X-Git-Url: https://git.mdrn.pl/edumed.git/blobdiff_plain/1c6b6f643fb3a9f50fe2752b3b2ee3390b321d78..e98aaae9c8ee2024326a46a641d7a6beb207fba4:/edumed/contact_forms.py diff --git a/edumed/contact_forms.py b/edumed/contact_forms.py index 87fc591..b42b433 100644 --- a/edumed/contact_forms.py +++ b/edumed/contact_forms.py @@ -1,7 +1,10 @@ # -*- coding: utf-8 -*- +import re + from django import forms from django.forms.formsets import BaseFormSet from django.utils.safestring import mark_safe +from markdown2 import Markdown from contact.forms import ContactForm from django.core.mail import send_mail @@ -10,6 +13,12 @@ from django.core.validators import validate_email from django.template.loader import render_to_string from django.utils.translation import ugettext_lazy as _ +LINK_PATTERNS = [ + (re.compile(r'((http|ftp|https)://([\w_-]+(?:(?:\.[\w_-]+)+))([\w.,;@?^=%&:/~+#-]*[\w@?^=%&/~+#-])?)'), + r'\1') +] + +markdown = Markdown(extras=["link-patterns", 'code-friendly'], link_patterns=LINK_PATTERNS) WOJEWODZTWA = ( u'dolnoÅlÄ skie', @@ -239,7 +248,7 @@ class CommissionForm(forms.Form): class OlimpiadaForm(ContactForm): - disabled = False + disabled = True disabled_template = 'wtem/disabled_contact_form.html' form_tag = "olimpiada" form_title = u"Olimpiada Cyfrowa - Elektroniczny System ZgÅoszeÅ" @@ -276,7 +285,8 @@ class OlimpiadaForm(ContactForm): @staticmethod def get_extract_fields(contact, extract_type_slug): fields = contact.body.keys() - fields.remove('student') + if 'student' in fields: + fields.remove('student') fields.extend(['contact', 'student_first_name', 'student_last_name', 'student_email']) return fields @@ -293,12 +303,13 @@ class OlimpiadaForm(ContactForm): toret[0][field_name] = val current = toret[0] - for student in contact.body['student']: - for attr in ('first_name', 'last_name', 'email'): - current['student_' + attr] = student[attr] - if current not in toret: - toret.append(current) - current = {} + if 'student' in contact.body: + for student in contact.body['student']: + for attr in ('first_name', 'last_name', 'email'): + current['student_' + attr] = student[attr] + if current not in toret: + toret.append(current) + current = {} return toret def save(self, request, formsets=None): @@ -462,23 +473,28 @@ class SuperwizjaForm(ContactForm): uwagi = forms.CharField(label=u'Inne uwagi', widget=forms.Textarea, max_length=4096, required=False) +def textarea_field(label, max_length=500): + return forms.CharField( + label=label, widget=forms.Textarea, max_length=max_length, help_text=u'(do %s znaków)' % max_length) + + class CybernauciForm(ContactForm): disabled = True disabled_template = 'contact/disabled_contact_form.html' - form_tag = 'trenerzy-cybernauci' + form_tag = 'trenerzy-cybernauci2017' form_title = u"Cybernauci â szkolenie dla trenerów" admin_list = ['nazwisko', 'instytucja', 'contact'] submit_label = u'WyÅlij' nazwisko = forms.CharField(label=u'ImiÄ i nazwisko', max_length=1024) - contact = forms.CharField(label=u'E-mail kontaktowy') - telefon = forms.CharField(label=u'Telefon', max_length=32) + adres = forms.CharField(label=u'Adres zamieszkania') wojewodztwo = forms.ChoiceField(label=u'Województwo', choices=WOJEWODZTWO_CHOICES) - dlaczego = forms.CharField( - label=u'ProszÄ opisaÄ, dlaczego chce Pan/Pani zostaÄ Emisariuszem Bezpiecznego Internetu.', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) + contact = forms.CharField(label=u'Adres e-mail') + telefon = forms.CharField(label=u'Telefon kontaktowy', max_length=32) + dlaczego = textarea_field( + label=u'ProszÄ opisaÄ, dlaczego chce Pan/Pani zostaÄ Emisariuszem Bezpiecznego Internetu.') grupy = forms.MultipleChoiceField( - label=u'ProszÄ wskazaÄ, dla których grup realizowaÅ Pan/ realizowaÅa Pani zajÄcia warsztatowe', + label=u'ProszÄ wskazaÄ, dla których grup realizowaÅ Pan/realizowaÅa Pani zajÄcia warsztatowe', widget=forms.CheckboxSelectMultiple, choices=[ ('Uczniowie klas 1-3', 'Uczniowie klas 1-3'), @@ -488,36 +504,34 @@ class CybernauciForm(ContactForm): ('Nauczyciele', 'Nauczyciele'), ('Rodzice', 'Rodzice'), ]) - doswiadczenie_grupy = forms.CharField( + doswiadczenie_grupy = textarea_field( label=u'ProszÄ opisaÄ swoje doÅwiadczenie w pracy warsztatowej z grupami docelowymi Projektu ' u'(dzieÄmi, mÅodzieÅ¼Ä , osobami dorosÅymi: nauczycielami, rodzicami).', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) - doswiadczenie_edumed = forms.CharField( - label=u'Jakie jest Pana/Pani doÅwiadczenie w zakresie edukacji medialnej,' - u'zwÅaszcza w zakresie bezpieczeÅstwa w Internecie i korzystania z TIK?' - u' SkÄ d czerpie Pan/Pani wiedzÄ w tym zakresie? W jakich projektach braÅ' - u' Pan/braÅa Pani udziaÅ dotychczas?', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) - szkolenia = forms.CharField( + max_length=750) + doswiadczenie_edumed = textarea_field( + label=u'Jakie jest Pana/Pani doÅwiadczenie w zakresie edukacji medialnej, ' + u'zwÅaszcza w zakresie bezpieczeÅstwa w Internecie i korzystania z TIK? ' + u'SkÄ d czerpie Pan/Pani wiedzÄ w tym zakresie? W jakich projektach braÅ ' + u'Pan/braÅa Pani udziaÅ dotychczas?', + max_length=750) + szkolenia = textarea_field( label=u'ProszÄ wymieniÄ studia, szkolenia albo kursy (maks. 5 najważniejszych) ' u'powiÄ zane z tematykÄ Projektu, w których Pan/Pani uczestniczyÅ/Åa, ' u'w tym dane na temat instytucji czy osoby prowadzÄ cej (z JEDNOZDANIOWYM ' - u'omówieniem i terminami, w których siÄ odbyÅy).', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) - realizacje = forms.CharField( + u'omówieniem i terminami, w których siÄ odbyÅy).') + realizacje = textarea_field( label=u'ProszÄ opisaÄ swoje doÅwiadczenie w zakresie realizacji dziaÅaÅ w lokalnym Årodowisku ' - u'szkolnym (np. na terenie gminy/powiatu/województwa).', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) - cel = forms.CharField( + u'szkolnym (np. na terenie gminy/powiatu/województwa).') + cel = textarea_field( label=u'ProszÄ opisaÄ, jakÄ wiedzÄ i umiejÄtnoÅci chce Pan/Pani zdobyÄ ' - u'lub doskonaliÄ poprzez uczestnictwo w Szkoleniu trenerskim.', - widget=forms.Textarea, max_length=4096) + u'lub doskonaliÄ poprzez uczestnictwo w Szkoleniu trenerskim.') + skad = forms.CharField(label=u'SkÄ d dowiedziaÅ/dowiedziaÅa siÄ Pan/Pani o projekcie âCybernauciâ?') zgoda_regulamin = forms.BooleanField( label=u'OÅwiadczam, że zapoznaÅem/zapoznaÅam siÄ z Regulaminem Rekrutacji ' u'i Uczestnictwa w Projekcie âCybernauci â kompleksowy projekt ' u'ksztaÅtowania bezpiecznych zachowaÅ w sieciâ i akceptujÄ jego warunki.', - help_text=u'Zobacz regulamin.') + help_text=u'Zobacz regulamin.') zgoda_dane = forms.BooleanField( label=u'Wyrażam zgodÄ na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych ' u'w niniejszym dokumencie dla potrzeb niezbÄdnych do realizacji Projektu ' @@ -527,12 +541,16 @@ class CybernauciForm(ContactForm): zgoda_niekaralnosc = forms.BooleanField( label=u'W przypadku zakwalifikowania siÄ na kurs zobowiÄ zujÄ siÄ ' u'do dostarczenia Åwiadectwa o niekaralnoÅci â najpóźniej w dniu rozpoczÄcia Szkolenia.') + zgoda_newsletter = forms.BooleanField( + required=False, + label=u'ChcÄ otrzymywaÄ newsletter Edukacja Medialna.') cv = forms.FileField( label=u'Wgraj plik CV.', help_text=u'Prosimy o nazwanie pliku swoim imieniem i nazwiskiem. Preferowany format: PDF.') class WLEMForm(ContactForm): + disabled = True form_tag = 'wlem' form_title = u"WLEM - szkolenie dla warszawskich liderów edukacji medialnej" admin_list = ['nazwisko', 'instytucja', 'contact'] @@ -571,14 +589,10 @@ class WLEMForm(ContactForm): u'zwiÄ zanych z edukacjÄ medialnÄ .') -def textarea_field(label, max_length=500): - return forms.CharField(label=label, widget=forms.Textarea, max_length=max_length) - - def ordered_textarea_field(start, pre_label=u'', label=u'', max_length=500): return textarea_field( - mark_safe(u'%s
funkcja f(a) { wyÅwietl a + b;
'
+ u'}
' + u'https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Engl-Bürgerkrieg.JPG
' + u'Najlepszym zestawem tagów dla osoby katalogujÄ cej pliki cyfrowe w muzeum, ' + u'a równoczeÅnie najbardziej użytecznym dla użytkowników przeszukujÄ cych stronÄ ' + u'zestawem sÅów kluczowych opisujÄ cych ten obiekt bÄdzie:'), + choices=[ + (2, u'Anglia, wojna domowa, karykatura, propaganda,'), + (0, u'komiks, Åmiech, Anglicy, Wielka Brytania, psy,'), + (1, u'Angielska Wojna Domowa 1642-1651, propaganda.')]) + pyt18 = quiz_question( + label=u'18. Podczas wycieczki szkolnej zrobiÅaÅ/eÅ sporo zdjÄÄ znajomym, w różnych sytuacjach. ' + u'Masz również dostÄp do wielu fotografii, które przygotowali Twoi koledzy i koleżanki. ' + u'Zamierzasz niektóre z nich zamieÅciÄ na swoim kanale w serwisie spoÅecznoÅciowym. Możesz opublikowaÄ:', + choices=[ + (0, u'zdjÄcia prezentujÄ ce selfie (o ile nie przedstawiajÄ wiÄcej niż dwóch osób), ' + u'zdjÄcia grupy podczas zwiedzania, zdjÄcia, które ktoÅ zrobiÅ Tobie na tle zwiedzanych obiektów, ' + u'zdjÄcia, na których ludzie siÄ uÅmiechajÄ i cieszÄ , że robisz im zdjÄcie,'), + (1, u'zdjÄcia prezentujÄ ce selfie (ale tylko Twoje), zdjÄcia pokazujÄ ce w oddali grupÄ na tle ' + u'zwiedzanych obiektów, zdjÄcia, zdjÄcia na których widaÄ tylko Ciebie, na tle zwiedzanych obiektów,'), + (2, u'zdjÄcia prezentujÄ ce selfie (na których jesteÅ Ty, ale również inne osoby, które potwierdziÅy, ' + u'że możesz opublikowaÄ fotografie), zdjÄcia na których widaÄ tylko Ciebie ' + u'i masz zgodÄ na ich publikacjÄ od osoby, która wykonaÅa fotografiÄ, ' + u'wykonane przez Ciebie zdjÄcia zwiedzanych obiektów.')]) + pyt19 = quiz_question( + label=u'19. KorzystajÄ c z sieci, natrafiamy na różne interesujÄ ce informacje. ' + u'PojawiajÄ siÄ w wielu serwisach informacyjnych, spoÅecznoÅciowych, w postaci reklam ' + u'doÅÄ czanych do materiaÅów wideo, reklam zamieszczonych w tekstach itp. ' + u'Na co warto zwracaÄ uwagÄ, podczas codziennego korzystania z mediów, ' + u'żeby efektywnie wykorzystaÄ czas spÄdzony w Internecie?', + choices=[ + (1, u'zaplanowaÄ czas spÄdzany na korzystaniu z mediów i staraÄ siÄ trzymaÄ swojego planu, ' + u'nie unikasz jednak nagÅych rozmów przez komunikator, oglÄ dania postów, ' + u'zdjÄÄ i filmików dodawanych przez znajomych,'), + (0, u'zaplanowaÄ, co bÄdziesz robiÅ(a), ale traktujesz to jako ramÄ dziaÅania, wiesz, ' + u'że po drodze pojawi siÄ wiele interesujÄ cych informacji, z których skorzystasz,'), + (2, u'zaplanowaÄ czas spÄdzany na korzystaniu z mediów i rejestrowaÄ, co, ' + u'kiedy i przez ile czasu robisz, np. instalujÄ c aplikacjÄ do mierzenia czasu spÄdzanego w sieci. ' + u'NastÄpnie analizujesz zebrane informacje i starasz siÄ okreÅliÄ, co robisz zbyt czÄsto ' + u'i jakie rzeczy odciÄ gajÄ TwojÄ uwagÄ od tych zaplanowanych.')]) + pyt20 = quiz_question( + label=u'20. BlokujÄ ca reklamy wtyczka do przeglÄ darki dziaÅa w nastÄpujÄ cy sposób:', + choices=[ + (0, u'analizuje treÅÄ tekstów oraz obrazków i blokuje te, które zawierajÄ reklamy,'), + (1, u'blokuje wyÅwietlanie plików reklam zanim wyÅwietli je przeglÄ darka,'), + (2, u'blokuje komunikacjÄ przeglÄ darki z serwerami publikujÄ cymi reklamy.')]) + + ANSWER_COMMENTS = [ + ( + u"Stwierdzenie âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅci, ale wszyscy terroryÅci to muzuÅmanieâ nie " + u"odzwierciedla faktów. O ile prawdÄ jest, że âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅciâ, to bÅÄdnym " + u"zaÅożeniem jest, że âwszyscy terroryÅci sÄ muzuÅmanamiâ. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony" + u" przeciwko innym osobom nie jest domenÄ tej, czy innej religii. Wynika on czÄsto z fundamentalistycznych " + u"postaw i może pojawiÄ siÄ w różnych kontekstach politycznych i spoÅecznych, a nie tylko religijnych. " + u"Z drugiej strony, każdemu użytkownikowi Internetu przysÅuguje wolnoÅÄ sÅowa, która oznacza prawo " + u"do publicznego wyrażania wÅasnych poglÄ dów w przestrzenie publicznej. ZachÄca do tego zwÅaszcza możliwoÅÄ" + u" zostawiania komentarzy pod różnego rodzaju artykuÅami. Należy liczyÄ siÄ z tym, że czÄÅÄ z nich może " + u"wprowadzaÄ w bÅÄ d. JeÅli przyjmiemy interpretacjÄ, zgodnie z którÄ wpis użytkownika na portalu " + u"internetowym jest opiniÄ , to mamy prawo do jego zachowania.\n" + u"JeÅli chcesz pogÅÄbiÄ swojÄ wiedzÄ na temat âterroryzmuâ możesz przeczytaÄ artykuÅ " + u"pt. âZjawisko terroryzmuâ: " + u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.\n" + u"\n" + u"O prawie do wolnoÅci wypowiedzi w Internecie i zagrożeniach zwiÄ zanych z jego ograniczeniem możesz " + u"przeczytaÄ w komentarzu prawnika pt. âMasz prawo swobodnie wypowiadaÄ siÄ w Internecie, tak samo jak " + u"wyjÅÄ z domu i chodziÄ po ulicach!â: " + u"http://prawokultury.pl/newsy/masz-prawo-swobodnie-wypowiadac-sie-w-internecie-t/.", + + u"Stwierdzenie âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅci, ale wszyscy terroryÅci to muzuÅmanieâ nie " + u"odzwierciedla faktów. W tym przypadku należy odróżniÄ fakt, czyli coÅ co naprawdÄ siÄ wydarzyÅo, " + u"od opinii, która okreÅla nasz sÄ d na temat wybranych przez nas kwestii. O ile prawdÄ jest, że " + u"âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅciâ, to bÅÄdnym zaÅożeniem jest, że âwszyscy terroryÅci sÄ " + u"muzuÅmanamiâ. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony przeciwko innym osobom nie jest domenÄ " + u"tej, czy innej religii. Wynika on czÄsto z fundamentalistycznych postaw i może pojawiÄ siÄ w różnych " + u"kontekstach politycznych i spoÅecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu zawierajÄ cego powyższÄ " + u"treÅÄ może wprowadzaÄ w bÅÄ d jego czytelników ponieważ nie odnosi siÄ do faktów, dlatego najlepszÄ opcjÄ " + u"jest jego usuniÄcie.\n" + u"\n" + u"JeÅli chcesz pogÅÄbiÄ swojÄ wiedzÄ na temat âterroryzmuâ możesz przeczytaÄ artykuÅ " + u"pt. âZjawisko terroryzmuâ: " + u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf.", + + u"Stwierdzenie âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅci, ale wszyscy terroryÅci to muzuÅmanieâ " + u"nie odzwierciedla faktów i jest bÅÄdnÄ ich interpretacjÄ W tym przypadku należy odróżniÄ fakt, " + u"czyli coÅ, co naprawdÄ siÄ wydarzyÅo, od opinii, która okreÅla nasz sÄ d na temat wybranych przez nas " + u"kwestii. O ile prawdÄ jest, że âNie wszyscy muzuÅmanie to terroryÅciâ, to bÅÄdnym zaÅożeniem jest, że " + u"âwszyscy terroryÅci sÄ muzuÅmanamiâ. Terroryzm jako akt agresji fizycznej wymierzony przeciwko innym " + u"osobom nie jest domenÄ tej, czy innej religii. Wynika on czÄsto z fundamentalistycznych postaw i może " + u"pojawiÄ siÄ w różnych kontekstach politycznych i spoÅecznych, a nie tylko religijnych. Zachowanie wpisu " + u"zawierajÄ cego powyższÄ treÅÄ może wprowadzaÄ w bÅÄ d jego czytelników, dlatego najlepszÄ opcjÄ jest jego " + u"usuniÄcie.\n" + u"\n" + u"JeÅli chcesz pogÅÄbiÄ swojÄ wiedzÄ na temat âterroryzmuâ możesz przeczytaÄ artykuÅ " + u"pt. âZjawisko terroryzmuâ: " + u"http://www.ies.krakow.pl/wydawnictwo/prokuratura/pdf/2012/07-08/11resztak.pdf."), + ( + u"Wymienione narzÄdzia i umiejÄtnoÅci brzmiÄ bardzo profesjonalnie, a ich wartoÅÄ wydaje siÄ byÄ " + u"bardzo wysoka. JeÅli każdy zakÅadaÅby, że wszystkie one sÄ potrzebne do rozpoczÄcia nagrywania audycji, " + u"nigdy by tego nie zrobiÅ.\n" + u"\n" + u"Tak jak nie od razu Rzym zbudowano, tak nie od razu trzeba nagrywaÄ w profesjonalnym studio. Nawet " + u"zawodowi podcasterzy od czegoÅ musieli zaczÄ Ä â w wiÄkszoÅci od mikrofonu wbudowanego w komputer. Prawie " + u"każdy mÅody czÅowiek ma w rÄku znacznie doskonalsze narzÄdzie, jakim jest smartfon. W Internecie można " + u"Åatwo znaleÅºÄ darmowe oprogramowanie do obróbki dźwiÄku i tutoriale, które pomogÄ w tworzeniu podcastu.\n" + u"\n" + u"O tym, jak zaczÄ Ä tworzyÄ podcast, nie wydajÄ c nawet zÅotówki przeczytasz tu: " + u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/.", + + u"Wymienione narzÄdzia i umiejÄtnoÅci brzmiÄ profesjonalnie, nie wszyscy mogÄ pozwoliÄ sobie na taki " + u"zakup. Ale czy faktycznie jest to konieczne? JeÅli każdy zakÅadaÅby, że wszystkie one sÄ potrzebne do " + u"rozpoczÄcia nagrywania audycji, nigdy by tego nie zrobiÅ. Do przygotowania podcastu nie trzeba " + u"wykorzystywaÄ komputera. Potrzebne jest urzÄ dzenie, które pozwoli na nagrywanie dźwiÄku i jego " + u"podstawowÄ obróbkÄ (może to byÄ zatem także smartfon).\n" + u"\n" + u"O tym, jak zaczÄ Ä tworzyÄ podcast nie wydajÄ c nawet zÅotówki przeczytasz tu: " + u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/.", + + u"UrzÄ dzenie do nagrywania dźwiÄku i możliwoÅÄ jego podstawowej edycji (zarówno jeÅli chodzi o dostÄpne " + u"oprogramowanie, jak i posiadane umiejÄtnoÅci), to wystarczajÄ cy poczÄ tek. Z czasem, jeÅli tworzenie " + u"podcastu okaże siÄ pasjÄ , można zdecydowaÄ siÄ na poszerzenie wachlarza narzÄdzi, którymi bÄdzie siÄ " + u"posÅugiwaÄ.\n" + u"\n" + u"O tym, jak zaczÄ Ä tworzyÄ podcast nie wydajÄ c nawet zÅotówki przeczytasz tu: " + u"https://malawielkafirma.pl/wlasny-podcast-za-darmo/."), + ( + u"Utwory powstaÅe w czasach kiedy nie obowiÄ zywaÅy prawa autorskie naleÅ¼Ä do tak zwanej domeny publicznej. " + u"DomenÄ publicznÄ oznaczany tÄ twórczoÅÄ i te utwory, do których wygasÅy majÄ tkowe prawa autorskie, " + u"wiÄc żadna licencja nie ma w tym przypadku zastosowania. Poprzez publikowanie utworu na licencjach " + u"Creative Commons przekazujemy informacjÄ o tym, że chcemy dzieliÄ siÄ swoimi utworami (w szerszym bÄ dź " + u"wÄższym zakresie). Zasada ta nie dotyczy wszystkich licencji CC. TÄ , która dajÄ najwiÄkszÄ dowolnoÅÄ " + u"korzystania z utworu, jest licencja CC BY (Creative Commons Uznanie Autorstwa).\n" + u"MówiÄ c inaczej, Åatwiej nam jest wykorzystywaÄ zdjÄcia, obrazy, czy też muzykÄ na licencji CC " + u"do wÅasnych celów (np. w prezentacji lub na swojej stronie internetowej), ponieważ nie musimy prosiÄ " + u"autora o pozwolenie na ich użytkowanie â wszystko oczywiÅcie zależy od rodzaju licencji CC, a tych jest " + u"kilka. Warto wczeÅniej siÄ z nimi zapoznaÄ na stronie: https://creativecommons.pl.\n" + u"\n" + u"Z definicjÄ domeny publicznej można zapoznaÄ siÄ na stronie: " + u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o prawach autorskich można przeczytaÄ w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " + u"i prawach pokrewnych: " + u"http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 " + u"oraz na stronie http://prawokultury.pl.", + + u"XIV-wieczny kodeks powstaÅ w czasach, w których nie obowiÄ zywaÅy tak zwane prawa autorskie. " + u"Z tego wzglÄdu jego udostÄpnienie i rozpowszechnianie w jakikolwiek sposób jest dozwolone bez podawania " + u"licencji, ponieważ kodeks ten należy już do domeny publicznej. Prawa autorskie to zbiór reguÅ " + u"dotyczÄ cych praw osobistych i majÄ tkowych, jakie nam przysÅugujÄ przy utworach (np. zdjÄciach, muzyce), " + u"który stworzyliÅmy osobiÅcie. Z kolei domenÄ publicznÄ okreÅlamy tÄ twórczoÅÄ i te utwory, z których " + u"możemy korzystaÄ w dowolny sposób, ponieważ prawa autorskie wygasÅy (minÄÅo 70 lat od Åmierci ich " + u"twórców) lub utwory powstaÅy wtedy, kiedy prawa autorskie nie istniaÅy.\n" + u"\n" + u"O idei udostÄpniania utworów na zasadach licencji Creative Commons można przeczytaÄ na stronie: " + u"https://creativecommons.pl.\n" + u"\n" + u"Z definicjÄ domeny publicznej można zapoznaÄ siÄ na stronie: " + u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o prawa autorskich można przeczytaÄ w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " + u"i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 oraz na stronie " + u"http://prawokultury.pl.", + + u"Ważne jest, aby wszystkie dokumenty o znaczeniu historycznym udostÄpnianie byÅy odbiorcom w jak " + u"najlepszej jakoÅci produkcyjnej. W przypadku XIV-wiecznego kodeksu oznacza to, że muzeum cyfrowe powinno " + u"postaraÄ siÄ o zeskanowanie dokumenty w wysokiej rozdzielczoÅci, która umożliwi dokÅadne zaznajomienie " + u"siÄ z jego treÅciÄ szerokim rzeszom odbiorców. Jednak idea domeny publicznej zakÅada przede wszystkim " + u"możliwoÅÄ korzystania z udostÄpnianego utworu bez ograniczeÅ wynikajÄ cych z praw autorskich. DomenÄ " + u"publicznÄ okreÅlamy tÄ twórczoÅÄ i te utwory, z których możemy korzystaÄ w dowolny sposób, ponieważ " + u"prawa autorskie dawno wygasÅy lub powstaÅy wtedy, kiedy prawa autorskie nie istniaÅy. Prawa autorskie to " + u"zbiór reguÅ dotyczÄ cych praw jakie nam przysÅugujÄ przy utworach (np. zdjÄciach, muzyce), które " + u"stworzyliÅmy osobiÅcie. Na przykÅad jednÄ z ważniejszych kwestii dotyczÄ cych praw autorskich jest " + u"pobieranie opÅat za każdorazowe użycie skomponowanego przez nas utworu.\n" + u"\n" + u"O idei udostÄpniania utworów na zasadach licencji Creative Commons można przeczytaÄ na stronie: " + u"https://creativecommons.pl.\n" + u"\n" + u"Z definicjÄ domeny publicznej można zapoznaÄ siÄ na stronie: " + u"http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o prawa autorskich można przeczytaÄ w Ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskich " + u"i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/Download?id=WDU19940240083&type=3 oraz na stronie " + u"http://prawokultury.pl."), + ( + u"Zastosowanie takich metod ochrony swojej prywatnoÅci nie gwarantuje skutecznego dziaÅania. " + u"Komputer odnotowuje nasze dziaÅania na różne sposoby â historia odwiedzanych stron to tylko jeden " + u"z nich. Dane zapisane w formularzach, âciasteczkaâ (niewielkie informacje, wysyÅane przez serwis " + u"internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urzÄ dzeniu koÅcowym â komputerze, laptopie, smartfonie â " + u"z którego korzystamy podczas przeglÄ dania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) " + u"pozwolÄ zainteresowanej osobie ustaliÄ, co robiÅeÅ. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich danych," + u" zawsze pamiÄtaj o wylogowaniu siÄ i zablokowaniu komputera, jeÅli odchodzisz od niego na chwilÄ.\n" + u"\n" + u"PamiÄtaj także, że jeÅli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urzÄ dzeniach, sam serwis tworzy " + u"synchronizowanÄ historiÄ aktywnoÅci. Jak jÄ usunÄ Ä, dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o ochronie prywatnoÅci w Internecie dowiesz siÄ tu: https://panoptykon.org/ i tu: " + u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.", + + u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatnoÅci pozwala nam na zachowanie prywatnoÅci w " + u"Internecie. PamiÄtanie o tym, że komputer odnotowuje nasze dziaÅania na różne sposoby â historia " + u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich â to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane w " + u"formularzach, âciasteczkaâ (niewielkie informacje, wysyÅane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i " + u"zapisywane na urzÄ dzeniu koÅcowym â komputerze, laptopie, smartfonie â z którego korzystamy podczas " + u"przeglÄ dania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) pozwolÄ zainteresowanej osobie " + u"ustaliÄ, co robiÅeÅ, dlatego usuwanie historii i wszystkich pozostaÅych danych gromadzonych przez " + u"przeglÄ darkÄ to czynnoÅci, które sÄ niezbÄdne. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich danych, " + u"zawsze pamiÄtaj o wylogowaniu siÄ i zablokowaniu komputera, jeÅli odchodzisz od niego na chwilÄ.\n" + u"\n" + u"PamiÄtaj także, że jeÅli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urzÄ dzeniach, sam serwis Google " + u"tworzy synchronizowanÄ historiÄ aktywnoÅci. Jak jÄ usunÄ Ä, dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" + u"\n" + u"\n" + u"WiÄcej o ochronie prywatnoÅci w Internecie dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci.", + + u"Kompleksowe stosowanie różnych metod ochrony swojej prywatnoÅci pozwala nam na zachowanie prywatnoÅci " + u"w Internecie. PamiÄtanie o tym, że komputer odnotowuje nasze dziaÅania na różne sposoby â historia " + u"odwiedzanych stron to tylko jeden z nich â to istotny element skutecznej ochrony. Dane zapisane " + u"w formularzach, âciasteczkaâ (niewielkie informacje, wysyÅane przez serwis internetowy, który odwiedzamy " + u"i zapisywane na urzÄ dzeniu koÅcowym â komputerze, laptopie, smartfonie â z którego korzystamy podczas " + u"przeglÄ dania stron internetowych: http://wszystkoociasteczkach.pl/) pozwolÄ zainteresowanej osobie " + u"ustaliÄ, co robiÅeÅ. Dlatego usuwanie historii nie wystarczy, konieczne jest kasowanie wszystkich " + u"pozostaÅych danych gromadzonych przez przeglÄ darkÄ. Ważne jest także chronienie swoich kont i ich " + u"danych, zawsze pamiÄtaj o wylogowaniu siÄ i zablokowaniu komputera, jeÅli odchodzisz od niego na chwilÄ." + u"\n" + u"\n" + u"PamiÄtaj także, że jeÅli korzystasz ze swojego konta Google na wielu urzÄ dzeniach, sam serwis Google " + u"tworzy synchronizowanÄ historiÄ aktywnoÅci. Jak jÄ usunÄ Ä, dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://support.google.com/websearch/answer/54068?hl=pl&ref_topic=1638123.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o ochronie prywatnoÅci w Internecie dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://www.saferinternet.pl/pl/ochrona-prywatnosci."), + ( + u"WolnoÅÄ sÅowa oznacza przede wszystkim nasze prawo do wyrażania swoich wÅasnych poglÄ dów i w przypadku " + u"skorzystania z tej wolnoÅci nie ma wiÄkszego znaczenia czy swoje poglÄ dy wyrażamy anonimowo, " + u"czy też podpisujemy siÄ pod nimi imieniem i nazwiskiem. WolnoÅÄ sÅowa nie ma zwiÄ zku z wartoÅciÄ " + u"komentarzy w Internecie. Z drugiej strony jednak należy pamiÄtaÄ, że korzystanie z wolnoÅci sÅowa " + u"nie oznacza, że nie możemy czuÄ siÄ odpowiedzialni za swoje opinie wyrażane w Internecie i publikowaÄ " + u"na przykÅad obraźliwe komentarze. Poza tym peÅna anonimowoÅÄ w sieci nie istnieje â jeÅli zrobimy coÅ " + u"zÅego w Internecie, to Åatwo bÄdzie można nas namierzyÄ.\n" + u"\n" + u"Z tematem problematyki wolnoÅci w Internecie można zapoznaÄ siÄ w artykule " + u"pt. âProblem wolnoÅci w Internecieâ: " + u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.", + + u"To, czy wartoÅÄ komentarza opublikowanego w Internecie zależy od jego podpisania przez autora, wynika " + u"z kontekstu, treÅci i czÄsto miejsca, w którym siÄ ten komentarz znajduje. WartoÅÄ komentarza możemy " + u"na przykÅad Åatwo oceniÄ wtedy, kiedy jesteÅmy w stanie zidentyfikowaÄ osobÄ, która go umieszcza w " + u"Internecie. Ma to szczególne znaczenie, jeÅli dana osoba jest uznanym ekspertem w dziedzinie, w której " + u"siÄ wypowiada. BywajÄ jednak sytuacje, w których anonimowe komentarze bywajÄ również wartoÅciowe. " + u"Można to zaobserwowaÄ w sytuacjach, w których anonimowy komentarz dostarcza nam informacji, które " + u"nie mogÅyby zostaÄ rozpowszechnione w inny sposób, jak tylko wÅaÅnie anonimowo â na przykÅad " + u"udostÄpnienie informacji w Internecie o trudnych warunkach pracy w pewnej firmie pod imieniem " + u"i nazwiskiem mogÅoby zaszkodziÄ autorowi, który prawdopodobnie straciÅby pracÄ. PamiÄtajmy jednak " + u"o tym, aby każdy komentarz w Internecie weryfikowaÄ we wÅasnym zakresie i że nigdy nie istnieje peÅna " + u"anonimowoÅÄ w sieci.\n" + u"\n" + u"Z tematem problematyki wolnoÅci w Internecie można zapoznaÄ siÄ w artykule " + u"pt. âProblem wolnoÅci w Internecieâ: " + u"http://www.ujk.edu.pl/infotezy/ojs/index.php/infotezy/about/submissions#authorGuidelines.", + + u"OdpowiedzialnoÅÄ prawna to konsekwencje, jakie możemy ponieÅÄ w wyniku zÅamania prawa. Z punktu widzenia " + u"odpowiedzialnoÅci prawnej nie ma znaczenia czy komentarz w Internecie jest anonimowy, czy też podpisany " + u"imieniem i nazwiskiem. Na przykÅad za pomówienie kogoÅ w Internecie kodeks karny przewiduje różnego " + u"rodzaju kary, w tym wiÄzienie. JeÅli osoba pomawiajÄ ca dokonaÅa tego czynu używajÄ c anonimowych danych, " + u"to i tak na wniosek prokuratury prowadzÄ cej Åledztwo administrator strony, na której doszÅo do " + u"pomówienia ma obowiÄ zek udostÄpniÄ adres IP użytkownika (numer sÅuÅ¼Ä cy identyfikacji komputerów i innych " + u"urzÄ dzeÅ w sieci). A stÄ d już prosta droga do uzyskania dokÅadnych danych adresowych osoby pomawiajÄ cej." + u"\n" + u"\n" + u"Na temat odpowiedzialnoÅci prawnej za komentarze umieszczane w Internecie można przeczytaÄ w artykule " + u"pt. âTen komentarz mnie obraża. Co mam zrobiÄ?â " + u"https://panoptykon.org/wiadomosc/ten-komentarz-mnie-obraza-co-mam-zrobic."), + ( + u"Oryginalny pomysÅ i scenariusz â oparte na wÅasnych odczuciach, czyli âtwórcze, a nie odtwórczeâ to " + u"najważniejszy etap opowiadania historii. Im wiÄcej wÅasnych idei i koncepcji wÅożycie w opowiadanÄ " + u"historiÄ, tym bÄdzie Wam bliższa, i tym lepiej bÄdzie przemawiaÅa do jej odbiorców. I, co także bardzo " + u"ważne, historia, którÄ wymyÅlicie sami, na pewno nie bÄdzie naruszaÄ niczyich praw autorskichâ¦\n" + u"\n" + u"Ważne sÄ także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzieliÄ siÄ zadaniami, " + u"aby każdy element zadania byÅ wykonany. JeÅli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos â " + u"jednymi sprawami zajmie siÄ kilka osób, a innymi â nikt. Warto też opracowaÄ harmonogram, aby ze " + u"wszystkim zdÄ Å¼yÄ na czas. Podczas realizacji zadania bÄ dźcie w staÅym kontakcie, żeby na bieÅ¼Ä co " + u"wymieniaÄ siÄ uwagami na temat wspólnej pracy.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, jak zorganizowaÄ wspólnÄ pracÄ, znaleÅºÄ można tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/.", + + u"JeÅli nie zaczniecie pracy od zastanowienia siÄ nad tym, jakÄ historiÄ chcecie opowiedzieÄ, nie dacie " + u"sobie szansy, aby opowiadaÅa ona o rzeczach ważnych dla Was. Stworzycie â zamiast wÅasnej historii â " + u"zbitek cudzych opowieÅci. Oryginalny pomysÅ i scenariusz â oparte na wÅasnych odczuciach, czyli " + u"âtwórcze, a nie odtwórczeâ to najważniejszy etap opowiadania historii. Im wiÄcej wÅasnych idei " + u"i koncepcji wÅożycie w opowiadanÄ historiÄ, tym bÄdzie Wam bliższa, i tym lepiej bÄdzie przemawiaÅa " + u"do jej odbiorców. I, co także bardzo ważne, historia, którÄ wymyÅlicie sami, na pewno nie bÄdzie " + u"naruszaÄ niczyich praw autorskichâ¦\n" + u"\n" + u"Ważne sÄ także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzieliÄ siÄ zadaniami, " + u"aby każdy element zadania byÅ wykonany. JeÅli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos â " + u"jednymi sprawami zajmie siÄ kilka osób, a innymi â nikt. Warto też opracowaÄ harmonogram, aby ze " + u"wszystkim zdÄ Å¼yÄ na czas. Podczas realizacji zadania bÄ dźcie w staÅym kontakcie, aby na bieÅ¼Ä co " + u"wymieniaÄ siÄ uwagami na temat wspólnej pracy.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, jak zorganizowaÄ wspólnÄ pracÄ, znaleÅºÄ można tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/.", + + u"Temat opowieÅci, który wybieracie razem, jest jednoczeÅnie jej poczÄ tkiem. JeÅli zrodzi siÄ w dyskusji " + u"miÄdzy Wami, to dacie sobie możliwoÅÄ opowiedzenia wÅasnej historii. JeÅli jednak na tym " + u"poprzestaniecie, wykorzystujÄ c cudze filmiki i zdjÄcia, nie bÄdzie ona wyÅÄ cznie Wasza, bowiem bÄdziecie " + u"opowiadaÄ cudzymi sÅowami i obrazami. Oryginalny pomysÅ i scenariusz â oparte na wÅasnych pomysÅach, " + u"czyli âtwórcze, a nie odtwórczeâ to najważniejszy etap opowiadania historii. Im wiÄcej wÅasnych idei " + u"i koncepcji wÅożycie w opowiadanÄ historiÄ, tym bÄdzie Wam bliższa, i tym lepiej bÄdzie przemawiaÅa " + u"do jej odbiorców. I, co także bardzo ważne, historia, którÄ wymyÅlicie sami, na pewno nie bÄdzie " + u"naruszaÄ niczyich praw autorskichâ¦\n" + u"\n" + u"Ważne sÄ także kolejne kroki, które podejmiecie. Po wyborze tematu musicie podzieliÄ siÄ zadaniami, " + u"aby każdy element zadania byÅ wykonany. JeÅli tego nie zrobicie, w grupie szybko zapanuje chaos â " + u"jednymi sprawami zajmie siÄ kilka osób, a innymi â nikt. Warto też opracowaÄ harmonogram, aby ze " + u"wszystkim zdÄ Å¼yÄ na czas. Podczas realizacji zadania bÄ dźcie w staÅym kontakcie, aby na bieÅ¼Ä co " + u"wymieniaÄ siÄ uwagami na temat wspólnej pracy.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, jak zorganizowaÄ wspólnÄ pracÄ, znaleÅºÄ można tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/sieciowa-wspolpraca/ i tutaj: " + u"https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dokumentacja-i-narracje-cyfrowe/."), + ( + u"KorzystajÄ c z Internetu i komunikujÄ c siÄ z innymi użytkownikami możemy odnieÅÄ wrażenie, że użytkownicy " + u"zwracajÄ siÄ do siebie w bardzo bezpoÅredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszaÄ do zaakceptowania " + u"powszechnych reguÅ komunikacji w Internecie, jeÅli w rzeczywistoÅci na co dzieÅ dana osoba nie stosuje " + u"nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm " + u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistoÅci niewirtualnej wyobraziÄ pracownika jakiejÅ firmy, " + u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. NajlepszÄ reakcja firmy na zaistniaÅy " + u"problem jest wiÄc przeproszenie użytkownika za bezpoÅredni i nieformalny zwrot po imieniu.\n" + u"\n" + u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" + u"\n" + u"O zwracaniu siÄ w Internecie do innych użytkowników per âpaniâ / âpanâ można posÅuchaÄ na kanale " + u"âCzas Gentelmanówâ: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.", + + u"KorzystajÄ c z Internetu i komunikujÄ c siÄ z innymi użytkownikami możemy odnieÅÄ wrażenie, że użytkownicy " + u"zwracajÄ siÄ do siebie w bardzo bezpoÅredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszaÄ do zaakceptowania " + u"powszechnych reguÅ komunikacji w Internecie, zwÅaszcza, jeÅli w rzeczywistoÅci na co dzieÅ dana osoba " + u"nie stosuje nieformalnej komunikacji w kontaktach z nieznajomymi, w tym również przedstawicielami " + u"różnych firm i organizacji. Trudno nam w rzeczywistoÅci niewirtualnej wyobraziÄ sobie pracownika " + u"jakiejÅ firmy, który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. NajlepszÄ reakcjÄ firmy " + u"na zaistniaÅy problem jest wiÄc przeproszenie użytkownika za bezpoÅredni formalny zwrot po imieniu. " + u"Pod żadnym pozorem nie powinna ignorowaÄ użytkownika odwoÅujÄ c siÄ do zasady netykiety, czyli zbioru " + u"zasad porozumiewania siÄ w Internecie. Chociaż zgodnie z jej zasadami, przyjÄte jest zwracanie siÄ " + u"do siebie po imieniu, to nie możemy innym narzucaÄ wÅasnych reguÅ komunikacji. Dotyczy to przede " + u"wszystkim firm, które komunikujÄ siÄ w Internecie ze swoimi klientami.\n" + u"\n" + u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" + u"\n" + u"O zwracaniu siÄ w Internecie do innych użytkowników per âpaniâ / âpanâ można posÅuchaÄ na kanale " + u"âCzas Gentelmanówâ: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY.", + + u"KorzystajÄ c z Internetu i komunikujÄ c siÄ z innymi użytkownikami możemy odnieÅÄ wrażenie, że użytkownicy " + u"zwracajÄ siÄ do siebie w bardzo bezpoÅredni sposób. Nie można jednak nikogo zmuszaÄ do zaakceptowania " + u"powszechnych reguÅ komunikacji w Internecie, jeÅli w rzeczywistoÅci na co dzieÅ dana osoba stosuje " + u"formalna komunikacjÄ w kontaktach z osobami nieznajomymi, w tym również przedstawicielami różnych firm " + u"i organizacji. Trudno nam sobie w rzeczywistoÅci niewirtualnej wyobraziÄ pracownika jakiejÅ firmy, " + u"który po imieniu odpowiada nam na zadane przez nas pytania. PoprawnÄ reakcjÄ firmy na zaistniaÅy problem " + u"w komunikacji internetowej jest dziaÅanie zgodne z wypracowanymi wewnÄtrznie zasadami komunikacji. " + u"StanowiÄ one coÅ na wzór kodeksu opracowanego przez danÄ firmÄ, który mówi pracownikom firmy, " + u"jak należy zachowywaÄ siÄ w kontaktach z klientami. Niezależnie od zasad obowiÄ zujÄ cych w firmie, " + u"najlepszym rozwiÄ zaniem bÄdzie przeproszenie urażonego użytkownika.\n" + u"\n" + u"Prof. Jerzy Bralczyk o netykiecie: https://www.youtube.com/watch?v=thwUHPXbBoo.\n" + u"\n" + u"O zwracaniu siÄ w Internecie do innych użytkowników per âpaniâ / âpanâ można posÅuchaÄ na kanale " + u"âCzas Gentelmanówâ: https://www.youtube.com/watch?v=A8qznS7LjQY."), + ( + u"Krytyczne podejÅcie do informacji to jedna z najważniejszych umiejÄtnoÅci we wspóÅczesnym Åwiecie, " + u"w którym informacja otacza nas i dociera zewszÄ d. Przy tworzeniu aplikacji warto skontaktowaÄ siÄ " + u"z administracjÄ , aby ustaliÄ liczbÄ dostÄpnych miejsc. PamiÄtaj jednak, że osoba udzielajÄ ca informacji " + u"może nie mieÄ peÅnej wiedzy â lub popeÅniÄ bÅÄ d. Dobrze byÅoby zweryfikowaÄ otrzymane informacje " + u"osobiÅcie (aby Twoje dane pochodziÅy z wiÄcej niż jednego źródÅa).\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, dlaczego warto weryfikowaÄ informacje, dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz siÄ stÄ d:\n" + u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.", + + u"Krytyczne podejÅcie do informacji to jedna z najważniejszych umiejÄtnoÅci we wspóÅczesnym Åwiecie, " + u"w którym informacja otacza nas i dociera zewszÄ d. Ważne jest, aby uzyskana przez Ciebie informacja byÅa " + u"aktualna i najlepiej, aby pochodziÅa z wiÄcej niż jednego źródÅa. Dlatego optymalnym rozwiÄ zaniem byÅoby " + u"sprawdzenie danych ze strony (która mogÅa dawno nie byÄ aktualizowana), na przykÅad poprzez kontakt " + u"z administracjÄ oraz osobiste udanie siÄ na miejsce i sprawdzenie uzyskanych odpowiedzi.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, dlaczego warto weryfikowaÄ informacje dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz siÄ stÄ d:\n" + u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html.", + + u"Krytyczne podejÅcie do informacji to jedna z najważniejszych umiejÄtnoÅci we wspóÅczesnym Åwiecie, " + u"w którym informacja otacza nas i dociera zewszÄ d. Ważne jest, aby uzyskana przez Ciebie informacja byÅa " + u"aktualna, wiarygodna i wyczerpujÄ ca. Dlatego optymalnym rozwiÄ zaniem jest wÅaÅnie kontakt " + u"z administracjÄ oraz osobiste udanie siÄ na miejsce i sprawdzenie uzyskanych odpowiedzi. Ważne jest " + u"także sprawdzenie, jakie okolicznoÅci mogÄ wpÅywaÄ na stan âformalnyâ badanej rzeczywistoÅci â " + u"czÄstotliwoÅÄ Åamania przepisów przez peÅnosprawnych kierowców stanowi takÄ incydentalnÄ okolicznoÅÄ, " + u"której czÄste wystÄpowanie może caÅkowicie zniweczyÄ sens używania aplikacji, jeÅli nie zostanie " + u"uwzglÄdnione w jej dziaÅaniu.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o tym, dlaczego warto weryfikowaÄ informacje dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://www.youtube.com/watch?v=ZHHmEi9VAbY.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o weryfikacji informacji w Internecie dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://www.heuristic.pl/blog/internet/Wiarygodnosc-informacji-zamieszczanych-w-Internecie;204.html."), + ( + u"Niewidzialna praca to miÄdzy innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " + u"zazwyczaj kojarzona jest z pracÄ w domu (na przykÅad kobiety opiekujÄ ce siÄ dzieÄmi), to odnosi siÄ też " + u"do âszarych pracownikówâ wielkich korporacji, którzy stojÄ za sukcesem tych przedsiÄbiorstw, w tym " + u"moderatorów mediów spoÅecznoÅciowych, których rola jest niezastÄ piona i niezbÄdna dla sprawnego " + u"funkcjonowania biznesu.\n" + u"âNiewidzialnÄ pracÄ â można nazwaÄ również aktywnoÅÄ użytkowników mediów spoÅecznoÅciowych, którzy " + u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami podtrzymujÄ zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym " + u"idzie zwiÄkszajÄ zainteresowanie potencjalnych reklamodawców.\n" + u"\n" + u"O niewidzialnej pracy można przeczytaÄ w artykule pt. âNiewidzialna praca o wielkiej mocyâ: " + u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html.", + + u"Niewidzialna praca to miÄdzy innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " + u"zazwyczaj kojarzona jest z pracÄ w domu (na przykÅad kobiety opiekujÄ ce siÄ dzieÄmi), to odnosi siÄ też " + u"do âszarych pracownikówâ wielkich korporacji, którzy stojÄ za sukcesem tych przedsiÄbiorstw, w tym " + u"moderatorów mediów spoÅecznoÅciowych, których rola jest niezastÄ piona i niezastÄ piona i niezbÄdna dla " + u"sprawnego funkcjonowania biznesu.\n" + u"âNiewidzialnÄ pracÄ â można nazwaÄ również aktywnoÅÄ użytkowników mediów spoÅecznoÅciowych, którzy " + u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami oraz udostÄpnianie różnego rodzaju treÅci podtrzymujÄ " + u"zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym idzie zwiÄkszajÄ zainteresowanie potencjalnych " + u"reklamodawców.\n" + u"\n" + u"O niewidzialnej pracy można przeczytaÄ w artykule pt. âNiewidzialna praca o wielkiej mocyâ: " + u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html.", + + u"Niewidzialna praca to miÄdzy innymi praca wykonywana na rzecz swojej rodziny / wolontariat. Chociaż " + u"zazwyczaj kojarzona jest z pracÄ w domu (na przykÅad kobiety opiekujÄ ce siÄ dzieÄmi), to odnosi siÄ " + u"też do âszarych pracownikówâ wielkich korporacji, którzy stojÄ za sukcesem tych przedsiÄbiorstw, " + u"w tym moderatorów mediów spoÅecznoÅciowych, których rola jest niezastÄ piona i niezbÄdna dla sprawnego " + u"funkcjonowania biznesu.\n" + u"âNiewidzialnÄ pracÄ â można nazwaÄ również aktywnoÅÄ użytkowników mediów spoÅecznoÅciowych, którzy " + u"poprzez komentarze pod wpisami i newsami podtrzymujÄ zainteresowanie innych użytkowników, a co za tym " + u"idzie zwiÄkszajÄ zainteresowanie potencjalnych reklamodawców.\n" + u"Z caÅÄ pewnoÅciÄ informatycy budujÄ cy rozwiÄ zania IT dla firm nie sÄ osobami wykonujÄ cymi âniewidzialnÄ " + u"pracÄâ, chociażby z tego wzglÄdu, że swojÄ pracÄ wykonujÄ najczÄÅciej poza domem, jej efekty sÄ " + u"dostrzegane i doceniane oraz pobierajÄ za niÄ wysokie wynagrodzenia (pracownicy IT sÄ jednÄ z najlepiej " + u"opÅacanych grup zawodowych na caÅym Åwiecie).\n" + u"\n" + u"O niewidzialnej pracy można przeczytaÄ w artykule pt. âNiewidzialna praca o wielkiej mocyâ: " + u"http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/niewidzialna-praca-o-wielkiej-mocy_pr-1711.html."), + ( + u"Informacja nazywana jest we wspóÅczesnym Åwiecie âzasobem strategicznymâ. Pozwala dziaÅaÄ, planowaÄ, " + u"podejmowaÄ decyzje w Åwiadomy sposób â i z prawdopodobieÅstwem osiÄ gniÄcia dobrych skutków. Jednak, " + u"aby informacja speÅniaÅa takie funkcje, musi byÄ wiarygodna, aktualna, kompletna. Jej wiarygodnoÅÄ " + u"należy zatem sprawdzaÄ i weryfikowaÄ. JeÅli pojawia siÄ w wiÄcej niż jednym źródle, roÅnie " + u"prawdopodobieÅstwo, że nie jest manipulacjÄ ani dezinformacjÄ . Czasami zdarza siÄ, że kolejne media " + u"bezmyÅlnie powtarzajÄ informacjÄ za tym, kto podaÅ jÄ jako pierwszy, i trafia ona do wielu odbiorców, " + u"ostatecznie okazuje siÄ nieprawdziwa. Bez dotarcia do jej wÅaÅciwego, oryginalnego źródÅa, trudno mieÄ " + u"100-procentowÄ pewnoÅÄ, że mamy do czynienia z wartoÅciowÄ informacjÄ .", + + u"Informacja nazywana jest we wspóÅczesnym Åwiecie âzasobem strategicznymâ. Pozwala dziaÅaÄ, planowaÄ, " + u"podejmowaÄ decyzje w Åwiadomy sposób â i z prawdopodobieÅstwem osiÄ gniÄcia dobrych skutków. Jednak, aby " + u"informacja speÅnia takie funkcje, musi byÄ wiarygodna, aktualna, kompletna. Jej wiarygodnoÅÄ należy " + u"zatem sprawdzaÄ i weryfikowaÄ. JeÅli pojawia siÄ w wiÄcej niż jednym źródle, roÅnie prawdopodobieÅstwo, " + u"że nie jest manipulacjÄ ani dezinformacjÄ . JeÅli dodatkowo informacja potwierdzona jest możliwoÅciÄ " + u"dotarcia do oryginalnego jej źródÅa, zamiast opracowania lub interpretacji, można z wysokim " + u"prawdopodobieÅstwem zakÅadaÄ, że jest prawdziwa.", + + u"Informacja nazywana jest we wspóÅczesnym Åwiecie âzasobem strategicznymâ. Pozwala dziaÅaÄ, planowaÄ, " + u"podejmowaÄ decyzje w Åwiadomy sposób â i z prawdopodobieÅstwem osiÄ gniÄcia dobrych skutków. Jednak, aby " + u"informacja speÅnia takie funkcje, musi byÄ wiarygodna, aktualna, kompletna. Informacja pochodzÄ ca " + u"jedynie z serwisów spoÅecznoÅciowych i nielicznych portali informacyjnych, a także nie można ustaliÄ jej " + u"oryginalnego źródÅa, nie wolno zakÅadaÄ, że jest prawdziwa. Możemy pozwoliÄ wprowadziÄ siÄ w bÅÄ d â " + u"a nasi znajomi, na których profilach spoÅecznoÅciowych bÄdziemy siÄ opieraÄ, mogÄ nawet nie mieÄ " + u"ÅwiadomoÅci, że rozprzestrzeniajÄ nieprawdziwe informacje.\n" + u"\n" + u"O potencjalnych konsekwencjach faÅszywych informacji w prawdziwym Åwiecie przeczytasz tu:\n" + u"https://www.wprost.pl/swiat/10030588/" + u"Facebook-wplynal-na-wynik-amerykanskich-wyborow-Zuckerberg-komentuje.html."), + ( + u"Samo podjÄcie czynnoÅci kontrolnych przez prokuraturÄ nie musi oznaczaÄ, że umowy podpisywane " + u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyÅy siÄ z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paÅÄ ofiarÄ " + u"niesÅusznych oskarżeÅ, dlatego powinno unikaÄ siÄ ocen dotyczÄ cych ewentualnej winy. Dopóki zarzuty " + u"postawione przez prokuraturÄ (jeÅli w ogóle zostanÄ postawione) nie zostanÄ uprawomocnione wyrokiem " + u"sÄ dowym, obowiÄ zuje tzw. domniemanie niewinnoÅci. TytuÅ zastosowanego newsa jest akceptowalny, ponieważ " + u"nie rozstrzyga ewentualnej winy wykonawców budżetu obywatelskiego. Niestety, z drugiej strony " + u"sformuÅowanie âniejasne umowyâ sugeruje pewnego rodzaju nieprawidÅowoÅci. Dziennikarze tworzÄ cy newsy " + u"powinni dziaÅaÄ zgodnie z etykÄ zawodowÄ . SÄ oni zobowiÄ zani do rzetelnego informowania o faktach " + u"i unikaniu prasowych przekÅamaÅ, nie tylko w treÅci newsów, ale również w ich tytuÅach. Bywa jednak tak, " + u"że dziennikarze tworzÄ cy tytuÅy wiadomoÅci manipulujÄ nami, aby podstÄpnie zmusiÄ nas do zaznajomienia " + u"siÄ z ich treÅciÄ . RobiÄ to najczÄÅciej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które " + u"pojawiajÄ siÄ obok treÅci wiadomoÅci. To zjawisko nosi nazwÄ âclickbaitâ.\n" + u"\n" + u"JeÅli chcesz dowiedzieÄ siÄ czym jest dokÅadnie âclickbaitâ posÅuchaj audycji pt. âClickbait w sieci, " + u"czyli kto chce ciÄ oszukaÄâ: " + u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n" + u"\n" + u"W celu zapoznania siÄ ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytaÄ:\n" + u"KartÄ EtycznÄ Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" + u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " + u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" + u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " + u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.", + + u"Zastosowanie takiego tytuÅu jest najlepsze, ponieważ stwierdza tylko pewien fakt, a jednoczeÅnie " + u"nie przesÄ dza o rezultatach dziaÅaÅ kontrolnych prokuratury. Samo podjÄcie czynnoÅci kontrolnych " + u"przez prokuraturÄ nie musi oznaczaÄ, że umowy podpisywane z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyÅy " + u"siÄ z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paÅÄ ofiarÄ niesÅusznych oskarżeÅ, dlatego powinno unikaÄ siÄ " + u"skrajnych ocen dotyczÄ cych ewentualnej winy. Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturÄ (jeÅli w ogóle " + u"zostanÄ postawione) nie zostanÄ uprawomocnione wyrokiem sÄ dowym obowiÄ zuje tzw. domniemanie niewinnoÅci. " + u"TytuÅ zastosowanego newsa jest poprawny i zgodny z etykÄ zawodowÄ dziennikarza. PamiÄtajmy, " + u"że dziennikarze zobowiÄ zani sÄ do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu prasowych przekÅamaÅ, " + u"nie tylko w treÅci newsów, ale również w ich tytuÅach.\n" + u"\n" + u"W celu zapoznania siÄ ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytaÄ:\n" + u"KartÄ EtycznÄ Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" + u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " + u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" + u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " + u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf.", + + u"Zastosowanie takiego tytuÅu wprowadza tylko niepotrzebny zamÄt i nosi znamiona manipulacji skierowanej " + u"wobec czytelników. Taki tytuÅ może byÄ krzywdzÄ cy dla wykonawców, ponieważ wprost sugeruje ich winÄ. " + u"Samo podjÄcie czynnoÅci kontrolnych przez prokuraturÄ nie musi oznaczaÄ, że umowy podpisywane " + u"z wykonawcami budżetu obywatelskiego odbyÅy siÄ z naruszeniem prawa. Każdy z nas może paÅÄ ofiarÄ " + u"niesÅusznych oskarżeÅ, dlatego powinno unikaÄ siÄ skrajnych ocen dotyczÄ cych ewentualnej winy. " + u"Dopóki zarzuty postawione przez prokuraturÄ (jeÅli w ogóle zostanÄ postawione) nie zostanÄ " + u"uprawomocnione wyrokiem sÄ dowym obowiÄ zuje tzw. domniemanie niewinnoÅci. TytuÅ zastosowanego newsa jest " + u"nieakceptowalny, ponieważ zakÅada winÄ, której nie udowodniono. Dziennikarze tworzÄ cy newsy powinni " + u"dziaÅaÄ zgodnie z etykÄ zawodowÄ . SÄ oni zobowiÄ zani do rzetelnego informowania o faktach i unikaniu " + u"prasowych przekÅamaÅ, nie tylko w treÅci newsów, ale również w ich tytuÅach. Bywa jednak tak, że " + u"dziennikarze tworzÄ cy tytuÅy wiadomoÅci manipulujÄ nami, aby podstÄpnie zmusiÄ nas do zaznajomienia siÄ " + u"z ich treÅciÄ . RobiÄ to najczÄÅciej w celu wygenerowania dodatkowych zysków z reklam, które pojawiajÄ " + u"siÄ obok treÅci wiadomoÅci. To zjawisko nosi nazwÄ âclickbaitâ.\n" + u"\n" + u"JeÅli chcesz dowiedzieÄ siÄ czym jest dokÅadnie âclickbaitâ posÅuchaj audycji pt. âClickbait w sieci, " + u"czyli kto chce ciÄ oszukaÄâ: " + u"http://www.polskieradio.pl/9/3850/Artykul/1665036,Clickbait-w-sieci-czyli-kto-chce-cie-oszukac.\n" + u"\n" + u"W celu zapoznania siÄ ze standardami pracy dziennikarskiej warto przeczytaÄ:\n" + u"KartÄ EtycznÄ Mediów: http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/karta_dziennikarzy.pdf.\n" + u"Kodeks etyki dziennikarskiej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich: " + u"http://sdp.pl/s/kodeks-etyki-dziennikarskiej-sdp.\n" + u"Dziennikarski kodeks obyczajowy Stowarzyszenia Dziennikarzy RP: " + u"http://www.dziennikarzerp.pl/wp-content/uploads/2010/06/kodeks.pdf."), + ( + u"Wymienione w odpowiedzi narzÄdzia sÅuÅ¼Ä raczej dystrybucji informacji i prezentowaniu wÅasnych wniosków " + u"/ przemyÅleÅ (Power Point lub podcast), a nie pracy w grupie. Stosowane przy realizacji projektu " + u"narzÄdzia muszÄ pozwalaÄ na komunikacjÄ zwrotnÄ , wymianÄ myÅli i ustalenia â a także wprowadzanie " + u"zmian w tworzonych treÅciach (muszÄ zatem pozwalaÄ na tworzenie treÅci w formie wspólnie realizowanego " + u"procesu, a nie prezentowaÄ je statycznie).\n" + u"\n" + u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" + u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf.", + + u"Wymienione w odpowiedzi narzÄdzia sÅuÅ¼Ä wspólnej pracy nad projektem, mogÄ jednak nie pozwalaÄ " + u"na przykÅad na peÅne Åledzenie chronologii wypowiedzi i ustaleÅ (Coggle) lub też odnotowanie efektów " + u"i ustaleÅ (Skype). Stosowane przy realizacji Waszego projektu narzÄdzia muszÄ pozwalaÄ na komunikacjÄ " + u"zwrotnÄ , wymianÄ myÅli i ustalenia â a także wprowadzanie zmian w tworzonych treÅciach (muszÄ zatem " + u"pozwalaÄ na tworzenie treÅci w formie wspólnie realizowanego procesu, a nie prezentowaÄ je statycznie) " + u"i umożliwiaÄ Åledzenie historii dokonywanych ustaleÅ i wprowadzanych zmian.\n" + u"\n" + u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" + u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf.", + + u"Wybrane narzÄdzia powinny doskonale odpowiedzieÄ na potrzeby wspóÅpracy przy realizacji projektu. " + u"PozwalajÄ zarówno na zarzÄ dzanie wewnÄ trz projektu (Wunderlist), jak i wspólne tworzenie koncepcji " + u"opracowywanego dzieÅa (OneNote, Google Docs). Szybka, grupowa komunikacja, uwzglÄdniajÄ ca wszystkich " + u"uczestników projektu, zachowujÄ ca historiÄ konwersacji, pozwala nie tylko na dokonywanie ustaleÅ, " + u"ale i odnoszenie siÄ do nich w przyszÅoÅci.\n" + u"\n" + u"Informacje o komunikacji w projektach znajdziesz tu:\n" + u"http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2017/T1/t1_200.pdf."), + ( + u"Liczba edycji hasÅa na Wikipedii nie jest wskaźnikiem jego jakoÅci. Przy niektórych hasÅach, szczególnie " + u"spoÅecznie drażliwych i kontrowersyjnych, liczba edycji może wynikaÄ z braku zgody spoÅecznoÅci " + u"wikipedystów co do jednej neutralnej definicji. PrzyczynÄ dużej liczby edycji bywa również zamierzone " + u"i zÅoÅliwe dziaÅanie internautów, którzy stosujÄ c tzw. trolling zmieniajÄ znaczenie danego hasÅa, " + u"obniżajÄ c jego wartoÅÄ merytorycznÄ lub przedstawiajÄ c skrajny punkt widzenia. Liczba edycji może " + u"wynikaÄ też ze zmieniajÄ cej siÄ stale wiedzy na temat danego zjawiska.\n" + u"\n" + u"Na temat oceny jakoÅci haseÅ tworzonych na Wikipedii można przeczytaÄ tutaj: " + u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakoÅci.", + + u"DÅugoÅÄ hasÅa na Wikipedii może byÄ dobry miernikiem jego jakoÅci, ale też niewystarczajÄ cym. " + u"Podobnie z jego strukturÄ . Nawet jeÅli hasÅo zawiera odpowiedni wstÄp definicyjny oraz dalsze " + u"skonkretyzowanie omawianej problematyki, nie oznacza to automatycznie, że mamy do czynienia z hasÅem " + u"wysokiej jakoÅci. DÅugoÅÄ i odpowiednia struktura nie bÄdÄ niosÅy ze sobÄ wartoÅci, jeÅli hasÅo " + u"nie bÄdzie zawieraÅo odpowiednich przypisów i odnoÅników do innych rzetelnych źródeÅ, w których " + u"potwierdzone sÄ tezy i informacje zawarte w opisie hasÅa. Po zapoznaniu siÄ z interesujÄ cym hasÅem " + u"warto zawsze sprawdziÄ ÅºródÅa, do których siÄ ono odnosi. Sama obecnoÅÄ odnoÅników nie oznacza, że sÄ " + u"one aktualne i rzetelne.\n" + u"\n" + u"Na temat oceny jakoÅci haseÅ tworzonych na Wikipedii można przeczytaÄ tutaj: " + u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakoÅci.", + + u"Ani liczba edycji hasÅa, ani jego dÅugoÅÄ i struktura nie ma znaczenia dla jego jakoÅci, jeÅli w opisie " + u"hasÅa nie znajdziemy odpowiednich przypisów. To źródÅa, do których odnosi siÄ opis hasÅa, stanowiÄ " + u"przede wszystkim o jego wartoÅci merytorycznej. Należy jednak pamiÄtaÄ, że sama obecnoÅÄ odnoÅników " + u"jeszcze nic nie znaczy, warto samemu sprawdziÄ, czy sÄ one aktualne i odnoszÄ do rzetelnej wiedzy.\n" + u"Na temat oceny jakoÅci haseÅ tworzonych na Wikipedii można przeczytaÄ tutaj: " + u"https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Ocena_jakoÅci."), + ( + u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm zwiÄ zanych z tymi prawami jest szczególnie " + u"istotna w cyfrowym Åwiecie, w którym skopiowanie cudzego pomysÅu wymaga czÄsto jedynie zastosowanie " + u"funkcji âKopiuj â Wklejâ. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony nie " + u"gwarantuje ochrony praw jej autora â grafika mogÅa znaleÅºÄ siÄ na stronie w sposób niezgodny z prawem, " + u"z naruszeniem praw jej autora, poza tym autor interesujÄ cej nas grafiki ma prawo do bycia docenionym " + u"poprzez podanie imienia i nazwiska lub pseudonimu. Dlatego, jeÅli masz wÄ tpliwoÅci, zrób co możesz, " + u"aby ustaliÄ jej pierwotne źródÅo i autora i sprawdziÄ, czy pozwoliÅ on na jej wykorzystywanie przez inne " + u"osoby.\n" + u"\n" + u"O tym, że nawet wielkie firmy popeÅniajÄ plagiaty przeczytasz tu:\n" + u"http://noizz.pl/lifestyle/" + u"zara-kopiuje-grafiki-artystki-my-jestesmy-znani-a-ty-nie-odpowiadaja-prawnicy-firmy/p9y17wp.\n" + u"\n" + u"O ochronie praw autorskich wiÄcej dowiesz siÄ tu: http://prawokultury.pl.", + + u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm zwiÄ zanych z tymi prawami jest szczególnie " + u"istotna w cyfrowym Åwiecie, w którym skopiowanie cudzego pomysÅu wymaga czÄsto jedynie zastosowanie " + u"funkcji âKopiuj â Wklejâ. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony " + u"nie gwarantuje ochrony praw jej autora â grafika mogÅa znaleÅºÄ siÄ na stronie w sposób niezgodny " + u"z prawem, z naruszeniem praw jej autora. Z takiego jednego naruszenia mogÄ rodziÄ siÄ kolejne â " + u"grafika może byÄ zamieszczana przez administratorów kolejnych stron. Dlatego, jeÅli masz wÄ tpliwoÅci, " + u"zrób co możesz, aby ustaliÄ jej pierwotne źródÅo i autora i sprawdziÄ, czy pozwoliÅ on na jej " + u"wykorzystywanie przez inne osoby.\n" + u"\n" + u"O ochronie praw autorskich wiÄcej dowiesz siÄ tu: http://prawokultury.pl.", + + u"Ochrona praw autorskich oraz przestrzeganie przepisów i norm zwiÄ zanych z tymi prawami jest szczególnie " + u"istotna w cyfrowym Åwiecie, w którym skopiowanie cudzego pomysÅu wymaga czÄsto jedynie zastosowanie " + u"funkcji âKopiuj â Wklejâ. Wykorzystanie podpisanej grafiki z podaniem jedynie adresu strony " + u"nie gwarantuje ochrony praw jej autora â grafika mogÅa znaleÅºÄ siÄ na stronie w sposób niezgodny " + u"z prawem, z naruszeniem praw jej autora. Zrobienie wszystkiego, co możliwe, aby ustaliÄ jej pierwotne " + u"źródÅo i autora i sprawdziÄ, czy pozwoliÅ on na jej wykorzystywanie przez inne osoby, sprawia, " + u"że zachowujemy siÄ nie tylko fair w stosunku do autora, ale także przestrzegamy obowiÄ zujÄ cych w tym " + u"zakresie przepisów.\n" + u"\n" + u"O ochronie praw autorskich wiÄcej dowiesz siÄ tu: http://prawokultury.pl."), + ( + u"Przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepeÅnÄ listÄ argumentów. Zadaniem funkcji f(a) jest " + u"wyÅwietlenie sumy argumentu âaâ oraz argumentu âbâ. Niestety, sama funkcja pozwala okreÅliÄ wyÅÄ cznie " + u"argument âaâ â z tego wzglÄdu jej zapis jest niezgodny z zadaniem, które ma zrealizowaÄ. GÅównÄ wadÄ " + u"tego kodu jest wiÄc przetwarzanie brakujÄ cego argumentu âbâ.", + + u"Przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepeÅnÄ listÄ argumentów. Zadaniem funkcji f(a) jest " + u"wyÅwietlenie sumy argumentu âaâ oraz argumentu âbâ. Niestety, sama funkcja pozwala okreÅliÄ wyÅÄ cznie " + u"argument âaâ â z tego wzglÄdu jej zapis jest niezgodny z zadaniem, które ma zrealizowaÄ. Odpowiedź ta " + u"jest niepoprawna, ponieważ funkcja nie okreÅla, czy argument zarówno âaâ jak i âbâ muszÄ mieÄ charakter " + u"liczbowy. MogÄ mieÄ również charakter ÅaÅcuchowy (tj. tekstowy).", + + u"Jest to bÅÄdna odpowiedź, ponieważ litera âfâ w podanym kodzie nie oznacza argumentów funkcji. Argument " + u"funkcji oznaczony jest literÄ âaâ i znajduje siÄ w nawiasie. Litera âfâ oznacza funkcje, która w tym " + u"przypadku przetwarza argument âaâ. Ponadto przedstawiona w kodzie funkcja zawiera niepeÅnÄ listÄ " + u"argumentów. Zadaniem przedstawione funkcji f(a) jest wyÅwietlenie sumy argumentu âaâ oraz argumentu âbâ. " + u"Niestety, sama funkcja pozwala okreÅliÄ wyÅÄ cznie argument âaâ â z tego wzglÄdu jej zapis jest niezgodny " + u"z zadaniem, które ma zrealizowaÄ.\n" + u"\n" + u"O definicji funkcji na przykÅadzie jÄzyka programowania C można przeczytaÄ tutaj: " + u"https://pl.wikibooks.org/wiki/C/Funkcje#cite_note-1."), + ( + u"Licencje Creative Commons pozwalajÄ zastÄ piÄ tradycyjny model ochrony praw autorskich âWszystkie prawa " + u"zastrzeżoneâ zasadÄ âPewne prawa zastrzeżoneâ â przy jednoczesnym poszanowaniu zasad prawa autorskiego " + u"(http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/). Licencja CC-BY-SA pozwala na kopiowanie, " + u"zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu oraz utworów zależnych, które muszÄ byÄ " + u"opublikowane na tej samej licencji. Musisz jednak zwróciÄ uwagÄ na to, jaka licencja obowiÄ zuje " + u"dla materiaÅów ÅciÄ gniÄtych z serwisu The Noun Project, aby nie naruszyÄ praw ich autorów.", + + u"Licencje Creative Commons pozwalajÄ zastÄ piÄ tradycyjny model ochrony praw autorskich âWszystkie prawa " + u"zastrzeżoneâ zasadÄ âPewne prawa zastrzeżoneâ â przy jednoczesnym poszanowaniu zasad prawa autorskiego " + u"(http://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/). Licencja CC-BY pozwala na kopiowanie, " + u"zmienianie, rozprowadzanie, przedstawianie i wykonywanie utworu jedynie pod warunkiem oznaczenia " + u"autorstwa i gwarantuje najszersze swobody licencjobiorcy. MateriaÅy z serwisu NASA naleÅ¼Ä natomiast â " + u"jak wszystkie dzieÅa stworzone przez rzÄ d federalny USA â do domeny publicznej, która daje wszystkim " + u"nieograniczone prawo do dzieÅ, których wykorzystanie nie podlega restrykcjom i ograniczeniom, ponieważ " + u"prawa majÄ tkowe do twórczoÅci wygasÅy lub twórczoÅÄ ta nigdy nie byÅa lub nie jest przedmiotem prawa " + u"autorskiego (http://domenapubliczna.org/co-to-jest-domena-publiczna/).", + + u"Wykorzystanie materiaÅów ÅciÄ gniÄtych z wyszukiwarki grafiki Google, bez sprawdzenia ich pochodzenia, " + u"udzielonej przez twórcÄ licencji oraz bez znajomoÅci praw, jakie przysÅugujÄ przy ich użyciu, w znacznej " + u"wiÄkszoÅci mogÄ naraziÄ CiÄ na zarzut nieuprawnionego wykorzystania cudzej twórczoÅci, a zatem " + u"naruszenia praw autorskich. Wyszukiwarka Google umożliwia filtrowanie wyników m.in. na podstawie " + u"licencji, na jakiej zostaÅy udostÄpnione materiaÅy. OpcjÄ tÄ znajdziesz w zakÅadce NarzÄdzia â Prawa do " + u"użytkowania."), + ( + u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjÄcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " + u"sÅów kluczowych, co ich trafnoÅÄ. Wybrane przez Ciebie sÅowa kluczowe zawierajÄ odniesienie do " + u"wydarzenia historycznego, miejsca, formy przekazu â sÄ wiÄc one wyczerpujÄ ce i pozwolÄ otrzymaÄ " + u"najlepsze rezultaty odnoszÄ ce siÄ do poszukiwanego przez nas obiektu.", + + u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjÄcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " + u"sÅów kluczowych, co ich trafnoÅÄ. Wybrane przez Ciebie sÅowa kluczowe zawierajÄ odniesienia wyÅÄ cznie " + u"do miejsca zwiÄ zanego z wydarzeniem oraz jego zawartoÅci wizualnej â sÄ wiÄc one niewyczerpujÄ ce i " + u"nie pozwolÄ uzyskaÄ najlepszych rezultatów odnoszÄ cych siÄ do poszukiwanego przez nas obiektu. Brakuje " + u"przede wszystkim odniesienia do samego wydarzenia, czyli angielskiej wojny domowej w latach 1642-1651.", + + u"Podczas wyszukiwaniu w Internecie obiektów takich jak zdjÄcia lub grafiki istotna jest nie tyle liczba " + u"sÅów kluczowych, co ich trafnoÅÄ. Wybrane przez Ciebie sÅowa kluczowe zawierajÄ odniesienia do miejsca " + u"zwiÄ zanego z wydarzeniem, okresu oraz jego formy â sÄ one trafne, a co za tym idzie powinniÅmy uzyskaÄ " + u"rezultat odnoszÄ cy siÄ do poszukiwanego przez nas obiektu. Warto jednak poszerzyÄ zakres sÅów kluczowych " + u"o dodatkowe informacje, na przykÅad użyÄ hasÅa âkarykaturaâ. Dodatkowe sÅowa mogÄ zwiÄkszyÄ skutecznoÅÄ " + u"naszych poszukiwaÅ."), + ( + u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " + u"cyfrowej. JednÄ z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieÅa, a zatem naszych praw autorskich. " + u"Nie można zatem wykorzystywaÄ bez pozwolenia niczyich zdjÄÄ do tworzenia wÅasnej relacji z wydarzeÅ, " + u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie.\n" + u"\n" + u"Co wiÄcej, ludzie majÄ prawo do samodzielnego decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek bÄdzie " + u"upubliczniony. Dlatego zanim zamieÅcisz zdjÄcie innej osoby, nawet wspólne selfie, upewnij siÄ, " + u"że sfotografowana osoba wyraża zgodÄ na zamieszczenie zdjÄcia w Internecie.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o ochronie wizerunku dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku.", + + u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " + u"cyfrowej. JednÄ z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieÅa, a zatem naszych praw autorskich. " + u"Nie można zatem wykorzystywaÄ bez pozwolenia niczyich zdjÄÄ do tworzenia wÅasnej relacji z wydarzeÅ, " + u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. Zanim wykorzystasz czyjeÅ zdjÄcie â nawet takie, na którym " + u"jesteÅ â zapytaj o zgodÄ jego autorkÄ / autora o możliwoÅÄ jego wykorzystania.", + + u"Ochrona praw jednostki w Internecie dotyczy różnych aspektów naszego funkcjonowania w przestrzeni " + u"cyfrowej. JednÄ z nich jest ochrona naszych praw do stworzonego dzieÅa, a zatem naszych praw autorskich. " + u"Nie można zatem wykorzystywaÄ bez pozwolenia niczyich zdjÄÄ do tworzenia wÅasnej relacji z wydarzeÅ, " + u"nawet organizowanych i przeżytych wspólnie. JeÅli jednak uzyskaÅeÅ zgodÄ autorki / autora na " + u"publikowanie zdjÄÄ, możesz to bez wahania zrobiÄ. Co wiÄcej, ludzie majÄ prawo do samodzielnego " + u"decydowania o tym, w jaki sposób ich wizerunek bÄdzie upubliczniony. JeÅli jednak przed publikacjÄ " + u"zdjÄcia upewniÅeÅ siÄ, że sfotografowana osoba wyraża na zamieszczenie zdjÄcia w Internecie zgodÄ, " + u"również możesz bez wÄ tpliwoÅci zamieÅciÄ zdjÄcie.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o ochronie wizerunku dowiesz siÄ tu:\n" + u"https://portal.uw.edu.pl/web/ado/ochrona-wizerunku."), + ( + u"Internet to niemal nieskoÅczone źródÅo informacji, edukacji, rozrywki. CzÄsto trudno jest zapanowaÄ nad " + u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujÄ cych (jak siÄ może zdawaÄ), stron. Zachowanie dyscypliny " + u"i ÅwiadomoÅci wÅasnych dziaÅaÅ â oraz ÅwiadomoÅci upÅywajÄ cego czasu â pozwala na zarzÄ dzanie wÅasnym " + u"czasem i efektywne wykorzystanie narzÄdzia, jakim jest Åwiatowa sieÄ. Warto pamiÄtaÄ, że taka dyscyplina " + u"bywa trudna, szczególnie jeÅli bez żadnego zastanowienia bÄdziesz pozwalaÄ na to, aby kolejne bodźce " + u"odrywaÅy CiÄ od realizowania zaplanowanych dziaÅaÅ.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o zarzÄ dzaniu czasem dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" + u"\n" + u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radziÄ? Zajrzyj tu:\n" + u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" + u"\n" + u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarzÄ dzanie czasem znajdziesz tu:\n" + u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/.", + + u"Internet to niemal nieskoÅczone źródÅo informacji, edukacji, rozrywki. CzÄsto trudno jest zapanowaÄ nad " + u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujÄ cych (jak siÄ może zdawaÄ), stron. Zachowanie dyscypliny " + u"i ÅwiadomoÅci wÅasnych dziaÅaÅ â oraz ÅwiadomoÅci upÅywajÄ cego czasu â pozwala na zarzÄ dzanie wÅasnym " + u"czasem i efektywne wykorzystanie narzÄdzia, jakim jest Åwiatowa sieÄ. JeÅli nie narzucisz sam sobie " + u"granic i nie bÄdziesz Åwiadomie panowaÅ nad podejmowanymi dziaÅaniami, Twój plan nigdy siÄ nie ziÅci.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o zarzÄ dzaniu czasem dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" + u"\n" + u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radziÄ? Zajrzyj tu:\n" + u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" + u"\n" + u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarzÄ dzanie czasem znajdziesz tu:\n" + u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/.", + + u"Internet to niemal nieskoÅczone źródÅo informacji, edukacji, rozrywki. CzÄsto trudno jest zapanowaÄ nad " + u"otwieraniem kolejnych, coraz bardziej interesujÄ cych (jak siÄ może zdawaÄ), stron. Zachowanie dyscypliny " + u"i ÅwiadomoÅci wÅasnych dziaÅaÅ â oraz ÅwiadomoÅci upÅywajÄ cego czasu â pozwala na zarzÄ dzanie wÅasnym " + u"czasem i efektywne wykorzystanie narzÄdzia, jakim jest Åwiatowa sieÄ. Wykorzystanie zewnÄtrznych " + u"narzÄdzi, które pozwalajÄ nam obiektywnie oceniaÄ wÅasne zachowania i dokonywaÄ ich stosownej korekty â " + u"jeÅli to niezbÄdne â to sposób nie tylko na efektywne dziaÅanie, ale i na zwiÄkszenie prawdopodobieÅstwa " + u"osiÄ gniÄcia sukcesu w podejmowanych przedsiÄwziÄciach.\n" + u"\n" + u"WiÄcej o zarzÄ dzaniu czasem dowiesz siÄ tu:\n" + u"http://michalpasterski.pl/2012/06/zarzadzanie-czasem-w-5-cwiczeniach/.\n" + u"\n" + u"Co nas denerwuje i rozprasza i jak sobie z tym radziÄ? Zajrzyj tu:\n" + u"http://gazetapraca.pl/gazetapraca/1,95288,13425980,Co_nas_denerwuje__co_nas_rozprasza.html.\n" + u"\n" + u"Pomidor pomoże? Prosty sposób na zarzÄ dzanie czasem znajdziesz tu:\n" + u"http://projektantczasu.pl/technika-pomodoro-pommodoro-pomidora/."), + ( + u"Wtyczki do przeglÄ darek, których zadaniem jest blokowanie reklam, nie analizujÄ treÅci zawartych " + u"na stronach internetowych. JeÅli posiadaÅyby takÄ funkcjonalnoÅÄ, to zapewne odczulibyÅmy spowolnienie " + u"w dziaÅaniu przeglÄ darki internetowej. Wtyczki blokujÄ ce reklamy dziaÅajÄ w oparciu o listÄ plików " + u"graficznych, animacji i wyskakujÄ cych okien. To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy " + u"strony majÄ podlegaÄ zablokowaniu w oparciu o zdefiniowane obiekty.\n" + u"\n" + u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytaÄ na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " + u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about.", + + u"Faktycznie, korzystajÄ c z wtyczki blokujÄ cej reklamy zauważymy, że reklamy te nie wyÅwietlajÄ siÄ nam " + u"podczas użytkowania przeglÄ darki. Co wiÄcej nasza przeglÄ darka nie tylko nie wyÅwietla nam zablokowanych " + u"reklam, ale wczeÅniej przerywa komunikacjÄ z serwerami, które odpowiadajÄ za ich publikacje. Za to, jaki " + u"serwer powinien byÄ niedopuszczony do komunikacji z przeglÄ darkÄ , odpowiada sam użytkownik. Wtyczki " + u"blokujÄ ce reklamy dziaÅajÄ bowiem w oparciu o listÄ plików graficznych, animacji i wyskakujÄ cych okien. " + u"To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy strony majÄ znaleÅºÄ siÄ na stronie i " + u"podlegaÄ zablokowaniu.\n" + u"\n" + u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytaÄ na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " + u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about.", + + u"PrzeglÄ darka internetowa z zainstalowanÄ wtyczkÄ nie tylko nie wyÅwietla nam zablokowane reklamy, " + u"ale przede wszystkim blokujÄ komunikacjÄ z serwerami, które odpowiadajÄ za ich publikacje. Za to, " + u"jaki serwer powinien byÄ niedopuszczony do komunikacji z przeglÄ darkÄ , odpowiada sam użytkownik. Wtyczki " + u"blokujÄ ce reklamy dziaÅajÄ bowiem w oparciu o listÄ plików graficznych, animacji i wyskakujÄ cych okien. " + u"To przede wszystkim sam użytkownik decyduje, jakie elementy strony majÄ znaleÅºÄ siÄ na stronie " + u"i podlegaÄ zablokowaniu. Wtyczka nie tylko zablokuje te elementy, ale również nie dopuÅci do komunikacji " + u"z serwerami odpowiedzialnymi za ich treÅÄ.\n" + u"\n" + u"O mechanizmie blokowania reklam można przeczytaÄ na stronie producenta najpopularniejszej wtyczki " + u"Adblock Plus: https://adblockplus.org/en/about."), + ] + + @classmethod + def results(cls, contact): + fields = cls().fields + + def get_idx(choices, answer): + return dict((score, i) for i, (score, text) in enumerate(choices))[answer] + + def question_data(i): + field = 'pyt%s' % i + choices = fields[field].choices + score = contact.body[field] + chosen_idx = get_idx(choices, score) + correct_idx = get_idx(choices, 2) + return { + 'score': score, + 'chosen_idx': chosen_idx, + 'correct_idx': correct_idx, + 'chosen': 'abc'[chosen_idx], + 'correct': 'abc'[correct_idx], + 'label': fields[field].label, + 'comment': mark_safe(markdown.convert(cls.ANSWER_COMMENTS[i-1][chosen_idx])), + 'answers': [(text, a_score == score, a_score == 2) for a_score, text in choices], + } + question_count = len(fields) - 2 + questions = [question_data(i) for i in xrange(1, question_count + 1)] + points = sum(question['score'] for question in questions) + return {'questions': questions, 'points': points/2., 'total': question_count}