rozumie, że podejmowane przez niego aktywnoÅci w internecie sÄ obserwowane i oceniane przez innych;
+
wie, że jego wizerunek w sieci zależy nie tylko od informacji zamieszczonych na portalach spoÅecznoÅciowych, ale również m.in. od sposobu, w jaki pisze e-maile;
+
rozumie szanse i zagrożenia zwiÄ zane z kreowaniem swojego wizerunku w sieci;
+
potrafi krytycznie analizowaÄ wizerunki kreowane przez inne osoby;
+
wie, w jaki sposób można modyfikowaÄ swój wizerunek w sieci;
+
jest Åwiadomy niebezpieczeÅstw zwiÄ zanych z zamieszczaniem prywatnych informacji w sieci, w tym zwÅaszcza zdjÄÄ i danych osobowych.
+
+
+
+
+
Wiedza w piguÅce
+
+
Zwykle przejmujemy siÄ tym, co myÅlÄ o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieÄ na niÄ wpÅyw nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to skÅada siÄ na nasz wizerunek.
+
We wspóÅczesnym Åwiecie internet staÅ siÄ ważnÄ przestrzeniÄ tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywnoÅci w sieci majÄ na niego duży wpÅyw.
+
Na internautach leży odpowiedzialnoÅÄ za to, co udostÄpniÄ . Nawet po usuniÄciu pewnych treÅci, w sieci pozostaje po nich Ålad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeÅli ktoÅ wczeÅniej je skopiuje.
+
Dlatego też powinieneÅ zwracaÄ szczególnÄ uwagÄ na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpÅywajÄ m. in.:
+
+
twój sposób wyrażania siÄ --- to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem sÅownictwa siÄ posÅugujesz;
+
profile na portalach spoÅecznoÅciowych, a w szczególnoÅci:
Poniższe wyliczenie to podpunkty do tego punktu, co nie jest uwzglÄdnione w zapisie graficznym. AS.
+
zdjÄcia, na których jesteÅ i które udostÄpniasz,
+
informacje ,,o mnie",
+
twoje statusy,
+
strony, które ,,lubimy",
+
nasze komentarze pod artykuÅami i wypowiedzi na forach,
+
forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
+
+
+
Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza siÄ tylko do portali spoÅecznoÅciowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrÄ opiniÄ na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzÄ , kim jesteÅ prywatnie. MogÄ oceniaÄ tylko wypowiedzi podpisane okreÅlonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewniÄ sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocÄ w rozwiÄ zywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.
+
Nie mamy peÅnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również majÄ na niego wpÅyw. MogÄ oznaczyÄ ciÄ na zdjÄciach i otagowaÄ w swoich statusach. Warto wiÄc uważnie dostosowaÄ ustawienia profilów na serwisach spoÅecznoÅciowych.
+
PamiÄtaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. UdostÄpnianie kompromitujÄ cych dla innych treÅci jest nieetyczne. JeÅli czujesz, że dany materiaÅ może zaszkodziÄ innym --- nie udostÄniaj go. Do sieci majÄ przecież dostÄp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może caÅkowicie różniÄ siÄ od tej, jakÄ chciaÅeÅ wywoÅaÄ. SzkodzÄ c innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógÅbyÅ zostaÄ uznany za nielojalnego i zÅoÅliwego.
+
PomysÅ na lekcjÄ
+
+
+
Tak samo jak z ÅatwoÅciÄ możemy sprawdziÄ informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogÄ wyszukaÄ materiaÅy dotyczÄ ce nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale spoÅecznoÅciowe. Od zamieszczonych przez nas zdjÄÄ, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usÅugi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treÅci dotyczÄ ce tego, co robimy i kim jesteÅmy.
+
+
Przebieg zajÄÄ
+
+
+
1.
+
+
Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajÄÄ profile z portalu spoÅecznoÅciowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek". PoproÅ uczestników, aby wyobrazili sobie, że sÄ to profile osób, które niebawem doÅÄ czÄ do ich klasy, przeprowadzajÄ c siÄ z innego miasta.
+
+
+
+
Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyÄ dziÄki analizie czyjegoÅ profilu w mediach spoÅecznoÅciowych?".
+
Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli MaÅgosia i MichaÅ?".
+
+
Jako pytania pomocnicze rozważ:
+
+
czy MaÅgosia i MichaÅ Åwiadomie kreujÄ swój wizerunek w sieci?
+
które informacje zamieszczone na profilach MaÅgosi i MichaÅa wydajÄ siÄ nie pasowaÄ, do wizerunku, który próbujÄ stworzyÄ?
+
czy zamieszczone przez nich informacje tworzÄ spójny wizerunek?
+
co należaÅoby zmieniÄ w zaprezentowanych profilach, aby uczyniÄ je bardziej spójnymi i przekonujÄ cymi dla rówieÅników?
+
czy sÄ jakieÅ informacje zamieszczone przez MaÅgosiÄ i MichaÅa, które można różnie interpretowaÄ? (np. w sposób dla nich niekorzystny)
+
jakie ryzyko wiÄ Å¼e siÄ z zamieszczaniem na swoim profilu zdjÄÄ innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizowaÄ?
+
jakie ryzyko wiÄ Å¼e siÄ z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizowaÄ?
+
czy da siÄ caÅkowicie usunÄ Ä z internetu niechciane treÅci na nasz temat, np. zdjÄcia lub opinie innych osób?
+
+
+
+
W szczególnoÅci zwrÃ³Ä uwagÄ uczestników na nastÄpujÄ ce elementy:
+
+
należy zadbaÄ o odpowiednie ustawienia prywatnoÅci w portalach spoÅecznoÅciowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostÄp do wszystkich zdjÄÄ?
+
Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podaÄ go nauczycielowi przy caÅej klasie?
+
nie zamieszczaj zdjÄÄ, które zawierajÄ kompromitujÄ ce treÅci --- zdjÄcia zamieszczone w sieci bÅyskawicznie siÄ rozprzestrzeniajÄ , ale nigdy nie da siÄ ich caÅkowicie usunÄ Ä!
+
nie zamieszczaj materiaÅów, które za jakiÅ czas okaÅ¼Ä siÄ niewygodne --- czÄsto zmieniamy zdjÄcia i modyfikujemy wpisy w portalach spoÅecznoÅciowych. Teraz ich gÅównym odbiorcÄ sÄ koledzy z gimnazjum, ale warto pamiÄtaÄ, że niebawem bÄdÄ to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może siÄ zdarzyÄ, że obecne materiaÅy bÄdziemy chcieli kiedyÅ usunÄ Ä tak samo jak te, które zamieszczaliÅmy w szkole podstawowej.
+
dbaj o jakoÅÄ zamieszczanych komentarzy i opinii
+
instytucje sÅuÅ¼Ä ce ochronie danych osobowych nie zawsze mogÄ szybko zareagowaÄ. O wizerunek powinniÅmy w pierwszej kolejnoÅci zadbaÄ sami. Możemy domagaÄ siÄ od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbaÄ o te materiaÅy, które zamieszczamy sami.
+
+
+
+
+
+
+
+
Czas: 20 min
+
Forma: dyskusja
+
Pomoce: komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek"
Czego inni mogÄ siÄ o nas dowiedzieÄ na podstawie naszych profili w portalach spoÅecznoÅciowych?
+
Czy tylko zdjÄcia decydujÄ o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy sÄ brane pod uwagÄ?
+
Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocÄ portali spoÅecznoÅciowcych? Jakie inne aktywnoÅci podejmowane w sieci decydujÄ o opinii innych na nasz temat?
+
+
+
+
WÅród odpowiedzi znaleÅºÄ powinny siÄ m.in.:
+
+
zdjÄcia --- zamieszczane na portalach spoÅecznoÅciowych
+
komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach spoÅecznoÅciowych
+
zainteresowania zadeklarowane na portalach spoÅecznoÅciowych
+
blogi i wÅasne strony internetowe
+
jÄzyk, za pomocÄ którego komunikujemy siÄ z innymi w sieci --- w tym ortografia
+
maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwÅaszcza ortografia, zwroty grzecznoÅciowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym siÄ posÅugujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem)
+
strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglÄ darce internetowej, zapamiÄtane zapytania w wyszukiwarkach internetowych)
+
+
+
+
+
+
+
Czas: 5 min
+
Forma: dyskusja
+
Pomoce: tablica, kreda lub marker
+
+
+
+
+
+
+
+
+
3.
+
+
Podziel uczestników zajÄÄ na 5 grup. PoproÅ każdy z zespoÅów o przygotowanie katalogu porad odnoÅnie sposobu, w jaki należy kreowaÄ swój wizerunek na portalach spoÅecznoÅciowych.
+
+
+
+
Katalog powinien zostaÄ stworzony w 7--8 punktach.
+
+
+
+
+
+
+
Czas: 10 min
+
Forma: praca w grupach
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
4.
+
+
PoproÅ grupy o krótkie prezentacje. ZachÄÄ pozostaÅych uczestników zajÄÄ do wygÅaszania komentarzy i opinii.
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
Czas: 10 min
+
Forma: dyskusja
+
+
+
+
+
+
+
Ewaluacja
+
Czy po przeprowadzeniu zajÄÄ ich uczestnicy:
+
+
rozumiejÄ , że o ich wizerunku w sieci decydujÄ różne dziaÅania, a nie tylko informacje zamieszczone w portalach spoÅecznoÅciowych? (--> rozważ realizacjÄ moduÅu 2.2 ,,Relacje")
+
potrafiÄ Åwiadomie kreowaÄ i modyfikowaÄ swój wizerunek w portalach spoÅecznoÅciowych?
+
znajÄ zagrożenia zwiÄ zane z zamieszczaniem danych osobowych w sieci?
+
wiedzÄ , że o ich wizerunku decydujÄ nie tylko zamieszczone przez nich informacje, ale również sposób, w jaki zostanÄ one odebrane i zinterpretowane przez innych?
+
+
+
Opcje dodatkowe
+
ZajÄcia mogÄ zostaÄ rozbudowane o pracÄ w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespóŠpowinien otrzymaÄ jedno z poniższych zadaÅ:
+
+
Napisz e-mail do portalu internetowego FOTKA.pl, który bez twojej zgody opublikowaÅ zdjÄcie w kompromitujÄ cej ciÄ pozie. PoproÅ o usuniÄcie fotografii.
+
Napisz e-mail do kolegi, który po raz kolejny zamieÅciÅ na swoim profilu twoje zdjÄcie z ostatniej imprezy ze zÅoÅliwym komentarzem. PoproÅ, aby kolega usunÄ Å twoje zdjÄcia i na przyszÅoÅÄ nie zamieszczaÅ ich bez twojej zgody.
+
Napisz e-mail do autora bloga ,,Podróże wakacyjne", który bez twojej zgody zamieÅciÅ w opublikowanym przez siebie wpisie dÅugi fragment tekstu z twojego bloga poÅwiÄconego wakacjom we WÅoszech.
+
Napisz e-mail do administratora forum dyskusyjnego poÅwiÄconego sztukom walki z proÅbÄ o odblokowanie twojego konta. Konto zostaÅo zablokowane pomyÅkowo, jesteÅ użytkownikiem serwisu od przeszÅo 2 lat, nigdy nie naruszyÅeÅ regulaminu forum.
+
Napisz e-mail z proÅbÄ o sprostowanie do portalu NOTKA.pl, który zamieÅciÅ w artykule na temat szkoÅy, do której uczÄszczasz, twojÄ wypowiedź. Zacytowany fragment zostaÅ skrócony, w efekcie czego twoje sÅowa krytykujÄ szkoÅÄ, co nie byÅo twoim zamiarem.
+
+
+
MateriaÅy
+
karta pracy ,,Wizerunek"
+
Zadania sprawdzajÄ ce
+
Profile w portalach spoÅecznoÅciowych z reguÅy posiadamy po kilka lat. CzÄsto codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniajÄ siÄ jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upÅywie pewnego czasu, nasze profile mogÄ zawieraÄ elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy siÄ aktualnie tworzyÄ. Niektóre z nich mogÄ zwyczajnie nas oÅmieszaÄ w oczach znajomych. CzÄsto dzieje siÄ tak w przypadku zdjÄÄ, które zamieÅciliÅmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których doÅÄ czyliÅmy.
+
+
ZakÅadajÄ c, że poniższe osoby Åwiadomie kreujÄ pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydajÄ siÄ zaskakiwaÄ w poszczególnych profilach oraz sprawiajÄ , że ich wÅaÅciciele stajÄ siÄ maÅo wiarygodni. Postaraj siÄ ,,wczuÄ" w kolejne postacie, pomyÅl, na jakim wizerunku może im zależeÄ, a które informacje sprawiajÄ , że jego osiÄ gniÄcie nie jest możliwe.