X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/edumed.git/blobdiff_plain/9a59fc6a5c29dc6d1d79854a4d8ae83959c910bf..855e20a0f1ab22b60ec58414b4a70b1255e321c0:/wtem/fixtures/exercises.json diff --git a/wtem/fixtures/exercises.json b/wtem/fixtures/exercises.json index 7e620db..0911999 100644 --- a/wtem/fixtures/exercises.json +++ b/wtem/fixtures/exercises.json @@ -1,149 +1,476 @@ [ - { "id": 1, - "type": "open", - "description": [ - "W sieci nieustannie pojawiają się nowe zagrożenia, która bardzo często celują w naszą nieuwagę i słabą higienę pracy z komputerem. Są to m.in. phishing, a ostatnio ransomware. Chcesz przygotować uczestników zajęć na to, by potrafili rozpoznawać je i unikać ryzykowanych sytuacji. Twoim zadaniem jest przygotowanie zajęć, które wyczulą uczestników na sygnały, które mogą świadczyć o zbliżającym się zagrożeniu.", - "" - ], - "fields": [ - {"caption": "a) Wypisz 2 oznaki tego, że mail, strona WWW lub sms mogą być atakiem phishingowym.", "id": "1a"}, - {"caption": "b) Wypisz 2 porady jak możesz zabezpieczyć się przed konsekwencjami działania ransomware.", "id": "1b"}, - {"caption": "c) Wymyśl i opisz krótko propozycję ćwiczenia, które w praktyczny sposób nauczy jak odróżniać groźne wiadomości mailowe, strony WWW czy sms-y, które mogą być atakami. Wybierz jeden z tych sposobów ataku, znajdź w sieci jeden przykład historii ataku w Polsce, który będzie mógł posłużyć Ci za przykład w ćwiczeniu. Przygotuj krótką instrukcje dla uczestników zajęć – co mają zrobić w ramach ćwiczenia? Uwaga! Nie podpowiadaj uczestnikom za bardzo, spróbuj pobudzić ich czujność i samodzielność.", "id": "1c"} + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Booksprint to:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "publikacja elektroniczna, książka elektroniczna,"}, + {"id": 2, "text": "zapis aktualnego obrazu wyświetlanego na monitorze,"}, + {"id": 3, "text": "pisanie książki metodą medialabową,"}, + {"id": 4, "text": "nagranie dźwiękowe zawierające odczytany przez lektora tekst publikacji książkowej."} ], - "max_points": 10 + "answer": [3], + "points": 1 }, { "id": 2, - "type": "open", - "description": [ - "Twoja instytucja/organizacja posiada współczesnego patrona (np. Jana Nowaka-Jeziorańskiego). Chcesz zorganizować publiczną wystawę na jego temat oraz wspomnień o nim jego bliskich, rodziny i przyjaciół. Będziecie potrzebować do tego zdjęć Nowaka-Jeziorańskiego oraz zdjęć jego bliskich. Zdjęcia do wystawy mają pozyskać uczestnicy Twoich zajęć." - ], - "fields": [ - {"caption": "a) Na co powinnaś zwrócić im uwagę: podaj jakie obszary prawa mogą być ważne w tym zadaniu?", "id": "2a"}, - {"caption": "b) Co zawrzesz w instrukcji dot. Pozyskiwania praw do zdjęć? Podaj 3 przykładowe porady z dwóch różnych obszarów prawa.", "id": "2b"} + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Emotikony to rodzaj języka/pisma:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "obrazkowego,"}, + {"id": 2, "text": "migowego,"}, + {"id": 3, "text": "służbowego,"}, + {"id": 4, "text": "urzędowego."} ], - "max_points": 11 + "answer": [1], + "points": 1 }, { "id": 3, - "type": "open", - "description": [ - "Czy wiesz, kiedy autorzy i prawo wymagają, by podczas wykorzystania cudzego utworu podpisać odpowiednio utwór? Co możesz zrobić z utworem który cytujesz, a co z takim dostępnym na jednej z licencji CC?" - ], - "fields": [ - {"caption": "a) Znajdź w sieci przykład utworu literackiego chronionego przez prawo autorskie, który mogłabyś użyć w krytycznym opracowaniu na temat jego autora/ki. Opisz ten cytat tak jakbyś zrobiła to w.w. publikacji.", "id": "3a"}, - {"caption": "b) Napisz krótkie uzasadnienie, co pozwala Ci zacytować ten utwór w powyższej sytuacji.", "id": "3b"}, - {"caption": "c) Znajdź w sieci przykłady utworów (po jednym do każdej sytuacji). Podaj linki do nich razem z opisem licencji/praw.

na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne,", "id": "cc-by-nc"}, - {"caption": "na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – bez utworów zależnych,", "id": "cc-by-nd"}, - {"caption": "utworu z domeny publicznej.", "id": "pd"}, - {"caption": "d) Uszereguj wszystkie utwory z pkt. a) i c) wg swobody wykorzystania (od tych z najszerszą swobodą)", "id": "3d"} + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Śledzenie zmian w programie Word znajduje się w zakładce:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "widok,"}, + {"id": 2, "text": "korespondencja,"}, + {"id": 3, "text": "recenzja,"}, + {"id": 4, "text": "wstawianie."} ], - "max_points": 12 + "answer": [3], + "points": 1 }, { "id": 4, - "type": "open", - "description": [ - "Doceniając potencjał mediów społecznościowych i wykorzystując ich różne formy, przygotuj trasę wycieczki: „Najpiękniejsze murale w Polsce”." - ], - "fields": [ - {"caption": "a) Opisz w maksymalnie 7 punktach przebieg wycieczki.", "id": "4a"}, - {"caption": "b) Wskaż minimum 3 źródła informacji, z których skorzystałaś, uzasadniając ich użyteczność i kryteria wyboru, którymi się kierowałaś. Weź pod uwagę różnorodność mediów społecznościowych i ich różne funkcje.", "id": "4b"} + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Przepustowość łącza podawana jest w:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "bajtach na sekundę i jego wielokrotnościach,"}, + {"id": 2, "text": "megabajtach i jego wielokrotnościach,"}, + {"id": 3, "text": "kilobajtach i jego wielokrotnościach,"}, + {"id": 4, "text": "bitach na sekundę i jego wielokrotnościach."} ], - "max_points": 8 + "answer": [4], + "points": 1 }, { "id": 5, - "type": "open", - "description": [ - "Wyjaśnij, jakie są różnice między telenowelą dokumentalną a mockumentem. Podaj 2 wiarygodne źródła, gdzie można znaleźć informacje na ten temat." + "type": "edumed_przyporzadkuj", + "description": ["Dopasuj definicje do pojęć:"], + "buckets": [ + {"id": 1, "title": "protokół HTTPS"}, + {"id": 2, "title": "LAN"}, + {"id": 3, "title": "serwer pośredniczący (proxy)"}, + {"id": 4, "title": "router"}, + {"id": 5, "title": "adres IP"} ], - "fields": [ - {"caption": "a) Różnice", "id": "5a"}, - {"caption": "b) Źródła informacji.", "id": "5b"} + "buckets_name": "pojęcia", + "items": [ + {"id": 1, "text": "1", "desc": "Jeden z protokołów umożliwiający przesyłanie w sieci zaszyfrowanych informacji, dzięki czemu dostęp do treści mają jedynie nadawca oraz odbiorca komunikatu."}, + {"id": 2, "text": "2", "desc": "Liczba nadawana interfejsowi sieciowemu, grupie interfejsów, bądź całej sieci komputerowej w protokole IP, służąca identyfikacji elementów sieci."}, + {"id": 3, "text": "3", "desc": "Oprogramowanie lub serwer z odpowiednim oprogramowaniem, które dokonuje pewnych operacji (zwykle nawiązuje połączenia) w imieniu użytkownika."}, + {"id": 4, "text": "4", "desc": "Sieć komputerowa łącząca komputery na określonym obszarze takim jak blok, szkoła, biuro."}, + {"id": 5, "text": "5", "desc": "Urządzenie sieciowe służące do łączenia różnych sieci komputerowych, pełni rolę węzła komunikacyjnego."} ], - "max_points": 3 -}, + "items_name": "definicje", + "answer": { + "1": [1], + "2": [4], + "3": [3], + "4": [5], + "5": [2] + }, + "points_per_hit": 0.5 +}, { "id": 6, - "type": "open", - "description": [ - "Zostałaś poproszona przez swojego pracodawcę o przygotowanie warsztatu z zakresu edukacji medialnej na temat: „Informacja a opinia. Jak je rozróżnić?”. Wyszukaj w internecie po 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników. W każdym zestawie uczestnik warsztatów będzie musiał wskazać, który tekst jest informacją, a który opinią. Przygotowując się, weź pod uwagę: wydanie online dziennika opinii, portal internetowy i medium społecznościowe.", - "Uzasadnij, czym się kierowałaś, dokonując wyboru." + "type": "edumed_prawdafalsz", + "description": ["Oznacz poniższe zdania jako prawdziwe lub fałszywe."], + "statements": [ + ["Algorytmy przewidują reakcje emocjonalne człowieka.", false], + ["Algorytm to sposób przetworzenia danych wyjściowych tak, aby otrzymać określone dane wyjściowe.", true], + ["Algorytmy mają zastosowanie na portalach społecznościowych i w wyszukiwarkach połączeń tramwajowych.", true], + ["Algorytm to skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności.", true], + ["Algorytm nie może zostać zaimplementowany w postaci programu komputerowego.", false] + ], + "points_per_hit": 0.5 +}, + +{ + "id": 7, + "type": "edumed_przyporzadkuj", + "description": ["Dopasuj nazwę wtyczki do jej działania."], + "buckets": [ + {"id": 1, "title": "Adobe Flash Player"}, + {"id": 2, "title": "Adblock"}, + {"id": 3, "title": "Java"}, + {"id": 4, "title": "Quicktime"} ], - "max_points": 6 + "buckets_name": "wtyczki", + "items": [ + {"id": 1, "text": "1", "desc": "Odtwarzacz multimedialny do odgrywania muzyki i pokazywania filmów, grafik jak i VR."}, + {"id": 2, "text": "2", "desc": "Niezbędna do uruchamiania aplikacji i apletów (na przykład gier, czatów itp.)"}, + {"id": 3, "text": "3", "desc": "Wtyczka multimedialna przeznaczona do instalacji w przeglądarkach internetowych (m.in. Chrome, Firefox, Internet Explorer i Opera), która służy do wyświetlania animacji i filmów wykonanych w tej technologii."}, + {"id": 4, "text": "4", "desc": "Dodatek po zainstalowaniu i skonfigurowaniu usunie z witryn internetowych uporczywe reklamy (ang. ads) spowalniające pracę komputera i przeglądarki oraz blokujące wygodny dostęp do pożądanej przez użytkownika treści."} + ], + "items_name": "działania", + "answer": { + "1": [3], + "2": [4], + "3": [2], + "4": [1] + }, + "points_per_hit": 0.5 }, { - "id": "7a", - "id_show": 7, + "id": 8, "type": "edumed_wybor", - "description": [ - "Zaproponuj ćwiczenie poszerzające umiejętności grupy, z którą najczęściej pracujesz, w zakresie (wybierz jeden z trzech)" + "description": ["Nawyki higieny informacyjnej to:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "blokowanie reklam i skryptów w czasie korzystania z sieci,"}, + {"id": 2, "text": "czyszczenie regularne komputera z kurzu,"}, + {"id": 3, "text": "blokowanie albo regularne kasowanie „ciasteczek” w przeglądarkach internetowych,"}, + {"id": 4, "text": "ograniczenie korzystania z „usług w chmurze”,"}, + {"id": 5, "text": "porządkowanie danych w plikach i folderach,"}, + {"id": 6, "text": "tworzenie kopii zapasowych informacji, na których nam zależy."} + ], + "answer": [1, 3, 4, 5, 6], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 9, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Wskaż prawidłowe zasady ergonomii pracy z komputerem"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Blat biurka powinien znajdować się na takiej wysokości, aby oparte o niego przedramiona tworzyły względem ramion kąt 120°."}, + {"id": 2, "text": "Górna krawędź monitora powinna znajdować się na poziomie twojego wzroku."}, + {"id": 3, "text": "Krzesło powinno pozwalać ci na wygodne oparcie stóp o podłogę i utrzymanie kąta 90° pomiędzy łydkami a udami."}, + {"id": 4, "text": "Światło powinno padać z tyłu, aby zminimalizować odblaski na monitorze."}, + {"id": 5, "text": "Monitor powinien być oddalony od ciebie na odległość wyciągniętej dłoni."}, + {"id": 6, "text": "Plecy powinny wygodnie przylegać do oparcia krzesła."} + ], + "answer": [2, 3, 6], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 10, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Pluralizm mediów sprzyja:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "brakowi konkurencji między mediami,"}, + {"id": 2, "text": "koncentracji mediów,"}, + {"id": 3, "text": "monopolizacji informacji,"}, + {"id": 4, "text": "wolności słowa."} + ], + "answer": [4], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 11, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Śledzone przez firmę zachowanie internauty w internecie:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "zdradzać może preferencje internauty,"}, + {"id": 2, "text": "zdradzać może cechy osobowości internauty,"}, + {"id": 3, "text": "możliwe jest dzięki programom komputerowym,"}, + {"id": 4, "text": "pozwala emitować wstępnie dopasowane oferty na ekranie komputera internauty,"}, + {"id": 5, "text": "pozwala badać reakcję na reklamy,"}, + {"id": 6, "text": "żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa."} ], + "answer": [1, 2, 3, 4, 5], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 12, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["W przypadku, gdy informacje o sprzęcie w sklepie internetowym są niepełne, a sprzedawca konsekwentnie wprowadza klientów indywidualnych w błąd, gdzie warto kierować się po pomoc?"], "options": [ - {"id": 1, "text": "formatowania pliku tekstowego,"}, - {"id": 2, "text": "obróbki obrazu,"}, - {"id": 3, "text": "montażu wideo."} + {"id": 1, "text": "Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,"}, + {"id": 2, "text": "Urząd Kontroli Skarbowej,"}, + {"id": 3, "text": "Rzecznik Praw Obywatelskich,"}, + {"id": 4, "text": "Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego."} ], "answer": [1], - "points": 0, - "max_points": 12 + "points": 1 }, { - "id": "7b", - "continuation": true, - "type": "open", - "description": [], - "fields": [ - {"caption": "Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z nowych technologii)", "id": "7a"}, - {"caption": "Podaj cel (cele) ćwiczenia oraz jego rezultaty (po zakończeniu ćwiczenia uczestnik/uczestniczka: 1. wie… 2. rozumie… 3. umie…)", "id": "7b"}, - {"caption": "Zaplanuj ćwiczenie w czasie (ile czasu potrzebujesz? Ile czasu zajmą poszczególne części ćwiczenia?)", "id": "7c"}, - {"caption": "Opisz, czego potrzebujesz (materiały, oprogramowanie), żeby je zrealizować. Jeśli ćwiczenie zakłada wykorzystanie przykładowych materiałów (np. tekst, zdjęcie, wideo) – dołącz je do ćwiczenia. Jeśli częścią ćwiczenia jest zdobycie tych materiałów przez uczestników – uwzględnij to w opisie ćwiczenia. ", "id": "7d"}, - {"caption": "Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy ze swoimi grupami.", "id": "7e"} + "id": 13, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Kolega, który nie ma własnego komputera, poprosił Cię o przysłanie e-mailem dwudziestu zdjęć z wakacji w jednym pliku. Jakimi sposobami możesz tego efektywnie dokonać?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie zip,"}, + {"id": 2, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie rar,"}, + {"id": 3, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie jpg,"}, + {"id": 4, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie xls,"}, + {"id": 5, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie mp4,"}, + {"id": 6, "text": "spakuję obrazki do pliku w formacie sav."} ], - "max_points": 12 + "answer": [1, 2], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 }, { - "id": 8, - "type": "open", - "description": [ - "Korzystając z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) internauci narażeni są na to, że ktoś wykorzysta ich wizerunek lub twórczość niezgodnie z prawem. Zaplanuj dla grupy, z którą pracujesz, ćwiczenie przygotowujące jej członków/członkinie do interwencji w takiej sytuacji." + "id": 14, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["W ostatnich miesiącach urodziła się Twoja nowa siostrzyczka. Bardzo się z tego cieszysz i chciałbyś zamieścić jej zdjęcie na swoim profilu w portalu społecznościowym. Co powinieneś koniecznie zrobić zanim opublikujesz zdjęcie?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Zapytać rodziców, czy wyrażają zgodę na umieszczenia zdjęcia siostry na portalu społecznościowym."}, + {"id": 2, "text": "Przerobić zdjęcie siostry na zabawny mem."}, + {"id": 3, "text": "Napisać z prośbą o pisemną zgodę do administratorów portalu."}, + {"id": 4, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie znajduje się w sytuacjach naruszających jej intymność (np. podczas karmienia)."}, + {"id": 5, "text": "Namówić rodziców, aby cała rodzina wybrała się do profesjonalnego fotografa."}, + {"id": 6, "text": "Wybrać zdjęcie, na którym siostra nie jest nago (np. podczas kąpieli)."} ], - "fields": [ - {"caption": "a) Opisz grupę, dla której planujesz ćwiczenie (wiek, posiadane już umiejętności i doświadczenie w korzystaniu z TIK),", "id": "8a"}, - {"caption": "b) Znajdź (pamiętaj o podaniu źródeł) lub stwórz przykłady dwóch sytuacji dotyczących naruszenia wizerunku i/lub praw autorskich w mediach – pasujących do sytuacji, z jakimi mogą się spotkać uczestnicy/uczestniczki Twoich zajęć.", "id": "8b"}, - {"caption": "c) Stwórz listę możliwych działań interwencyjnych pasujących do tych sytuacji, które możesz omówić podczas zajęć.", "id": "8c"}, - {"caption": "d) Opisz przebieg ćwiczenia tak, by było ono zrozumiałe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcących je wykorzystać w pracy z grupami.", "id": "8d"} + "answer": [1, 4, 6], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 15, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Który adres mailowy jest najbardziej odpowiedni w komunikacji ucznia z nauczycielem lub pracownika z pracodawcą?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "hotkicia@hotmail.com,"}, + {"id": 2, "text": "olazczwartejlawkipodoknemwsali3nadrugimpietrze@gmail.com,"}, + {"id": 3, "text": "xxx666@portal.pl,"}, + {"id": 4, "text": "adam.kowalski@net.pl."} ], - "max_points": 12 + "answer": [4], + "points": 1 }, { - "id": 9, - "type": "open", + "id": 16, + "type": "edumed_wybor", "description": [ - "Przyjrzyj się, jak w praktyce wygląda komunikacja w sieci. Wykorzystaj do tego własne doświadczenia z portali społecznościowych czy informacyjnych.", - "Przypomnij sobie sytuacje, w których zabierałaś głos w toczących się tam dyskusjach. Przyjrzyj się językowi, którego używałaś. Czy sprzyjał on osiągnięciu celów, które sobie zakładałaś włączając się w dyskusję? Czy język, który tam spotkałaś wolny był od agresji, mowy nienawiści i hejtu?", - "Jeśli dotąd nie miałaś doświadczenia komunikacji z internautami lub nie umiesz przywołać takich doświadczeń – zdobądź je!", - "
W odpowiedzi możesz pominąć tematy, na które zabierałaś głos – Twoje poglądy nie mają znaczenia dla oceny zadania. Podczas oceny zadania liczyć się będzie: zwięzły opis konkretnych doświadczeń i sytuacji, które spotkałeś/spotkałaś oraz Twoje pomysły na przełożenie ich na pracę z grupami." - ], - "fields": [ - {"caption": "Opisz krótko wnioski z Twoich doświadczeń.", "id": "9a"}, - {"caption": "Jak wykorzystasz je w pracy z Twoją grupą/grupami? Dlaczego?", "id": "9b"}, - {"caption": "Jaką aktywność na podstawie swoich wniosków zaproponujesz grupie?", "id": "9c"}, - {"caption": "Jakie cele chciałabyś osiągnąć swoim ćwiczeniem?", "id": "9d"} - ], - "max_points": 12 -} -] + "Twoja ciocia jest początkującym użytkownikiem internetu. Wraz z koleżanką wybiera się na wycieczkę do Krakowa. Nocleg chciałyby zamówić na portalu booking.com.", + "Twoim zadaniem jest doradzenie cioci, co podnosi wiarygodność oferenta usługi turystycznej i na jakie elementy powinna zwrócić uwagę. Z poniższych elementów wybierz ten, który NIE wiąże się bezpośrednio z wiarygodnością oferenta."], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Średnia ocen innych użytkowników/gości w obiekcie."}, + {"id": 2, "text": "Liczba wystawionych ocen przez dotychczasowych użytkowników/gości w obiekcie."}, + {"id": 3, "text": "Zdjęcia obiektu i oferowanego pokoju."}, + {"id": 4, "text": "Odległość obiektu od centrum miasta."} + ], + "answer": [4], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 17, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Chcesz wyszukać w wyszukiwarce internetowej Google.com informacje na temat wizyty papieża Franciszka w Częstochowie w 2016 r. Która z poniższych instrukcji wyszukiwania NIE jest prawidłowa?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Franciszek AND (Częstochowa OR 2016),"}, + {"id": 2, "text": "papież* AND Franciszek* AND Częstochowa,"}, + {"id": 3, "text": "papież* AND Franciszek* AND (Częstochowa OR „Światowe Dni Młodzieży”),"}, + {"id": 4, "text": "papież* AND Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”),"}, + {"id": 5, "text": "papież* OR Franciszek* OR (Częstochowa AND „Światowe Dni Młodzieży”)."} + ], + "answer": [1, 4, 5], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 18, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Jaki jest symbol klasyfikacji bibliotecznej książki Jana van Dijka “Społeczne aspekty nowych mediów : analiza społeczeństwa sieci” wydanej w 2010 przez PWN w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "P96.T42 D55165 2010"}, + {"id": 2, "text": "HD6053 .W6684 2010"}, + {"id": 3, "text": "DT73.M5 D55 1993"}, + {"id": 4, "text": "HF5415 .H85165 2010"} + ], + "answer": [1], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 19, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["W jakim mieście możesz dojechać tramwajem linii nr 5 z Dworca Zachodniego do Ronda Kaponiera?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Poznaniu"}, + {"id": 2, "text": "Krakowie"}, + {"id": 3, "text": "Warszawie"}, + {"id": 4, "text": "Łodzi"} + ], + "answer": [1], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 20, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Zostałeś/aś poproszony/a o pomoc przy budowie strony internetowej twojej szkoły, którą mają odwiedzać nie tylko jej uczniowie, ale również rodzice, potencjalni kandydaci i inne osoby. W jaki sposób zadbasz o to, by strona była dostępna technologicznie dla osób z zaburzeniami wzroku, słuchu lub chorych na epilepsję?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Użyjesz dużo filmów i dźwięku, które zastąpią tekst."}, + {"id": 2, "text": "Użyjesz automatycznie uruchamiających się animacji, o szybko zmieniających się kolorach."}, + {"id": 3, "text": "Opiszesz wszystkie elementy strony za pomocą tekstu, również nawigację i multimedia, oraz umożliwisz łatwą zmianę wielkości czcionki i kontrastu."}, + {"id": 4, "text": "Umieścisz na stronie zeskanowane dokumenty szkoły w formie zdjęć."} + ], + "answer": [3], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 21, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Natrafiasz w sieci na wideo na mało znane wideo, w którym ktoś nęka i wyśmiewa osobę niepełnosprawną intelektualnie, nieświadomą bycia nagrywaną. Która z czynności nie będzie pogarszać sytuacji osoby na wideo?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Zgłoszenie wideo administratorom portalu."}, + {"id": 2, "text": "Przesłanie linku znajomym."}, + {"id": 3, "text": "Podanie danych osobowych bohatera filmu w komentarzu, jeśli są ci znane."}, + {"id": 4, "text": "Pobranie wideo i umieszczenie go ponownie z krytycznym komentarzem."} + ], + "answer": [1], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 22, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Hasła przestają być wystarczającym zabezpieczeniem dostępu do stron i usług cyfrowych. Wskaż przyczyny:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Takie same hasła są powszechnie używane w wielu miejscach w sieci."}, + {"id": 2, "text": "Nie jest możliwe skuteczne zaszyfrowanie i przesłanie hasła."}, + {"id": 3, "text": "Coraz powszechniejsze są wycieki baz danych z hasłami do serwisów i usług w sieci."}, + {"id": 4, "text": "Złośliwe oprogramowanie, tzw. keylogger, może zarejestrować nasze hasło podczas wpisywania go na klawiaturze."}, + {"id": 5, "text": "Powszechnie używane w hasłach słowa i nazwy własne komputer może złamać za pomocą tzw. ataku słownikowego."}, + {"id": 6, "text": "Każde hasło można odgadnąć."} + ], + "answer": [1, 3, 4, 5], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 23, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Przed czym może uchronić cię szyfrowanie dysku twojego smartphone’a?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Przed śledzeniem jego lokalizacji."}, + {"id": 2, "text": "Przed niepożądanym dostępem aplikacji do treści na dysku, np. zrobionych zdjęć?"}, + {"id": 3, "text": "Przed niepożądanym odtworzeniem danych w przypadku utraty urządzenia."}, + {"id": 4, "text": "Przed złośliwym oprogramowaniem."} + ], + "answer": [3], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 24, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Statystyki stron fanowskich na Facebooku lub narzędzia w rodzaju Google Analytics:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "przyczyniają się do lepszego zrozumienia prezentowanych tekstów przez odbiorców,"}, + {"id": 2, "text": "ułatwiają śledzenie losów odbioru prezentowanych treści,"}, + {"id": 3, "text": "ułatwiają publikację treści z blogów w serwisach z plikami wideo,"}, + {"id": 4, "text": "pozwalają autorom na awans w hierarchii wspólnoty blogerskiej."} + ], + "answer": [2], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 25, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Aby przygotować dopracowaną i interesującą dla odbiorców prezentację multimedialną, warto:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "wykorzystać jak najwięcej gifów i zrezygnować w prezentacji z jakiegokolwiek tekstu,"}, + {"id": 2, "text": "tworzyć slajdy w oparciu o przygotowany wcześniej scenariusz i dobrej jakości zasoby wizualne (zdjęcia, grafiki, gify, memy itp.),"}, + {"id": 3, "text": "używać w prezentacji jak najwięcej tekstu, dzięki czemu w trakcie wystąpienia będzie można czytać z ekranu,"}, + {"id": 4, "text": "tworzyć prezentację składającą się tylko z zdjęć, grafik, gifów, ewentualnie uzupełnić slajdy o podkład dźwiękowy."} + ], + "answer": [2], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 26, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Które z wymienionych narzędzi można użyć do digitalizacji?"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "aparat cyfrowy, skaner, aplikacje w smartfonie (np. aparat fotograficzny, skaner itp.),"}, + {"id": 2, "text": "kserokopiarka, magnetofon kasetowy,"}, + {"id": 3, "text": "odtwarzacz płyt CD lub DVD,"}, + {"id": 4, "text": "konsola do gier, do której podłączone są gogle VR."} + ], + "answer": [1], + "points": 1 +}, +{ + "id": 27, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Podczas wspólnej pracy zapośredniczonej przez cyfrowe narzędzia warto:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "dzielić się obowiązkami,"}, + {"id": 2, "text": "ustalić, kto będzie liderem projektu i będzie koordynował działania,"}, + {"id": 3, "text": "zebrać pieniądze na zakup profesjonalnego oprogramowania,"}, + {"id": 4, "text": "pracować spontanicznie, bez jasno określonego celu (ten wyłoni się sam w trakcie pracy),"}, + {"id": 5, "text": "ustalić, za pomocą jakiej platformy grupa będzie się komunikować i gdzie gromadzić wspólne pliki,"}, + {"id": 6, "text": "zrezygnować z dyskusji na trudne tematy i ustalić, kto ma decydujący i ostateczny głos w trakcie sporu, bez względu na argumenty stron."} + ], + "answer": [1, 2, 5], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 28, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Jesteś dziennikarzem dużej gazety. Pewnego dnia na twoją skrzynkę e-mail docierają z anonimowego źródła kopie dokumentów kompromitujących wysoko postawionego polityka. Przygotowujesz artykuł do publikacji."], + "options": [ + {"id": 1, "text": "Publikujesz wszystkie otrzymane dokumenty opisując sposób ich pozyskania zgodnie z zasadą pełnej jawności warsztatu."}, + {"id": 2, "text": "Usiłujesz ustalić, czy dokumenty są prawdziwe. Jeśli nie udaje ci się tego potwierdzić, wstrzymujesz publikację, żeby nie zrobić krzywdy potencjalnie niewinnej osobie."}, + {"id": 3, "text": "Piszesz felieton, w którym wspominasz o posiadaniu kompromitujących dokumentów, ale nie ujawniasz ich treści."}, + {"id": 4, "text": "Wysyłasz do polityka pytania dotyczące sprawy opisanej w dokumentach z prośbą o odniesienie się do tych informacji."} + ], + "answer": [2, 4], + "answer_mode": "all_or_nothing", + "points": 2 +}, + +{ + "id": 29, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Kultura hakerska to:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "p154n13 l3375p34k13m,"}, + {"id": 2, "text": "zbiór wartości i norm, które ukształtowały się w grupie programistów komputerowych,"}, + {"id": 3, "text": "włamywanie się na cudze komputery,"}, + {"id": 4, "text": "nowy gatunek bakterii wykrytych po raz pierwszy na układach scalonych."} + ], + "answer": [2], + "points": 1 +}, + +{ + "id": 30, + "type": "edumed_wybor", + "description": ["Napisałeś wiersz, który opublikowała lokalna gazeta. Twoi koledzy stworzyli zabawną parodię tego wiersza i także wysłali swój tekst do gazety. Na gruncie prawa autorskiego:"], + "options": [ + {"id": 1, "text": "ze względu na naruszenie twoich praw autorskich możesz zażądać od wydawcy gazety odrzucenia tego tekstu, wolność słowa nie sięga tak daleko,"}, + {"id": 2, "text": "prawo autorskie chroni wolność słowa, ale możesz zażądać zapłaty należnego ci wynagrodzenia w przypadku publikacji parodii twojego tekstu,"}, + {"id": 3, "text": "prawo autorskie chroni integralność dzieła, więc możesz zażądać wprowadzenia zmian i poprawek do tekstu parodii,"}, + {"id": 4, "text": "nic nie możesz w tej sprawie zrobić, prawo autorskie chroni wolność słowa w przypadku parodii."} + ], + "answer": [4], + "points": 1 +} +] \ No newline at end of file