, że
283 zamienił swe obozowisko w browar. Ale to zupełnie
284 inna historia...
285
286 {% endblock %}