Wizerunek w sieci

Numer porządkowy: 2.1

Informacje

Cele operacyjne

Uczestnik:

Wiedza w pigułce

Zwykle przejmujemy się tym, co myślą o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieć na nią wpływ nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to składa się na nasz wizerunek.

We współczesnym świecie internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywności w sieci mają na niego duży wpływ.

Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje.

Dlatego też powinieneś zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpływają m. in.:

Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza się tylko do portali społecznościowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrą opinię na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzą, kim jesteś prywatnie. Mogą oceniać tylko wypowiedzi podpisane określonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewnić sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.

Nie mamy pełnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również mają na niego wpływ. Mogą oznaczyć cię na zdjęciach i otagować w swoich statusach. Warto więc uważnie dostosować ustawienia profilów na serwisach społecznościowych.

Pamiętaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. Udostępnianie kompromitujących dla innych treści jest nieetyczne. Jeśli czujesz, że dany materiał może zaszkodzić innym --- nie udostęniaj go. Do sieci mają przecież dostęp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może całkowicie różnić się od tej, jaką chciałeś wywołać. Szkodząc innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi --- mógłbyś zostać uznany za nielojalnego i złośliwego.

Pomysł na lekcję

Tak samo jak z łatwością możemy sprawdzić informacje na temat nowo poznanej osoby, tak i inni mogą wyszukać materiały dotyczące nas samych. Wizerunek w sieci to nie tylko portale społecznościowe. Od zamieszczonych przez nas zdjęć, przez blogi i komentarze innych na nasz temat, po Google i usługi lokalizacyjne różnych aplikacji --- w wielu miejscach odnajdziemy treści dotyczące tego, co robimy i kim jesteśmy.

Przebieg zajęć

1.

Przeanalizuj wraz z uczestnikami zajęć profile z portalu społecznościowego zamieszczone w karcie pracy ,,Wizerunek". Poproś uczestników, aby wyobrazili sobie, że są to profile osób, które niebawem dołączą do ich klasy, przeprowadzając się z innego miasta.

Zadaj pytanie: ,,Jakie informacje możemy zdobyć dzięki analizie czyjegoś profilu w mediach społecznościowych?".

Zadaj pytanie: ,,Jaki wizerunek siebie stworzyli Małgosia i Michał?".

Jako pytania pomocnicze rozważ:

  • czy Małgosia i Michał świadomie kreują swój wizerunek w sieci?
  • które informacje zamieszczone na profilach Małgosi i Michała wydają się nie pasować, do wizerunku, który próbują stworzyć?
  • czy zamieszczone przez nich informacje tworzą spójny wizerunek?
  • co należałoby zmienić w zaprezentowanych profilach, aby uczynić je bardziej spójnymi i przekonującymi dla rówieśników?
  • czy są jakieś informacje zamieszczone przez Małgosię i Michała, które można różnie interpretować? (np. w sposób dla nich niekorzystny)
  • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu zdjęć innych osób? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
  • jakie ryzyko wiąże się z zamieszczaniem na swoim profilu danych osobowych? W jaki sposób można to ryzyko minimalizować?
  • czy da się całkowicie usunąć z internetu niechciane treści na nasz temat, np. zdjęcia lub opinie innych osób?

W szczególności zwróć uwagę uczestników na następujące elementy:

  • należy zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w portalach społecznościowych --- czy chcesz, aby wszyscy mieli dostęp do wszystkich zdjęć?
  • Twój adres mailowy to Twoja wizytówka --- czy jest odpowiedni, aby podać go nauczycielowi przy całej klasie?
  • nie zamieszczaj zdjęć, które zawierają kompromitujące treści --- zdjęcia zamieszczone w sieci błyskawicznie się rozprzestrzeniają, ale nigdy nie da się ich całkowicie usunąć!
  • nie zamieszczaj materiałów, które za jakiś czas okażą się niewygodne --- często zmieniamy zdjęcia i modyfikujemy wpisy w portalach społecznościowych. Teraz ich głównym odbiorcą są koledzy z gimnazjum, ale warto pamiętać, że niebawem będą to znajomi z liceum, studiów, a nawet przyszli pracodawcy. Może się zdarzyć, że obecne materiały będziemy chcieli kiedyś usunąć tak samo jak te, które zamieszczaliśmy w szkole podstawowej.
  • dbaj o jakość zamieszczanych komentarzy i opinii
  • instytucje służące ochronie danych osobowych nie zawsze mogą szybko zareagować. O wizerunek powinniśmy w pierwszej kolejności zadbać sami. Możemy domagać się od znajomych usuwania wpisów na nasz temat, a przede wszystkim dbać o te materiały, które zamieszczamy sami.

Czas: 20 min

Forma: dyskusja

Pomoce: komputer, rzutnik multimedialny, karta pracy ,,Wizerunek"
2.

Zadaj pytanie: ,,Za pomocą jakich działań kreujemy nasz wizerunek w sieci?".

Wybrane 6--7 odpowiedzi zapisz na tablicy.

Jako pytania pomocnicze rozważ:

  • Czego inni mogą się o nas dowiedzieć na podstawie naszych profili w portalach społecznościowych?
  • Czy tylko zdjęcia decydują o naszym wizerunku? Jakie jeszcze inne elementy są brane pod uwagę?
  • Czy wizerunek tworzymy tylko za pomocą portali społecznościowcych? Jakie inne aktywności podejmowane w sieci decydują o opinii innych na nasz temat?

Wśród odpowiedzi znaleźć powinny się m.in.:

  • zdjęcia --- zamieszczane na portalach społecznościowych
  • komentarze --- zamieszczane w grupach dyskusyjnych i na portalach społecznościowych
  • zainteresowania zadeklarowane na portalach społecznościowych
  • blogi i własne strony internetowe
  • język, za pomocą którego komunikujemy się z innymi w sieci --- w tym ortografia
  • maile --- sposób, w jaki je piszemy, w tym zwłaszcza ortografia, zwroty grzecznościowe, przejrzysta konstrukcja, ale i sam adres mailowy, którym się posługujemy (np. sloneczko@buziaczek.pl nie jest odpowiednim adresem do kontaktów z nauczycielem)
  • strony internetowe, które odwiedzamy (historia w przeglądarce internetowej, zapamiętane zapytania w wyszukiwarkach internetowych)

Czas: 5 min

Forma: dyskusja

Pomoce: tablica, kreda lub marker
3.

Podziel uczestników zajęć na 5 grup. Poproś każdy z zespołów o przygotowanie katalogu porad odnośnie sposobu, w jaki należy kreować swój wizerunek na portalach społecznościowych.

Katalog powinien zostać stworzony w 7--8 punktach.

Czas: 10 min

Forma: praca w grupach

4.

Poproś grupy o krótkie prezentacje. Zachęć pozostałych uczestników zajęć do wygłaszania komentarzy i opinii.

Czas: 10 min

Forma: dyskusja

Ewaluacja

Czy po przeprowadzeniu zajęć ich uczestnicy:

Opcje dodatkowe

Zajęcia mogą zostać rozbudowane o pracę w grupach. Podziel uczestników na 5 grup, każdy zespół powinien otrzymać jedno z poniższych zadań:

Materiały

karta pracy ,,Wizerunek"

Zadania sprawdzające

Profile w portalach społecznościowych z reguły posiadamy po kilka lat. Często codziennie je aktualizujemy lub oznaczamy nowe linki i zmieniamy zainteresowania. Nasze gusta i upodobania zmieniają się jednak z biegiem lat. W efekcie tego, po upływie pewnego czasu, nasze profile mogą zawierać elementy niespójne z wizerunkiem, który staramy się aktualnie tworzyć. Niektóre z nich mogą zwyczajnie nas ośmieszać w oczach znajomych. Często dzieje się tak w przypadku zdjęć, które zamieściliśmy jeszcze w szkole podstawowej, zadeklarowanych wówczas hobby i grup tematycznych, do których dołączyliśmy.

Zakładając, że poniższe osoby świadomie kreują pewien obraz samych siebie, wskaż te informacje, które wydają się zaskakiwać w poszczególnych profilach oraz sprawiają, że ich właściciele stają się mało wiarygodni. Postaraj się ,,wczuć" w kolejne postacie, pomyśl, na jakim wizerunku może im zależeć, a które informacje sprawiają, że jego osiągnięcie nie jest możliwe.

Przypadek A: Anka

Wiek: 13

    O sobie:

  1. uwielbiam zakupy, szczególnie jak mam kupić kosmetyki, mogę siedzieć w sklepie godzinami i wypróbowywać wszystkie. Poza tym siedzę w domu i oglądam seriale (House, my love!), trochę gram na kompie i siedzę na fejsie.
  2. Zainteresowania:

  3. nowe marki kosmetyków
  4. rowery górskie
  5. teatr
  6. shopping, shopping, shopping!
  7. Ulubione cytaty:

  8. Pieniądze szczęścia nie dają. Dopiero zakupy. (Marilyn Monroe)
  9. Komuniści są jak krokodyle, które kiedy otwierają paszcze, nie wiemy --- uśmiechają się, czy chcą nas pożreć. (Winston Churchill)
  10. Autorytety:

  11. Coco Chanel
  12. Naomi Klein
  13. Muzyka:

  14. Lady Gaga
  15. Shakira
  16. Behemot
  17. Polecane strony:

  18. www.nowinki-kosmetyczne.pl
  19. www.perfekcyjnymakeup.com
  20. www.gry-online.pl
  21. www.portalhistoryczny.pl

Przypadek B: Wuwoooo

Wiek: 14

    O sobie:

  1. Nic wam nie powiem. Kto mnie zna, wie kim jestem. Kto mnie nie zna, ten się nie dowie. Jedno słowo wystarczy: hardkorrrrr!
  2. Zainteresowania:

  3. ostra muza
  4. jazda bez trzymanki!!!
  5. spanie
  6. szybkie fury
  7. Ulubione cytaty:

  8. Zakochaj się, a każdy wszędzie, wszystkie rzeczy, wszystkie słowa oznaczać będą ,,miłość". To samo dzieje się, kiedy kogoś utracisz. (Jonathan Caroll)
  9. Lepiej skrócić o głowę niewinnego niż zawahać się podczas wojny. (Józef Stalin)
  10. Autorytety:

  11. Robert Kubica
  12. Krzysztof Hołowczyc
  13. Muzyka:

  14. Kasia Nosowska
  15. AC/DC
  16. Britney Spears
  17. Polecane strony:

  18. www.szybkiewozy.pl
  19. www.adrenalina.com
  20. www.najslodszepieskinaswiecie.pl
  21. www.rajdy-w-polsce.pl

Przypadek C: Alicja

Wiek: xxxxxx

    O sobie:

  1. piszę... dużo... najczęściej do szuflady... ale może kiedyś, ktoś znajdzie te moje okruszki... lubię siedzieć z kubkiem gorącej czekolady (koniecznie z cynamonem!) i gapić się w okno... mam za oknem świerk, który z każdym rokiem rośnie... zaraz nie będę widzieć słońca...
  2. Zainteresowania:

  3. czekolada
  4. cisza
  5. książki --- im starsze, tym lepsze
  6. rajdy motocyklowe
  7. Ulubione cytaty:

  8. Wiesz... gdy się jest bardzo smutnym, lubi się zachody słońca... (Antoine de Saint-Exupéry)
  9. Jestem mężczyzną --- to znaczy ślepcem. Jak wszyscy przede mną, tak i ja zwaliłem się do dołu na łeb, na szyję. Ożeniłem się. (Nikos Kazantzakis)
  10. Autorytety:

  11. Maria Pawlikowska-Jasnorzewska
  12. Budda
  13. Muzyka:

  14. Grzegorz Turnau
  15. Metallica
  16. Stare Dobre Małżeństwo
  17. Polecane strony:

  18. www.biuroliterackie.pl
  19. www.cytaty.pl
  20. www.kwejk.pl
  21. www.plotek.pl

Słowniczek

media społecznościowe
wizerunek

Czytelnia