From: Marcin Koziej Date: Wed, 2 Jan 2013 01:49:49 +0000 (+0100) Subject: tests continued.. X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/librarian.git/commitdiff_plain/9b253dcb10940e8c8d25a02059153d4c80469b79 tests continued.. --- diff --git a/librarian/__init__.py b/librarian/__init__.py index eb056cd..d0c1f5a 100644 --- a/librarian/__init__.py +++ b/librarian/__init__.py @@ -79,8 +79,8 @@ class WLURI(object): """Represents a WL URI. Extracts slug from it.""" slug = None - example = 'http://prawokultury.pl/publikacje/' - _re_wl_uri = re.compile(r'http://(www\.)?prawokultury.pl/publikacje/' + example = 'http://edukacjamedialna.pl/' + _re_wl_uri = re.compile(r'http://(www\.)?edukacjamedialna.pl/' '(?P[-a-z0-9]+)/?$') def __init__(self, uri): diff --git a/librarian/pyhtml.py b/librarian/pyhtml.py index 5d4dc50..da7e643 100644 --- a/librarian/pyhtml.py +++ b/librarian/pyhtml.py @@ -12,28 +12,27 @@ class EduModule(Xmill): def __init__(self, *args): super(EduModule, self).__init__(*args) self.activity_counter = 0 - self.question_counter = 0 - def handle_utwor(self, element): - v = {} -# from pdb import *; set_trace() - v['title'] = element.xpath('//dc:title/text()', namespaces={'dc':DCNS.uri})[0] - return u""" - - - - -%(title)s - - - - - -""" % v, u""" - - -""" +# def handle_utwor(self, element): +# v = {} +# # from pdb import *; set_trace() +# v['title'] = element.xpath('//dc:title/text()', namespaces={'dc':DCNS.uri})[0] +# return u""" +# +# +# +# +# %(title)s +# +# +# +# +# +# """ % v, u""" +# +# +# """ def handle_powiesc(self, element): @@ -110,7 +109,47 @@ class EduModule(Xmill): def handle_forma(self, *_): return + + def handle_cwiczenie(self, element): + excercise_handlers = { + 'wybor': Wybor, + 'uporzadkuj': Uporzadkuj + } + typ = element.attrib['typ'] + handler = excercise_handlers[typ](self.options) + return handler.generate(element) + + # Lists + def handle_lista(self, element): + ltype = element.attrib.get('typ', 'punkt') + if ltype == 'slowniczek': + self.options = {'slowniczek': True} + return '
', '
' +### robie teraz punkty wyboru + listtag = {'num': 'ol', + 'punkt': 'ul', + 'alfa': 'ul', + 'czytelnia': 'ul'}[ltype] + + return '<%s class="lista %s">' % (listtag, ltype), '' % listtag + + def handle_punkt(self, element): + if self.options['slowniczek']: + return '
', '
' + else: + return '
  • ', '
  • ' + + def handle_rdf__RDF(self, _): + # ustal w opcjach rzeczy :D + return + + +class Excercise(EduModule): + def __init__(self, *args, **kw): + self.question_counter = 0 + super(Excercise, self).__init__(*args, **kw) + def handle_cwiczenie(self, element): self.options = {'excercise': element.attrib['typ']} self.question_counter = 0 @@ -141,22 +180,10 @@ u""" (self.question_counter, solution_s), \ "" - # Lists - def handle_lista(self, element): - ltype = element.attrib.get('typ', 'punkt') - if ltype == 'slowniczek': - self.options = {'slowniczek': True} - return '
    ', '
    ' -### robie teraz punkty wyboru - listtag = {'num': 'ol', - 'punkt': 'ul', - 'alfa': 'ul', - 'czytelnia': 'ul'}[ltype] - - return '<%s class="lista %s">' % (listtag, ltype), '' % listtag +class Wybor(Excercise): def handle_punkt(self, element): - if self.options['excercise'] and element.attrib['nazwa']: + if self.options['excercise'] and element.attrib.get('nazwa', None): qc = self.question_counter self.piece_counter += 1 no = self.piece_counter @@ -165,14 +192,24 @@ u"""
  • """ % locals(), u"
  • " - elif self.options['slowniczek']: - return '
    ', '
    ' else: - return '
  • ', '
  • ' + return super(Wybor, self).handle_punkt(self, element) - def handle_rdf__RDF(self, _): - # ustal w opcjach rzeczy :D - return + +class Uporzadkuj(Excercise): + def handle_cwiczenie(self, element): + pre, post = super(Uporzadkuj, self).handle_cwiczenie(element) + order_items = element.xpath(".//punkt/@rozw") + import pdb + if order_items == []: pdb.set_trace() + + return pre + u"""
    """ % \ + ','.join(order_items), \ + u"""
    """ + post + + def handle_punkt(self, element): + return """
  • """ % element.attrib,\ + "
  • " def transform(wldoc, stylesheet='edumed', options=None, flags=None): diff --git a/librarian/pyhtml/edumed.py b/librarian/pyhtml/edumed.py deleted file mode 100644 index 7fd330b..0000000 --- a/librarian/pyhtml/edumed.py +++ /dev/null @@ -1,5 +0,0 @@ - -from lxml import etree - - - diff --git a/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html# b/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html# new file mode 100644 index 0000000..61fe0ef --- /dev/null +++ b/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html# @@ -0,0 +1,322 @@ + + + + + +Wizerunek w sieci + + + + + +
    +

    Wizerunek w sieci

    +

    Numer porządkowy: 2.1

    +

    Informacje

    + + +

    Cele operacyjne

    +

    Uczestnik:

    +
      +
    • rozumie, że podejmowane przez niego aktywności w internecie są obserwowane i oceniane przez innych;
    • +
    • wie, że jego wizerunek w sieci zależy nie tylko od informacji zamieszczonych na portalach społecznościowych, ale również m.in. od sposobu, w jaki pisze e-maile;
    • +
    • rozumie szanse i zagrożenia związane z kreowaniem swojego wizerunku w sieci;
    • +
    • potrafi krytycznie analizować wizerunki kreowane przez inne osoby;
    • +
    • wie, w jaki sposób można modyfikować swój wizerunek w sieci;
    • +
    • jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zamieszczaniem prywatnych informacji w sieci, w tym zwłaszcza zdjęć i danych osobowych.
    • +
    + + + +

    Wiedza w pigułce

    + +

    Zwykle przejmujemy się tym, co myślą o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieć na nią wpływ nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to składa się na nasz wizerunek.

    +

    We współczesnym świecie internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywności w sieci mają na niego duży wpływ.

    +

    Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje.

    +

    Dlatego też powinieneś zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpływają m. in.:

    +
      +
    • twój sposób wyrażania się --- to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem słownictwa się posługujesz;
    • +
    • profile na portalach społecznościowych, a w szczególności:
    • Poniższe wyliczenie to podpunkty do tego punktu, co nie jest uwzględnione w zapisie graficznym. AS. +
    • zdjęcia, na których jesteś i które udostępniasz,
    • +
    • informacje ,,o mnie",
    • +
    • twoje statusy,
    • +
    • strony, które ,,lubimy",
    • +
    • nasze komentarze pod artykułami i wypowiedzi na forach,
    • +
    • forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
    • +
    + +

    Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza się tylko do portali społecznościowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrą opinię na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzą, kim jesteś prywatnie. Mogą oceniać tylko wypowiedzi podpisane określonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewnić sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.

    +

    Nie mamy pełnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również mają na niego wpływ. Mogą oznaczyć cię na zdjęciach i otagować w swoich statusach. Warto więc uważnie dostosować ustawienia profilów na serwisach społecznościowych.

    +

    Pamiętaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. Udostępnianie kompromitujących dla innych treści jest nieetyczne. Jeśli czujesz, że dany materiał może zaszkodzić innym --- nie udostęniaj go. Do sieci mają przecież dostęp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może całkowicie różnić się od tej, jaką chciałeś wywołać. Szkodząc innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógłbyś zostać uznany za nielojalnego i złośliwego.

    +

    Pomysł na lekcję

    + + +

    Tak samo jak z łatwością możemy sprawdzić informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogą wyszukać materiały dotyczące nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale społecznościowe. Od zamieszczonych przez nas zdjęć, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usługi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treści dotyczące tego, co robimy i kim jesteśmy.

    + +

    Przebieg zajęć

    + +
    +
    +
    +

    Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajęć profile z portalu społwecznościowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek''. Poproś uczestników, aby wyobrazili sobie, że są to profile osób, które niebawem dołączą do ich klasy, przeprowadzając się z innego miasta.

    +
    + +
    +

    Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyć dzięki analizie czyjegoś profilu w mediach społecznościowych?.

    +

    Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli Małgosia i Michał?.

    + +

    Jako pytania pomocnicze rozważ:

    +
      +
    • czy Małgosia i Michał świadomie kreują swój wizerunek w sieci?
    • +
    • które informacje zamieszczone na profilach Małgosi i Michała wydają się nie pasować, do wizerunku, który próbują stworzyć?
    • +
    • czy zamieszczone przez nich informacje tworzą spójny wizerunek?
    • +
    • co należałoby zmienić w zaprezentowanych profilach, aby uczynić je bardziej spójnymi i przekonującymi dla rówieśników?
    • +
    • czy są jakieś informacje zamieszczone przez Małgosię i Michała, które można różnie interpretować? (np. w sposób dla nich niekorzystny)
    • +
    • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu zdjęć innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
    • +
    • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
    • +
    • czy da się całkowicie usunąć z internetu niechciane treści na nasz temat, np. zdjęcia lub opinie innych osób?
    • +
    + + +

    W szczególności zwróć uwagę uczestników na następujące elementy:

    +
      +
    • należy zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w portalach społecznościowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostęp do wszystkich zdjęć?
    • +
    • Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podać go nauczycielowi przy całej klasie?
    • +
    • nie zamieszczaj zdjęć, które zawierają kompromitujące treści --- zdjęcia zamieszczone w sieci błyskawicznie się rozprzestrzeniają, ale nigdy nie da się ich całkowicie usunąć!
    • +
    • nie zamieszczaj materiałów, które za jakiś czas okażą się niewygodne --- często zmieniamy zdjęcia i modyfikujemy wpisy w portalach społecznościowych. Teraz ich głównym odbiorcą są koledzy z gimnazjum, ale warto pamiętać, że niebawem będą to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może się zdarzyć, że obecne materiały będziemy chcieli kiedyś usunąć tak samo jak te, które zamieszczaliśmy w szkole podstawowej.
    • +
    • dbaj o jakość zamieszczanych komentarzy i opinii
    • +
    • instytucje służące ochronie danych osobowych nie zawsze mogą szybko zareagować. O wizerunek powinniśmy w pierwszej kolejności zadbać sami. Możemy domagać się od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbać o te materiały, które zamieszczamy sami.
    • +
    + + +
    + +
    +
    +

    Forma: dyskusja

    +

    Czas: 20 min.

    +

    Pomoce:

    Pomoce: komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek'
    +

    +
    +
    +dyskusja + 20 + + + +
    +
    +
    +

    Zadaj pytanie: ,,Za pomocą jakich działań kreujemy nasz wizerunek w sieci?".

    +
    + +
    +

    Wybrane 6--7 odpowiedzi zapisz na tablicy.

    + +

    Jako pytania pomocnicze rozważ:

    +
      +
    • Czego inni mogą się o nas dowiedzieć na podstawie naszych profili w portalach społecznościowych?
    • +
    • Czy tylko zdjęcia decydują o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy są brane pod uwagę?
    • +
    • Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocą portali społecznościowcych? Jakie inne aktywności podejmowane w sieci decydują o opinii innych na nasz temat?
    • +
    + + +

    Wśród odpowiedzi znaleźć powinny się m.in.:

    +
      +
    • zdjęcia --- zamieszczane na portalach społecznościowych
    • +
    • komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach społecznościowych
    • +
    • zainteresowania zadeklarowane na portalach społecznościowych
    • +
    • blogi i własne strony internetowe
    • +
    • język, za pomocą którego komunikujemy się z innymi w sieci --- w tym ortografia
    • +
    • maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwłaszcza ortografia, zwroty grzecznościowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym się posługujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem)
    • +
    • strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglądarce internetowej, zapamiętane zapytania w wyszukiwarkach internetowych)
    • +
    + +
    + +
    +
    +

    Forma: dyskusja

    +

    Czas: 5 min.

    +

    Pomoce:

    Pomoce: tablica, kreda lub marker
    +

    +
    +
    +dyskusja + 5 + + + +
    +
    +
    +

    Podziel uczestników zajęć na 5 grup. Poproś każdy z zespołów o przygotowanie katalogu porad odnośnie sposobu, w jaki należy kreować swój wizerunek na portalach społecznościowych.

    +
    + +
    +

    Katalog powinien zostać stworzony w 7--8 punktach.

    + +
    + + +
    +
    +

    Forma: praca w grupach

    +

    Czas: 10 min.

    +

    Pomoce:

    +
    +
    +praca w grupach + 10 + + + + +
    +
    +
    +

    Poproś grupy o krótkie prezentacje. Zachęć pozostałych uczestników zajęć do wygłaszania komentarzy i opinii.

    +
    + +
    + +
    + + +
    +
    +

    Forma: dyskusja

    +

    Czas: 10 min.

    +

    Pomoce:

    +
    +
    +dyskusja + 10 + + +

    Ewaluacja

    +

    Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy:

    +
      +
    • rozumieją, że o ich wizerunku w sieci decydują różne działania, a nie tylko informacje zamieszczone w portalach społecznościowych? (--> rozważ realizację modułu 2.2 ,,Relacje")
    • +
    • potrafią świadomie kreować i modyfikować swój wizerunek w portalach społecznościowych?
    • +
    • znają zagrożenia związane z zamieszczaniem danych osobowych w sieci?
    • +
    • wiedzą, że o ich wizerunku decydują nie tylko zamieszczone przez nich informacje, ale również sposób, w jaki zostaną one odebrane i zinterpretowane przez innych?
    • +
    + +

    Opcje dodatkowe

    +

    Zajęcia mogą zostać rozbudowane o pracę w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespół powinien otrzymać jedno z poniższych zadań:

    +
      +
    • Napisz e-mail do portalu internetowego FOTKA.pl, który bez twojej zgody opublikował zdjęcie w kompromitującej cię pozie. Poproś o usunięcie fotografii.
    • +
    • Napisz e-mail do kolegi, który po raz kolejny zamieścił na swoim profilu twoje zdjęcie z ostatniej imprezy ze złośliwym komentarzem. Poproś, aby kolega usunął twoje zdjęcia i na przyszłość nie zamieszczał ich bez twojej zgody.
    • +
    • Napisz e-mail do autora bloga ,,Podróże wakacyjne", który bez twojej zgody zamieścił w opublikowanym przez siebie wpisie długi fragment tekstu z twojego bloga poświęconego wakacjom we Włoszech.
    • +
    • Napisz e-mail do administratora forum dyskusyjnego poświęconego sztukom walki z prośbą o odblokowanie twojego konta. Konto zostało zablokowane pomyłkowo, jesteś użytkownikiem serwisu od przeszło 2 lat, nigdy nie naruszyłeś regulaminu forum.
    • +
    • Napisz e-mail z prośbą o sprostowanie do portalu NOTKA.pl, który zamieścił w artykule na temat szkoły, do której uczęszczasz, twoją wypowiedź. Zacytowany fragment został skrócony, w efekcie czego twoje słowa krytykują szkołę, co nie było twoim zamiarem.
    • +
    + +

    Materiały

    +

    karta pracy ,,Wizerunek"

    +

    Zadania sprawdzające

    +

    Profile w portalach społecznościowych z reguły posiadamy po kilka lat. Często codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniają się jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upływie pewnego czasu, nasze profile mogą zawierać elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy się aktualnie tworzyć. Niektóre z nich mogą zwyczajnie nas ośmieszać w oczach znajomych. Często dzieje się tak w przypadku zdjęć, które zamieściliśmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których dołączyliśmy.

    + +

    Zakładając, że poniższe osoby świadomie kreują pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydają się zaskakiwać w poszczególnych profilach oraz sprawiają, że ich właściciele stają się mało wiarygodni. Postaraj się ,,wczuć" w kolejne postacie, pomyśl, na jakim wizerunku może im zależeć, a które informacje sprawiają, że jego osiągnięcie nie jest możliwe.

    + + +
    + +
    +
      +

      O sobie:

      +
    1. uwielbiam zakupy, szczególnie jak mam kupić kosmetyki, mogę siedzieć w sklepie godzinami i wypróbowywać wszystkie. Poza tym siedzę w domu i oglądam seriale (House, my love!), trochę gram na kompie i siedzę na fejsie.
    2. +

      Zainteresowania:

      +
    3. nowe marki kosmetyków
    4. +
    5. rowery górskie
    6. +
    7. teatr
    8. +
    9. shopping, shopping, shopping!
    10. +

      Ulubione cytaty:

      +
    11. Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy. (Marilyn Monroe)
    12. +
    13. Komuniści są jak krokodyle, które kiedy otwierają paszcze, nie wiemy --- uśmiechają się, czy chcą nas pożreć. (Winston Churchill)
    14. +

      Autorytety:

      +
    15. Coco Chanel
    16. +
    17. Naomi Klein
    18. +

      Muzyka:

      +
    19. Lady Gaga
    20. +
    21. Shakira
    22. +
    23. Behemot
    24. +

      Polecane strony:

      +
    25. www.nowinki-kosmetyczne.pl
    26. +
    27. www.perfekcyjnymakeup.com
    28. +
    29. www.gry-online.pl
    30. +
    31. www.portalhistoryczny.pl
    +
    + +
    +
      +

      O sobie:

      +
    1. Nic wam nie powiem. Kto mnie zna, wie kim jestem. Kto mnie nie zna, ten się nie dowie. Jedno słowo wystarczy: hardkorrrrr!
    2. +

      Zainteresowania:

      +
    3. ostra muza
    4. +
    5. jazda bez trzymanki!!!
    6. +
    7. spanie
    8. +
    9. szybkie fury
    10. +

      Ulubione cytaty:

      +
    11. Zakochaj się, a każdy wszędzie, wszystkie rzeczy, wszystkie słowa oznaczać będą ,,miłość". To samo dzieje się, kiedy kogoś utracisz. (Jonathan Caroll)
    12. +
    13. Lepiej skrócić o głowę niewinnego niż zawahać się podczas wojny. (Józef Stalin)
    14. +

      Autorytety:

      +
    15. Robert Kubica
    16. +
    17. Krzysztof Hołowczyc
    18. +

      Muzyka:

      +
    19. Kasia Nosowska
    20. +
    21. AC/DC
    22. +
    23. Britney Spears
    24. +

      Polecane strony:

      +
    25. www.szybkiewozy.pl
    26. +
    27. www.adrenalina.com
    28. +
    29. www.najslodszepieskinaswiecie.pl
    30. +
    31. www.rajdy-w-polsce.pl
    +
    + +
    +
      +

      O sobie:

      +
    1. piszę... dużo... najczęściej do szuflady... ale może kiedyś, ktoś znajdzie te moje okruszki... lubię siedzieć z kubkiem gorącej czekolady (koniecznie z cynamonem!) i gapić się w okno... mam za oknem świerk, który z każdym rokiem rośnie... zaraz nie będę widzieć słońca...
    2. +

      Zainteresowania:

      +
    3. czekolada
    4. +
    5. cisza
    6. +
    7. książki --- im starsze, tym lepsze
    8. +
    9. rajdy motocyklowe
    10. +

      Ulubione cytaty:

      +
    11. Wiesz... gdy się jest bardzo smutnym, lubi się zachody słońca... (Antoine de Saint-Exupéry)
    12. +
    13. Jestem mężczyzną --- to znaczy ślepcem. Jak wszyscy przede mną, tak i ja zwaliłem się do dołu na łeb, na szyję. Ożeniłem się. (Nikos Kazantzakis)
    14. +

      Autorytety:

      +
    15. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
    16. +
    17. Budda
    18. +

      Muzyka:

      +
    19. Grzegorz Turnau
    20. +
    21. Metallica
    22. +
    23. Stare Dobre Małżeństwo
    24. +

      Polecane strony:

      +
    25. www.biuroliterackie.pl
    26. +
    27. www.cytaty.pl
    28. +
    29. www.kwejk.pl
    30. +
    31. www.plotek.pl
    +
    +
    + + + +

    Słowniczek

    +
    +
    media społecznościowe
    +
    wizerunek
    +
    + +

    Czytelnia

    +
      +
    • http://www.pcworld.pl/news/377106/Zadbaj.o.swoj.wizerunek.na.Facebooku.html [?]
    • +
    • http://socjomania.pl/jak-sie-piszesz-tak-cie-widza-jak-dbac-o-wizerunek-w-social-media/ ??
    • +
    +
    + + + + diff --git a/tests/files/edumed/edumed-preview.tgz b/tests/files/edumed/edumed-preview.tgz new file mode 100644 index 0000000..f96047b Binary files /dev/null and b/tests/files/edumed/edumed-preview.tgz differ diff --git a/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.html b/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.html new file mode 100644 index 0000000..fff49b1 --- /dev/null +++ b/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.html @@ -0,0 +1,442 @@ + + + + + +Wizerunek w sieci + + + + + + + +
    + + + + + + +

    Wizerunek w sieci

    +

    Numer porządkowy: 2.1

    +

    Informacje

    + + +

    Cele operacyjne

    +

    Uczestnik:

    +
      +
    • rozumie, że podejmowane przez niego aktywności w internecie są obserwowane i oceniane przez innych;
    • +
    • wie, że jego wizerunek w sieci zależy nie tylko od informacji zamieszczonych na portalach społecznościowych, ale również m.in. od sposobu, w jaki pisze e-maile;
    • +
    • rozumie szanse i zagrożenia związane z kreowaniem swojego wizerunku w sieci;
    • +
    • potrafi krytycznie analizować wizerunki kreowane przez inne osoby;
    • +
    • wie, w jaki sposób można modyfikować swój wizerunek w sieci;
    • +
    • jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zamieszczaniem prywatnych informacji w sieci, w tym zwłaszcza zdjęć i danych osobowych.
    • +
    + + + +

    Wiedza w pigułce

    + +

    Zwykle przejmujemy się tym, co myślą o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieć na nią wpływ nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to składa się na nasz wizerunek.

    +

    We współczesnym świecie internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywności w sieci mają na niego duży wpływ.

    +

    Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje.

    +

    Dlatego też powinieneś zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpływają m. in.:

    +
      +
    • twój sposób wyrażania się --- to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem słownictwa się posługujesz;
    • +
    • profile na portalach społecznościowych, a w szczególności:
    • Poniższe wyliczenie to podpunkty do tego punktu, co nie jest uwzględnione w zapisie graficznym. AS. +
    • zdjęcia, na których jesteś i które udostępniasz,
    • +
    • informacje ,,o mnie",
    • +
    • twoje statusy,
    • +
    • strony, które ,,lubimy",
    • +
    • nasze komentarze pod artykułami i wypowiedzi na forach,
    • +
    • forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
    • +
    + +

    Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza się tylko do portali społecznościowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrą opinię na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzą, kim jesteś prywatnie. Mogą oceniać tylko wypowiedzi podpisane określonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewnić sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.

    +

    Nie mamy pełnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również mają na niego wpływ. Mogą oznaczyć cię na zdjęciach i otagować w swoich statusach. Warto więc uważnie dostosować ustawienia profilów na serwisach społecznościowych.

    +

    Pamiętaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. Udostępnianie kompromitujących dla innych treści jest nieetyczne. Jeśli czujesz, że dany materiał może zaszkodzić innym --- nie udostęniaj go. Do sieci mają przecież dostęp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może całkowicie różnić się od tej, jaką chciałeś wywołać. Szkodząc innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógłbyś zostać uznany za nielojalnego i złośliwego.

    +

    Pomysł na lekcję

    + + +

    Tak samo jak z łatwością możemy sprawdzić informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogą wyszukać materiały dotyczące nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale społecznościowe. Od zamieszczonych przez nas zdjęć, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usługi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treści dotyczące tego, co robimy i kim jesteśmy.

    + +

    Przebieg zajęć

    + +
    +
    1. +
    +

    Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajęć profile z portalu społecznościowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek". Poproś uczestników, aby wyobrazili sobie, że są to profile osób, które niebawem dołączą do ich klasy, przeprowadzając się z innego miasta.

    +
    + +
    +

    Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyć dzięki analizie czyjegoś profilu w mediach społecznościowych?".

    +

    Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli Małgosia i Michał?".

    + +

    Jako pytania pomocnicze rozważ:

    +
      +
    • czy Małgosia i Michał świadomie kreują swój wizerunek w sieci?
    • +
    • które informacje zamieszczone na profilach Małgosi i Michała wydają się nie pasować, do wizerunku, który próbują stworzyć?
    • +
    • czy zamieszczone przez nich informacje tworzą spójny wizerunek?
    • +
    • co należałoby zmienić w zaprezentowanych profilach, aby uczynić je bardziej spójnymi i przekonującymi dla rówieśników?
    • +
    • czy są jakieś informacje zamieszczone przez Małgosię i Michała, które można różnie interpretować? (np. w sposób dla nich niekorzystny)
    • +
    • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu zdjęć innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
    • +
    • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
    • +
    • czy da się całkowicie usunąć z internetu niechciane treści na nasz temat, np. zdjęcia lub opinie innych osób?
    • +
    + + +

    W szczególności zwróć uwagę uczestników na następujące elementy:

    +
      +
    • należy zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w portalach społecznościowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostęp do wszystkich zdjęć?
    • +
    • Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podać go nauczycielowi przy całej klasie?
    • +
    • nie zamieszczaj zdjęć, które zawierają kompromitujące treści --- zdjęcia zamieszczone w sieci błyskawicznie się rozprzestrzeniają, ale nigdy nie da się ich całkowicie usunąć!
    • +
    • nie zamieszczaj materiałów, które za jakiś czas okażą się niewygodne --- często zmieniamy zdjęcia i modyfikujemy wpisy w portalach społecznościowych. Teraz ich głównym odbiorcą są koledzy z gimnazjum, ale warto pamiętać, że niebawem będą to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może się zdarzyć, że obecne materiały będziemy chcieli kiedyś usunąć tak samo jak te, które zamieszczaliśmy w szkole podstawowej.
    • +
    • dbaj o jakość zamieszczanych komentarzy i opinii
    • +
    • instytucje służące ochronie danych osobowych nie zawsze mogą szybko zareagować. O wizerunek powinniśmy w pierwszej kolejności zadbać sami. Możemy domagać się od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbać o te materiały, które zamieszczamy sami.
    • +
    + + +
    + +
    +
    +

    Czas: 20 min

    +

    Forma: dyskusja

    +
    Pomoce: komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek"
    + +
    +
    +
    + + + +
    +
    2. +
    +

    Zadaj pytanie: ,,Za pomocą jakich działań kreujemy nasz wizerunek w sieci?".

    +
    + +
    +

    Wybrane 6--7 odpowiedzi zapisz na tablicy.

    + +

    Jako pytania pomocnicze rozważ:

    +
      +
    • Czego inni mogą się o nas dowiedzieć na podstawie naszych profili w portalach społecznościowych?
    • +
    • Czy tylko zdjęcia decydują o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy są brane pod uwagę?
    • +
    • Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocą portali społecznościowcych? Jakie inne aktywności podejmowane w sieci decydują o opinii innych na nasz temat?
    • +
    + + +

    Wśród odpowiedzi znaleźć powinny się m.in.:

    +
      +
    • zdjęcia --- zamieszczane na portalach społecznościowych
    • +
    • komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach społecznościowych
    • +
    • zainteresowania zadeklarowane na portalach społecznościowych
    • +
    • blogi i własne strony internetowe
    • +
    • język, za pomocą którego komunikujemy się z innymi w sieci --- w tym ortografia
    • +
    • maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwłaszcza ortografia, zwroty grzecznościowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym się posługujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem)
    • +
    • strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglądarce internetowej, zapamiętane zapytania w wyszukiwarkach internetowych)
    • +
    + +
    + +
    +
    +

    Czas: 5 min

    +

    Forma: dyskusja

    +
    Pomoce: tablica, kreda lub marker
    + +
    +
    +
    + + + +
    +
    3. +
    +

    Podziel uczestników zajęć na 5 grup. Poproś każdy z zespołów o przygotowanie katalogu porad odnośnie sposobu, w jaki należy kreować swój wizerunek na portalach społecznościowych.

    +
    + +
    +

    Katalog powinien zostać stworzony w 7--8 punktach.

    + +
    + + +
    +
    +

    Czas: 10 min

    +

    Forma: praca w grupach

    + +
    +
    +
    + + + + +
    +
    4. +
    +

    Poproś grupy o krótkie prezentacje. Zachęć pozostałych uczestników zajęć do wygłaszania komentarzy i opinii.

    +
    + +
    + +
    + + +
    +
    +

    Czas: 10 min

    +

    Forma: dyskusja

    + +
    +
    +
    + + +

    Ewaluacja

    +

    Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy:

    +
      +
    • rozumieją, że o ich wizerunku w sieci decydują różne działania, a nie tylko informacje zamieszczone w portalach społecznościowych? (--> rozważ realizację modułu 2.2 ,,Relacje")
    • +
    • potrafią świadomie kreować i modyfikować swój wizerunek w portalach społecznościowych?
    • +
    • znają zagrożenia związane z zamieszczaniem danych osobowych w sieci?
    • +
    • wiedzą, że o ich wizerunku decydują nie tylko zamieszczone przez nich informacje, ale również sposób, w jaki zostaną one odebrane i zinterpretowane przez innych?
    • +
    + +

    Opcje dodatkowe

    +

    Zajęcia mogą zostać rozbudowane o pracę w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespół powinien otrzymać jedno z poniższych zadań:

    +
      +
    • Napisz e-mail do portalu internetowego FOTKA.pl, który bez twojej zgody opublikował zdjęcie w kompromitującej cię pozie. Poproś o usunięcie fotografii.
    • +
    • Napisz e-mail do kolegi, który po raz kolejny zamieścił na swoim profilu twoje zdjęcie z ostatniej imprezy ze złośliwym komentarzem. Poproś, aby kolega usunął twoje zdjęcia i na przyszłość nie zamieszczał ich bez twojej zgody.
    • +
    • Napisz e-mail do autora bloga ,,Podróże wakacyjne", który bez twojej zgody zamieścił w opublikowanym przez siebie wpisie długi fragment tekstu z twojego bloga poświęconego wakacjom we Włoszech.
    • +
    • Napisz e-mail do administratora forum dyskusyjnego poświęconego sztukom walki z prośbą o odblokowanie twojego konta. Konto zostało zablokowane pomyłkowo, jesteś użytkownikiem serwisu od przeszło 2 lat, nigdy nie naruszyłeś regulaminu forum.
    • +
    • Napisz e-mail z prośbą o sprostowanie do portalu NOTKA.pl, który zamieścił w artykule na temat szkoły, do której uczęszczasz, twoją wypowiedź. Zacytowany fragment został skrócony, w efekcie czego twoje słowa krytykują szkołę, co nie było twoim zamiarem.
    • +
    + +

    Materiały

    +

    karta pracy ,,Wizerunek"

    +

    Zadania sprawdzające

    +

    Profile w portalach społecznościowych z reguły posiadamy po kilka lat. Często codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniają się jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upływie pewnego czasu, nasze profile mogą zawierać elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy się aktualnie tworzyć. Niektóre z nich mogą zwyczajnie nas ośmieszać w oczach znajomych. Często dzieje się tak w przypadku zdjęć, które zamieściliśmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których dołączyliśmy.

    + +

    Zakładając, że poniższe osoby świadomie kreują pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydają się zaskakiwać w poszczególnych profilach oraz sprawiają, że ich właściciele stają się mało wiarygodni. Postaraj się ,,wczuć" w kolejne postacie, pomyśl, na jakim wizerunku może im zależeć, a które informacje sprawiają, że jego osiągnięcie nie jest możliwe.

    + + + +
    +
    + + +
    +

    Przypadek A: Anka

    +

    Wiek: 13

    + +
      +

      O sobie:

      + +
    1. + uwielbiam zakupy, szczególnie jak mam kupić kosmetyki, mogę siedzieć w sklepie godzinami i wypróbowywać wszystkie. Poza tym siedzę w domu i oglądam seriale (House, my love!), trochę gram na kompie i siedzę na fejsie.
    2. +

      Zainteresowania:

      + +
    3. +nowe marki kosmetyków
    4. + +
    5. +rowery górskie
    6. + +
    7. +teatr
    8. + +
    9. +shopping, shopping, shopping!
    10. +

      Ulubione cytaty:

      + +
    11. +Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy. (Marilyn Monroe)
    12. + +
    13. +Komuniści są jak krokodyle, które kiedy otwierają paszcze, nie wiemy --- uśmiechają się, czy chcą nas pożreć. (Winston Churchill)
    14. +

      Autorytety:

      + +
    15. +Coco Chanel
    16. + +
    17. +Naomi Klein
    18. +

      Muzyka:

      + +
    19. +Lady Gaga
    20. + +
    21. +Shakira
    22. + +
    23. +Behemot
    24. +

      Polecane strony:

      + +
    25. +www.nowinki-kosmetyczne.pl
    26. + +
    27. +www.perfekcyjnymakeup.com
    28. + +
    29. +www.gry-online.pl
    30. + +
    31. +www.portalhistoryczny.pl
    +
    + +
    +

    Przypadek B: Wuwoooo

    +

    Wiek: 14

    + +
      +

      O sobie:

      + +
    1. +Nic wam nie powiem. Kto mnie zna, wie kim jestem. Kto mnie nie zna, ten się nie dowie. Jedno słowo wystarczy: hardkorrrrr!
    2. +

      Zainteresowania:

      + +
    3. +ostra muza
    4. + +
    5. +jazda bez trzymanki!!!
    6. + +
    7. +spanie
    8. + +
    9. +szybkie fury
    10. +

      Ulubione cytaty:

      + +
    11. +Zakochaj się, a każdy wszędzie, wszystkie rzeczy, wszystkie słowa oznaczać będą ,,miłość". To samo dzieje się, kiedy kogoś utracisz. (Jonathan Caroll)
    12. + +
    13. +Lepiej skrócić o głowę niewinnego niż zawahać się podczas wojny. (Józef Stalin)
    14. +

      Autorytety:

      + +
    15. +Robert Kubica
    16. + +
    17. +Krzysztof Hołowczyc
    18. +

      Muzyka:

      + +
    19. +Kasia Nosowska
    20. + +
    21. +AC/DC
    22. + +
    23. +Britney Spears
    24. +

      Polecane strony:

      + +
    25. +www.szybkiewozy.pl
    26. + +
    27. +www.adrenalina.com
    28. + +
    29. +www.najslodszepieskinaswiecie.pl
    30. + +
    31. +www.rajdy-w-polsce.pl
    +
    + +
    +

    Przypadek C: Alicja

    +

    Wiek: xxxxxx

    + +
      +

      O sobie:

      + +
    1. +piszę... dużo... najczęściej do szuflady... ale może kiedyś, ktoś znajdzie te moje okruszki... lubię siedzieć z kubkiem gorącej czekolady (koniecznie z cynamonem!) i gapić się w okno... mam za oknem świerk, który z każdym rokiem rośnie... zaraz nie będę widzieć słońca...
    2. +

      Zainteresowania:

      + +
    3. +czekolada
    4. + +
    5. +cisza
    6. + +
    7. +książki --- im starsze, tym lepsze
    8. + +
    9. +rajdy motocyklowe
    10. +

      Ulubione cytaty:

      + +
    11. +Wiesz... gdy się jest bardzo smutnym, lubi się zachody słońca... (Antoine de Saint-Exupéry)
    12. + +
    13. +Jestem mężczyzną --- to znaczy ślepcem. Jak wszyscy przede mną, tak i ja zwaliłem się do dołu na łeb, na szyję. Ożeniłem się. (Nikos Kazantzakis)
    14. +

      Autorytety:

      + +
    15. +Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
    16. + +
    17. +Budda
    18. +

      Muzyka:

      + +
    19. +Grzegorz Turnau
    20. + +
    21. +Metallica
    22. + +
    23. +Stare Dobre Małżeństwo
    24. +

      Polecane strony:

      + +
    25. +www.biuroliterackie.pl
    26. + +
    27. +www.cytaty.pl
    28. + +
    29. +www.kwejk.pl
    30. + +
    31. +www.plotek.pl
    +
    + +
    + + + +
    +
    +
    + + + + +

    Słowniczek

    +
    +
    media społecznościowe
    +
    wizerunek
    +
    + +

    Czytelnia

    +
      +
    • http://www.pcworld.pl/news/377106/Zadbaj.o.swoj.wizerunek.na.Facebooku.html [?]
    • +
    • http://socjomania.pl/jak-sie-piszesz-tak-cie-widza-jak-dbac-o-wizerunek-w-social-media/ ??
    • +
    +
    + + + + diff --git a/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.xml b/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.xml new file mode 100644 index 0000000..8af8605 --- /dev/null +++ b/tests/files/edumed/gim-wizerunek-w-sieci.xml @@ -0,0 +1,298 @@ + + + +Muszyński, Damian +Wysocki, Michał +Dobrowolska, Urszula +Wizerunek w sieci + +Fundacja Nowoczesna Polska +[uzupełnimy na końcu] +[uzupełnimy na końcu] + +Publikacja zrealizowana w ramach projektu Cyfrowa Przyszłość (http://cyfrowaprzyszlosc.pl). +linki do załączników +moduły powiązane linki +http://cyfrowaprzyszlosc.pl/wizerunek-w-sieci +Creative Commons Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 +http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ +xml +text +2012-11-09 +gimnazjum +pol + + + +Wizerunek w sieci + +Informacje + + +Cele operacyjne +Uczestnik: + +rozumie, że podejmowane przez niego aktywności w internecie są obserwowane i oceniane przez innych; +wie, że jego wizerunek w sieci zależy nie tylko od informacji zamieszczonych na portalach społecznościowych, ale również m.in. od sposobu, w jaki pisze e-maile; +rozumie szanse i zagrożenia związane z kreowaniem swojego wizerunku w sieci; +potrafi krytycznie analizować wizerunki kreowane przez inne osoby; +wie, w jaki sposób można modyfikować swój wizerunek w sieci; +jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zamieszczaniem prywatnych informacji w sieci, w tym zwłaszcza zdjęć i danych osobowych. + + + + +Wiedza w pigułce + +Zwykle przejmujemy się tym, co myślą o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieć na nią wpływ nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to składa się na nasz wizerunek. +We współczesnym świecie internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywności w sieci mają na niego duży wpływ. +Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje. +Dlatego też powinieneś zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpływają m. in.: + +twój sposób wyrażania się --- to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem słownictwa się posługujesz; +profile na portalach społecznościowych, a w szczególności:Poniższe wyliczenie to podpunkty do tego punktu, co nie jest uwzględnione w zapisie graficznym. AS. +zdjęcia, na których jesteś i które udostępniasz, +informacje ,,o mnie", +twoje statusy, +strony, które ,,lubimy", +nasze komentarze pod artykułami i wypowiedzi na forach, +forma adresu mailowego i sposób pisania maili. + + +Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza się tylko do portali społecznościowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrą opinię na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzą, kim jesteś prywatnie. Mogą oceniać tylko wypowiedzi podpisane określonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewnić sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem. +Nie mamy pełnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również mają na niego wpływ. Mogą oznaczyć cię na zdjęciach i otagować w swoich statusach. Warto więc uważnie dostosować ustawienia profilów na serwisach społecznościowych. +Pamiętaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. Udostępnianie kompromitujących dla innych treści jest nieetyczne. Jeśli czujesz, że dany materiał może zaszkodzić innym --- nie udostęniaj go. Do sieci mają przecież dostęp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może całkowicie różnić się od tej, jaką chciałeś wywołać. Szkodząc innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógłbyś zostać uznany za nielojalnego i złośliwego. +Pomysł na lekcję + + +Tak samo jak z łatwością możemy sprawdzić informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogą wyszukać materiały dotyczące nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale społecznościowe. Od zamieszczonych przez nas zdjęć, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usługi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treści dotyczące tego, co robimy i kim jesteśmy. + +Przebieg zajęć + + + Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajęć profile z portalu społecznościowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek". Poproś uczestników, aby wyobrazili sobie, że są to profile osób, które niebawem dołączą do ich klasy, przeprowadzając się z innego miasta. + + + Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyć dzięki analizie czyjegoś profilu w mediach społecznościowych?". + Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli Małgosia i Michał?". + + Jako pytania pomocnicze rozważ: + +czy Małgosia i Michał świadomie kreują swój wizerunek w sieci? +które informacje zamieszczone na profilach Małgosi i Michała wydają się nie pasować, do wizerunku, który próbują stworzyć? +czy zamieszczone przez nich informacje tworzą spójny wizerunek? +co należałoby zmienić w zaprezentowanych profilach, aby uczynić je bardziej spójnymi i przekonującymi dla rówieśników? +czy są jakieś informacje zamieszczone przez Małgosię i Michała, które można różnie interpretować? (np. w sposób dla nich niekorzystny) +jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu zdjęć innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować? +jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować? +czy da się całkowicie usunąć z internetu niechciane treści na nasz temat, np. zdjęcia lub opinie innych osób? + + + + W szczególności zwróć uwagę uczestników na następujące elementy: + +należy zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w portalach społecznościowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostęp do wszystkich zdjęć? +Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podać go nauczycielowi przy całej klasie? +nie zamieszczaj zdjęć, które zawierają kompromitujące treści --- zdjęcia zamieszczone w sieci błyskawicznie się rozprzestrzeniają, ale nigdy nie da się ich całkowicie usunąć! +nie zamieszczaj materiałów, które za jakiś czas okażą się niewygodne --- często zmieniamy zdjęcia i modyfikujemy wpisy w portalach społecznościowych. Teraz ich głównym odbiorcą są koledzy z gimnazjum, ale warto pamiętać, że niebawem będą to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może się zdarzyć, że obecne materiały będziemy chcieli kiedyś usunąć tak samo jak te, które zamieszczaliśmy w szkole podstawowej. +dbaj o jakość zamieszczanych komentarzy i opinii +instytucje służące ochronie danych osobowych nie zawsze mogą szybko zareagować. O wizerunek powinniśmy w pierwszej kolejności zadbać sami. Możemy domagać się od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbać o te materiały, które zamieszczamy sami. + + + + +komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek" + dyskusja + 20 + + + + + Zadaj pytanie: ,,Za pomocą jakich działań kreujemy nasz wizerunek w sieci?". + + + Wybrane 6--7 odpowiedzi zapisz na tablicy. + + Jako pytania pomocnicze rozważ: + +Czego inni mogą się o nas dowiedzieć na podstawie naszych profili w portalach społecznościowych? +Czy tylko zdjęcia decydują o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy są brane pod uwagę? +Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocą portali społecznościowcych? Jakie inne aktywności podejmowane w sieci decydują o opinii innych na nasz temat? + + + + Wśród odpowiedzi znaleźć powinny się m.in.: + +zdjęcia --- zamieszczane na portalach społecznościowych +komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach społecznościowych +zainteresowania zadeklarowane na portalach społecznościowych +blogi i własne strony internetowe +język, za pomocą którego komunikujemy się z innymi w sieci --- w tym ortografia +maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwłaszcza ortografia, zwroty grzecznościowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym się posługujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem) +strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglądarce internetowej, zapamiętane zapytania w wyszukiwarkach internetowych) + + + + tablica, kreda lub marker + dyskusja + 5 + + + + + Podziel uczestników zajęć na 5 grup. Poproś każdy z zespołów o przygotowanie katalogu porad odnośnie sposobu, w jaki należy kreować swój wizerunek na portalach społecznościowych. + + + Katalog powinien zostać stworzony w 7--8 punktach. + + + + praca w grupach + 10 + + + + + + Poproś grupy o krótkie prezentacje. Zachęć pozostałych uczestników zajęć do wygłaszania komentarzy i opinii. + + + + + + dyskusja + 10 + + +Ewaluacja +Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy: + +rozumieją, że o ich wizerunku w sieci decydują różne działania, a nie tylko informacje zamieszczone w portalach społecznościowych? (--> rozważ realizację modułu 2.2 ,,Relacje") +potrafią świadomie kreować i modyfikować swój wizerunek w portalach społecznościowych? +znają zagrożenia związane z zamieszczaniem danych osobowych w sieci? +wiedzą, że o ich wizerunku decydują nie tylko zamieszczone przez nich informacje, ale również sposób, w jaki zostaną one odebrane i zinterpretowane przez innych? + + +Opcje dodatkowe +Zajęcia mogą zostać rozbudowane o pracę w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespół powinien otrzymać jedno z poniższych zadań: + +Napisz e-mail do portalu internetowego FOTKA.pl, który bez twojej zgody opublikował zdjęcie w kompromitującej cię pozie. Poproś o usunięcie fotografii. +Napisz e-mail do kolegi, który po raz kolejny zamieścił na swoim profilu twoje zdjęcie z ostatniej imprezy ze złośliwym komentarzem. Poproś, aby kolega usunął twoje zdjęcia i na przyszłość nie zamieszczał ich bez twojej zgody. +Napisz e-mail do autora bloga ,,Podróże wakacyjne", który bez twojej zgody zamieścił w opublikowanym przez siebie wpisie długi fragment tekstu z twojego bloga poświęconego wakacjom we Włoszech. +Napisz e-mail do administratora forum dyskusyjnego poświęconego sztukom walki z prośbą o odblokowanie twojego konta. Konto zostało zablokowane pomyłkowo, jesteś użytkownikiem serwisu od przeszło 2 lat, nigdy nie naruszyłeś regulaminu forum. +Napisz e-mail z prośbą o sprostowanie do portalu NOTKA.pl, który zamieścił w artykule na temat szkoły, do której uczęszczasz, twoją wypowiedź. Zacytowany fragment został skrócony, w efekcie czego twoje słowa krytykują szkołę, co nie było twoim zamiarem. + + +Materiały +karta pracy ,,Wizerunek" +Zadania sprawdzające +Profile w portalach społecznościowych z reguły posiadamy po kilka lat. Często codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniają się jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upływie pewnego czasu, nasze profile mogą zawierać elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy się aktualnie tworzyć. Niektóre z nich mogą zwyczajnie nas ośmieszać w oczach znajomych. Często dzieje się tak w przypadku zdjęć, które zamieściliśmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których dołączyliśmy. + +Zakładając, że poniższe osoby świadomie kreują pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydają się zaskakiwać w poszczególnych profilach oraz sprawiają, że ich właściciele stają się mało wiarygodni. Postaraj się ,,wczuć" w kolejne postacie, pomyśl, na jakim wizerunku może im zależeć, a które informacje sprawiają, że jego osiągnięcie nie jest możliwe. + + + + + +Przypadek A: Anka +Wiek: 13 + + +O sobie: + uwielbiam zakupy, szczególnie jak mam kupić kosmetyki, mogę siedzieć w sklepie godzinami i wypróbowywać wszystkie. Poza tym siedzę w domu i oglądam seriale (House, my love!), trochę gram na kompie i siedzę na fejsie. +Zainteresowania: +nowe marki kosmetyków +rowery górskie +teatr +shopping, shopping, shopping! +Ulubione cytaty: +Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy. (Marilyn Monroe) +Komuniści są jak krokodyle, które kiedy otwierają paszcze, nie wiemy --- uśmiechają się, czy chcą nas pożreć. (Winston Churchill) +Autorytety: +Coco Chanel +Naomi Klein +Muzyka: +Lady Gaga +Shakira +Behemot +Polecane strony: +www.nowinki-kosmetyczne.pl +www.perfekcyjnymakeup.com +www.gry-online.pl +www.portalhistoryczny.pl + + + +Przypadek B: Wuwoooo +Wiek: 14 + + +O sobie: +Nic wam nie powiem. Kto mnie zna, wie kim jestem. Kto mnie nie zna, ten się nie dowie. Jedno słowo wystarczy: hardkorrrrr! +Zainteresowania: +ostra muza +jazda bez trzymanki!!! +spanie +szybkie fury +Ulubione cytaty: +Zakochaj się, a każdy wszędzie, wszystkie rzeczy, wszystkie słowa oznaczać będą ,,miłość". To samo dzieje się, kiedy kogoś utracisz. (Jonathan Caroll) +Lepiej skrócić o głowę niewinnego niż zawahać się podczas wojny. (Józef Stalin) +Autorytety: +Robert Kubica +Krzysztof Hołowczyc +Muzyka: +Kasia Nosowska +AC/DC +Britney Spears +Polecane strony: +www.szybkiewozy.pl +www.adrenalina.com +www.najslodszepieskinaswiecie.pl +www.rajdy-w-polsce.pl + + + +Przypadek C: Alicja +Wiek: xxxxxx + + +O sobie: +piszę... dużo... najczęściej do szuflady... ale może kiedyś, ktoś znajdzie te moje okruszki... lubię siedzieć z kubkiem gorącej czekolady (koniecznie z cynamonem!) i gapić się w okno... mam za oknem świerk, który z każdym rokiem rośnie... zaraz nie będę widzieć słońca... +Zainteresowania: +czekolada +cisza +książki --- im starsze, tym lepsze +rajdy motocyklowe +Ulubione cytaty: +Wiesz... gdy się jest bardzo smutnym, lubi się zachody słońca... (Antoine de Saint-Exupéry) +Jestem mężczyzną --- to znaczy ślepcem. Jak wszyscy przede mną, tak i ja zwaliłem się do dołu na łeb, na szyję. Ożeniłem się. (Nikos Kazantzakis) +Autorytety: +Maria Pawlikowska-Jasnorzewska +Budda +Muzyka: +Grzegorz Turnau +Metallica +Stare Dobre Małżeństwo +Polecane strony: +www.biuroliterackie.pl +www.cytaty.pl +www.kwejk.pl +www.plotek.pl + + + + + +Słowniczek + +media społecznościowe +wizerunek + + +Czytelnia + +http://www.pcworld.pl/news/377106/Zadbaj.o.swoj.wizerunek.na.Facebooku.html [?] +http://socjomania.pl/jak-sie-piszesz-tak-cie-widza-jak-dbac-o-wizerunek-w-social-media/ ?? + + + \ No newline at end of file diff --git a/tests/files/edumed/uwagi.txt b/tests/files/edumed/uwagi.txt new file mode 100644 index 0000000..338d8ea --- /dev/null +++ b/tests/files/edumed/uwagi.txt @@ -0,0 +1,333 @@ +This is a dry run, to really fix something, run with --seriously +gim_1.2 Sekrety wyszukiwarek +--------------------------------------------------- + +Powyższe wygląda jak uwaga na marginesie pozostawiona przez autora modułu. Czy nie jest do wycięcia? Red.AS. + + + + + +Sądzę, że lepiej byłoby, gdyby pojawiał się punkt (kropa) po ,,Zadaj pytanie". + +gim_1.3 zdublowana pozycja ---- skasować +--------------------------------------------------- + +To jest powtórzone [http://redakcja.cyfrowaprzyszlosc.pl/editor/edit/gdzie-szukac-informacji/#VisualPerspective], ta wersja jest gorzej zredagowana; A.S. + + + + + +Metody i materiały w innych częściach są gdzie indziej. A.S. + +listy wypunktowane w tej części? + + +dwustopniowa lista? + +gim_1.5 Zapanuj nad informacjami +--------------------------------------------------- + +możemy poprosić, żeby czytelnicy polecili nam jakieś dobre źródło + + + +gim_1 synteza +--------------------------------------------------- + +[P]??? - brak nazwy modułu + + + +gim_2.1 Wizerunek w siec +--------------------------------------------------- + +[?] + + + + +?? + + + +gim_2.3 W sieciowej społeczności +--------------------------------------------------- + +jako ilustracja (na prawie cytatu) http://networkeddigital.files.wordpress.com/2010/05/podzial-social-media.jpg?w=590&h=590 + + + + + +- co o tym powiecie? dla mnie fajne :) + + + +gim_2 Kim jestem w internecie? +--------------------------------------------------- + +Ten sam materiał, nieco inaczej opracowany jest w części ,,Wizerunek w sieci". Zredagowane oba - do decyzji autorów. + + + + +gim_3.1 Podróże po hipertekście +--------------------------------------------------- + +Ponieważ definicja była wyjątkowo niezgrabnie zredagowana po polsku, poprawiłam redakcję tekstu w Wikipedii. Jeśli zmiany zostaną zaakceptowane, należy poprawić zacytowany powyżej tekst i link (datę dostępu). + + + + +gim_3.3 Zmiany w mediach - zmiany świata +--------------------------------------------------- + +Uwaga! do uzupełnienia + + + + + +to nieprawda, sa takie gadżety: http://www.spodlady.com/prod_265_Reksio_stojacy_maskotka__.html; http://www.spodlady.com/prod_18151_Figurki_Bolek_i_Lolek_.html - MN + + + jak seria opowieści o Harrym Potterze czy +gim_3.7 Mowa bez słów +--------------------------------------------------- + +tu powinien wyświetlac się ten wykres + + + +gim_4.1 Sieciowa współpraca +--------------------------------------------------- + +Może warto również w innych modułach uwzględnić genderowy savoir vivre? + + + + +gim_4.2 Digitalizacja +--------------------------------------------------- + +W innych modułach w tym miejscu: ,,Uczestnik:". + + + + +gim_4.3 Remiks - nie tylko w muzyce +--------------------------------------------------- +V zadania sprawdzające – co to znaczy „żeby remiks był wartościowy”? Takie podejście to moim zdaniem zaprzeczenie zajęć o remiksie. Dzieci powinny się dowiedzieć, że remiksowanie może być wartościowe, ale na zajęciach, gdzie się o remiksie dowiadują, nie muszą ustalać kryteriów. To moim zdaniem tylko szansa na blokadę u nich – nie róbcie remiksów, bo możecie je zrobić źle. A czy można zrobić źle remiks? poprawione + +„Widzą wartość w tworzeniu przemyślanych i wartościowych remiksów?” - Nie sądzicie, że powinni przede wszystkim wiedzieć, co to remiks, umieć docenić tego typu utwory i cieszyć się z miksowania (jeśli sami się tym zajmą – brak praktycznych ćwiczeń, albo dodatkowego scenariusza na dłuższe zajęcia warsztatowe to moim zdaniem ogromna wada tego materiału), zwłaszcza, że dopiero się o tym dowiadują, albo rozmawiają na forum klasy? Tego typu stwierdzenia zostawmy ekspertom, uczniowie niech widzą wartość w różnych remiksach, zwłaszcza własnych, bo dzięki nim się czegoś uczą. Kalkowanie ocen z obszaru „kultury wysokiej” do remiksów jest trochę bez sensu.poprawione +„Mieć licencję do wszystkich materiałów...” - może lepiej „zgodę”? Przecież można mieć ustną zgodę od koleżanki lub kolegi, czy to jest licencja (ja sam nie wiem tego na pewno). Poza tym co z wykorzystaniem w utworach, w pełni legalnie, np. cytatów? Przecież ustawa nie zmusza do uzyskiwania licencji na cytowanie, to w pełni dozwolone.zmienilem + +gim_4 Twórczość ery cyfrowej +--------------------------------------------------- + +Materiał jest bardzo podobny i nieznacznie inaczej opracowany niż ten zawarty w części ,,Prezentowanie naszych dzieł"; obie części zostały zredagowane - do wyboru; AS. + + + + +gim_6.1 Jak bezpiecznie działać w sieci? +--------------------------------------------------- + +To samo nieco inaczej jest w rozdziale ,,Twoje bezpieczeństwo w internecie"; obie zredagowane, do wyboru; AS. + + + + + +Gdzie indziej ten nagłówek brzmi inaczej: ,,Uczestnicy i uczestniczki", ,,Uczestnik:" AS. + + + + +gim_6.2 Incognito w internecie +--------------------------------------------------- + +Gdzie indziej ten nagłówek brzmi inaczej: ,,Uczestnicy i uczestniczki", ,,Uczestnik:" AS. + + + + +gim_6.3 Korzyści i szkody z nadzorowania sieci +--------------------------------------------------- + +Dwa powyższe elementy do usunięcia po uzupełnieniu; AS. + + + + + +Ten nagłówek inaczej w innych częściach. Do ujednolicenia? AS. + + + + +gim_6.5 Zakupy on-line +--------------------------------------------------- + +jest i wersja polska:) + + +: +gim_6 Twoje bezpieczeństwo w internecie +--------------------------------------------------- + +To samo nieco inaczej jest w rozdziale ,,Jak bezpiecznie działać w sieci?"; obie zredagowane, do wyboru; AS. + + + + + +(wersja dla syntezy!) + + + + +nie podano + + + +Can't parse gim_7.10 Radiofonia i telewizja: Unescaped '<' not allowed in attributes values, line 201, column 1 +gim_7.12 Dostępność +--------------------------------------------------- + +[do znalezienia] + + +, komputer z rzutnikiem +gim_7.7 Domena publiczna +--------------------------------------------------- + +(do zredagowania)Asia mówiła, że zerknie na to. + + + +gim_7.8 Dozwolony użytek +--------------------------------------------------- +ramka: cytat --- 1708 parlament brytyjski odnośnie drukarzy --> co z tym? + +gim_7 synteza +--------------------------------------------------- + +brak nazwy tej syntezy + + + + +gim_8.1 Rynek mediów (na przykładzie radiofonii i telewizji) +--------------------------------------------------- + +Co z tym? W innych modułach inaczej to zapisywano. A.S. + + + + +gim_8.3 Informacja jako dobro +--------------------------------------------------- +uwagi: + ost. pytanie - tu albo podpowiedź, albo rozwinąć ten temat w pigułce + super ćwiczenie, bardzo pożyteczne i ważne, ale czy nie wymaga fachowej wiedzy producenckiej? myślę, że nie - to nie będzie pełna lista, ale jakieś pomysły na pewno padną + + +mam też problem z informacją, jako komunikacją - jak to rozumiesz? komunikacja z czatów, forów internetowych +ale każda informacja jest jakoś komunikowana - dopiero wtedy nabiera sensu... + + + +,,czysty akt komunikacji"? (np. będę pod kinem o 19:30); A.S. + + + + + +wolałabym nie dawać tego po angielsku +na pewno potrzebujemy jeszcze innych propozycji! +w takim razie proponuję: +zapowiedź: + + + + +Oczami samych wydawców + + + + +i krytyczne spojrzenie: + + + +gim_8.4 Ekonomia uwagi +--------------------------------------------------- + +--> może damy inny tytuł? bo to sformułowanie nie pojawia się w tekście (to plus!) + + + + +może dodać za co + + + +--> nie dawałabym tego tekstu, nie wnosi praktycznie żadnej nowej wiedzy, a od strony językowej (zwłaszcza z perspektywy nauczyciela) jest bardzo ciężkostrawny ciężkostrawnym będzie dla uczniów z kolei tejst Filiciaka, ale nie upieram się. +Teraz jestem na bieżąco z Aigrain, więc może zaproponujemy 3 rozdział? np. s. 18-21, 22 (specjalnie pominęłam fragmenty dotyczące specyfiki dzielenia się plikami? + +lic_7.11 Dostępność +--------------------------------------------------- + +Co z tym zrobić? Zostawić? Usunać? A.S. + + + + +lic_7.13 Informacje o nas w sieci +--------------------------------------------------- + +W innych modułach w nazwach kategorii (w tagach) nie ma polskich znaków diakrytycznych. Poniższe kategorie można opisać krócej w tagu. Czy mam to zrobić? + + + + +lic_7.14 Ochrona danych osobowych +--------------------------------------------------- + +tytuł i autorów wstawiłam z pada --- PC + + + + + +- czy treści na stronie GIODO można w ramach dozwolonego użytku?? + + +- czy treści na stronie GIODO można w ramach dozwolonego użytku?? jeśli tak, to z tego dokumenty idą strony 8 i 9 + +lic_7.3 Zawieranie umów +--------------------------------------------------- + +wchodzimy tu na dużym poziom szczegółu. czym się różni umowa zawarta pod przymusem, a ta pod wpływem groźby? potrzebuję przykładów na przymus, błąd, podstęp i groźbę. + + +lic_7.4 Prawa obywatela +--------------------------------------------------- + +tutaj proponuję dodatkowy dłuższy materiał, może informacje z wikipedii o tych instytucjach (czy wiarygodne?), albo Asia jeśli ty możesz przygotować dłuższą wersję wiedzy w pigułce? + + + + + +lic_7 synteza +--------------------------------------------------- + +brak nazwy syntezy + + + + diff --git a/tests/test_pyhtml.py b/tests/test_pyhtml.py new file mode 100644 index 0000000..319baa7 --- /dev/null +++ b/tests/test_pyhtml.py @@ -0,0 +1,56 @@ + +from librarian import xmlutils +from lxml import etree +from librarian.pyhtml import EduModule +from nose.tools import * +from tests.utils import get_fixture + +def test_traversal(): + xml = etree.fromstring("BBBBCCCC") + hg = xmlutils.Xmill() + assert_equals(hg.next(xml), xml[0]) + assert_equals(hg.next(xml[0]), xml[1]) + assert_equals(hg.next(xml[1]), None) + + + +class Foo(xmlutils.Xmill): + def __init__(self): + super(Foo, self).__init__() + self.mode = 0 + + def handle_title(self, ele): + return "Title: ``%s''" % ele.text + + def handle_artist(self, ele): + return "Artist: %s" % ele.text + + def handle_song(self, ele): + if ele.getnext() is not None: + return "\n","--------------------\n" + + + +def test_xml_generation(): + xml = u""" + + +Oursoul +Hindi Zahra + + +Visitor +Portico Quartet + + + +""" + txt = Foo().generate(etree.fromstring(xml)) + print txt + + +def test_edumodule(): + xml = open(get_fixture('edumed', 'gim-wizerunek-w-sieci.xml')).read() + em = EduModule() + out = em.generate(etree.fromstring(xml)) + print out.encode('utf-8')