X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/edumed.git/blobdiff_plain/8ad56095130253384647c1e51ef5ae597671a7c9..c487acef42baa6abcda4506c0a14a246d20e9533:/edumed/contact_forms.py?ds=inline diff --git a/edumed/contact_forms.py b/edumed/contact_forms.py index fdb36b4..29b0333 100644 --- a/edumed/contact_forms.py +++ b/edumed/contact_forms.py @@ -6,6 +6,7 @@ from django.forms.formsets import BaseFormSet from django.utils.safestring import mark_safe from markdown2 import Markdown +from contact.fields import HeaderField from contact.forms import ContactForm from django.core.mail import send_mail from django.core.exceptions import ValidationError @@ -13,6 +14,8 @@ from django.core.validators import validate_email from django.template.loader import render_to_string from django.utils.translation import ugettext_lazy as _ +from edumed.contact_forms_test import TestForm + LINK_PATTERNS = [ (re.compile(r'((http|ftp|https)://([\w_-]+(?:(?:\.[\w_-]+)+))([\w.,;@?^=%&:/~+#-]*[\w@?^=%&/~+#-])?)'), r'\1') @@ -604,7 +607,7 @@ class CybernauciAnkietaForm(ContactForm): super(CybernauciAnkietaForm, self).__init__(*args, **kwargs) self.label_suffix = '' - form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera' + form_tag = 'cybernauci-ankieta-trenera-2017' form_title = u"Cybernauci – ankieta trenerska" nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko', max_length=128) contact = forms.CharField(label=u'Adres e-mail') @@ -623,46 +626,34 @@ class CybernauciAnkietaForm(ContactForm): pyt5 = textarea_field(u'5. Nad jakimi elementami pracy trenerskiej chciałbyś/chciałabyś popracować?') pyt6 = textarea_field(u'6. Co jest dla Ciebie najważniejsze w pracy z grupą? ' u'Na co zwracasz uwagę w tym obszarze jako osoba prowadząca warsztaty?') - pyt7 = textarea_field(u'7. Opisz najtrudniejszą Twoim zdaniem sytuację, której doświadczyłeś/doświadczyłaś ' - u'podczas prowadzenia zajęć w grupie z młodzieżą, rodzicami lub nauczycielami?') - pyt8 = forms.MultipleChoiceField( - label=u'8. W jaki sposób poradzisz sobie z niespodziewaną sytuacją skrócenia czasu zajęć? ' - u'Na które z poniższych punktów przeznaczysz w takiej sytuacji najmniej czasu?', - widget=forms.CheckboxSelectMultiple, - choices=simple_choices( - u'Przedstawienie się prowadzących i uczestników', - u'Poznanie oczekiwań i dostosowanie do nich programu zajęć', - u'Integracja', - u'Poprowadzenie kolejnych elementów zajęć (teoria-ćwiczenia)', - u'Podsumowanie - sprawdzenie efektów warsztatu', - u'Zaplanowanie dalszych prac', - u'Ewaluacja')) - pyt8a = textarea_field(label=u'Dlaczego?', max_length=1000) + pyt7 = textarea_field( + u'7. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?') + pyt8a = ordered_textarea_field( + 1, pre_label=u'8. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice') + pyt8b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele') + pyt8c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna') + pyt8d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna') + pyt8e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych') pyt9 = textarea_field( - label=u'9. Jeden z uczestników przeszkadza podczas warsztatów: ' - u'głośno żartuje, nie wykonuje zleconych zadań. Co robisz?') - pyt10 = textarea_field( - u'10. Z całej grupy tylko trzy osoby odpowiadają na każde zadane przez Ciebie pytanie. ' - u'Co robisz?') - pyt11 = textarea_field( - u'11. Jakie są Twoje największe obawy wobec realizacji szkoleń w placówkach oświatowych?') - pyt12a = ordered_textarea_field( - 1, pre_label=u'12. Opisz szczegółowo doświadczenie z różnymi grupami:', label=u'rodzice') - pyt12b = ordered_textarea_field(2, label=u'nauczyciele') - pyt12c = ordered_textarea_field(3, label=u'młodzież ponadgimnazjalna') - pyt12d = ordered_textarea_field(4, label=u'młodzież gimnazjalna') - pyt12e = ordered_textarea_field(5, label=u'dzieci i młodzież szkół podstawowych') - pyt13 = textarea_field( - u'13. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? ' + u'9. Z jakimi grupami wiekowymi najlepiej Ci się współpracuje? ' u'Umiejętności w zakresie pracy z którą grupą najbardziej chciałabyś/chciałbyś zdobyć/doskonalić?') - pyt14 = textarea_field( - u'14. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, ' + pyt10 = textarea_field( + u'10. W jaki sposób na co dzień dbasz o swój rozwój jako trenera/trenerki, ' u'osoby prowadzącej warsztaty czy inne formy szkoleniowe?') + pyt11 = textarea_field(u'11. Jakie są Twoje potrzeby żywieniowe?') + pyt12 = forms.ChoiceField( + label=u'12. Jak przyjedziesz do Wilgi?', + widget=forms.RadioSelect, + choices=simple_choices( + u'publiczna komunikacja do/z Warszawy (i wesoły bus do/z Wilgi)', + u'publiczna komunikacja do/z Wilgi', + u'samochód prywatny')) class SciezkiKopernikaForm(ContactForm): form_tag = 'sciezki-kopernika' form_title = u'Formularz zgłoszeniowy na warsztaty' + disabled = True nazwisko = forms.CharField(label=u'Imię i nazwisko uczestnika/uczestniczki', max_length=128) rok_urodzenia = forms.IntegerField(label=u'Rok urodzenia') @@ -683,1015 +674,102 @@ class SciezkiKopernikaForm(ContactForm): choices=[('tak', 'tak'), ('nie', 'nie')], widget=forms.RadioSelect) zgoda_regulamin = forms.BooleanField( label=mark_safe( - u'Oświadczam, że zapoznałem/-am się z ' + u'Oświadczam, że zapoznałem/am się z ' u'Regulaminem udziału w projekcie ' u'i spełniam kryteria kwalifikowalności do udziału w projekcie.')) -def quiz_question(label, choices): - return forms.TypedChoiceField(label=label, choices=choices, coerce=int, widget=forms.RadioSelect) - +ODMOWA_CHOICES = [ + ('nie', u'Nie'), + ('tak', u'Tak'), + ('odmowa', u'Odmowa odpowiedzi'), +] -def make_link(text, url): - return u'%s' % (url, text) +YESNO_CHOICES = [ + ('nie', u'Nie'), + ('tak', u'Tak'), +] -class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm): +class SciezkiKopernikaTestForm(TestForm): def __init__(self, *args, **kwargs): super(SciezkiKopernikaTestForm, self).__init__(*args, **kwargs) self.label_suffix = '' result_page = True form_tag = 'sciezki-kopernika-test' - form_title = u'Test' + form_title = u'Test wiedzy w zakresie edukacji medialnej i cyfrowej' submit_label = u'Wyślij' contact = forms.EmailField(label=u'Adres e-mail, na który przyślemy informację o wynikach') - pyt1 = quiz_question( - label=u'1. Na stronie portalu internetowego pod jednym z artykułów opublikowano komentarz o treści ' - u'„Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie”. ' - u'Komentarz podlega moderacji i powinien:', + head1 = HeaderField( + label=u'Test powstał w ramach projektu "Collegium Młodych - media i technologie" realizowany w ramach ' + u'III Osi priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.1 Kompetencje ' + u'w szkolnictwie wyższym Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, współfinansowanego przez ' + u'Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Nr umowy POWR.03.01.00-00-C078/16-00.') + head2 = HeaderField( + label=u'Dane zbierane są wyłącznie na potrzeby realizacji projektu „Collegium Młodych – media i technologie”,' + u' w szczególności potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, udzielenia wsparcia, monitoringu, ' + u'ewaluacji, kontroli, audytu i sprawozdawczości oraz działań informacyjno-promocyjnych w ramach ' + u'PO WER.') + imie = forms.CharField(label=u'Imię') + nazwisko = forms.CharField(label=u'Nazwisko') + PESEL = forms.CharField(label=u'PESEL', required=False, help_text=u'zostawić pusty w przypadku braku') + plec = forms.ChoiceField( + label=u'Płeć', widget=forms.RadioSelect, + choices=[('k', u'kobieta'), ('m', u'mężczyzna')]) + wiek = forms.IntegerField(label='Wiek') + wyksztalcenie = forms.ChoiceField( + label=u'Wykształcenie', choices=[ - (1, u'zostać zachowany, ponieważ jest prywatną opinią korzystającą z wolności słowa,'), - (0, u'zostać zachowany, ponieważ informuje o fakcie,'), - (2, u'zostać usunięty, ponieważ jest wprowadzającą w błąd interpretacją faktów.'), + (u'Niższe niż podstawowe', u'Niższe niż podstawowe'), + (u'Podstawowe', u'Podstawowe'), + (u'Gimnazjalne', u'Gimnazjalne'), + (u'Ponadgimnazjalne', u'Ponadgimnazjalne'), + (u'Policealne', u'Policealne'), + (u'Wyższe', u'Wyższe'), ]) - pyt2 = quiz_question( - label=u'2. Aby przygotować podcast, należy posiadać przynajmniej:', - choices=[ - (0, u'półprofesjonalny mikrofon radiowy, z wbudowanym interfejsem dźwiękowym, ' - u'komercyjne oprogramowanie typu DAW, średnio-zaawansowane umiejętności cyfrowej obróbki dźwięku,'), - (1, u'urządzenie do nagrywania dźwięku, laptop, oprogramowanie dedykowane do tworzenia podcastów,'), - (2, u'urządzenie do nagrywania dźwięku, podstawowe oprogramowanie do edycji dźwięku, ' - u'podstawowe umiejętności cyfrowej obróbki dźwięku.')]) - pyt3 = quiz_question( - label=u'3. Muzeum cyfrowe chce udostępnić skan XIV-wiecznego kodeksu. ' - u'Zgodnym z ideą domeny publicznej sposobem jego udostępnienia będzie:', - choices=[ - (0, u'udostępnienie go na licencji Creative Commons,'), - (2, u'udostępnienie go bez licencji z czytelnym wskazaniem praw do dowolnego wykorzystania,'), - (1, u'udostępnienie go w pliku jakości produkcyjnej.')]) - pyt4 = quiz_question( - label=u'4. Aby uniknąć możliwości podejrzenia przez niepowołane osoby, jakie strony internetowe ' - u'odwiedzałaś/eś ostatnio, powinieneś/powinnaś:', - choices=[ - (0, u'ustawić opcję otwierania nowej sesji przeglądarki bez wyświetlania ostatnio używanych kart ' - u'oraz regularnie czyścić historię wyszukiwania,'), - (2, u'wylogowywać się lub blokować ekran za każdym razem, kiedy odchodzisz od komputera, tabletu ' - u'lub odkładasz gdzieś telefon, regularnie czyścić dane zgromadzone przez przeglądarkę internetową,'), - (1, u'wylogowywać się lub blokować ekran za każdym razem, kiedy odchodzisz od komputera, tabletu ' - u'lub odkładasz gdzieś telefon, regularnie czyścić historię przeglądanych stron.')]) - pyt5 = quiz_question( - label=u'5. Komentarz opublikowany w internecie ma taką samą wartość bez względu na to, ' - u'czy jest anonimowy czy podpisany imieniem i nazwiskiem:', - choices=[ - (0, u'tak, ze względu na zasadę wolności słowa,'), - (2, u'to zależy od jego treści i kontekstu, w którym go opublikowano,'), - (1, u'tak, z punktu widzenia odpowiedzialności prawnej.')]) - pyt6 = quiz_question( - label=u'6. Wraz z grupą osób zamierzasz przygotować cyfrową opowieść (narrację) na temat współczesnych ' - u'nastolatków i ich stosunku do szkoły. Żeby praca była efektywna, a jej rezultat efektowny, warto ' - u'zorganizować wspólną pracę w następujących krokach:', - choices=[ - (2, u'przeprowadzić wspólną dyskusję odnośnie możliwych tematów opowieści, wybrać jeden, ustalić, ' - u'co należy zrobić, podzielić zadania w grupie i przygotować scenariusz narracji ' - u'(opisać poszczególne sceny, co się w nich znajdzie, co będzie potrzebne do ich przygotowania),'), - (0, u'zgromadzić jak najwięcej materiałów wideo i zdjęć, wybrać oprogramowanie do obróbki wideo i wspólnie ' - u'decydować o kolejności scen i zawartości opowieści,'), - (1, u'wybrać temat opowieści, zgromadzić jak najwięcej filmików i zdjęć, podzielić się zadaniami w grupie, ' - u'zmontować narrację z części przygotowanych przez uczestników zespołu.')]) - pyt7 = quiz_question( - label=u'7. Firma telekomunikacyjna wykorzystuje boty do automatycznego odpowiadania na pytania klientów ' - u'zadawane przez Facebooka. Boty zwracają się do wszystkich po imieniu. Kiedy użytkownik, który ' - u'sobie tego nie życzy, wyraża swoje niezadowolenie z takiej formy rozmowy, firma powinna:', - choices=[ - (2, u'przeprosić użytkownika, szanując preferowane przez niego reguły komunikacji,'), - (0, u'zignorować użytkownika odwołując się do zasad netykiety,'), - (1, u'zareagować zgodnie z wypracowanymi wewnętrznie zasadami komunikacji.')]) - pyt8 = quiz_question( - label=u'8. Jesteś członkiem/członkinią grupy, która przygotowuje aplikację mającą ułatwić osobom ' - u'z niepełnosprawnościami poruszanie się po Twojej miejscowości. Oprogramowanie będzie m.in. informować, ' - u'czy przy określonej instytucji, firmie, sklepie, znajdują się miejsca parkingowe dla osób ' - u'z niepełnosprawnościami i ile ich jest. Aby aplikacja działała prawidłowo, powinieneś/powinnaś:', - choices=[ - (1, u'przygotować listę najważniejszych obiektów w Twoim mieście i skontaktować się z ich administracją, ' - u'pytając o liczbę miejsc parkingowych,'), - (0, u'poszukać informacji o dostępnych miejscach parkingowych na stronach instytucji, firm i sklepów,'), - (2, u'skontaktować się z administracją obiektów, o których będzie informować aplikacja, udać się również ' - u'do tych obiektów, aby potwierdzić ilość dostępnych miejsc, spróbować zgromadzić informacje o tym, ' - u'jak często miejsca parkingowe są zajmowane przez ludzi pełnosprawnych.')]) - pyt9 = quiz_question( - label=u'9. Pojęcie „niewidzialnej pracy” może dotyczyć:', - choices=[ - (2, u'moderatorów mediów społecznościowych zatrudnianych w krajach o niskich kosztach pracy,'), - (1, u'użytkowników serwisów społecznościowych publikujących codziennie i bez wynagrodzenia własne ' - u'materiały w tym serwisie,'), - (0, u'informatyków budujących rozwiązania IT dla firm.')]) - - pyt10 = quiz_question( - label=u'10. Możesz uważać, że informacje, do których docierasz, są wiarygodne, ponieważ:', - choices=[ - (1, u'pojawiają się w wielu telewizyjnych serwisach informacyjnych, na profilach społecznościowych ' - u'moich znajomych i w różnorodnych internetowych serwisach informacyjnych, wszędzie przedstawiane ' - u'są w podobny sposób,'), - (2, u'pojawiają się w wielu serwisach informacyjnych, na profilach moich znajomych, zawierają odnośniki ' - u'do oryginalnych źródeł, do których można dotrzeć,'), - (0, u'pojawiają się na profilach wielu moich znajomych w serwisach społecznościowych i ' - u'w kilku internetowych serwisach informacyjnych.')]) - pyt11 = quiz_question( - label=u'11. W pewnym mieście prokuratura bada umowy z wykonawcami projektów budżetu obywatelskiego. ' - u'Nikomu, jak dotąd, nie postawiono zarzutów. Która postać tytułu newsa opublikowanego ' - u'na lokalnym portalu internetowym będzie najbardziej zgodna z zasadami etyki dziennikarskiej?', - choices=[ - (1, u'„Budżet obywatelski: niejasne umowy z wykonawcami?”,'), - (2, u'„Prokuratura zbada umowy z wykonawcami projektów budżetu obywatelskiego.”,'), - (0, u'„Zobacz, które firmy mogły obłowić się na projektach budżetu obywatelskiego!”.')]) - pyt12 = quiz_question( - label=u'12. Dołączyłeś/aś do grupy, która zbiera informacje o problemach dotyczących młodych ludzi ' - u'w Twojej okolicy. Zamierzacie zaprezentować zgromadzone informacje w interesujący sposób, ' - u'tak by zainteresować lokalne media, służby miejskie, zwykłych obywateli i waszych rówieśników. ' - u'Grupa nie ma możliwości regularnego spotykania się, dlatego wybraliście pracę wyłącznie ' - u'przez internet. Który zestaw narzędzi pozwoli wam na jak najlepszą, wspólną pracę?', - choices=[ - (0, u'mail grupowy, komunikator tekstowy (np. Messenger), oprogramowanie do tworzenia podcastów, ' - u'stacjonarne narzędzie do tworzenia prezentacji (np. Power Point),'), - (1, u'mail grupowy, komunikator tekstowy zespołu (np. Slack), narzędzie do kolektywnego tworzenia ' - u'map myśli (np. Coggle), blog redagowany przez wszystkich uczestników projektu, aplikacja do ' - u'synchronizowania plików w chmurze (np. Dropbox), narzędzie do grupowej komunikacji za pomocą wideo ' - u'(np. Skype),'), - (2, u'aplikacja do zarządzania zadaniami zespołu i terminami do wykonania (np. Wunderlist), ' - u'narzędzie do tworzenia kolektywnych notatek (np. OneNote) lub wspólnej pracy z tekstem ' - u'(np. EtherPad, Google Dokumenty), grupa w serwisie społecznościowym lub tekstowy komunikator ' - u'zespołu (np. Messenger lub Slack), narzędzia do gromadzenia lub prezentowania materiałów ' - u'(np. wspólny blog, kanał w serwisie społecznościowym).')]) - pyt13 = quiz_question( - label=u'13. Poniżej podano wybrane cechy hasła opublikowanego w Wikipedii. ' - u'Która z nich jest najbardziej pomocna przy analizie jakości hasła?', - choices=[ - (0, u'liczba edycji hasła,'), - (1, u'długość i struktura hasła,'), - (2, u'obecność i jakość przypisów.')]) - pyt14 = quiz_question( - label=u'14. Na przeglądanej stronie internetowej znalazłeś/aś interesującą grafikę, którą chciał(a)byś ' - u'wykorzystać w przygotowywanej cyfrowej narracji. Nie jest ona jednak podpisana. Co robisz?', - choices=[ - (0, u'podpisuję grafikę adresem strony, na której ją znalazłem/-am,'), - (1, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem w wyszukiwarce grafiki, chcąc znaleźć inne strony, ' - u'gdzie pojawiła się grafika,'), - (2, u'korzystam z opcji wyszukiwania obrazem, a jeśli to się nie powiedzie, skontaktuję się ' - u'z administratorem strony, na której znalazłem/-am grafikę, pytając o autora; przeglądam także ' - u'informacje o stronie, szukając ewentualnych informacji o zasadach publikacji treści; być może ' - u'autor informuje, że wszystkie grafiki są jego autorstwa.')]) - pyt15 = quiz_question( - label=mark_safe( - u'15. W nieistniejącym języku programowania TEST dana jest funkcja zapisana w następujący sposób:' - u'

funkcja f(a) { wyświetl a + b;
' - u'}

' - u'Przeczytaj uważnie kod i zastanów się, jak działa ta funkcja.' - u'Główną wadą tego kodu jest przetwarzanie brakującego argumentu:'), - choices=[ - (2, u'b,'), - (1, u'b będącego dowolną liczbą,'), - (0, u'f.')]) - pyt16 = quiz_question( - label=u'16. Przygotowujesz teledysk do utworu nagranego przez twój zespół. Efekt swojej pracy opublikujesz ' - u'na kanale zespołu na YouTube. Teledysk nie może łamać praw autorskich, w przeciwnym razie zostanie ' - u'usunięty z serwisu. W teledysku możesz wykorzystać zdjęcia, ikony, fragmenty filmów:', - choices=[ - (1, mark_safe( - u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, ' - u'ściągniętych z serwisu %s,' % ( - make_link(u'CC BY-SA', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-sa-2.0/'), - make_link(u'The Noun Project', 'https://thenounproject.com')))), - (2, mark_safe( - u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, ' - u'ściągniętych z %s,' % ( - make_link(u'CC-BY', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-2.0/'), - make_link(u'serwisu ze zdjęciami NASA', - 'https://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/index.html')))), - (0, mark_safe( - u'znalezionych w wyszukiwarce serwisu Flickr na licencji %s, przygotowanych przez ciebie, ' - u'ściągniętych z wyszukiwarki grafiki Google.' % - make_link('CC-BY-NC', 'https://www.flickr.com/creativecommons/by-nc-2.0/')))]) - pyt17 = quiz_question( - label=mark_safe( - u'17. Muzeum cyfrowe udostępniło skan druku propagandowego z pierwszej połowy XVII w. ' - u'w humorystyczny sposób przedstawiający strony angielskiej wojny domowej (trwającej z przerwami ' - u'między 1642 a 1651 rokiem):' - u'

' - u'

' - u'

' - u'https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Engl-Bürgerkrieg.JPG

' - u'Najlepszym zestawem tagów dla osoby katalogującej pliki cyfrowe w muzeum, ' - u'a równocześnie najbardziej użytecznym dla użytkowników przeszukujących stronę ' - u'zestawem słów kluczowych opisujących ten obiekt będzie:'), - choices=[ - (2, u'Anglia, wojna domowa, karykatura, propaganda,'), - (0, u'komiks, śmiech, Anglicy, Wielka Brytania, psy,'), - (1, u'Angielska Wojna Domowa 1642-1651, propaganda.')]) - pyt18 = quiz_question( - label=u'18. Podczas wycieczki szkolnej zrobiłaś/eś sporo zdjęć znajomym, w różnych sytuacjach. ' - u'Masz również dostęp do wielu fotografii, które przygotowali twoi koledzy i koleżanki. ' - u'Zamierzasz niektóre z nich zamieścić na swoim kanale w serwisie społecznościowym. Możesz opublikować:', - choices=[ - (0, u'zdjęcia prezentujące selfie (o ile nie przedstawiają więcej niż dwóch osób), ' - u'zdjęcia grupy podczas zwiedzania, zdjęcia, które ktoś zrobił tobie na tle zwiedzanych obiektów, ' - u'zdjęcia, na których ludzie się uśmiechają i cieszą, że robisz im zdjęcie,'), - (1, u'zdjęcia prezentujące selfie (ale tylko twoje), zdjęcia pokazujące w oddali grupę na tle ' - u'zwiedzanych obiektów, zdjęcia, zdjęcia na których widać tylko ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'), - (2, u'zdjęcia prezentujące selfie (na których jesteś ty, ale również inne osoby, które potwierdziły, ' - u'że możesz opublikować fotografie), zdjęcia na których widać tylko ciebie ' - u'i masz zgodę na ich publikację od osoby, która wykonała fotografię, ' - u'wykonane przez ciebie zdjęcia zwiedzanych obiektów.')]) - pyt19 = quiz_question( - label=u'19. Korzystając z sieci, natrafiamy na różne interesujące informacje. ' - u'Pojawiają się w wielu serwisach informacyjnych, społecznościowych, w postaci reklam ' - u'dołączanych do materiałów wideo, reklam zamieszczonych w tekstach itp. ' - u'Na co warto zwracać uwagę, podczas codziennego korzystania z mediów, ' - u'żeby efektywnie wykorzystać czas spędzony w internecie?', - choices=[ - (1, u'zaplanować czas spędzany na korzystaniu z mediów i starać się trzymać swojego planu, ' - u'nie unikasz jednak nagłych rozmów przez komunikator, oglądania postów, ' - u'zdjęć i filmików dodawanych przez znajomych,'), - (0, u'zaplanować, co będziesz robił(a), ale traktujesz to jako ramę działania, wiesz, ' - u'że po drodze pojawi się wiele interesujących informacji, z których skorzystasz,'), - (2, u'zaplanować czas spędzany na korzystaniu z mediów i rejestrować, co, ' - u'kiedy i przez ile czasu robisz, np. instalując aplikację do mierzenia czasu spędzanego w sieci. ' - u'Następnie analizujesz zebrane informacje i starasz się określić, co robisz zbyt często ' - u'i jakie rzeczy odciągają Twoją uwagę od tych zaplanowanych.')]) - pyt20 = quiz_question( - label=u'20. Blokująca reklamy wtyczka do przeglądarki działa w następujący sposób:', + wojewodztwo = forms.ChoiceField(label=u'Województwo', choices=WOJEWODZTWO_CHOICES) + powiat = forms.CharField(label=u'Powiat') + gmina = forms.CharField(label=u'Gmina') + miejscowosc = forms.CharField(label=u'Miejscowość') + ulica = forms.CharField(label=u'Ulica', required=False) + numer = forms.CharField(label=u'Nr budynku') + lokal = forms.CharField(label=u'Nr lokalu', required=False) + kod = forms.CharField(label=u'Kod pocztowy') + telefon = forms.CharField(label=u'Telefon kontaktowy') + status = forms.ChoiceField( + label=u'Status na rynku pracy', choices=[ - (0, u'analizuje treść tekstów oraz obrazków i blokuje te, które zawierają reklamy,'), - (1, u'blokuje wyświetlanie plików reklam zanim wyświetli je przeglądarka,'), - (2, u'blokuje komunikację przeglądarki z serwerami publikującymi reklamy.')]) - - ANSWER_COMMENTS = [ - ( - u"Stwierdzenie „Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie” nie " - u"odzwierciedla faktów. O ile prawdą jest, że „Nie wszyscy muzułmanie to terroryści”, to błędnym " - u"założeniem jest, że „wszyscy terroryści są muzułmanami”. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony" - u" przeciwko innym osobom nie jest domeną tej, czy innej religii. Wynika on często z fundamentalistycznych " - u"postaw i może pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. " - u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi internetu przysługuje wolność słowa, która oznacza prawo " - u"do publicznego wyrażania własnych poglądów w przestrzenie publicznej. Zachęca do tego zwłaszcza możliwość" - u" zostawiania komentarzy pod różnego rodzaju artykułami. Należy liczyć się z tym, że część z nich może " - u"wprowadzać w błąd. Jeśli przyjmiemy interpretację, zgodnie z którą wpis użytkownika na portalu " - u"internetowym jest opinią, to mamy prawo do jego zachowania.\n" - u"Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat „terroryzmu” możesz przeczytać artykuł " - u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: " - u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.\n" - u"\n" - u"O prawie do wolności wypowiedzi w internecie i zagrożeniach związanych z jego ograniczeniem możesz " - u"przeczytać w komentarzu prawnika pt. „Masz prawo swobodnie wypowiadać się w Internecie, tak samo jak " - u"wyjść z domu i chodzić po ulicach!”: " - u"http://prawokultury.pl/newsy/masz-prawo-swobodnie-wypowiadac-sie-w-internecie-t/.", - - u"Stwierdzenie „Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie” nie " - u"odzwierciedla faktów. W tym przypadku należy odróżnić fakt, czyli coś co naprawdę się wydarzyło, " - u"od opinii, która określa nasz sąd na temat wybranych przez nas kwestii. O ile prawdą jest, że " - u"„Nie wszyscy muzułmanie to terroryści”, to błędnym założeniem jest, że „wszyscy terroryści są " - u"muzułmanami”. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony przeciwko innym osobom nie jest domeną " - u"tej, czy innej religii. Wynika on często z fundamentalistycznych postaw i może pojawić się w różnych " - u"kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu zawierającego powyższą " - u"treść może wprowadzać w błąd jego czytelników ponieważ nie odnosi się do faktów, dlatego najlepszą opcją " - u"jest jego usunięcie.\n" - u"\n" - u"Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat „terroryzmu” możesz przeczytać artykuł " - u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: " - u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.", - - u"Stwierdzenie „Nie wszyscy muzułmanie to terroryści, ale wszyscy terroryści to muzułmanie” " - u"nie odzwierciedla faktów i jest błędną ich interpretacją W tym przypadku należy odróżnić fakt, " - u"czyli coś, co naprawdę się wydarzyło, od opinii, która określa nasz sąd na temat wybranych przez nas " - u"kwestii. O ile prawdą jest, że „Nie wszyscy muzułmanie to terroryści”, to błędnym założeniem jest, że " - u"„wszyscy terroryści są muzułmanami”. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony przeciwko innym " - u"osobom nie jest domeną tej, czy innej religii. Wynika on często z fundamentalistycznych postaw i może " - u"pojawić się w różnych kontekstach politycznych i społecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu " - u"zawierającego powyższą treść może wprowadzać w błąd jego czytelników, dlatego najlepszą opcją jest jego " - u"usunięcie.\n" - u"Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę na temat „terroryzmu” możesz przeczytać artykuł " - u"pt. „Zjawisko terroryzmu”: " - u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf."), - ( - u"Wymienione narzędzia i umiejętności brzmią bardzo profesjonalnie, a ich wartość wydaje się być " - u"bardzo wysoka. Jeśli każdy zakładałby, że wszystkie one są potrzebne do rozpoczęcia nagrywania audycji, " - u"nigdy by tego nie zrobił.\n" - u"\n" - u"Tak jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nie od razu trzeba nagrywać w profesjonalnym studio. Nawet " - u"zawodowi podcasterzy od czegoś musieli zacząć – w większości od mikrofonu wbudowanego w komputer. Prawie " - u"każdy młody człowiek ma w ręku znacznie doskonalsze narzędzie, jakim jest smartfon. W internecie można " - u"łatwo znaleźć darmowe oprogramowanie do obróbki dźwięku i tutoriale, które pomogą w tworzeniu podcastu.\n" - u"\n" - u"O tym, jak zacząć tworzyć podcast, nie wydając nawet złotówki przeczytasz tu: " - u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/.", - - u"Wymienione narzędzia i umiejętności brzmią profesjonalnie, nie wszyscy mogą pozwolić sobie na taki " - u"zakup. Ale czy faktycznie jest to konieczne? Jeśli każdy zakładałby, że wszystkie one są potrzebne do " - u"rozpoczęcia nagrywania audycji, nigdy by tego nie zrobił. Do przygotowania podcastu nie trzeba " - u"wykorzystywać komputera. Potrzebne jest urządzenie, które pozwoli na nagrywanie dźwięku i jego " - u"podstawową obróbkę (może to być zatem także smartfon).\n" - u"\n" - u"O tym, jak zacząć tworzyć podcast nie wydając nawet złotówki przeczytasz tu: " - u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/.", - - u"Urządzenie do nagrywania dźwięku i możliwość jego podstawowej edycji (zarówno jeśli chodzi o dostępne " - u"oprogramowanie, jak i posiadane umiejętności), to wystarczający początek. Z czasem, jeśli tworzenie " - u"podcastu okaże się pasją, można zdecydować się na poszerzenie wachlarza narzędzi, którymi będzie się " - u"posługiwać.\n" - u"\n" - u"O tym, jak zacząć tworzyć podcast nie wydając nawet złotówki przeczytasz tu: " - u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/."), - ( - u"Utwory powstałe w czasach kiedy nie obowiązywały prawa autorskie należą do tak zwanej domeny publicznej. " - u"Domeną publiczną oznaczany tę twórczość i te utwory, do których wygasły majątkowe prawa autorskie, " - u"więc żadna licencja nie ma w tym przypadku zastosowania. Poprzez publikowanie utworu na licencjach " - u"Creative Commons przekazujemy informację o tym, że chcemy dzielić się swoimi utworami (w szerszym bądź " - u"węższym zakresie). Zasada ta nie dotyczy wszystkich licencji CC. Tą, która dają największą dowolność " - u"korzystania z utworu, jest licencja CC BY (Creative Commons Uznanie Autorstwa).\n" - u"Mówiąc inaczej, łatwiej nam jest wykorzystywać zdjęcia, obrazy, czy też muzykę na licencji CC " - u"do własnych celów (np. w prezentacji lub na swojej stronie internetowej), ponieważ nie musimy prosić " - u"autora o pozwolenie na ich użytkowanie – wszystko oczywiście zależy od rodzaju licencji CC, a tych jest " - u"kilka. Warto wcześniej się z nimi zapoznać na stronie: https://creativecommons.pl.\n" - u"\n" - u"Z definicją domeny publicznej można zapoznać się na stronie: " - u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" - u"\n" - u"Więcej o prawach autorskich można przeczytać w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " - u"i prawach pokrewnych: " - u"http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 " - u"oraz na stronie http://prawokultury.pl.", - - u"XIV-wieczny kodeks powstał w czasach, w których nie obowiązywały tak zwane prawa autorskie. " - u"Z tego względu jego udostępnienie i rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób jest dozwolone bez podawania " - u"licencji, ponieważ kodeks ten należy już do domeny publicznej. Prawa autorskie to zbiór reguł " - u"dotyczących praw osobistych i majątkowych, jakie nam przysługują przy utworach (np. zdjęciach, muzyce), " - u"który stworzyliśmy osobiście. Z kolei domeną publiczną określamy tę twórczość i te utwory, z których " - u"możemy korzystać w dowolny sposób, ponieważ prawa autorskie wygasły (minęło 70 lat od śmierci ich " - u"twórców) lub utwory powstały wtedy, kiedy prawa autorskie nie istniały.\n" - u"\n" - u"O idei udostępniania utworów na zasadach licencji Creative Commons można przeczytać na stronie: " - u"https://creativecommons.pl.\n" - u"\n" - u"Z definicją domeny publicznej można zapoznać się na stronie: " - u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" - u"\n" - u"Więcej o prawa autorskich można przeczytać w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " - u"i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 oraz na stronie " - u"http://prawokultury.pl.", - - u"Ważne jest, aby wszystkie dokumenty o znaczeniu historycznym udostępnianie były odbiorcom w jak " - u"najlepszej jakości produkcyjnej. W przypadku XIV-wiecznego kodeksu oznacza to, że muzeum cyfrowe powinno " - u"postarać się o zeskanowanie dokumenty w wysokiej rozdzielczości, która umożliwi dokładne zaznajomienie " - u"się z jego treścią szerokim rzeszom odbiorców. Jednak idea domeny publicznej zakłada przede wszystkim " - u"możliwość korzystania z udostępnianego utworu bez ograniczeń wynikających z praw autorskich. Domeną " - u"publiczną określamy tę twórczość i te utwory, z których możemy korzystać w dowolny sposób, ponieważ " - u"prawa autorskie dawno wygasły lub powstały wtedy, kiedy prawa autorskie nie istniały. Prawa autorskie to " - u"zbiór reguł dotyczących praw jakie nam przysługują przy utworach (np. zdjęciach, muzyce), które " - u"stworzyliśmy osobiście. Na przykład jedną z ważniejszych kwestii dotyczących praw autorskich jest " - u"pobieranie opłat za każdorazowe użycie skomponowanego przez nas utworu.\n" - u"\n" - u"O idei udostępniania utworów na zasadach licencji Creative Commons można przeczytać na stronie: " - u"https://creativecommons.pl.\n" - u"\n" - u"Z definicją domeny publicznej można zapoznać się na stronie: " - u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" - u"\n" - u"Więcej o prawa autorskich można przeczytać w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " - u"i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 oraz na stronie " - u"http://prawokultury.pl."), - ( - u"Zastosowanie takich metod ochrony swojej prywatności nie gwarantuje skutecznego działania. " - u"Komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia odwiedzanych stron to tylko jeden " - u"z nich. Dane zapisane w formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis " - u"internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – " - u"z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) " - u"pozwolą zainteresowanej osobie ustalić, co robiłeś. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich danych," - u" zawsze pamiętaj o wylogowaniu się i zablokowaniu komputera, jeśli odchodzisz od niego na chwilę.\n" - u"\n" - u"Pamiętaj także, że jeśli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urządzeniach, sam serwis tworzy " - u"synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n" - u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" - u"\n" - u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu: https://panoptykon.org/ i tu: " - u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.", - - u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności w " - u"internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia " - u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane w " - u"formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i " - u"zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas " - u"przeglądania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) pozwolą zainteresowanej osobie " - u"ustalić, co robiłeś, dlatego usuwanie historii i wszystkich pozostałych danych gromadzonych przez " - u"przeglądarkę to czynności, które są niezbędne. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich danych, " - u"zawsze pamiętaj o wylogowaniu się i zablokowaniu komputera, jeśli odchodzisz od niego na chwilę.\n" - u"\n" - u"Pamiętaj także, że jeśli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urządzeniach, sam serwis Google " - u"tworzy synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n" - u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" - u"\n" - u"\n" - u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n" - u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.", - - u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatności pozwala nam na zachowanie prywatności " - u"w internecie. Pamiętanie o tym, że komputer odnotowuje nasze działania na różne sposoby – historia " - u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich – to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane " - u"w formularzach, „ciasteczka” (niewielkie informacje, wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy " - u"i zapisywane na urządzeniu końcowym – komputerze, laptopie, smartfonie – z którego korzystamy podczas " - u"przeglądania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) pozwolą zainteresowanej osobie " - u"ustalić, co robiłeś. Dlatego usuwanie historii nie wystarczy, konieczne jest kasowanie wszystkich " - u"pozostałych danych gromadzonych przez przeglądarkę. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich " - u"danych, zawsze pamiętaj o wylogowaniu się i zablokowaniu komputera, jeśli odchodzisz od niego na chwilę." - u"\n" - u"\n" - u"Pamiętaj także, że jeśli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urządzeniach, sam serwis Google " - u"tworzy synchronizowaną historię aktywności. Jak ją usunąć, dowiesz się tu:\n" - u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" - u"\n" - u"Więcej o ochronie prywatności w internecie dowiesz się tu:\n" - u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci."), - ( - u"Wolność słowa oznacza przede wszystkim nasze prawo do wyrażania swoich własnych poglądów i w przypadku " - u"skorzystania z tej wolności nie ma większego znaczenia czy swoje poglądy wyrażamy anonimowo, " - u"czy też podpisujemy się pod nimi imieniem i nazwiskiem. Wolność słowa nie ma związku z wartością " - u"komentarzy w internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiętać, że korzystanie z wolności słowa " - u"nie oznacza, że nie możemy czuć się odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w internecie i publikować " - u"na przykład obraźliwe komentarze. Poza tym pełna anonimowość w sieci nie istnieje – jeśli zrobimy coś " - u"złego w Internecie, to łatwo będzie można nas namierzyć.\n" - u"\n" - u"Z tematem problematyki wolności w Internecie można zapoznać się w artykule " - u"pt. „Problem wolności w Internecie”: " - u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.", - - u"To, czy wartość komentarza opublikowanego w internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika " - u"z kontekstu, treści i często miejsca, w którym się ten komentarz znajduje. Wartość komentarza możemy " - u"na przykład łatwo ocenić wtedy, kiedy jesteśmy w stanie zidentyfikować osobę, która go umieszcza w " - u"Internecie. Ma to szczególne znaczenie, jeśli dana osoba jest uznanym ekspertem w dziedzinie, w której " - u"się wypowiada. Bywają jednak sytuacje, w których anonimowe komentarze bywają również wartościowe. " - u"Można to zaobserwować w sytuacjach, w których anonimowy komentarz dostarcza nam informacji, które " - u"nie mogłyby zostać rozpowszechnione w inny sposób, jak tylko właśnie anonimowo – na przykład " - u"udostępnienie informacji w internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem " - u"i nazwiskiem mogłoby zaszkodzić autorowi, który prawdopodobnie straciłby pracę. Pamiętajmy jednak " - u"o tym, aby każdy komentarz w internecie weryfikować we własnym zakresie i że nigdy nie istnieje pełna " - u"anonimowość w sieci.\n" - u"\n" - u"Z tematem problematyki wolności w internecie można zapoznać się w artykule " - u"pt. „Problem wolności w Internecie”: " - u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.", - - u"Odpowiedzialność prawna to konsekwencje, jakie możemy ponieść w wyniku złamania prawa. Z punktu widzenia " - u"odpowiedzialności prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w internecie jest anonimowy, czy też podpisany " - u"imieniem i nazwiskiem. Na przykład za pomówienie kogoś w internecie kodeks karny przewiduje różnego " - u"rodzaju kary, w tym więzienie. Jeśli osoba pomawiająca dokonała tego czynu używając anonimowych danych, " - u"to i tak na wniosek prokuratury prowadzącej śledztwo administrator strony, na której doszło do " - u"pomówienia ma obowiązek udostępnić adres IP użytkownika (numer służący identyfikacji komputerów i innych " - u"urządzeń w sieci). A stąd już prosta droga do uzyskania dokładnych danych adresowych osoby pomawiającej." - u"\n" - u"\n" - u"Na temat odpowiedzialności prawnej za komentarze umieszczane w internecie można przeczytać w artykule " - u"pt. „Ten komentarz mnie obraża. Co mam zrobić?” " - u"https://panoptykon.org/wiadomosc/ten-komentarz-mnie-obraza-co-mam-zrobic."), - ( - u"Oryginalny pomysł i scenariusz – oparte na własnych odczuciach, czyli „twórcze, a nie odtwórcze” to " - u"najważniejszy etap opowiadania historii. Im więcej własnych idei i koncepcji włożycie w opowiadaną " - u"historię, tym będzie Wam bliższa, i tym lepiej będzie przemawiała do jej odbiorców. I, co także bardzo " - u"ważne, historia, którą wymyślicie sami, na pewno nie będzie naruszać niczyich praw autorskich…\n" - u"\n" - u"Ważne są także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzielić się zadaniami, " - u"aby każdy element zadania był wykonany. Jeśli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos – " - u"jednymi sprawami zajmie się kilka osób, a innymi – nikt. Warto też opracować harmonogram, aby ze " - u"wszystkim zdążyć na czas. Podczas realizacji zadania bądźcie w stałym kontakcie, żeby na bieżąco " - u"wymieniać się uwagami na temat wspólnej pracy.\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, jak zorganizować wspólną pracę, znaleźć można tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/.", - - u"Jeśli nie zaczniecie pracy od zastanowienia się nad tym, jaką historię chcecie opowiedzieć, nie dacie " - u"sobie szansy, aby opowiadała ona o rzeczach ważnych dla Was. Stworzycie – zamiast własnej historii – " - u"zbitek cudzych opowieści. Oryginalny pomysł i scenariusz – oparte na własnych odczuciach, czyli " - u"„twórcze, a nie odtwórcze” to najważniejszy etap opowiadania historii. Im więcej własnych idei " - u"i koncepcji włożycie w opowiadaną historię, tym będzie Wam bliższa, i tym lepiej będzie przemawiała " - u"do jej odbiorców. I, co także bardzo ważne, historia, którą wymyślicie sami, na pewno nie będzie " - u"naruszać niczyich praw autorskich…\n" - u"\n" - u"Ważne są także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzielić się zadaniami, " - u"aby każdy element zadania był wykonany. Jeśli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos – " - u"jednymi sprawami zajmie się kilka osób, a innymi – nikt. Warto też opracować harmonogram, aby ze " - u"wszystkim zdążyć na czas. Podczas realizacji zadania bądźcie w stałym kontakcie, aby na bieżąco " - u"wymieniać się uwagami na temat wspólnej pracy.\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, jak zorganizować wspólną pracę, znaleźć można tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/.", - - u"Temat opowieści, który wybieracie razem, jest jednocześnie jej początkiem. Jeśli zrodzi się w dyskusji " - u"między Wami, to dacie sobie możliwość opowiedzenia własnej historii. Jeśli jednak na tym " - u"poprzestaniecie, wykorzystując cudze filmiki i zdjęcia, nie będzie ona wyłącznie Wasza, bowiem będziecie " - u"opowiadać cudzymi słowami i obrazami. Oryginalny pomysł i scenariusz – oparte na własnych pomysłach, " - u"czyli „twórcze, a nie odtwórcze” to najważniejszy etap opowiadania historii. Im więcej własnych idei " - u"i koncepcji włożycie w opowiadaną historię, tym będzie Wam bliższa, i tym lepiej będzie przemawiała " - u"do jej odbiorców. I, co także bardzo ważne, historia, którą wymyślicie sami, na pewno nie będzie " - u"naruszać niczyich praw autorskich…\n" - u"\n" - u"Ważne są także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzielić się zadaniami, " - u"aby każdy element zadania był wykonany. Jeśli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos – " - u"jednymi sprawami zajmie się kilka osób, a innymi – nikt. Warto też opracować harmonogram, aby ze " - u"wszystkim zdążyć na czas. Podczas realizacji zadania bądźcie w stałym kontakcie, aby na bieżąco " - u"wymieniać się uwagami na temat wspólnej pracy.\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, jak zorganizować wspólną pracę, znaleźć można tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " - u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/."), - ( - u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy " - u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania " - u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba nie stosuje " - u"nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm " - u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, " - u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcja firmy na zaistniały " - u"problem jest więc przeproszenie użytkownika za bezpośredni i nieformalny zwrot po imieniu.\n" - u"\n" - u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" - u"\n" - u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale " - u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.", - - u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy " - u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania " - u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, zwłaszcza, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba " - u"nie stosuje nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami " - u"różnych firm i organizacji. Trudno nam w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić sobie pracownika " - u"jakiejś firmy, który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Najlepszą reakcją firmy " - u"na zaistniały problem jest więc przeproszenie użytkownika za bezpośredni formalny zwrot po imieniu. " - u"Pod żadnym pozorem nie powinna ignorować użytkownika odwołując się do zasady netykiety, czyli zbioru " - u"zasad porozumiewania się w internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjęte jest zwracanie się " - u"do siebie po imieniu, to nie możemy innym narzucać własnych reguł komunikacji. Dotyczy to przede " - u"wszystkim firm, które komunikują się w internecie ze swoimi klientami.\n" - u"\n" - u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" - u"\n" - u"O zwracaniu się w internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale " - u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.", - - u"Korzystając z internetu i komunikując się z innymi użytkownikami możemy odnieść wrażenie, że użytkownicy " - u"zwracają się do siebie w bardzo bezpośredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszać do zaakceptowania " - u"powszechnych reguł komunikacji w internecie, jeśli w rzeczywistości na co dzień dana osoba stosuje " - u"formalna komunikację w kontaktach z osobami nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm " - u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistości niewirtualnej wyobrazić pracownika jakiejś firmy, " - u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. Poprawną reakcją firmy na zaistniały problem " - u"w komunikacji internetowej jest działanie zgodne z wypracowanymi wewnętrznie zasadami komunikacji. " - u"Stanowią one coś na wzór kodeksu opracowanego przez daną firmę, który mówi pracownikom firmy, " - u"jak należy zachowywać się w kontaktach z klientami. Niezależnie od zasad obowiązujących w firmie, " - u"najlepszym rozwiązaniem będzie przeproszenie urażonego użytkownika.\n" - u"\n" - u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" - u"\n" - u"O zwracaniu się w Internecie do innych użytkowników per „pani” / „pan” można posłuchać na kanale " - u"„Czas Gentelmanów”: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY."), - ( - u"Krytyczne podejście do informacji to jedna z najważniejszych umiejętności we współczesnym świecie, " - u"w którym informacja otacza nas i dociera zewsząd. Przy tworzeniu aplikacji warto skontaktować się " - u"z administracją, aby ustalić liczbę dostępnych miejsc. Pamiętaj jednak, że osoba udzielająca informacji " - u"może nie mieć pełnej wiedzy – lub popełnić błąd. Dobrze byłoby zweryfikować otrzymane informacje " - u"osobiście (aby Twoje dane pochodziły z więcej niż jednego źródła).\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje, dowiesz się tu:\n" - u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" - u"\n" - u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się stąd:\n" - u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.", - - u"Krytyczne podejście do informacji to jedna z najważniejszych umiejętności we współczesnym świecie, " - u"w którym informacja otacza nas i dociera zewsząd. Ważne jest, aby uzyskana przez Ciebie informacja była " - u"aktualna i najlepiej, aby pochodziła z więcej niż jednego źródła. Dlatego optymalnym rozwiązaniem byłoby " - u"sprawdzenie danych ze strony (która mogła dawno nie być aktualizowana), na przykład poprzez kontakt " - u"z administracją oraz osobiste udanie się na miejsce i sprawdzenie uzyskanych odpowiedzi.\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje dowiesz się tu:\n" - u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" - u"\n" - u"Więcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz się stąd:\n" - u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.", - - u"Krytyczne podejście do informacji to jedna z najważniejszych umiejętności we współczesnym świecie, " - u"w którym informacja otacza nas i dociera zewsząd. Ważne jest, aby uzyskana przez Ciebie informacja była " - u"aktualna, wiarygodna i wyczerpująca. Dlatego optymalnym rozwiązaniem jest właśnie kontakt " - u"z administracją oraz osobiste udanie się na miejsce i sprawdzenie uzyskanych odpowiedzi. Ważne jest " - u"także sprawdzenie, jakie okoliczności mogą wpływać na stan „formalny” badanej rzeczywistości – " - u"częstotliwość łamania przepisów przez pełnosprawnych kierowców stanowi taką incydentalną okoliczność, " - u"której częste występowanie może całkowicie zniweczyć sens używania aplikacji, jeśli nie zostanie " - u"uwzględnione w jej działaniu.\n" - u"\n" - u"Więcej o tym, dlaczego warto weryfikować informacje dowiesz się tu:\n" - u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" - u"\n" - u"Więcej o weryfikacji informacji w internecie dowiesz się tu:\n" - u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html."), - ( - u"Niewidzialna praca to między innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " - u"zazwyczaj kojarzona jest z pracą w domu (na przykład kobiety opiekujące się dziećmi), to odnosi się też " - u"do „szarych pracowników” wielkich korporacji, którzy stoją za sukcesem tych przedsiębiorstw, w tym " - u"moderatorów mediów społecznościowych, których rola jest niezastąpiona i niezbędna dla sprawnego " - u"funkcjonowania biznesu.\n" - u"„Niewidzialną pracą” można nazwać również aktywność użytkowników mediów społecznościowych, którzy " - u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami podtrzymują zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym " - u"idzie zwiększają zainteresowanie potencjalnych reklamodawców.\n" - u"\n" - u"O niewidzialnej pracy można przeczytać w artykule pt. „Niewidzialna praca o wielkiej mocy”: " - u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html.", - - u"Niewidzialna praca to między innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " - u"zazwyczaj kojarzona jest z pracą w domu (na przykład kobiety opiekujące się dziećmi), to odnosi się też " - u"do „szarych pracowników” wielkich korporacji, którzy stoją za sukcesem tych przedsiębiorstw, w tym " - u"moderatorów mediów społecznościowych, których rola jest niezastąpiona i niezastąpiona i niezbędna dla " - u"sprawnego funkcjonowania biznesu.\n" - u"„Niewidzialną pracą” można nazwać również aktywność użytkowników mediów społecznościowych, którzy " - u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami oraz udostępnianie różnego rodzaju treści podtrzymują " - u"zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym idzie zwiększają zainteresowanie potencjalnych " - u"reklamodawców.\n" - u"\n" - u"O niewidzialnej pracy można przeczytać w artykule pt. „Niewidzialna praca o wielkiej mocy”: " - u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html.", - - u"Niewidzialna praca to między innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " - u"zazwyczaj kojarzona jest z pracą w domu (na przykład kobiety opiekujące się dziećmi), to odnosi się " - u"też do „szarych pracowników” wielkich korporacji, którzy stoją za sukcesem tych przedsiębiorstw, " - u"w tym moderatorów mediów społecznościowych, których rola jest niezastąpiona i niezbędna dla sprawnego " - u"funkcjonowania biznesu.\n" - u"„Niewidzialną pracą” można nazwać również aktywność użytkowników mediów społecznościowych, którzy " - u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami podtrzymują zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym " - u"idzie zwiększają zainteresowanie potencjalnych reklamodawców.\n" - u"Z całą pewnością informatycy budujący rozwiązania IT dla firm nie są osobami wykonującymi „niewidzialną " - u"pracę”, chociażby z tego względu, że swoją pracę wykonują najczęściej poza domem, jej efekty są " - u"dostrzegane i doceniane oraz pobierają za nią wysokie wynagrodzenia (pracownicy IT są jedną z najlepiej " - u"opłacanych grup zawodowych na całym świecie).\n" - u"\n" - u"O niewidzialnej pracy można przeczytać w artykule pt. „Niewidzialna praca o wielkiej mocy”: " - u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html."), - ( - u"Informacja nazywana jest we współczesnym świecie „zasobem strategicznym”. Pozwala działać, planować, " - u"podejmować decyzje w świadomy sposób – i z prawdopodobieństwem osiągnięcia dobrych skutków. Jednak, " - u"aby informacja spełniała takie funkcje, musi być wiarygodna, aktualna, kompletna. Jej wiarygodność " - u"należy zatem sprawdzać i weryfikować. Jeśli pojawia się w więcej niż jednym źródle, rośnie " - u"prawdopodobieństwo, że nie jest manipulacją ani dezinformacją. Czasami zdarza się, że kolejne media " - u"bezmyślnie powtarzają informację za tym, kto podał ją jako pierwszy, i trafia ona do wielu odbiorców, " - u"ostatecznie okazuje się nieprawdziwa. Bez dotarcia do jej właściwego, oryginalnego źródła, trudno mieć " - u"100-procentową pewność, że mamy do czynienia z wartościową informacją.", - - u"Informacja nazywana jest we współczesnym świecie „zasobem strategicznym”. Pozwala działać, planować, " - u"podejmować decyzje w świadomy sposób – i z prawdopodobieństwem osiągnięcia dobrych skutków. Jednak, aby " - u"informacja spełnia takie funkcje, musi być wiarygodna, aktualna, kompletna. Jej wiarygodność należy " - u"zatem sprawdzać i weryfikować. Jeśli pojawia się w więcej niż jednym źródle, rośnie prawdopodobieństwo, " - u"że nie jest manipulacją ani dezinformacją. Jeśli dodatkowo informacja potwierdzona jest możliwością " - u"dotarcia do oryginalnego jej źródła, zamiast opracowania lub interpretacji, można z wysokim " - u"prawdopodobieństwem zakładać, że jest prawdziwa.", - - u"Informacja nazywana jest we współczesnym świecie „zasobem strategicznym”. Pozwala działać, planować, " - u"podejmować decyzje w świadomy sposób – i z prawdopodobieństwem osiągnięcia dobrych skutków. Jednak, aby " - u"informacja spełnia takie funkcje, musi być wiarygodna, aktualna, kompletna. Informacja pochodząca " - u"jedynie z serwisów społecznościowych i nielicznych portali informacyjnych, a także nie można ustalić jej " - u"oryginalnego źródła, nie wolno zakładać, że jest prawdziwa. Możemy pozwolić wprowadzić się w błąd – " - u"a nasi znajomi, na których profilach społecznościowych będziemy się opierać, mogą nawet nie mieć " - u"świadomości, że rozprzestrzeniają nieprawdziwe informacje.\n" - u"\n" - u"O potencjalnych konsekwencjach fałszywych informacji w prawdziwym świecie przeczytasz tu:\n" - u"https://www.wprost.pl/swiat/10030588/" - u"Facebook-wplynal-na-wynik-amerykanskich-wyborow-Zuckerberg-komentuje.html."), - ( - u"Samo podjęcie czynności kontrolnych przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane " - u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą " - u"niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się ocen dotyczących ewentualnej winy. Dopóki zarzuty " - u"postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle zostaną postawione) nie zostaną uprawomocnione wyrokiem " - u"sądowym, obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. Tytuł zastosowanego newsa jest akceptowalny, ponieważ " - u"nie rozstrzyga ewentualnej winy wykonawców budżetu obywatelskiego. Niestety, z drugiej strony " - u"sformułowanie „niejasne umowy” sugeruje pewnego rodzaju nieprawidłowości. Dziennikarze tworzący newsy " - u"powinni działać zgodnie z etyką zawodową. Są oni zobowiązani do rzetelnego informowania o faktach " - u"i unikaniu prasowych przekłamań, nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach. Bywa jednak tak, " - u"że dziennikarze tworzący tytuły wiadomości manipulują nami, aby podstępnie zmusić nas do zaznajomienia " - u"się z ich treścią. Robią to najczęściej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które " - u"pojawiają się obok treści wiadomości. To zjawisko nosi nazwę „clickbait”.\n" - u"\n" - u"Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest dokładnie „clickbait” posłuchaj audycji pt. „Clickbait w sieci, " - u"czyli kto chce cię oszukać”: " - u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n" - u"\n" - u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n" - u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" - u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " - u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" - u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " - u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.", - - u"Zastosowanie takiego tytułu jest najlepsze, ponieważ stwierdza tylko pewien fakt, a jednocześnie " - u"nie przesądza o rezultatach działań kontrolnych prokuratury. Samo podjęcie czynności kontrolnych " - u"przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły " - u"się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się " - u"skrajnych ocen dotyczących ewentualnej winy. Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle " - u"zostaną postawione) nie zostaną uprawomocnione wyrokiem sądowym obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. " - u"Tytuł zastosowanego newsa jest poprawny i zgodny z etyką zawodową dziennikarza. Pamiętajmy, " - u"że dziennikarze zobowiązani są do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu prasowych przekłamań, " - u"nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach.\n" - u"\n" - u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n" - u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" - u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " - u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" - u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " - u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.", - - u"Zastosowanie takiego tytułu wprowadza tylko niepotrzebny zamęt i nosi znamiona manipulacji skierowanej " - u"wobec czytelników. Taki tytuł może być krzywdzący dla wykonawców, ponieważ wprost sugeruje ich winę. " - u"Samo podjęcie czynności kontrolnych przez prokuraturę nie musi oznaczać, że umowy podpisywane " - u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyły się z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paść ofiarą " - u"niesłusznych oskarżeń, dlatego powinno unikać się skrajnych ocen dotyczących ewentualnej winy. " - u"Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturę (jeśli w ogóle zostaną postawione) nie zostaną " - u"uprawomocnione wyrokiem sądowym obowiązuje tzw. domniemanie niewinności. Tytuł zastosowanego newsa jest " - u"nieakceptowalny, ponieważ zakłada winę, której nie udowodniono. Dziennikarze tworzący newsy powinni " - u"działać zgodnie z etyką zawodową. Są oni zobowiązani do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu " - u"prasowych przekłamań, nie tylko w treści newsów, ale również w ich tytułach. Bywa jednak tak, że " - u"dziennikarze tworzący tytuły wiadomości manipulują nami, aby podstępnie zmusić nas do zaznajomienia się " - u"z ich treścią. Robią to najczęściej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które pojawiają " - u"się obok treści wiadomości. To zjawisko nosi nazwę „clickbait”.\n" - u"\n" - u"Jeśli chcesz dowiedzieć się czym jest dokładnie „clickbait” posłuchaj audycji pt. „Clickbait w sieci, " - u"czyli kto chce cię oszukać”: " - u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n" - u"\n" - u"W celu zapoznania się ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytać:\n" - u"Kartę Etyczną Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" - u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " - u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" - u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " - u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf."), - ( - u"Wymienione w odpowiedzi narzędzia służą raczej dystrybucji informacji i prezentowaniu własnych wniosków " - u"/ przemyśleń (Power Point lub podcast), a nie pracy w grupie. Stosowane przy realizacji projektu " - u"narzędzia muszą pozwalać na komunikację zwrotną, wymianę myśli i ustalenia – a także wprowadzanie " - u"zmian w tworzonych treściach (muszą zatem pozwalać na tworzenie treści w formie wspólnie realizowanego " - u"procesu, a nie prezentować je statycznie).\n" - u"\n" - u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" - u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf.", - - u"Wymienione w odpowiedzi narzędzia służą wspólnej pracy nad projektem, mogą jednak nie pozwalać " - u"na przykład na pełne śledzenie chronologii wypowiedzi i ustaleń (Coggle) lub też odnotowanie efektów " - u"i ustaleń (Skype). Stosowane przy realizacji Waszego projektu narzędzia muszą pozwalać na komunikację " - u"zwrotną, wymianę myśli i ustalenia – a także wprowadzanie zmian w tworzonych treściach (muszą zatem " - u"pozwalać na tworzenie treści w formie wspólnie realizowanego procesu, a nie prezentować je statycznie) " - u"i umożliwiać śledzenie historii dokonywanych ustaleń i wprowadzanych zmian.\n" - u"\n" - u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" - u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf.", - - u"Wybrane narzędzia powinny doskonale odpowiedzieć na potrzeby współpracy przy realizacji projektu. " - u"Pozwalają zarówno na zarządzanie wewnątrz projektu (Wunderlist), jak i wspólne tworzenie koncepcji " - u"opracowywanego dzieła (OneNote, Google Docs). Szybka, grupowa komunikacja, uwzględniająca wszystkich " - u"uczestników projektu, zachowująca historię konwersacji, pozwala nie tylko na dokonywanie ustaleń, " - u"ale i odnoszenie się do nich w przyszłości.\n" - u"\n" - u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" - u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf."), - ( - u"Liczba edycji hasła na Wikipedii nie jest wskaźnikiem jego jakości. Przy niektórych hasłach, szczególnie " - u"społecznie drażliwych i kontrowersyjnych, liczba edycji może wynikać z braku zgody społeczności " - u"wikipedystów co do jednej neutralnej definicji. Przyczyną dużej liczby edycji bywa również zamierzone " - u"i złośliwe działanie internautów, którzy stosując tzw. trolling zmieniają znaczenie danego hasła, " - u"obniżając jego wartość merytoryczną lub przedstawiając skrajny punkt widzenia. Liczba edycji może " - u"wynikać też ze zmieniającej się stale wiedzy na temat danego zjawiska.\n" - u"\n" - u"Na temat oceny jakości haseł tworzonych na Wikipedii można przeczytać tutaj: " - u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakości.", - - u"Długość hasła na Wikipedii może być dobry miernikiem jego jakości, ale też niewystarczającym. " - u"Podobnie z jego strukturą. Nawet jeśli hasło zawiera odpowiedni wstęp definicyjny oraz dalsze " - u"skonkretyzowanie omawianej problematyki, nie oznacza to automatycznie, że mamy do czynienia z hasłem " - u"wysokiej jakości. Długość i odpowiednia struktura nie będą niosły ze sobą wartości, jeśli hasło " - u"nie będzie zawierało odpowiednich przypisów i odnośników do innych rzetelnych źródeł, w których " - u"potwierdzone są tezy i informacje zawarte w opisie hasła. Po zapoznaniu się z interesującym hasłem " - u"warto zawsze sprawdzić źródła, do których się ono odnosi. Sama obecność odnośników nie oznacza, że są " - u"one aktualne i rzetelne.\n" - u"\n" - u"Na temat oceny jakości haseł tworzonych na Wikipedii można przeczytać tutaj: " - u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakości.", - - u"Ani liczba edycji hasła, ani jego długość i struktura nie ma znaczenia dla jego jakości, jeśli w opisie " - u"hasła nie znajdziemy odpowiednich przypisów. To źródła, do których odnosi się opis hasła, stanowią " - u"przede wszystkim o jego wartości merytorycznej. Należy jednak pamiętać, że sama obecność odnośników " - u"jeszcze nic nie znaczy, warto samemu sprawdzić, czy są one aktualne i odnoszą do rzetelnej wiedzy.\n" - u"Na temat oceny jakości haseł tworzonych na Wikipedii można przeczytać tutaj: " - u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakości."), - ( - u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm związanych z tymi prawami jest szczególnie " - u"istotna w cyfrowym świecie, w którym skopiowanie cudzego pomysłu wymaga często jedynie zastosowanie " - u"funkcji „Kopiuj – Wklej”. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony nie " - u"gwarantuje ochrony praw jej autora – grafika mogła znaleźć się na stronie w sposób niezgodny z prawem, " - u"z naruszeniem praw jej autora, poza tym autor interesującej nas grafiki ma prawo do bycia docenionym " - u"poprzez podanie imienia i nazwiska lub pseudonimu. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, zrób co możesz, " - u"aby ustalić jej pierwotne źródło i autora i sprawdzić, czy pozwolił on na jej wykorzystywanie przez inne " - u"osoby.\n" - u"\n" - u"O tym, że nawet wielkie firmy popełniają plagiaty przeczytasz tu:\n" - u"http://noizz.pl/lifestyle/" - u"zara-kopiuje-grafiki-artystki-my-jestesmy-znani-a-ty-nie-odpowiadaja-prawnicy-firmy/p9y17wp.\n" - u"\n" - u"O ochronie praw autorskich więcej dowiesz się tu: http://prawokultury.pl.", - - u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm związanych z tymi prawami jest szczególnie " - u"istotna w cyfrowym świecie, w którym skopiowanie cudzego pomysłu wymaga często jedynie zastosowanie " - u"funkcji „Kopiuj – Wklej”. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony " - u"nie gwarantuje ochrony praw jej autora – grafika mogła znaleźć się na stronie w sposób niezgodny " - u"z prawem, z naruszeniem praw jej autora. Z takiego jednego naruszenia mogą rodzić się kolejne – " - u"grafika może być zamieszczana przez administratorów kolejnych stron. Dlatego, jeśli masz wątpliwości, " - u"zrób co możesz, aby ustalić jej pierwotne źródło i autora i sprawdzić, czy pozwolił on na jej " - u"wykorzystywanie przez inne osoby.\n" - u"\n" - u"O ochronie praw autorskich więcej dowiesz się tu: http://prawokultury.pl.", - - u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm związanych z tymi prawami jest szczególnie " - u"istotna w cyfrowym świecie, w którym skopiowanie cudzego pomysłu wymaga często jedynie zastosowanie " - u"funkcji „Kopiuj – Wklej”. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony " - u"nie gwarantuje ochrony praw jej autora – grafika mogła znaleźć się na stronie w sposób niezgodny " - u"z prawem, z naruszeniem praw jej autora. Zrobienie wszystkiego, co możliwe, aby ustalić jej pierwotne " - u"źródło i autora i sprawdzić, czy pozwolił on na jej wykorzystywanie przez inne osoby, sprawia, " - u"że zachowujemy się nie tylko fair w stosunku do autora, ale także przestrzegamy obowiązujących w tym " - u"zakresie przepisów.\n" - u"\n" - u"O ochronie praw autorskich więcej dowiesz się tu: http://prawokultury.pl."), - ( - u"Przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepełną listę argumentów. Zadaniem funkcji f(a) jest " - u"wyświetlenie sumy argumentu „a” oraz argumentu „b”. Niestety, sama funkcja pozwala określić wyłącznie " - u"argument „a” – z tego względu jej zapis jest niezgodny z zadaniem, które ma zrealizować. Główną wadą " - u"tego kodu jest więc przetwarzanie brakującego argumentu „b”.", - - u"Przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepełną listę argumentów. Zadaniem funkcji f(a) jest " - u"wyświetlenie sumy argumentu „a” oraz argumentu „b”. Niestety, sama funkcja pozwala określić wyłącznie " - u"argument „a” – z tego względu jej zapis jest niezgodny z zadaniem, które ma zrealizować. Odpowiedź ta " - u"jest niepoprawna, ponieważ funkcja nie określa, czy argument zarówno „a” jak i „b” muszą mieć charakter " - u"liczbowy. Mogą mieć również charakter łańcuchowy (tj. tekstowy).", - - u"Jest to błędna odpowiedź, ponieważ litera „f” w podanym kodzie nie oznacza argumentów funkcji. Argument " - u"funkcji oznaczony jest literą „a” i znajduje się w nawiasie. Litera „f” oznacza funkcje, która w tym " - u"przypadku przetwarza argument „a”. Ponadto przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepełną listę " - u"argumentów. Zadaniem przedstawione funkcji f(a) jest wyświetlenie sumy argumentu „a” oraz argumentu „b”. " - u"Niestety, sama funkcja pozwala określić wyłącznie argument „a” – z tego względu jej zapis jest niezgodny " - u"z zadaniem, które ma zrealizować.\n" - u"\n" - u"O definicji funkcji na przykładzie języka programowania C można przeczytać tutaj: " - u"https://pl.wikibooks.org/wiki/C/Funkcje#cite_note-1."), - ( - u"Licencje Creative Commons pozwalają zastąpić tradycyjny model ochrony praw autorskich „Wszystkie prawa " - u"zastrzeżone” zasadą „Pewne prawa zastrzeżone” – przy jednoczesnym poszanowaniu zasad prawa autorskiego " - u"(http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/). Licencja CC-BY-SA pozwala na kopiowanie, " - u"zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu oraz utworów zależnych, które muszą być " - u"opublikowane na tej samej licencji. Musisz jednak zwrócić uwagę na to, jaka licencja obowiązuje " - u"dla materiałów ściągniętych z serwisu The Noun Project, aby nie naruszyć praw ich autorów.", - - u"Licencje Creative Commons pozwalają zastąpić tradycyjny model ochrony praw autorskich „Wszystkie prawa " - u"zastrzeżone” zasadą „Pewne prawa zastrzeżone” – przy jednoczesnym poszanowaniu zasad prawa autorskiego " - u"(http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/). Licencja CC-BY pozwala na kopiowanie, " - u"zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie pod warunkiem oznaczenia " - u"autorstwa i gwarantuje najszersze swobody licencjobiorcy. Materiały z serwisu NASA należą natomiast – " - u"jak wszystkie dzieła stworzone przez rząd federalny USA – do domeny publicznej, która daje wszystkim " - u"nieograniczone prawo do dzieł, których wykorzystanie nie podlega restrykcjom i ograniczeniom, ponieważ " - u"prawa majątkowe do twórczości wygasły lub twórczość ta nigdy nie była lub nie jest przedmiotem prawa " - u"autorskiego (http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/).", - - u"Wykorzystanie materiałów ściągniętych z wyszukiwarki grafiki Google, bez sprawdzenia ich pochodzenia, " - u"udzielonej przez twórcę licencji oraz bez znajomości praw, jakie przysługują przy ich użyciu, w znacznej " - u"większości mogą narazić Cię na zarzut nieuprawnionego wykorzystania cudzej twórczości, a zatem " - u"naruszenia praw autorskich. Wyszukiwarka Google umożliwia filtrowanie wyników m.in. na podstawie " - u"licencji, na jakiej zostały udostępnione materiały. Opcję tę znajdziesz w zakładce Narzędzia – Prawa do " - u"użytkowania."), - ( - u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " - u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienie do " - u"wydarzenia historycznego, miejsca, formy przekazu – są więc one wyczerpujące i pozwolą otrzymać " - u"najlepsze rezultaty odnoszące się do poszukiwanego przez nas obiektu.", - - u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " - u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia wyłącznie " - u"do miejsca związanego z wydarzeniem oraz jego zawartości wizualnej – są więc one niewyczerpujące i " - u"nie pozwolą uzyskać najlepszych rezultatów odnoszących się do poszukiwanego przez nas obiektu. Brakuje " - u"przede wszystkim odniesienia do samego wydarzenia, czyli angielskiej wojny domowej w latach 1642-1651.", - - u"Podczas wyszukiwaniu w internecie obiektów takich jak zdjęcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " - u"słów kluczowych, co ich trafność. Wybrane przez Ciebie słowa kluczowe zawierają odniesienia do miejsca " - u"związanego z wydarzeniem, okresu oraz jego formy – są one trafne, a co za tym idzie powinniśmy uzyskać " - u"rezultat odnoszący się do poszukiwanego przez nas obiektu. Warto jednak poszerzyć zakres słów kluczowych " - u"o dodatkowe informacje, na przykład użyć hasła „karykatura”. Dodatkowe słowa mogą zwiększyć skuteczność " - u"naszych poszukiwań."), - ( - u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " - u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. " - u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, " - u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie.\n" - u"\n" - u"Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie " - u"upubliczniony. Dlatego zanim zamieścisz zdjęcie innej osoby, nawet wspólne selfie, upewnij się, " - u"że sfotografowana osoba wyraża zgodę na zamieszczenie zdjęcia w internecie.\n" - u"\n" - u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n" - u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku.", - - u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " - u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. " - u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, " - u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Zanim wykorzystasz czyjeś zdjęcie – nawet takie, na którym " - u"jesteś – zapytaj o zgodę jego autorkę / autora o możliwość jego wykorzystania.", - - u"Ochrona praw jednostki w internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " - u"cyfrowej. Jedną z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieła, a zatem naszych praw autorskich. " - u"Nie można zatem wykorzystywać bez pozwolenia niczyich zdjęć do tworzenia własnej relacji z wydarzeń, " - u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Jeśli jednak uzyskałeś zgodę autorki / autora na " - u"publikowanie zdjęć, możesz to bez wahania zrobić. Co więcej, ludzie mają prawo do samodzielnego " - u"decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek będzie upubliczniony. Jeśli jednak przed publikacją " - u"zdjęcia upewniłeś się, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjęcia w internecie zgodę, " - u"również możesz bez wątpliwości zamieścić zdjęcie.\n" - u"\n" - u"Więcej o ochronie wizerunku dowiesz się tu:\n" - u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku."), - ( - u"Internet to niemal nieskończone źródło informacji, edukacji, rozrywki. Często trudno jest zapanować nad " - u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujących (jak się może zdawać), stron. Zachowanie dyscypliny " - u"i świadomości własnych działań – oraz świadomości upływającego czasu – pozwala na zarządzanie własnym " - u"czasem i efektywne wykorzystanie narzędzia, jakim jest światowa sieć. Warto pamiętać, że taka dyscyplina " - u"bywa trudna, szczególnie jeśli bez żadnego zastanowienia będziesz pozwalać na to, aby kolejne bodźce " - u"odrywały Cię od realizowania zaplanowanych działań.\n" - u"\n" - u"Więcej o zarządzaniu czasem dowiesz się tu:\n" - u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" - u"\n" - u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radzić? Zajrzyj tu:\n" - u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" - u"\n" - u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarządzanie czasem znajdziesz tu:\n" - u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/.", - - u"Internet to niemal nieskończone źródło informacji, edukacji, rozrywki. Często trudno jest zapanować nad " - u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujących (jak się może zdawać), stron. Zachowanie dyscypliny " - u"i świadomości własnych działań – oraz świadomości upływającego czasu – pozwala na zarządzanie własnym " - u"czasem i efektywne wykorzystanie narzędzia, jakim jest światowa sieć. Jeśli nie narzucisz sam sobie " - u"granic i nie będziesz świadomie panował nad podejmowanymi działaniami, Twój plan nigdy się nie ziści.\n" - u"\n" - u"Więcej o zarządzaniu czasem dowiesz się tu:\n" - u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" - u"\n" - u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radzić? Zajrzyj tu:\n" - u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" - u"\n" - u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarządzanie czasem znajdziesz tu:\n" - u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/.", - - u"Internet to niemal nieskończone źródło informacji, edukacji, rozrywki. Często trudno jest zapanować nad " - u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujących (jak się może zdawać), stron. Zachowanie dyscypliny " - u"i świadomości własnych działań – oraz świadomości upływającego czasu – pozwala na zarządzanie własnym " - u"czasem i efektywne wykorzystanie narzędzia, jakim jest światowa sieć. Wykorzystanie zewnętrznych " - u"narzędzi, które pozwalają nam obiektywnie oceniać własne zachowania i dokonywać ich stosownej korekty – " - u"jeśli to niezbędne – to sposób nie tylko na efektywne działanie, ale i na zwiększenie prawdopodobieństwa " - u"osiągnięcia sukcesu w podejmowanych przedsięwzięciach.\n" - u"\n" - u"Więcej o zarządzaniu czasem dowiesz się tu:\n" - u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" - u"\n" - u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radzić? Zajrzyj tu:\n" - u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" - u"\n" - u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarządzanie czasem znajdziesz tu:\n" - u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/."), - ( - u"Wtyczki do przeglądarek, których zadaniem jest blokowanie reklam, nie analizują treści zawartych " - u"na stronach internetowych. Jeśli posiadałyby taką funkcjonalność, to zapewne odczulibyśmy spowolnienie " - u"w działaniu przeglądarki internetowej. Wtyczki blokujące reklamy działają w oparciu o listę plików " - u"graficznych, animacji i wyskakujących okien. To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy " - u"strony mają podlegać zablokowaniu w oparciu o zdefiniowane obiekty.\n" - u"\n" - u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytać na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " - u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about.", - - u"Faktycznie, korzystając z wtyczki blokującej reklamy zauważymy, że reklamy te nie wyświetlają się nam " - u"podczas użytkowania przeglądarki. Co więcej nasza przeglądarka nie tylko nie wyświetla nam zablokowanych " - u"reklam, ale wcześniej przerywa komunikację z serwerami, które odpowiadają za ich publikacje. Za to, jaki " - u"serwer powinien być niedopuszczony do komunikacji z przeglądarką, odpowiada sam użytkownik. Wtyczki " - u"blokujące reklamy działają bowiem w oparciu o listę plików graficznych, animacji i wyskakujących okien. " - u"To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy strony mają znaleźć się na stronie i " - u"podlegać zablokowaniu.\n" - u"\n" - u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytać na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " - u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about.", - - u"Przeglądarka internetowa z zainstalowaną wtyczką nie tylko nie wyświetla nam zablokowane reklamy, " - u"ale przede wszystkim blokuję komunikację z serwerami, które odpowiadają za ich publikacje. Za to, " - u"jaki serwer powinien być niedopuszczony do komunikacji z przeglądarką, odpowiada sam użytkownik. Wtyczki " - u"blokujące reklamy działają bowiem w oparciu o listę plików graficznych, animacji i wyskakujących okien. " - u"To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy strony mają znaleźć się na stronie " - u"i podlegać zablokowaniu. Wtyczka nie tylko zablokuje te elementy, ale również nie dopuści do komunikacji " - u"z serwerami odpowiedzialnymi za ich treść.\n" - u"\n" - u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytać na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " - u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about."), - ] + (u'uczeń', u'osoba bierna zawodowo ucząca się'), + (u'nieuczeń', u'osoba bierna zawodowo nieuczestnicząca w kształceniu'), + (u'bezrobotna-up', u'Osoba bezrobotna zarejestrowana w ewidencji UP'), + (u'bezrobotna-nie-up', u'Osoba bezrobotna nie zarejestrowana w ewidencji UP'), + (u'pracująca', u'Osoba pracująca'), + (u'inne', u'inne'), + ]) + typ_szkoly = forms.CharField(label=u'Typ szkoły (ponadgimnazjalna; inna, jaka?)', required=False) + mniejszosc = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba należąca do mniejszości narodowej lub etnicznej, migrant, osoba obcego pochodzenia', + choices=ODMOWA_CHOICES) + bezdomna = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba bezdomna lub dotknięta wykluczeniem z dostępu do mieszkań', choices=YESNO_CHOICES) + niepelnosprawna = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba z niepełnosprawnościami', + choices=ODMOWA_CHOICES) + pytanie4 = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba przebywająca w gospodarstwie domowym bez osób pracujących', + choices=YESNO_CHOICES) + pytanie5 = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba przebywająca w gospodarstwie domowym z dziećmi pozostającymi na utrzymaniu', + choices=YESNO_CHOICES) + pytanie6 = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba żyjąca w gospodarstwie składającym się z jednej osoby dorosłej i dzieci ' + u'pozostających na utrzymaniu', + choices=YESNO_CHOICES) + pytanie7 = forms.ChoiceField( + label=u'Osoba żyjąca w innej niekorzystnej sytuacji społecznej (inne niż wymienione powyżej)', + choices=ODMOWA_CHOICES) @classmethod def results(cls, contact): @@ -1716,7 +794,7 @@ class SciezkiKopernikaTestForm(ContactForm): 'comment': mark_safe(markdown.convert(cls.ANSWER_COMMENTS[i-1][chosen_idx])), 'answers': [(text, a_score == score, a_score == 2) for a_score, text in choices], } - question_count = len(fields) - 1 + question_count = 20 questions = [question_data(i) for i in xrange(1, question_count + 1)] points = sum(question['score'] for question in questions) return {'questions': questions, 'points': points/2., 'total': question_count}