23de686b145408e512f588c3befa8041b43f32b8
[static.git] / content / texts / intro / informacje-o-kursie.html
1 ---
2 title: Informacje o kursie
3 order: 1
4 ---
5
6 {% block text %}
7
8
9
10 ## Jak korzystać z kursu?
11
12 Kurs przygotowany jest tak, aby na jego podstawie w ciągu 15 godzin
13 (6 wykładów i test kończący zajęcia)
14 można było zrealizować podstawowe zagadnienia, znajdujące się w programach nauczania
15 przedmiotu „Własność intelektualna” na polskich uczelniach.
16
17
18 Kurs składa się z:
19
20 * podręcznika dla studentów w formacie PDF i HTML,
21 * slajdów dla prowadzących zajęcia w formatach PDF i ODT,
22 {# * podręcznika w formacie SCORM, który jest zgodny z Moodle, #}
23 * pytań testowych (wkrótce),
24 * źródła do edycji w postaci XML.
25
26
27 ## Informacja o prawach
28
29 Materiały dostępne są na <a href="{{ content_url('/wolne-licencje') }}">wolnej licencji</a>
30 <a href="http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl">Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska. </a>
31
32
33 Oznacza to, że wolno w szczególności: 
34
35 * korzystać z utworu na różne sposoby, a w tym kopiować, rozpowszechniać, odtwarzać i wykonywać go; 
36 * tworzyć i rozpowszechniać utwory zależne (opracowania), czyli twórcze modyfikacje utworu (np. tłumaczenia, remiksy); 
37 * użytkować utwór i jego opracowania w sposób komercyjny. 
38
39
40 Należy przy tym: 
41
42 * szanować <a href="{{ content_url('/autorskie-prawa-osobiste') }}">autorskie prawa osobiste</a>; 
43 * zapewnić _uznanie autorstwa_ — zachować towarzyszące utworowi oznaczenia licencji
44   i ochrony prawnej, informacje o autorach i wydawcy (Fundacji Nowoczesna Polska)
45   o tytule utworu oraz o jego źródle; 
46 * rozpowszechniając utwór zależny (np. tłumaczenie), udostępnić go _na tych samych
47   warunkach_ (z tą samą wolną licencją) – czyli przekazać jego odbiorcom te same
48   prawa, które samemu się otrzymało.
49
50
51 ## Autorzy
52
53 * dr Krzysztof Siewicz (rozdziały 1, 3)
54 * dr Marek Świerczyński (rozdziały 5, 6)
55 * Marcin Wilkowski (rozdziały 2, 3, 4)
56 * Radosław Czajka (rozdział 4)
57 * Jarosław Lipszyc (rozdziały 2, 3, 4)
58 * Piotr Czerniawski (rozdziały 2, 4) 
59
60 Redakcja merytoryczna:
61
62 * Magdalena Biernat
63 * Radosław Czajka
64 * Jarosław Lipszyc
65 * dr Krzysztof Siewicz
66 * Paweł Stankiewicz
67
68 Koordynacja:
69
70 * Magdalena Biernat 
71
72 Redakcja techniczna:
73
74 * Paulina Choromańska 
75
76 Redakcja językowa:
77
78 * Paweł Kozioł
79
80
81
82
83
84 ## O kursie
85
86 Tytuł kursu może się wydawać – szczególnie starszym czytelnikom – nieco ironiczny.
87 Nie bez przyczyny. „Własność intelektualna” to temat w ostatnich latach często
88 kontrowersyjny, a język, którym mówimy o problematyce praw autorskich i własności
89 przemysłowej jest oplątany gęstą siatką znaczeń, definicji i stojących za nimi
90 przekonań ideologicznych i politycznych. 
91
92 Staraliśmy się skupić na podstawach. Najistotniejsze wydawało
93 nam się zrozumienie przez studenta logiki i mechaniki działania systemu monopoli
94 intelektualnych - w praktyce bowiem skomplikowane i szczegółowe problemy
95 rozwiązywać będziemy w konsultacji z doświadczonym prawnikiem, a wtedy
96 istotne jest przede wszystkim żeby zrozumieć, co prawnik chce nam powiedzieć.
97
98 Szczegółowo omówiliśmy te aspekty praw wyłącznych, które wymagają od nas
99 podejmowania samodzielnych decyzji: zagrożenia plagiatem i naruszenia praw
100 osobistych, poprawne cytowanie i zakres dozwolonego użytku, podpisywanie
101 umów prawnoautorskich i korzystanie z usług organizacji zbiorowego zarządzania,
102 zakres ochrony patentowej i znaków towarowych, korzystanie z programów
103 komputerowych i mechanizm wolnych licencji.
104
105 Jednocześnie chcieliśmy
106 zaproponować szersze spojrzenie na systemy praw wyłącznych, osadzając je
107 w kontekście kulturowym i cywilizacyjnym. Nie można być świadomym obywatelem
108 społeczeństwa informacyjnego, jeśli nie będziemy rozumieć wpływu tych mechanizmów
109 prawnych na rzeczywistość. Problemy takie jak patentowanie leków i roślin czy
110 restrykcyjne ściganie naruszeń praw autorskich są przedmiotem społecznych
111 napięć w różnych zakątkach globu. Sądzimy, że zabierając głos w debacie
112 publicznej warto opierać się na wiedzy, a nie emocjach.
113
114
115 ## Kontakt
116
117 Znalazłeś błąd? Masz pytania? Chcesz nam pomóc tworzyć kolejne wydanie podręcznika?
118 Napisz do  koordynatorki projektu: magdalena.biernat@nowoczesnapolska.org.pl
119
120
121 {% endblock %}