X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/edumed.git/blobdiff_plain/9a59fc6a5c29dc6d1d79854a4d8ae83959c910bf..113c2e1bd6bb3f07fee917571a4f0f1b187c9807:/wtem/fixtures/exercises.json
diff --git a/wtem/fixtures/exercises.json b/wtem/fixtures/exercises.json
index 7e620db..0911999 100644
--- a/wtem/fixtures/exercises.json
+++ b/wtem/fixtures/exercises.json
@@ -1,149 +1,476 @@
[
-
{
"id": 1,
- "type": "open",
- "description": [
- "W sieci nieustannie pojawiajÄ
siÄ nowe zagrożenia, która bardzo czÄsto celujÄ
w naszÄ
nieuwagÄ i sÅabÄ
higienÄ pracy z komputerem. SÄ
to m.in. phishing, a ostatnio ransomware. Chcesz przygotowaÄ uczestników zajÄÄ na to, by potrafili rozpoznawaÄ je i unikaÄ ryzykowanych sytuacji. Twoim zadaniem jest przygotowanie zajÄÄ, które wyczulÄ
uczestników na sygnaÅy, które mogÄ
ÅwiadczyÄ o zbliżajÄ
cym siÄ zagrożeniu.",
- ""
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Wypisz 2 oznaki tego, że mail, strona WWW lub sms mogÄ
byÄ atakiem phishingowym.", "id": "1a"},
- {"caption": "b) Wypisz 2 porady jak możesz zabezpieczyÄ siÄ przed konsekwencjami dziaÅania ransomware.", "id": "1b"},
- {"caption": "c) WymyÅl i opisz krótko propozycjÄ Äwiczenia, które w praktyczny sposób nauczy jak odróżniaÄ groźne wiadomoÅci mailowe, strony WWW czy sms-y, które mogÄ
byÄ atakami. Wybierz jeden z tych sposobów ataku, znajdź w sieci jeden przykÅad historii ataku w Polsce, który bÄdzie mógÅ posÅużyÄ Ci za przykÅad w Äwiczeniu. Przygotuj krótkÄ
instrukcje dla uczestników zajÄÄ â co majÄ
zrobiÄ w ramach Äwiczenia? Uwaga! Nie podpowiadaj uczestnikom za bardzo, spróbuj pobudziÄ ich czujnoÅÄ i samodzielnoÅÄ.", "id": "1c"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Booksprint to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "publikacja elektroniczna, ksiÄ
żka elektroniczna,"},
+ {"id": 2, "text": "zapis aktualnego obrazu wyÅwietlanego na monitorze,"},
+ {"id": 3, "text": "pisanie ksiÄ
żki metodÄ
medialabowÄ
,"},
+ {"id": 4, "text": "nagranie dźwiÄkowe zawierajÄ
ce odczytany przez lektora tekst publikacji ksiÄ
żkowej."}
],
- "max_points": 10
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 2,
- "type": "open",
- "description": [
- "Twoja instytucja/organizacja posiada wspóÅczesnego patrona (np. Jana Nowaka-JezioraÅskiego). Chcesz zorganizowaÄ publicznÄ
wystawÄ na jego temat oraz wspomnieÅ o nim jego bliskich, rodziny i przyjacióÅ. BÄdziecie potrzebowaÄ do tego zdjÄÄ Nowaka-JezioraÅskiego oraz zdjÄÄ jego bliskich. ZdjÄcia do wystawy majÄ
pozyskaÄ uczestnicy Twoich zajÄÄ."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Na co powinnaÅ zwróciÄ im uwagÄ: podaj jakie obszary prawa mogÄ
byÄ ważne w tym zadaniu?", "id": "2a"},
- {"caption": "b) Co zawrzesz w instrukcji dot. Pozyskiwania praw do zdjÄÄ? Podaj 3 przykÅadowe porady z dwóch różnych obszarów prawa.", "id": "2b"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Emotikony to rodzaj jÄzyka/pisma:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "obrazkowego,"},
+ {"id": 2, "text": "migowego,"},
+ {"id": 3, "text": "sÅużbowego,"},
+ {"id": 4, "text": "urzÄdowego."}
],
- "max_points": 11
+ "answer": [1],
+ "points": 1
},
{
"id": 3,
- "type": "open",
- "description": [
- "Czy wiesz, kiedy autorzy i prawo wymagajÄ
, by podczas wykorzystania cudzego utworu podpisaÄ odpowiednio utwór? Co możesz zrobiÄ z utworem który cytujesz, a co z takim dostÄpnym na jednej z licencji CC?"
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Znajdź w sieci przykÅad utworu literackiego chronionego przez prawo autorskie, który mogÅabyÅ użyÄ w krytycznym opracowaniu na temat jego autora/ki. Opisz ten cytat tak jakbyÅ zrobiÅa to w.w. publikacji.", "id": "3a"},
- {"caption": "b) Napisz krótkie uzasadnienie, co pozwala Ci zacytowaÄ ten utwór w powyższej sytuacji.", "id": "3b"},
- {"caption": "c) Znajdź w sieci przykÅady utworów (po jednym do każdej sytuacji). Podaj linki do nich razem z opisem licencji/praw.
na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa â Użycie niekomercyjne,", "id": "cc-by-nc"},
- {"caption": "na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa â bez utworów zależnych,", "id": "cc-by-nd"},
- {"caption": "utworu z domeny publicznej.", "id": "pd"},
- {"caption": "d) Uszereguj wszystkie utwory z pkt. a) i c) wg swobody wykorzystania (od tych z najszerszÄ
swobodÄ
)", "id": "3d"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Åledzenie zmian w programie Word znajduje siÄ w zakÅadce:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "widok,"},
+ {"id": 2, "text": "korespondencja,"},
+ {"id": 3, "text": "recenzja,"},
+ {"id": 4, "text": "wstawianie."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [3],
+ "points": 1
},
{
"id": 4,
- "type": "open",
- "description": [
- "DoceniajÄ
c potencjaÅ mediów spoÅecznoÅciowych i wykorzystujÄ
c ich różne formy, przygotuj trasÄ wycieczki: âNajpiÄkniejsze murale w Polsceâ."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "a) Opisz w maksymalnie 7 punktach przebieg wycieczki.", "id": "4a"},
- {"caption": "b) Wskaż minimum 3 źródÅa informacji, z których skorzystaÅaÅ, uzasadniajÄ
c ich użytecznoÅÄ i kryteria wyboru, którymi siÄ kierowaÅaÅ. Weź pod uwagÄ różnorodnoÅÄ mediów spoÅecznoÅciowych i ich różne funkcje.", "id": "4b"}
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["PrzepustowoÅÄ ÅÄ
cza podawana jest w:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "bajtach na sekundÄ i jego wielokrotnoÅciach,"},
+ {"id": 2, "text": "megabajtach i jego wielokrotnoÅciach,"},
+ {"id": 3, "text": "kilobajtach i jego wielokrotnoÅciach,"},
+ {"id": 4, "text": "bitach na sekundÄ i jego wielokrotnoÅciach."}
],
- "max_points": 8
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
"id": 5,
- "type": "open",
- "description": [
- "WyjaÅnij, jakie sÄ
różnice miÄdzy telenowelÄ
dokumentalnÄ
a mockumentem. Podaj 2 wiarygodne źródÅa, gdzie można znaleÅºÄ informacje na ten temat."
+ "type": "edumed_przyporzadkuj",
+ "description": ["Dopasuj definicje do pojÄÄ:"],
+ "buckets": [
+ {"id": 1, "title": "protokóŠHTTPS"},
+ {"id": 2, "title": "LAN"},
+ {"id": 3, "title": "serwer poÅredniczÄ
cy (proxy)"},
+ {"id": 4, "title": "router"},
+ {"id": 5, "title": "adres IP"}
],
- "fields": [
- {"caption": "a) Różnice", "id": "5a"},
- {"caption": "b) ŹródÅa informacji.", "id": "5b"}
+ "buckets_name": "pojÄcia",
+ "items": [
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Jeden z protokoÅów umożliwiajÄ
cy przesyÅanie w sieci zaszyfrowanych informacji, dziÄki czemu dostÄp do treÅci majÄ
jedynie nadawca oraz odbiorca komunikatu."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "Liczba nadawana interfejsowi sieciowemu, grupie interfejsów, bÄ
dź caÅej sieci komputerowej w protokole IP, sÅużÄ
ca identyfikacji elementów sieci."},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Oprogramowanie lub serwer z odpowiednim oprogramowaniem, które dokonuje pewnych operacji (zwykle nawiÄ
zuje poÅÄ
czenia) w imieniu użytkownika."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "SieÄ komputerowa ÅÄ
czÄ
ca komputery na okreÅlonym obszarze takim jak blok, szkoÅa, biuro."},
+ {"id": 5, "text": "5", "desc": "UrzÄ
dzenie sieciowe sÅużÄ
ce do ÅÄ
czenia różnych sieci komputerowych, peÅni rolÄ wÄzÅa komunikacyjnego."}
],
- "max_points": 3
-},
+ "items_name": "definicje",
+ "answer": {
+ "1": [1],
+ "2": [4],
+ "3": [3],
+ "4": [5],
+ "5": [2]
+ },
+ "points_per_hit": 0.5
+},
{
"id": 6,
- "type": "open",
- "description": [
- "ZostaÅaÅ poproszona przez swojego pracodawcÄ o przygotowanie warsztatu z zakresu edukacji medialnej na temat: âInformacja a opinia. Jak je rozróżniÄ?â. Wyszukaj w internecie po 3 zestawy tekstów, z których przygotujesz karty pracy dla uczestników. W każdym zestawie uczestnik warsztatów bÄdzie musiaÅ wskazaÄ, który tekst jest informacjÄ
, a który opiniÄ
. PrzygotowujÄ
c siÄ, weź pod uwagÄ: wydanie online dziennika opinii, portal internetowy i medium spoÅecznoÅciowe.",
- "Uzasadnij, czym siÄ kierowaÅaÅ, dokonujÄ
c wyboru."
+ "type": "edumed_prawdafalsz",
+ "description": ["Oznacz poniższe zdania jako prawdziwe lub faÅszywe."],
+ "statements": [
+ ["Algorytmy przewidujÄ
reakcje emocjonalne czÅowieka.", false],
+ ["Algorytm to sposób przetworzenia danych wyjÅciowych tak, aby otrzymaÄ okreÅlone dane wyjÅciowe.", true],
+ ["Algorytmy majÄ
zastosowanie na portalach spoÅecznoÅciowych i w wyszukiwarkach poÅÄ
czeÅ tramwajowych.", true],
+ ["Algorytm to skoÅczony ciÄ
g jasno zdefiniowanych czynnoÅci.", true],
+ ["Algorytm nie może zostaÄ zaimplementowany w postaci programu komputerowego.", false]
+ ],
+ "points_per_hit": 0.5
+},
+
+{
+ "id": 7,
+ "type": "edumed_przyporzadkuj",
+ "description": ["Dopasuj nazwÄ wtyczki do jej dziaÅania."],
+ "buckets": [
+ {"id": 1, "title": "Adobe Flash Player"},
+ {"id": 2, "title": "Adblock"},
+ {"id": 3, "title": "Java"},
+ {"id": 4, "title": "Quicktime"}
],
- "max_points": 6
+ "buckets_name": "wtyczki",
+ "items": [
+ {"id": 1, "text": "1", "desc": "Odtwarzacz multimedialny do odgrywania muzyki i pokazywania filmów, grafik jak i VR."},
+ {"id": 2, "text": "2", "desc": "NiezbÄdna do uruchamiania aplikacji i apletów (na przykÅad gier, czatów itp.)"},
+ {"id": 3, "text": "3", "desc": "Wtyczka multimedialna przeznaczona do instalacji w przeglÄ
darkach internetowych (m.in. Chrome, Firefox, Internet Explorer i Opera), która sÅuży do wyÅwietlania animacji i filmów wykonanych w tej technologii."},
+ {"id": 4, "text": "4", "desc": "Dodatek po zainstalowaniu i skonfigurowaniu usunie z witryn internetowych uporczywe reklamy (ang. ads) spowalniajÄ
ce pracÄ komputera i przeglÄ
darki oraz blokujÄ
ce wygodny dostÄp do pożÄ
danej przez użytkownika treÅci."}
+ ],
+ "items_name": "dziaÅania",
+ "answer": {
+ "1": [3],
+ "2": [4],
+ "3": [2],
+ "4": [1]
+ },
+ "points_per_hit": 0.5
},
{
- "id": "7a",
- "id_show": 7,
+ "id": 8,
"type": "edumed_wybor",
- "description": [
- "Zaproponuj Äwiczenie poszerzajÄ
ce umiejÄtnoÅci grupy, z którÄ
najczÄÅciej pracujesz, w zakresie (wybierz jeden z trzech)"
+ "description": ["Nawyki higieny informacyjnej to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "blokowanie reklam i skryptów w czasie korzystania z sieci,"},
+ {"id": 2, "text": "czyszczenie regularne komputera z kurzu,"},
+ {"id": 3, "text": "blokowanie albo regularne kasowanie âciasteczekâ w przeglÄ
darkach internetowych,"},
+ {"id": 4, "text": "ograniczenie korzystania z âusÅug w chmurzeâ,"},
+ {"id": 5, "text": "porzÄ
dkowanie danych w plikach i folderach,"},
+ {"id": 6, "text": "tworzenie kopii zapasowych informacji, na których nam zależy."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 9,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Wskaż prawidÅowe zasady ergonomii pracy z komputerem"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Blat biurka powinien znajdowaÄ siÄ na takiej wysokoÅci, aby oparte o niego przedramiona tworzyÅy wzglÄdem ramion kÄ
t 120°."},
+ {"id": 2, "text": "Górna krawÄdź monitora powinna znajdowaÄ siÄ na poziomie twojego wzroku."},
+ {"id": 3, "text": "KrzesÅo powinno pozwalaÄ ci na wygodne oparcie stóp o podÅogÄ i utrzymanie kÄ
ta 90° pomiÄdzy Åydkami a udami."},
+ {"id": 4, "text": "ÅwiatÅo powinno padaÄ z tyÅu, aby zminimalizowaÄ odblaski na monitorze."},
+ {"id": 5, "text": "Monitor powinien byÄ oddalony od ciebie na odlegÅoÅÄ wyciÄ
gniÄtej dÅoni."},
+ {"id": 6, "text": "Plecy powinny wygodnie przylegaÄ do oparcia krzesÅa."}
+ ],
+ "answer": [2, 3, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 10,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Pluralizm mediów sprzyja:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "brakowi konkurencji miÄdzy mediami,"},
+ {"id": 2, "text": "koncentracji mediów,"},
+ {"id": 3, "text": "monopolizacji informacji,"},
+ {"id": 4, "text": "wolnoÅci sÅowa."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 11,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Åledzone przez firmÄ zachowanie internauty w internecie:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "zdradzaÄ może preferencje internauty,"},
+ {"id": 2, "text": "zdradzaÄ może cechy osobowoÅci internauty,"},
+ {"id": 3, "text": "możliwe jest dziÄki programom komputerowym,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwala emitowaÄ wstÄpnie dopasowane oferty na ekranie komputera internauty,"},
+ {"id": 5, "text": "pozwala badaÄ reakcjÄ na reklamy,"},
+ {"id": 6, "text": "żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa."}
],
+ "answer": [1, 2, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 12,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W przypadku, gdy informacje o sprzÄcie w sklepie internetowym sÄ
niepeÅne, a sprzedawca konsekwentnie wprowadza klientów indywidualnych w bÅÄ
d, gdzie warto kierowaÄ siÄ po pomoc?"],
"options": [
- {"id": 1, "text": "formatowania pliku tekstowego,"},
- {"id": 2, "text": "obróbki obrazu,"},
- {"id": 3, "text": "montażu wideo."}
+ {"id": 1, "text": "UrzÄ
d Ochrony Konkurencji i Konsumentów,"},
+ {"id": 2, "text": "UrzÄ
d Kontroli Skarbowej,"},
+ {"id": 3, "text": "Rzecznik Praw Obywatelskich,"},
+ {"id": 4, "text": "Agencja BezpieczeÅstwa WewnÄtrznego."}
],
"answer": [1],
- "points": 0,
- "max_points": 12
+ "points": 1
},
{
- "id": "7b",
- "continuation": true,
- "type": "open",
- "description": [],
- "fields": [
- {"caption": "Opisz grupÄ, dla której planujesz Äwiczenie (wiek, posiadane już umiejÄtnoÅci i doÅwiadczenie w korzystaniu z nowych technologii)", "id": "7a"},
- {"caption": "Podaj cel (cele) Äwiczenia oraz jego rezultaty (po zakoÅczeniu Äwiczenia uczestnik/uczestniczka: 1. wie⦠2. rozumie⦠3. umieâ¦)", "id": "7b"},
- {"caption": "Zaplanuj Äwiczenie w czasie (ile czasu potrzebujesz? Ile czasu zajmÄ
poszczególne czÄÅci Äwiczenia?)", "id": "7c"},
- {"caption": "Opisz, czego potrzebujesz (materiaÅy, oprogramowanie), żeby je zrealizowaÄ. JeÅli Äwiczenie zakÅada wykorzystanie przykÅadowych materiaÅów (np. tekst, zdjÄcie, wideo) â doÅÄ
cz je do Äwiczenia. JeÅli czÄÅciÄ
Äwiczenia jest zdobycie tych materiaÅów przez uczestników â uwzglÄdnij to w opisie Äwiczenia. ", "id": "7d"},
- {"caption": "Opisz przebieg Äwiczenia tak, by byÅo ono zrozumiaÅe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcÄ
cych je wykorzystaÄ w pracy ze swoimi grupami.", "id": "7e"}
+ "id": 13,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Kolega, który nie ma wÅasnego komputera, poprosiÅ CiÄ o przysÅanie e-mailem dwudziestu zdjÄÄ z wakacji w jednym pliku. Jakimi sposobami możesz tego efektywnie dokonaÄ?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie zip,"},
+ {"id": 2, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie rar,"},
+ {"id": 3, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie jpg,"},
+ {"id": 4, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie xls,"},
+ {"id": 5, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie mp4,"},
+ {"id": 6, "text": "spakujÄ obrazki do pliku w formacie sav."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [1, 2],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
},
{
- "id": 8,
- "type": "open",
- "description": [
- "KorzystajÄ
c z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) internauci narażeni sÄ
na to, że ktoÅ wykorzysta ich wizerunek lub twórczoÅÄ niezgodnie z prawem. Zaplanuj dla grupy, z którÄ
pracujesz, Äwiczenie przygotowujÄ
ce jej czÅonków/czÅonkinie do interwencji w takiej sytuacji."
+ "id": 14,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W ostatnich miesiÄ
cach urodziÅa siÄ Twoja nowa siostrzyczka. Bardzo siÄ z tego cieszysz i chciaÅbyÅ zamieÅciÄ jej zdjÄcie na swoim profilu w portalu spoÅecznoÅciowym. Co powinieneÅ koniecznie zrobiÄ zanim opublikujesz zdjÄcie?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "ZapytaÄ rodziców, czy wyrażajÄ
zgodÄ na umieszczenia zdjÄcia siostry na portalu spoÅecznoÅciowym."},
+ {"id": 2, "text": "PrzerobiÄ zdjÄcie siostry na zabawny mem."},
+ {"id": 3, "text": "NapisaÄ z proÅbÄ
o pisemnÄ
zgodÄ do administratorów portalu."},
+ {"id": 4, "text": "WybraÄ zdjÄcie, na którym siostra nie znajduje siÄ w sytuacjach naruszajÄ
cych jej intymnoÅÄ (np. podczas karmienia)."},
+ {"id": 5, "text": "NamówiÄ rodziców, aby caÅa rodzina wybraÅa siÄ do profesjonalnego fotografa."},
+ {"id": 6, "text": "WybraÄ zdjÄcie, na którym siostra nie jest nago (np. podczas kÄ
pieli)."}
],
- "fields": [
- {"caption": "a) Opisz grupÄ, dla której planujesz Äwiczenie (wiek, posiadane już umiejÄtnoÅci i doÅwiadczenie w korzystaniu z TIK),", "id": "8a"},
- {"caption": "b) Znajdź (pamiÄtaj o podaniu źródeÅ) lub stwórz przykÅady dwóch sytuacji dotyczÄ
cych naruszenia wizerunku i/lub praw autorskich w mediach â pasujÄ
cych do sytuacji, z jakimi mogÄ
siÄ spotkaÄ uczestnicy/uczestniczki Twoich zajÄÄ.", "id": "8b"},
- {"caption": "c) Stwórz listÄ możliwych dziaÅaÅ interwencyjnych pasujÄ
cych do tych sytuacji, które możesz omówiÄ podczas zajÄÄ.", "id": "8c"},
- {"caption": "d) Opisz przebieg Äwiczenia tak, by byÅo ono zrozumiaÅe nie tylko dla Ciebie, ale dla innych osób chcÄ
cych je wykorzystaÄ w pracy z grupami.", "id": "8d"}
+ "answer": [1, 4, 6],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 15,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Który adres mailowy jest najbardziej odpowiedni w komunikacji ucznia z nauczycielem lub pracownika z pracodawcÄ
?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "hotkicia@hotmail.com,"},
+ {"id": 2, "text": "olazczwartejlawkipodoknemwsali3nadrugimpietrze@gmail.com,"},
+ {"id": 3, "text": "xxx666@portal.pl,"},
+ {"id": 4, "text": "adam.kowalski@net.pl."}
],
- "max_points": 12
+ "answer": [4],
+ "points": 1
},
{
- "id": 9,
- "type": "open",
+ "id": 16,
+ "type": "edumed_wybor",
"description": [
- "Przyjrzyj siÄ, jak w praktyce wyglÄ
da komunikacja w sieci. Wykorzystaj do tego wÅasne doÅwiadczenia z portali spoÅecznoÅciowych czy informacyjnych.",
- "Przypomnij sobie sytuacje, w których zabieraÅaÅ gÅos w toczÄ
cych siÄ tam dyskusjach. Przyjrzyj siÄ jÄzykowi, którego używaÅaÅ. Czy sprzyjaÅ on osiÄ
gniÄciu celów, które sobie zakÅadaÅaÅ wÅÄ
czajÄ
c siÄ w dyskusjÄ? Czy jÄzyk, który tam spotkaÅaÅ wolny byÅ od agresji, mowy nienawiÅci i hejtu?",
- "JeÅli dotÄ
d nie miaÅaÅ doÅwiadczenia komunikacji z internautami lub nie umiesz przywoÅaÄ takich doÅwiadczeÅ â zdobÄ
dź je!",
- "
W odpowiedzi możesz pominÄ
Ä tematy, na które zabieraÅaÅ gÅos â Twoje poglÄ
dy nie majÄ
znaczenia dla oceny zadania. Podczas oceny zadania liczyÄ siÄ bÄdzie: zwiÄzÅy opis konkretnych doÅwiadczeÅ i sytuacji, które spotkaÅeÅ/spotkaÅaÅ oraz Twoje pomysÅy na przeÅożenie ich na pracÄ z grupami."
- ],
- "fields": [
- {"caption": "Opisz krótko wnioski z Twoich doÅwiadczeÅ.", "id": "9a"},
- {"caption": "Jak wykorzystasz je w pracy z TwojÄ
grupÄ
/grupami? Dlaczego?", "id": "9b"},
- {"caption": "JakÄ
aktywnoÅÄ na podstawie swoich wniosków zaproponujesz grupie?", "id": "9c"},
- {"caption": "Jakie cele chciaÅabyÅ osiÄ
gnÄ
Ä swoim Äwiczeniem?", "id": "9d"}
- ],
- "max_points": 12
-}
-]
+ "Twoja ciocia jest poczÄ
tkujÄ
cym użytkownikiem internetu. Wraz z koleżankÄ
wybiera siÄ na wycieczkÄ do Krakowa. Nocleg chciaÅyby zamówiÄ na portalu booking.com.",
+ "Twoim zadaniem jest doradzenie cioci, co podnosi wiarygodnoÅÄ oferenta usÅugi turystycznej i na jakie elementy powinna zwróciÄ uwagÄ. Z poniższych elementów wybierz ten, który NIE wiÄ
że siÄ bezpoÅrednio z wiarygodnoÅciÄ
oferenta."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Årednia ocen innych użytkowników/goÅci w obiekcie."},
+ {"id": 2, "text": "Liczba wystawionych ocen przez dotychczasowych użytkowników/goÅci w obiekcie."},
+ {"id": 3, "text": "ZdjÄcia obiektu i oferowanego pokoju."},
+ {"id": 4, "text": "OdlegÅoÅÄ obiektu od centrum miasta."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 17,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Chcesz wyszukaÄ w wyszukiwarce internetowej Google.com informacje na temat wizyty papieża Franciszka w CzÄstochowie w 2016 r. Która z poniższych instrukcji wyszukiwania NIE jest prawidÅowa?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Franciszek AND (CzÄstochowa OR 2016),"},
+ {"id": 2, "text": "papież* AND Franciszek* AND CzÄstochowa,"},
+ {"id": 3, "text": "papież* AND Franciszek* AND (CzÄstochowa OR âÅwiatowe Dni MÅodzieżyâ),"},
+ {"id": 4, "text": "papież* AND Franciszek* OR (CzÄstochowa AND âÅwiatowe Dni MÅodzieżyâ),"},
+ {"id": 5, "text": "papież* OR Franciszek* OR (CzÄstochowa AND âÅwiatowe Dni MÅodzieżyâ)."}
+ ],
+ "answer": [1, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 18,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Jaki jest symbol klasyfikacji bibliotecznej ksiÄ
żki Jana van Dijka âSpoÅeczne aspekty nowych mediów : analiza spoÅeczeÅstwa sieciâ wydanej w 2010 przez PWN w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "P96.T42 D55165 2010"},
+ {"id": 2, "text": "HD6053 .W6684 2010"},
+ {"id": 3, "text": "DT73.M5 D55 1993"},
+ {"id": 4, "text": "HF5415 .H85165 2010"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 19,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["W jakim mieÅcie możesz dojechaÄ tramwajem linii nr 5 z Dworca Zachodniego do Ronda Kaponiera?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Poznaniu"},
+ {"id": 2, "text": "Krakowie"},
+ {"id": 3, "text": "Warszawie"},
+ {"id": 4, "text": "Åodzi"}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 20,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["ZostaÅeÅ/aÅ poproszony/a o pomoc przy budowie strony internetowej twojej szkoÅy, którÄ
majÄ
odwiedzaÄ nie tylko jej uczniowie, ale również rodzice, potencjalni kandydaci i inne osoby. W jaki sposób zadbasz o to, by strona byÅa dostÄpna technologicznie dla osób z zaburzeniami wzroku, sÅuchu lub chorych na epilepsjÄ?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Użyjesz dużo filmów i dźwiÄku, które zastÄ
piÄ
tekst."},
+ {"id": 2, "text": "Użyjesz automatycznie uruchamiajÄ
cych siÄ animacji, o szybko zmieniajÄ
cych siÄ kolorach."},
+ {"id": 3, "text": "Opiszesz wszystkie elementy strony za pomocÄ
tekstu, również nawigacjÄ i multimedia, oraz umożliwisz ÅatwÄ
zmianÄ wielkoÅci czcionki i kontrastu."},
+ {"id": 4, "text": "UmieÅcisz na stronie zeskanowane dokumenty szkoÅy w formie zdjÄÄ."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 21,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Natrafiasz w sieci na wideo na maÅo znane wideo, w którym ktoÅ nÄka i wyÅmiewa osobÄ niepeÅnosprawnÄ
intelektualnie, nieÅwiadomÄ
bycia nagrywanÄ
. Która z czynnoÅci nie bÄdzie pogarszaÄ sytuacji osoby na wideo?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "ZgÅoszenie wideo administratorom portalu."},
+ {"id": 2, "text": "PrzesÅanie linku znajomym."},
+ {"id": 3, "text": "Podanie danych osobowych bohatera filmu w komentarzu, jeÅli sÄ
ci znane."},
+ {"id": 4, "text": "Pobranie wideo i umieszczenie go ponownie z krytycznym komentarzem."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 22,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["HasÅa przestajÄ
byÄ wystarczajÄ
cym zabezpieczeniem dostÄpu do stron i usÅug cyfrowych. Wskaż przyczyny:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Takie same hasÅa sÄ
powszechnie używane w wielu miejscach w sieci."},
+ {"id": 2, "text": "Nie jest możliwe skuteczne zaszyfrowanie i przesÅanie hasÅa."},
+ {"id": 3, "text": "Coraz powszechniejsze sÄ
wycieki baz danych z hasÅami do serwisów i usÅug w sieci."},
+ {"id": 4, "text": "ZÅoÅliwe oprogramowanie, tzw. keylogger, może zarejestrowaÄ nasze hasÅo podczas wpisywania go na klawiaturze."},
+ {"id": 5, "text": "Powszechnie używane w hasÅach sÅowa i nazwy wÅasne komputer może zÅamaÄ za pomocÄ
tzw. ataku sÅownikowego."},
+ {"id": 6, "text": "Każde hasÅo można odgadnÄ
Ä."}
+ ],
+ "answer": [1, 3, 4, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 23,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Przed czym może uchroniÄ ciÄ szyfrowanie dysku twojego smartphoneâa?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Przed Åledzeniem jego lokalizacji."},
+ {"id": 2, "text": "Przed niepożÄ
danym dostÄpem aplikacji do treÅci na dysku, np. zrobionych zdjÄÄ?"},
+ {"id": 3, "text": "Przed niepożÄ
danym odtworzeniem danych w przypadku utraty urzÄ
dzenia."},
+ {"id": 4, "text": "Przed zÅoÅliwym oprogramowaniem."}
+ ],
+ "answer": [3],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 24,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Statystyki stron fanowskich na Facebooku lub narzÄdzia w rodzaju Google Analytics:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "przyczyniajÄ
siÄ do lepszego zrozumienia prezentowanych tekstów przez odbiorców,"},
+ {"id": 2, "text": "uÅatwiajÄ
Åledzenie losów odbioru prezentowanych treÅci,"},
+ {"id": 3, "text": "uÅatwiajÄ
publikacjÄ treÅci z blogów w serwisach z plikami wideo,"},
+ {"id": 4, "text": "pozwalajÄ
autorom na awans w hierarchii wspólnoty blogerskiej."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 25,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Aby przygotowaÄ dopracowanÄ
i interesujÄ
cÄ
dla odbiorców prezentacjÄ multimedialnÄ
, warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "wykorzystaÄ jak najwiÄcej gifów i zrezygnowaÄ w prezentacji z jakiegokolwiek tekstu,"},
+ {"id": 2, "text": "tworzyÄ slajdy w oparciu o przygotowany wczeÅniej scenariusz i dobrej jakoÅci zasoby wizualne (zdjÄcia, grafiki, gify, memy itp.),"},
+ {"id": 3, "text": "używaÄ w prezentacji jak najwiÄcej tekstu, dziÄki czemu w trakcie wystÄ
pienia bÄdzie można czytaÄ z ekranu,"},
+ {"id": 4, "text": "tworzyÄ prezentacjÄ skÅadajÄ
cÄ
siÄ tylko z zdjÄÄ, grafik, gifów, ewentualnie uzupeÅniÄ slajdy o podkÅad dźwiÄkowy."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 26,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Które z wymienionych narzÄdzi można użyÄ do digitalizacji?"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "aparat cyfrowy, skaner, aplikacje w smartfonie (np. aparat fotograficzny, skaner itp.),"},
+ {"id": 2, "text": "kserokopiarka, magnetofon kasetowy,"},
+ {"id": 3, "text": "odtwarzacz pÅyt CD lub DVD,"},
+ {"id": 4, "text": "konsola do gier, do której podÅÄ
czone sÄ
gogle VR."}
+ ],
+ "answer": [1],
+ "points": 1
+},
+{
+ "id": 27,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Podczas wspólnej pracy zapoÅredniczonej przez cyfrowe narzÄdzia warto:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "dzieliÄ siÄ obowiÄ
zkami,"},
+ {"id": 2, "text": "ustaliÄ, kto bÄdzie liderem projektu i bÄdzie koordynowaÅ dziaÅania,"},
+ {"id": 3, "text": "zebraÄ pieniÄ
dze na zakup profesjonalnego oprogramowania,"},
+ {"id": 4, "text": "pracowaÄ spontanicznie, bez jasno okreÅlonego celu (ten wyÅoni siÄ sam w trakcie pracy),"},
+ {"id": 5, "text": "ustaliÄ, za pomocÄ
jakiej platformy grupa bÄdzie siÄ komunikowaÄ i gdzie gromadziÄ wspólne pliki,"},
+ {"id": 6, "text": "zrezygnowaÄ z dyskusji na trudne tematy i ustaliÄ, kto ma decydujÄ
cy i ostateczny gÅos w trakcie sporu, bez wzglÄdu na argumenty stron."}
+ ],
+ "answer": [1, 2, 5],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 28,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["JesteÅ dziennikarzem dużej gazety. Pewnego dnia na twojÄ
skrzynkÄ e-mail docierajÄ
z anonimowego źródÅa kopie dokumentów kompromitujÄ
cych wysoko postawionego polityka. Przygotowujesz artykuÅ do publikacji."],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "Publikujesz wszystkie otrzymane dokumenty opisujÄ
c sposób ich pozyskania zgodnie z zasadÄ
peÅnej jawnoÅci warsztatu."},
+ {"id": 2, "text": "UsiÅujesz ustaliÄ, czy dokumenty sÄ
prawdziwe. JeÅli nie udaje ci siÄ tego potwierdziÄ, wstrzymujesz publikacjÄ, żeby nie zrobiÄ krzywdy potencjalnie niewinnej osobie."},
+ {"id": 3, "text": "Piszesz felieton, w którym wspominasz o posiadaniu kompromitujÄ
cych dokumentów, ale nie ujawniasz ich treÅci."},
+ {"id": 4, "text": "WysyÅasz do polityka pytania dotyczÄ
ce sprawy opisanej w dokumentach z proÅbÄ
o odniesienie siÄ do tych informacji."}
+ ],
+ "answer": [2, 4],
+ "answer_mode": "all_or_nothing",
+ "points": 2
+},
+
+{
+ "id": 29,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["Kultura hakerska to:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "p154n13 l3375p34k13m,"},
+ {"id": 2, "text": "zbiór wartoÅci i norm, które uksztaÅtowaÅy siÄ w grupie programistów komputerowych,"},
+ {"id": 3, "text": "wÅamywanie siÄ na cudze komputery,"},
+ {"id": 4, "text": "nowy gatunek bakterii wykrytych po raz pierwszy na ukÅadach scalonych."}
+ ],
+ "answer": [2],
+ "points": 1
+},
+
+{
+ "id": 30,
+ "type": "edumed_wybor",
+ "description": ["NapisaÅeÅ wiersz, który opublikowaÅa lokalna gazeta. Twoi koledzy stworzyli zabawnÄ
parodiÄ tego wiersza i także wysÅali swój tekst do gazety. Na gruncie prawa autorskiego:"],
+ "options": [
+ {"id": 1, "text": "ze wzglÄdu na naruszenie twoich praw autorskich możesz zażÄ
daÄ od wydawcy gazety odrzucenia tego tekstu, wolnoÅÄ sÅowa nie siÄga tak daleko,"},
+ {"id": 2, "text": "prawo autorskie chroni wolnoÅÄ sÅowa, ale możesz zażÄ
daÄ zapÅaty należnego ci wynagrodzenia w przypadku publikacji parodii twojego tekstu,"},
+ {"id": 3, "text": "prawo autorskie chroni integralnoÅÄ dzieÅa, wiÄc możesz zażÄ
daÄ wprowadzenia zmian i poprawek do tekstu parodii,"},
+ {"id": 4, "text": "nic nie możesz w tej sprawie zrobiÄ, prawo autorskie chroni wolnoÅÄ sÅowa w przypadku parodii."}
+ ],
+ "answer": [4],
+ "points": 1
+}
+]
\ No newline at end of file