X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/librarian.git/blobdiff_plain/8c5c356ee7710262751d1a629aaa80e272f71918..9b253dcb10940e8c8d25a02059153d4c80469b79:/tests/files/edumed/%23gim-wizerunek-w-sieci.html%23?ds=sidebyside
diff --git a/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html# b/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html#
new file mode 100644
index 0000000..61fe0ef
--- /dev/null
+++ b/tests/files/edumed/#gim-wizerunek-w-sieci.html#
@@ -0,0 +1,322 @@
+
+
+
+
+
+
Wizerunek w sieci
+
Numer porzÄ
dkowy: 2.1
+
Informacje
+
+
+
Cele operacyjne
+
Uczestnik:
+
+- rozumie, że podejmowane przez niego aktywnoÅci w internecie sÄ
obserwowane i oceniane przez innych;
+- wie, że jego wizerunek w sieci zależy nie tylko od informacji zamieszczonych na portalach spoÅecznoÅciowych, ale również m.in. od sposobu, w jaki pisze e-maile;
+- rozumie szanse i zagrożenia zwiÄ
zane z kreowaniem swojego wizerunku w sieci;
+- potrafi krytycznie analizowaÄ wizerunki kreowane przez inne osoby;
+- wie, w jaki sposób można modyfikowaÄ swój wizerunek w sieci;
+- jest Åwiadomy niebezpieczeÅstw zwiÄ
zanych z zamieszczaniem prywatnych informacji w sieci, w tym zwÅaszcza zdjÄÄ i danych osobowych.
+
+
+
+
+
Wiedza w piguÅce
+
+
Zwykle przejmujemy siÄ tym, co myÅlÄ
o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieÄ na niÄ
wpÅyw nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to skÅada siÄ na nasz wizerunek.
+
We wspóÅczesnym Åwiecie internet staÅ siÄ ważnÄ
przestrzeniÄ
tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywnoÅci w sieci majÄ
na niego duży wpÅyw.
+
Na internautach leży odpowiedzialnoÅÄ za to, co udostÄpniÄ
. Nawet po usuniÄciu pewnych treÅci, w sieci pozostaje po nich Ålad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeÅli ktoÅ wczeÅniej je skopiuje.
+
Dlatego też powinieneÅ zwracaÄ szczególnÄ
uwagÄ na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpÅywajÄ
m. in.:
+
+- twój sposób wyrażania siÄ --- to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem sÅownictwa siÄ posÅugujesz;
+- profile na portalach spoÅecznoÅciowych, a w szczególnoÅci:
Poniższe wyliczenie to podpunkty do tego punktu, co nie jest uwzglÄdnione w zapisie graficznym. AS.
+- zdjÄcia, na których jesteÅ i które udostÄpniasz,
+- informacje ,,o mnie",
+- twoje statusy,
+- strony, które ,,lubimy",
+- nasze komentarze pod artykuÅami i wypowiedzi na forach,
+- forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
+
+
+
Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza siÄ tylko do portali spoÅecznoÅciowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrÄ
opiniÄ na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzÄ
, kim jesteÅ prywatnie. MogÄ
oceniaÄ tylko wypowiedzi podpisane okreÅlonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewniÄ sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocÄ
w rozwiÄ
zywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.
+
Nie mamy peÅnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również majÄ
na niego wpÅyw. MogÄ
oznaczyÄ ciÄ na zdjÄciach i otagowaÄ w swoich statusach. Warto wiÄc uważnie dostosowaÄ ustawienia profilów na serwisach spoÅecznoÅciowych.
+
PamiÄtaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. UdostÄpnianie kompromitujÄ
cych dla innych treÅci jest nieetyczne. JeÅli czujesz, że dany materiaÅ może zaszkodziÄ innym --- nie udostÄniaj go. Do sieci majÄ
przecież dostÄp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może caÅkowicie różniÄ siÄ od tej, jakÄ
chciaÅeÅ wywoÅaÄ. SzkodzÄ
c innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógÅbyÅ zostaÄ uznany za nielojalnego i zÅoÅliwego.
+
PomysÅ na lekcjÄ
+
+
+
Tak samo jak z ÅatwoÅciÄ
możemy sprawdziÄ informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogÄ
wyszukaÄ materiaÅy dotyczÄ
ce nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale spoÅecznoÅciowe. Od zamieszczonych przez nas zdjÄÄ, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usÅugi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treÅci dotyczÄ
ce tego, co robimy i kim jesteÅmy.
+
+
Przebieg zajÄÄ
+
+
+
+
+
Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajÄÄ profile z portalu spoÅwecznoÅciowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek''. PoproÅ uczestników, aby wyobrazili sobie, że sÄ
to profile osób, które niebawem doÅÄ
czÄ
do ich klasy, przeprowadzajÄ
c siÄ z innego miasta.
+
+
+
+
Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyÄ dziÄki analizie czyjegoÅ profilu w mediach spoÅecznoÅciowych?.
+
Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli MaÅgosia i MichaÅ?.
+
+
Jako pytania pomocnicze rozważ:
+
+- czy MaÅgosia i MichaÅ Åwiadomie kreujÄ
swój wizerunek w sieci?
+- które informacje zamieszczone na profilach MaÅgosi i MichaÅa wydajÄ
siÄ nie pasowaÄ, do wizerunku, który próbujÄ
stworzyÄ?
+- czy zamieszczone przez nich informacje tworzÄ
spójny wizerunek?
+- co należaÅoby zmieniÄ w zaprezentowanych profilach, aby uczyniÄ je bardziej spójnymi i przekonujÄ
cymi dla rówieÅników?
+- czy sÄ
jakieÅ informacje zamieszczone przez MaÅgosiÄ i MichaÅa, które można różnie interpretowaÄ? (np. w sposób dla nich niekorzystny)
+- jakie ryzyko wiÄ
że siÄ z zamieszczaniem na swoim profilu zdjÄÄ innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizowaÄ?
+- jakie ryzyko wiÄ
że siÄ z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizowaÄ?
+- czy da siÄ caÅkowicie usunÄ
Ä z internetu niechciane treÅci na nasz temat, np. zdjÄcia lub opinie innych osób?
+
+
+
+
W szczególnoÅci zwrÃ³Ä uwagÄ uczestników na nastÄpujÄ
ce elementy:
+
+- należy zadbaÄ o odpowiednie ustawienia prywatnoÅci w portalach spoÅecznoÅciowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostÄp do wszystkich zdjÄÄ?
+- Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podaÄ go nauczycielowi przy caÅej klasie?
+- nie zamieszczaj zdjÄÄ, które zawierajÄ
kompromitujÄ
ce treÅci --- zdjÄcia zamieszczone w sieci bÅyskawicznie siÄ rozprzestrzeniajÄ
, ale nigdy nie da siÄ ich caÅkowicie usunÄ
Ä!
+- nie zamieszczaj materiaÅów, które za jakiÅ czas okażÄ
siÄ niewygodne --- czÄsto zmieniamy zdjÄcia i modyfikujemy wpisy w portalach spoÅecznoÅciowych. Teraz ich gÅównym odbiorcÄ
sÄ
koledzy z gimnazjum, ale warto pamiÄtaÄ, że niebawem bÄdÄ
to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może siÄ zdarzyÄ, że obecne materiaÅy bÄdziemy chcieli kiedyÅ usunÄ
Ä tak samo jak te, które zamieszczaliÅmy w szkole podstawowej.
+- dbaj o jakoÅÄ zamieszczanych komentarzy i opinii
+- instytucje sÅużÄ
ce ochronie danych osobowych nie zawsze mogÄ
szybko zareagowaÄ. O wizerunek powinniÅmy w pierwszej kolejnoÅci zadbaÄ sami. Możemy domagaÄ siÄ od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbaÄ o te materiaÅy, które zamieszczamy sami.
+
+
+
+
+
+
+
+
Forma: dyskusja
+
Czas: 20 min.
+
Pomoce:
Pomoce: komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek'
+
+
+
+dyskusja
+ 20
+
+
+
+
+
+
+
Zadaj pytanie: ,,Za pomocÄ
jakich dziaÅaÅ kreujemy nasz wizerunek w sieci?".
+
+
+
+
Wybrane 6--7 odpowiedzi zapisz na tablicy.
+
+
Jako pytania pomocnicze rozważ:
+
+- Czego inni mogÄ
siÄ o nas dowiedzieÄ na podstawie naszych profili w portalach spoÅecznoÅciowych?
+- Czy tylko zdjÄcia decydujÄ
o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy sÄ
brane pod uwagÄ?
+- Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocÄ
portali spoÅecznoÅciowcych? Jakie inne aktywnoÅci podejmowane w sieci decydujÄ
o opinii innych na nasz temat?
+
+
+
+
WÅród odpowiedzi znaleÅºÄ powinny siÄ m.in.:
+
+- zdjÄcia --- zamieszczane na portalach spoÅecznoÅciowych
+- komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach spoÅecznoÅciowych
+- zainteresowania zadeklarowane na portalach spoÅecznoÅciowych
+- blogi i wÅasne strony internetowe
+- jÄzyk, za pomocÄ
którego komunikujemy siÄ z innymi w sieci --- w tym ortografia
+- maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwÅaszcza ortografia, zwroty grzecznoÅciowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym siÄ posÅugujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem)
+- strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglÄ
darce internetowej, zapamiÄtane zapytania w wyszukiwarkach internetowych)
+
+
+
+
+
+
+
Forma: dyskusja
+
Czas: 5 min.
+
Pomoce:
Pomoce: tablica, kreda lub marker
+
+
+
+dyskusja
+ 5
+
+
+
+
+
+
+
Podziel uczestników zajÄÄ na 5 grup. PoproÅ każdy z zespoÅów o przygotowanie katalogu porad odnoÅnie sposobu, w jaki należy kreowaÄ swój wizerunek na portalach spoÅecznoÅciowych.
+
+
+
+
Katalog powinien zostaÄ stworzony w 7--8 punktach.
+
+
+
+
+
+
+
Forma: praca w grupach
+
Czas: 10 min.
+
Pomoce:
+
+
+praca w grupach
+ 10
+
+
+
+
+
+
+
+
PoproÅ grupy o krótkie prezentacje. ZachÄÄ pozostaÅych uczestników zajÄÄ do wygÅaszania komentarzy i opinii.
+
+
+
+
+
+
+
+
+
+
Forma: dyskusja
+
Czas: 10 min.
+
Pomoce:
+
+
+dyskusja
+ 10
+
+
+
Ewaluacja
+
Czy po przeprowadzeniu zajÄÄ ich uczestnicy:
+
+- rozumiejÄ
, że o ich wizerunku w sieci decydujÄ
różne dziaÅania, a nie tylko informacje zamieszczone w portalach spoÅecznoÅciowych? (--> rozważ realizacjÄ moduÅu 2.2 ,,Relacje")
+- potrafiÄ
Åwiadomie kreowaÄ i modyfikowaÄ swój wizerunek w portalach spoÅecznoÅciowych?
+- znajÄ
zagrożenia zwiÄ
zane z zamieszczaniem danych osobowych w sieci?
+- wiedzÄ
, że o ich wizerunku decydujÄ
nie tylko zamieszczone przez nich informacje, ale również sposób, w jaki zostanÄ
one odebrane i zinterpretowane przez innych?
+
+
+
Opcje dodatkowe
+
ZajÄcia mogÄ
zostaÄ rozbudowane o pracÄ w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespóŠpowinien otrzymaÄ jedno z poniższych zadaÅ:
+
+- Napisz e-mail do portalu internetowego FOTKA.pl, który bez twojej zgody opublikowaÅ zdjÄcie w kompromitujÄ
cej ciÄ pozie. PoproÅ o usuniÄcie fotografii.
+- Napisz e-mail do kolegi, który po raz kolejny zamieÅciÅ na swoim profilu twoje zdjÄcie z ostatniej imprezy ze zÅoÅliwym komentarzem. PoproÅ, aby kolega usunÄ
Å twoje zdjÄcia i na przyszÅoÅÄ nie zamieszczaÅ ich bez twojej zgody.
+- Napisz e-mail do autora bloga ,,Podróże wakacyjne", który bez twojej zgody zamieÅciÅ w opublikowanym przez siebie wpisie dÅugi fragment tekstu z twojego bloga poÅwiÄconego wakacjom we WÅoszech.
+- Napisz e-mail do administratora forum dyskusyjnego poÅwiÄconego sztukom walki z proÅbÄ
o odblokowanie twojego konta. Konto zostaÅo zablokowane pomyÅkowo, jesteÅ użytkownikiem serwisu od przeszÅo 2 lat, nigdy nie naruszyÅeÅ regulaminu forum.
+- Napisz e-mail z proÅbÄ
o sprostowanie do portalu NOTKA.pl, który zamieÅciÅ w artykule na temat szkoÅy, do której uczÄszczasz, twojÄ
wypowiedź. Zacytowany fragment zostaÅ skrócony, w efekcie czego twoje sÅowa krytykujÄ
szkoÅÄ, co nie byÅo twoim zamiarem.
+
+
+
MateriaÅy
+
karta pracy ,,Wizerunek"
+
Zadania sprawdzajÄ
ce
+
Profile w portalach spoÅecznoÅciowych z reguÅy posiadamy po kilka lat. CzÄsto codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniajÄ
siÄ jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upÅywie pewnego czasu, nasze profile mogÄ
zawieraÄ elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy siÄ aktualnie tworzyÄ. Niektóre z nich mogÄ
zwyczajnie nas oÅmieszaÄ w oczach znajomych. CzÄsto dzieje siÄ tak w przypadku zdjÄÄ, które zamieÅciliÅmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których doÅÄ
czyliÅmy.
+
+
ZakÅadajÄ
c, że poniższe osoby Åwiadomie kreujÄ
pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydajÄ
siÄ zaskakiwaÄ w poszczególnych profilach oraz sprawiajÄ
, że ich wÅaÅciciele stajÄ
siÄ maÅo wiarygodni. Postaraj siÄ ,,wczuÄ" w kolejne postacie, pomyÅl, na jakim wizerunku może im zależeÄ, a które informacje sprawiajÄ
, że jego osiÄ
gniÄcie nie jest możliwe.
+
+
+
+
+
+
+O sobie:
+- uwielbiam zakupy, szczególnie jak mam kupiÄ kosmetyki, mogÄ siedzieÄ w sklepie godzinami i wypróbowywaÄ wszystkie. Poza tym siedzÄ w domu i oglÄ
dam seriale (House, my love!), trochÄ gram na kompie i siedzÄ na fejsie.
+Zainteresowania:
+- nowe marki kosmetyków
+- rowery górskie
+- teatr
+- shopping, shopping, shopping!
+Ulubione cytaty:
+- PieniÄ
dze szczÄÅcia nie dajÄ
. Dopiero zakupy. (Marilyn Monroe)
+- KomuniÅci sÄ
jak krokodyle, które kiedy otwierajÄ
paszcze, nie wiemy --- uÅmiechajÄ
siÄ, czy chcÄ
nas pożreÄ. (Winston Churchill)
+Autorytety:
+- Coco Chanel
+- Naomi Klein
+Muzyka:
+- Lady Gaga
+- Shakira
+- Behemot
+Polecane strony:
+- www.nowinki-kosmetyczne.pl
+- www.perfekcyjnymakeup.com
+- www.gry-online.pl
+- www.portalhistoryczny.pl
+
+
+
+
+O sobie:
+- Nic wam nie powiem. Kto mnie zna, wie kim jestem. Kto mnie nie zna, ten siÄ nie dowie. Jedno sÅowo wystarczy: hardkorrrrr!
+Zainteresowania:
+- ostra muza
+- jazda bez trzymanki!!!
+- spanie
+- szybkie fury
+Ulubione cytaty:
+- Zakochaj siÄ, a każdy wszÄdzie, wszystkie rzeczy, wszystkie sÅowa oznaczaÄ bÄdÄ
,,miÅoÅÄ". To samo dzieje siÄ, kiedy kogoÅ utracisz. (Jonathan Caroll)
+- Lepiej skróciÄ o gÅowÄ niewinnego niż zawahaÄ siÄ podczas wojny. (Józef Stalin)
+Autorytety:
+- Robert Kubica
+- Krzysztof HoÅowczyc
+Muzyka:
+- Kasia Nosowska
+- AC/DC
+- Britney Spears
+Polecane strony:
+- www.szybkiewozy.pl
+- www.adrenalina.com
+- www.najslodszepieskinaswiecie.pl
+- www.rajdy-w-polsce.pl
+
+
+
+
+O sobie:
+- piszÄ... dużo... najczÄÅciej do szuflady... ale może kiedyÅ, ktoÅ znajdzie te moje okruszki... lubiÄ siedzieÄ z kubkiem gorÄ
cej czekolady (koniecznie z cynamonem!) i gapiÄ siÄ w okno... mam za oknem Åwierk, który z każdym rokiem roÅnie... zaraz nie bÄdÄ widzieÄ sÅoÅca...
+Zainteresowania:
+- czekolada
+- cisza
+- ksiÄ
żki --- im starsze, tym lepsze
+- rajdy motocyklowe
+Ulubione cytaty:
+- Wiesz... gdy siÄ jest bardzo smutnym, lubi siÄ zachody sÅoÅca... (Antoine de Saint-Exupéry)
+- Jestem mÄżczyznÄ
--- to znaczy Ålepcem. Jak wszyscy przede mnÄ
, tak i ja zwaliÅem siÄ do doÅu na Åeb, na szyjÄ. OżeniÅem siÄ. (Nikos Kazantzakis)
+Autorytety:
+- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
+- Budda
+Muzyka:
+- Grzegorz Turnau
+- Metallica
+- Stare Dobre MaÅżeÅstwo
+Polecane strony:
+- www.biuroliterackie.pl
+- www.cytaty.pl
+- www.kwejk.pl
+- www.plotek.pl
+
+
+
+
+
+
SÅowniczek
+
+
media spoÅecznoÅciowe
+
wizerunek
+
+
+
Czytelnia
+
+- http://www.pcworld.pl/news/377106/Zadbaj.o.swoj.wizerunek.na.Facebooku.html [?]
+- http://socjomania.pl/jak-sie-piszesz-tak-cie-widza-jak-dbac-o-wizerunek-w-social-media/ ??
+
+
+
+
+
+